Hasznos Mulatságok, 1840. 1. félév (1-50. szám)

1840-01-29 / 9. szám

Pest 1840. Szerda Jan. 29én M­ASZKOS Uj­aik szám. Első félév. A** Dunántuli ref. kerület elemi iskoláiról. (bely túl át.1 3. Az elemi iskolák tanítóira nézve, a.) Keserű tapasztalással vévén észre a’ vá­lasztmány, milly nagy fogyatkozás mostani neve­lésünkben sok iskola tanítónak pálc­ájára éppen nem készülése, a’ tanításhoz nem értés, növen­dékekkel­ bánásban járatlanság, ’s látván naponként azon megs­irathatatlan károkat, mellyekkel a’ minden i­nnen üszveszedett- vedett tanítók árasztják el a’ magyar iskolákat, és keserítik a’ magyar szülő­ket, kik legdrágább kincsüket, a' magyar hon fejlő reményét — a' sokszor csak éhes halál el­kerüléséért tanitóskodó emberekre kénytelenittet­­nek bízni, forró kebellel ajánlja a’ választmány, hogy: —­a) Miután Pápán felállíttatott egy nevelés-tu­dományi tanítószék —■ melynek éppen czélja jó tanítókat készíteni, és mihelyt ez egy pár év múlva, jó karban áll; — senki, se rendes, se se­gédtanítónak felne vétessék, mig a' nevelés tudo­mányi pályát Pápán, vagy más hasonnemű inté­zetben el nem végezte, és előmeneteléről a’ neve­lés ny­ilvános oktatójától bizonyítványt nem mu­tathat elő. M­illy tanitó-képző intézetnek vagy Semináriumnak mentül nagyobb kiterjedésbeni felállítása milly fontos és bőv hasznot ígérő legyen, mutatja a' népnevelésben előképül szolgálható Né­metország. — Elismeri ugyan a' választmány, hogy nagy 7 feladat mostani helykezetünkben illy­­nemű ’s külföldi formákra alakult intézetnek a’ maga tellyes tökéletességében létrehozása, ám­de, ha meggondoljuk lelkes pártfogóink bőkezűségét, a’ melly mindenütt felébredt nemzeti közszellemet, melly népneveléstől függeszti fel a’ hon boldogsá­gát , — eddig soha még illy erőben nem tapasz­talt lelkesedésre, s áldozatokra gerjedvén­—ha meggondol­juk a közvéleménynek hódolni szokott buzgóságot, melly egyszer átlátandja, hogy még mi illy intézetekben nem készítjük tanítóinkat, addig kény­telenek leszünk eltűrni, ha protestánsi elvünk ellenére a nyilvános nevelésben, nem csak az hogyy nem haladunk, hanem hátra megyünk: ha meggondoljuk, hogy egyház­kerületünk (Su­­perintendentiánk) pénztára mindég nyitva v­olt fő­iskolánk szükségei fedezésére, mind­ezek — és még egyebek — boldogabb reményre költnek fel bennünket, — és bíztatnak néptanító intézetek­nek mentül nagy­obb kiterjedésbeni felállítására, és azokban mentül ü­gyesb tanítók készítése felől — Továbbá — B) Egy másik akadály lévén a’ czélszerü ta­nításban, a’ tanítvány­oknak egy tanító keze alatt nagy számmal léte, melly a’ legügyesb tanítót sem engedi sikeres elő menetellel munkálódni, ajánlja a’ választmány, hogy mihelyt 11)­olezvanon felül van valamely iskolában a’ tanulók száma, a’ rendes tanító mellé fogadtassék egy, vagy a’ még nagyobb számhoz képest több segédtanító (praeceptor). — Ezen segédtanítók ellátva koszt­tal szállással, ’s egy évig legalább 30—32 pengő forintal, ezen hivatalban maradjanak mind addig, míg rendes tanítói hivatalra hely nem nyílik, a­­mikor az egyházi igazgatóság ’s gyülekezet meg­egyezésével annak rendes tanítójává lesznek. Mi­vel szorosan megkívántatik — mint felly­eb­b mon­datott — hogy senki segédtanító ne lehessen, míg a’ nevelés nyilvános oktatójától neveléstudo­mányi pályája elvégzéséről bizonyítványt nem mutat, a’ segédtanitóság ezen megszorítás miatt félesztendős — mint eddig — nem lehet. Mert ha a’ főiskolából, elvégezvén ott tanulását végkép elköltözik, többé fél év után vissza nem mehet —, hol élne hát nyáron­? — Még eddig a’ segédtaní­tóság fő iskolánkban csak a’ tanulhatás folytatására öszveszerzett segedelem volt, de nem lehet azt már most tekinteni. — A’ segédtanitóságoknak is hat esztendősöknek kell lenni, a’ nyáron való ta­nítás tekintetéből is. Úgy kell ezt néz, mint káp­­lánságot, rendes hivatalra való előkészületet.­­) Mivel a’ tanító készületlensége abból is ered, hogy szükséges ’s czélszerű kidolgozott kézikönyvei nincsenek: készíttessenek illy kézi könyvek, külön a’ tanulók, külön a’ tanítók szá­mára , —■ melly utóbbiak az anyagon kivil annak tanítása módját is magokban foglalják. — Ezen ta­nítók számára írandó könyvek közzül egyet, vagy több tanító esetében többet vegyen meg a’ gyülekezet saját költségén a’ tanítók használására, a’ mi által mind a’ tanítókon segítve lesz, mind a’ gyülekezetnek lassankint egy kis könyvtára leend. Addig is mig illyen alkalmasabb könyvek lennének, ajánltatnak Varga János, és Edvi Illés Pál munkáik. —­b.) A’ mi ilyen akadályozója a’ készületlenség, sok tanítványnak egy tanitó kezére bízása, ’s ké­zi könyvek nem léte, a’ tanítás czélszerű vivésé­­nek, olly vagy még nagy­obb akadály ebben a’ tanítók külső állapotjának rész­lete. — Tudván azt a’ választmány, hogy ha tanítóinktól szorgal­mat és buzgóságos készületet kívánunk, nekik

Next