Helikon, 2013 (24. évfolyam, 615-638. szám)

2013-01-10 / 1. szám (615.)

4 VISKY MÁRIA Költőiség szavak nélkül Plugor Sándor gyűjteményes kiállításának margójára A kolozsvári Quadro Galériában 2012. november 14-30. között Plugor Sándor műveiből nyílt gyűjteményes kiállítás. A tárlat a művész életművének kiemelkedő­ alkotásait vonultatta fel: a korai korszak­ból származó olajfestményeket, az Öregek könyve sorozat válogatott darabjait, kife­jező­ aktrajzait, fémkarcait, játékos mono­­típiáit láthattuk, s a már ikonikussá vált lovas kompozíciókból, illetve ördögös vén­­asszony-rajzaiból is bemutattak néhá­nyat. Az újdonságot képező­, Szalay Lajos Hatvan rajza (1941) után készült másola­tok érzékletesen számoltak be Plugor ki­vételes rajzkészségéről, jó megfigyelőké­pességéről és kitartó munkájáról, amely nemcsak ez első alkalommal kiállított rajzokra, hanem a művész teljes mun­kásságára jellemző. A Székely Sebestyén György, a Quadro Galéria igazgatója ál­tal rendezett tárlat a galéria katalógussal kísért kiállítás-sorozatának része, amely­nek célja az erdélyi művészet kiemelkedő alakjainak művészettörténeti igényű be­mutatása. A megnyitón Szűcs György, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgató-he­lyettese méltatta a kiállítást, mely után Miklóssy Mária festőművész, a művész öz­vegye emlékezett Plugorra. E művekben nagyszerű humort fedezünk fel. Mégis, a néző­ meg-megáll egy pillanatra, és vala­mi mélységes keserűséget is érez e vidám­ság mellett. Mi lehet a titka ez ellentmon­dó jelenlétnek? Lehetséges-e a kettőt egy alkotásban egybeforrasztani? A változatos műfajokban alkotó Plugor mesterien ra­gadta meg a lényegét egy arc vonásainak, egy-egy mozdulatnak vagy testtartásnak: művein a biztos rajztudás szintetizálá­sa mutatkozik meg. A lényeg megragadá­sa viszont sokkal magasabb szinten is ki­fejeződött művészetében, s ez az életnek, az emberi sorsnak, az emberségesség­nek az összegzése. A hétköznapok fájdal­mainak egyszerű közlésére vállalkozik, s ezt oly közvetlenül éri el, az emberi sorsok tragikumát olyan ízes humorral közelíti meg, hogy üzenete emészthetővé, egyúttal elgondolkodtatóvá válik. Mindezt játszi könnyedséggel teszi: technikájában, esz­közhasználatában humoros, játszadozó, miközben lényegileg drámai dimenziókat érint. A művész ars poeticájának tekint­hető célkitűzés, miszerint ,játszani ké­ne, hogy úgy tűnjön, csak játszunk” (1998) úgy bizonyul, megvalósult. Az 1963-ban szülőfalujában, Kökösön készült tusrajz-sorozatának modelljei szülei és a falubeliek voltak, ezeknek egy részéből 1976-ban Szilágyi Domokosnak a rajzokhoz készült költeményével együtt készült el az Öregek könyve. A kismére­tű, helyszínelésként elkészült gyakorla­tok viszont önálló művekként állják meg helyüket: a fiatal művész érzékletesen fogalmazta meg a kimondhatatlant, az öregség méltóságát és egyben tehetet­lenségét. Csíki Lászlónak vallotta rajzai­ról, hogy „...mindenik valami szimbólum. Az elem konkrét legyen, de ne a konkrét elemet nézd benne, ha kész van. Vers ez vagy zene. Azt lásd, amit bele tudsz néz­ni.” Amit csak megérthet a néző a körmét vágó öregasszony görnyedésébő­l, a hétköz­napi gondokkal terhelt, álmát alvó öreg­ember vagy a haldokló Soós mami látvá­nyából, azt mind kifejezi Plugor egyszerű vonalvezetéséből, ráncos arc- és kéz-meg­formálásaiból, kiegyensúlyozott kompozí­cióiból származó költőisége. Az irodalomhoz