Helikon, 2011 (22. évfolyam, 567-590. szám)

2011-01-10 / 1. szám (567.)

HELIKON ---------------------------------3 foghatom, hány- és hányféle nyel­vi struktúrával esett találkozás, mi­féle végtelen mennyiségű beszéd­variáns, mennyi, de mennyi elemi nyelv, amelyikből ez az enyém kiala­kult! Jártasnak tehát inkább a saját nyelvemben és ennek használatában vagyok, de iszonyú érzékenyen érint a velem kapcsolatba került emberek, azaz a többiek nyelvi világa. Azért, mert ennek a nyelvi világnak a la­kója, a beszélő érint iszonyú érzéke­nyen. Pontosabban: már amelyik. De az is rettenetes szám. Egyszer pró­báltam készíteni egy listát, hányan vannak. Nevetséges kísérlet, mert teljesen reménytelen, de nagyon ér­dekes következtetésekhez vezetett. Nagyobb számhoz jutottam tízezer­nél. A kínaiak a nagyon sokat vagy olykor a megszámlálhatatlant így fe­jezik ki különben: tízezer.­­ Minden Krasznahorkai-műnek van egyfajta újrakezdés-jellege. A ko­lozsvári, bölcsészkari beszélgetés so­rán az is elhangzott, hogy mindegyik Krasznahorkai-mű kicsit az előzővel szemben érzett elégedetlenségből táp­lálkozik. Az elégedetlenségen kívül még miből? Hogyan találtak meg az előző munkáid problémái, szituációi? - Az elégedetlenségtől függetlenül beszélni erről a kérdésről elég nehéz nekem. De ha mégis így kell, hát úgy kezdeném, hogy nyilván sokan ész­lelték: szinte mindegyik könyvem vé­ge felé magam árulom el, témájában milyen új terepet kínálok az olvasó­nak, ahol majd legközelebb újból ta­lálkozunk. Egy előre bejelentett te­matikai színtérről van szó. Ez a pont mindig a kétségbeesés pontja nálam. Mert ekkor sejtem meg, ezt bevall­hatom, hogy az adott mű... nem elég. És nem is az, hogy nem elég jó, vagy nem elég szép, vagy mifene, hanem hogy nem elegendő, hogy valami fél­­resiklott benne, vagy hiányzik belőle valami még, nem teljes, valami nincs megjavítva, megoldva, felvetve, meg­szólítva, vagy megszólaltatva, azaz hogy itt, ebben az adott műben nincs lehetőség már megjavítani, megolda­ni, felvetni, megszólítani vagy meg­szólaltatni. Hangsúlyozottan temati­kai jelzésről van szó, noha egyáltalán nem úgy áll, hogy ezzel a dolog meg volna oldva. Mert azt aztán már a következő könyv mutatja, hogy nem is, nem bizony, nem egy adott téma felvetésének az elmaradása volt a gond, hanem mint mindig, a gond: ez a „majd legközelebb”. Ez a szörnyű „majd legközelebb”, ez mindig, min­den akaratom ellenére, beleszövődik a könyveimbe. A halasztás pokla ez. Egyfajta léhaság árulkodó nyoma. A félelem vízjele, hogy nehogy mindent egyetlen tétre tegyen meg az ember. Néha a bánatos kifulladásé, a vallo­másé, hogy egyszerűen nem telik tő­lem több, így jön aztán a hazug, bár gyógyító pátosz, hogy no jó, így megy ez, hogy muszáj újra nekifutni, és ne­ki is fogok, üzenek rejtjelesen az olva­sómnak, neki én, mégpedig ebben és ebben a tematikai térben. Most pél­dául azt üzentem legutóbb, hogy ... de hát ne is beszéljünk többet róla. - 1999-ben, több, mint tíz év­vel ezelőtt jelent meg Zsadányi Edit Krasznahorkai-kismonográfiája. Ha valaki most fogna hozzá egy ilyen könyv írásához, vajon egészen más esélyekkel indulna, vagy hasonlókkal? És hová érkezne?