Helikon, 2005 (16. évfolyam, 423-446. szám)

2005-01-10 / 1. szám (423.)

4 LÁSZLÓFFY CSABA A csaló Aznap, néhány órával korábban, lát­tam már Budapesten. Óriási lépésekkel száguldott el mellettem - nem is szágul­dott, hanem összevissza rohangált, nyar­galt a Dob utcából a Síp utcába, s köz­ben mintha fütyörészett volna, vagy csak csókra állt a szája. Most viszont, a gyorsvonat folyosóján, határozottan zaklatottnak látszott. Ki­halt, forró vidéken robogtunk nyílegye­nesen. A fülkében ülő útitársak szem­héja le-lecsukódott, egy kényelmesen elterpeszkedve olvasó középkorú hölgy kezében meg-megbillent a keménykötésű könyv, utána kellett kapnia, hogy le ne es­sék. A fáradtság meg a hőség lassan kezd­te kioltani belőlünk az élet jeleit. Utólag rájöttem, hogy egyedül a folyo­són álldogáló férfi miatt tűnt fantomsze­rűnek ez az utazás. A szél egyelőre úgy suhant el a szemhatár peremén feltűnő dombhajlatot érintve, mint egy távoli só­hajtás. Útitársunk az izgatottság különö­sebb jele nélkül nézett ki a folyosó abla­kán, ámde a felismerés úgy nőtt benne bizonyára, mint egy buborék, amelyik ha tovább feszül, egyszer csak szétpattan. Bár a fülke és a folyosó ablakain tün­döklő fény tört be, ő konok tekintettel für­készte az ég alját. Kelet felől, amerre a gyorsvonat tartott, komor felhők gyüle­keztek, s a sűrűsödő vakütés-kék sötét­ség mögül fojtott mozgás hallatszott. A férfi, akit némelyik útitárs csalónak ne­vezett később, lereagálta a megismétlődő külső zajokat és a mérséklődő - a fülledt­séggel fordított arányban álló - délutáni égi világosságot, mint aki előre megsejt­vén a nyílt mezőkre lapuló hirtelen ho­mály következményét, behunyt szemmel látja is a völgy torkában tomboló vihart. Jó pár kilométerre tőlünk már zuho­gott, a vonat mintha kissé megtorpant vol­na, a mozdonyvezető minden bizonnyal felmérte a váratlan erővel ránk törő ziva­tar veszélyét. Egyszer a némán álló (egye­sek szerint pózoló) férfi is tágabbra nyitot­ta szemét, és, igaz, nem túl hangosan, fel is horkant. Tekintetének különös csillám­­lásai a tört pillanat kemény szilánkjaira emlékeztették - legalábbis azt, aki akkor közvetlenül mellette állt. Határozottan láttam, hogy minden arcizma, nyakán az inak, a válla, talán még a szemidegei is pattanásig feszülnek. Korábban már vál­tott velünk néhány szót, ezúttal ő maga kezdeményezte a beszédet. „Amikor a Nyugatiban felültem - mond­ta —, már órákkal ezelőtt megéreztem.” Fölösleges lett volna faggatni, tudtuk, úgyszólván a bőrén érezte mindenikünk, hogy mire céloz.­­ „Holtbiztos voltam ben­ne, hogy ez lesz... És ilyen lesz.” Szénsavas italt ivott másfél literes üvegből, nem kortyolta, öntötte magába a lehűtött folyadékot. Mégsem izzadt a vi­har előtti fülledtségben, miként a többi­ek. Csak most tűnt föl egy-két gyöngyöző csepp sűrű, bozontos szemöldökén, most, midőn minden dicsekvés nélkül, szinte kö­zönyösen tudtunkra adta, hogy máskor is ugyanígy megérezte a vihar közeled­tét. Mint az állatok, a kutyák vagy a gyí­kok. Mindig előre jelezte benne valami - a szív ritmusa, belső feszültség, az ördög tudja, mi­­ a derült égből becsapódó vil­lámlást. Nem kellett lefeküdnie s fülét a vonat padlódeszkájára szorítania, láthat­tuk, most se, hogy meghallja az égihábo­­rút. Mosolygott, pedig érzésem szerint, páratlan készségének megnyilvánulását nagy izomfájdalom kísérte. Emiatt tűnt most rútnak s a keserű, éles ráncoktól megviseltnek a különben szép, impozáns férfiarc. „És földrengés előtt?” - kérdezte vala­ki halkan. De akkor ő már nem törődött velünk. Az ablak felé fordulva állt, a lét csodálatos ajándékától lesújtottan. Nem nézett vissza többé a rábámulókra, talán észre se vett bennünket, közönséges ha­landókat. HELIKON 2004. július 16. A festő „Jobban szerettem a szerelmedet, mint a dicsőséget.” (Balzac) A festő bezárkózott, és napokon át fes­tett. Éjszaka is, a lámpa hajnalig égett. Csak a köhögése hallatszott ki mind