való szoros kötődése nem csak költőkkel, írókkal ápolt barátsá­gai által jött létre. Az irodalommal szembe­ni átható érzékenységéről tanúskodik szá­mos vers- és drámaillusztrációja. Beszédes Miklóssy Mária szóhasználata: „karcokat készített Illyés Gyula, Ady Endre, József Attila, Szilágyi Domokos és Farkas Árpád versei ürügyén” — hisz valóban, ezeknek a fémkarcoknak, valamint tusrajzoknak az irodalmi művek elsősorban csak apropó­ként szolgálnak. A sűrű, vékony vonalak fe­hérjének a fémkarcok fekete hátteréből va­ló szálkás kiemelkedése expresszív, sajátos értelmezést ad az irodalmi műveknek, me­lyeknek a képzőművészeti alkotások nem alárendeltjeivé, hanem öntörvényű, egyen­rangú társaivá válnak. Plugor fő grafikai műfajában, a tusrajz­ban bontakozott ki legteljesebben, s ezek a vonalversek széles palettájú kísérletezés­ről beszélnek. Míg az Öregek könyve so­rozat jellegét Bölöni Sándor „grafikai föl­jegyzésekként” említi, az Angyallétrából (1995) ismert aktok szinte egy-egy zárt görbe vonalból állnak, a nagyméretű, bib­likus témájú vagy öregeket és ördögöket felvonultató tusrajzai pedig már kusza vo­nalhálós kompozíciók. Plugor aktrajzai rendkívüli líraiságot tükröznek, ugyan­akkor figyelmes szerkesztés, a technika biztos uralásának gyümölcsei: bár egy-két légies tollhúzást látunk, a költő keze biz­tosan tudta, hol kell megtörni a vonalat, hol kell az érzékiség kifejezésére erősebb körvonalat használni, s hol kell sejtelme­sen fehéren hagyni egy hajlatot. Az alko­tott művek szavak nélküli versek a női­esség tiszteletére, az ártatlanság és a kéj lágy metaforái. E grafikák elkészülése „a vonal tudatos vagy spontán »kilengése«, játék is természetesen” — vallja Plugor, s az eredmény is játékos: az alapos kigondo­lás a művész titka maradt. A fiatal test vonalaihoz kötődő csodá­lattal ellentétben a művész nagymértékű megértéssel fordul az öregek megjeleníté­séhez, amely a pályakezdéséből származó alkotásairól, és utolsó, az 1990-es években készült tusrajzairól is egyaránt visszate­kint a nézőre. Az aktokon megfigyelhe­tő lágy vonalak megtörnek, megjelennek az arcokon a ráncok, a kezek göcsörtös­­sé válnak, s megnyúlt mozdulatok helyett megterhelt idős édesapák és édesanyák jelennek meg. Mert Plugor minden öreg­asszonyában édesanyját és minden vén­emberben édesapját láthatjuk, akiket oda­adással örökített meg számos alkalommal. Az idős ember békés együttléte a szuny­­nyadó macskával, báránnyal, vagy a hu­morral megformált ördög jelenléte a tör­ténelem vagy mindennapok nehézségein gyötrődő emberrel, az öregasszony alázat­tal és drámaisággal imára kulcsolt keze - gyakran előforduló témák e kompozíci­ókon, amelyek az alkotó szülőföldhöz kötő­désének, s az ottani emberek sorsának tág perspektívából rálátó meghatározásai. Plugor minden esetben figurális képei olyan elvont jelentést hordoznak, amelyek modernné teszik a hagyományos elemeket is. Esztétikai értékéről beszél komoly­ játé­kossága, a keserű, a drámai derűs ábrá­zolása, határozott szerkesztésének köny­­nyedsége. E művek Kosztolányi kérdéseit idézik fel bennem: „Akarsz-e játszani min­dent, mi élet? /(...) s akarsz, akarsz-e ját­szani halált?” - és határozott választ ad­nak rá. Lapszámunkat a kolozsvári Quadro Galé­riában rendezett Plugor Sándor retros­pektív kiállítás anyagából válogatott raj­zokkal illusztrálták. Öregember ördöggel (Kísértés), 1993 Akt, 1995 HELIKON

Next