­­ Zsadányi Edit munkáját én ma­gától értetődően csak a legnagyobb elismerés hangján illethetem. Ám az, aki ma vállalkozna hasonlóra, gyökeresen máshová jutna, azt hi­szem. Zsadányi Edit megkísérelte kimenteni a „Krasznahorkai-jelen­­séget” a magyarországi irodalomkri­tika egy fontos, jellegzetes, értékes s a korszellemhez a maga nehézkes, nyögvenyelős módján, de valahogy mégiscsak illeszkedő iskolájának íté­lete alól, mely ítélet ezt az irodalmi világot, az enyémet, anakroniszti­kusként definiálta. D. Zsadányi Edit megpróbált helyet csinálni e műnek az értékek között, mondván, nem anakronisztikus ez, hanem periféri­kus, kétségtelen, de periférikus mi­voltában is „fontos” a kortárs magyar irodalomban. Az az érzésem, ma már sokkal világosabban látszik, hogy amiként a művek és az életművek, úgy az irodalomtörténeti irányzatok irányadó, eligazító volta is megkér­dőjeleződik idővel, magától értető­dően értékes vagy értéktelen, jelen­tős vagy jelentéktelen minősítésük oly elszomorító sebességgel adják át helyüket az épp soron következő mi­nősítéseknek, jönnek a művek és az életművek, és jönnek az irodalom­­történeti iskolák, rendek és trendek egymásután, nagy a lelkesedés, nagy az elutasítás, aztán egyszer csak lát­szik, hogy kopnak ezek a művek és életművek, ezek az iskolák és rendek és trendek, nem lehet megállapodni semmiben, nem lehet levajazni sem­mit, hiába írjuk le Johann Sebastian Bachot, lám, jön ez a kellemetlenkedő Mendelssohn, és borul az egész, kide­rül, hogy Johann Sebastian Bach ...! ... na, persze, tudja Isten, meddig, s mikor merül feledésbe megint, s ve­le az őt feltétlen örökkévalóként té­telező eszme is, mert így megy ez, nincs ezeknek olyan nagy jelentősé­gük, örülünk, ha azt olvassuk köny­veinkről, értékes, búslakodunk, ha meg azt, hogy értéktelen, de nem­csak hogy nem most dől el, hanem nem dől el soha, mindig változik, so­hasem áll le ez a furcsa változékony­ság, és ez az érdekes. Amúgy pedig, visszatérve ahhoz, aki majd vállal­kozik egy újabb „Krasznahorkai-kis­­monográfiára”, más gondja lesz, mint Zsadányi Editnek volt, neki, ennek az eljövendőnek a maga gondolati építményét, amelyet írói világomról rakna fel, egészen máshol kellene, feltehetően, alá-aládúcolni, hogy ne zuhanjon magába, mivel egyre több derült ki az idők során erről az egész „Krasznahorkai-világról”, olyan dol­gok, amik korábban nem voltak isme­retesek, egyre több mű ad az én ese­temben is egyre világosabb kontúrt a szerző nyilvánvaló akaratának, hogy itt, az én esetemben valaki a korszel­lem alatt nyög, de nem neki dolgozik - már amennyire az akarat egyenlő volna a lényeggel, s már amennyire én ezt megítélhetem. - Történt-e szerinted olyasvalami az elmúlt tíz év irodalmában vagy a közönség irodalomhoz való viszonyá­ban, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni - ami átalakított valamit? - Tíz alatt nyilván azt érted: vala­mi hosszabb időszak... Ugye? Mert pont az elmúlt tíz év alatt nemigen történt, de már ha az elmúlt tizen­egyet nézzük, akkor az persze mind­járt más. Ezzel azt akarom monda­ni, hogy igen, van visszatekintve egy pont, ahonnan nézve nagy a válto­zás, magában az irodalomban is, és a közönségnek az irodalomhoz való viszonyában is. Erdélyben, Nyugat- Pakisztánban, a kirgizeknél és a perzsáknál, a japán és az argentin arisztokraták maréknyi csoportjai­ban nem történt semmi, műveltség szükséges a magasművészet élveze­téhez. De mindenhol másutt nagy a felfordulás. A műveltség, az, amit an­nak tekintünk mi is itt ebben a be­szélgetésben, szétfoszlik, mint a test a sírban. Mintha a dolgok rendje vol­na ez. Én a magam részéről úgy is érzem magam. mint a sírban a test. Mert érzékelem, hogy van egy „Új­ Műveltség”, de ennek sem a tartal­mával, sem az artikulációs kódjával nem vagyok tisztában. Mintha már volnának ők, akik ezt művelik - de nem nekem, nem nekünk. És érzéke­lem azt is, hogy ez olyasvalami, ami a számomra egyenesen elfogadhatat­lan. Úgy érzem, ami jön, az Rossz. Bármi legyen is. Ami jön?! Már itt is van. Felnézek ebből a beszélgetés­ből, s tessék - ott áll velem szemben. Elfogadhatatlan. BALÁZS IMRE JÓZSEF

Next