gyakrabban. Ha napközben betévedt hoz­zájuk egy-egy vendég, csak a kezdetleges, alacsony mennyezetű műterem ablakán át keresve volt alkalma látni a megszál­lott mestert. Mit festesz? - kérdezte a fele­sége esténként meglehetősen közönyösen. Egy keresztelőt, felelte kurtán. Kime­ríted magad, mondta álmos hangon az asszonyka. Ez derűs kép lesz, meglátod, mondta a festő, ettől nem fáradok el. Előbb templomi szertartásra gondolt, de aztán úgy döntött mégis, hogy kinn a szabadban örökíti meg az életre felszen­telt csecsemő körül ujjongó népséget. Tud­ta, hogy nincs könnyű dolga, az ártatlan gyermeki mosolyt lesz talán a legnehe­zebb megfesteni. Megpróbált saját boldog gyermekkorára gondolni. Egyik reggel, egyedül volt a házban, csengettek. Letette az ecsetet, és ajtót nyitott. A levélkézbesítő volt. Táviratot hozott. A festő elolvasta, enyhe szédülést érzett. Pár pillanatra leült a háromlábú székre. Aztán vette a legvastagabb szőrű ecsetet, és egymás után kavarta föl vele a sötét színeket. Az ecsetről csepegett a fes­ték, mikor végigszántott vele a vásznon. Ez a fémes szürke elég közel állt a szándé­kához, de még tompább színt akart. Érzéketlenül kaszabolta keresztül-ka­­sul a többalakos és nagyjából már befeje­zett képet. A család, a keresztelőre egybe­gyűlt rokonság és barátok egymás után tűntek el a zavaros színű ecsethullámzás­ban, mint valami vízbefúltak, ő azonban csak akkor látszott megnyugodni, midőn a napfényes reggel minden csillogása bele­veszett a kilátástalan szürkeségbe. A szoba sarkából utoljára még szem­ügyre vette a szánalmas munka eredmé­nyét. A vászon közepén egy hatalmas, rózsaszín bőrű csecsemő a fantáziátlan légben. Csak két, művégtagszerű kéz lát­szott - több semmi -, amint a kilátásta­lan ürességben tartják. A festő a kifejezéstelen csupaszságra bámult, minden indulata elszállt. Nem emlékezett rá, mennyi idő telhetett el az­óta, hogy a sánta postásnak ajtót nyitott. Ám amikor végre fáradt tekintete meg­állapodott asszonya megszeppent arcán, aki nesztelenül behozta az újabb adag ká­vét, ismét kézbe vette a táviratot, majd a tönkrefestett vászonra pillantott. „Meghalt az anyám” - mondta. 2004. július 18. Társtalanság Se macskája, se kutyája nem volt soha (legfeljebb egere), majorságot sem tart ott­hon. Most mégis úgy érzi, hogy végre rá­talált egy igazi élőlényre. Ez kicsi tenger, igaz, de neki olyan, mint egy nagy, eleven és hűséges állat. Hol messzire szalad elő­re, be a mélybe, hol visszarohan a partra, őutána, s hullámtagjaival simogatni kez­di visszeres bokáját, combján a száraz, hervatag bőrt. Beszélgetni is szokott vele, hogyha nincs senki a közelben. „Gyere, lovagolj meg!” - incselkedik vele egy tarajos hul­lám, harsog vagy hahotázik. A fejét nem látni, lehet, hogy kentaur. De ő lóvá te­szi. Az apja a múlt század elején lovakat tartott. Ő még bakfis korában egy sötét­szőrű ménről álmodott; a szeme tüzelt, sörénye vihart kavart. „Vigyázz, mert harapós!” - szólt reá álmában a puska a háta mögött, és furcsán nevetett; ettől ő elszégyellte magát, s elszaladt. Azután még sokáig szégyenkezés fogta el különös álma miatt. A tenger most csendesebbnek tetszik. A nap már lemenőben, forró a csillámló homok. Mi lenne, ha felkapaszkodna egy hullámra? Csak le ne csússzék róla... (Hi­ába, az öregség!) Térdig, combközépig, már derékig ér a víz. Behunyja szemét... Ha egyszerre csak eltűnne, észrevétlenül. Lehet, hogy rá sem találnának. De hát úgysem keresné senki. Soha. A szeretethiány jelképe Csütörtökön délután az ördögkeresztúri S. Pista Vazul ittas állapotban felgyújtot­ta az anyja tulajdonában lévő csűrt. A tü­zet a szomszédok és az Avram láncú tűzol­tócsoport fékezte meg, de fél tonna széna így is leégett. A 41 éves, fél szemére vak agglegény, aki ellen gyújtogatás miatt ki­vizsgálás indult, a lelkét négy évtized óta sorvasztó, halálra dermesztő szeretethi­­ánnyal indokolta tettét. 2004. július 17. ■t!

Next