Helikon, 2015 (26. évfolyam, 663-686. szám)

2015-01-10 / 1. szám (663.)

VALLASEK JÚLIA A lehetetlen kísértése, avagy hogyan (ne) vitatkozzunk az irodalomról „Erdélyi Helikon havonta megjelenő szépirodalmi és kritikai folyóirat. 1. szá­ma 1928 májusában, utolsó száma 1944 szeptemberében jelent meg Kolozsváron.” Ha valaki beírja a Google (lassan mind­annyiunk legjobb barátja) keresőjébe a kifejezést, a legelső találat, a Wikipédia (újabb legjobb barát) Erdélyi Helikon cím­szava ezzel a meghatározással indít. De még mielőtt valaki gyanakodni kez­dene, hogy Z-generációs adatkeresést aka­rok itt modellezni, szögezzük le, az első találat ugyanakkor a lehetséges legerő­sebb autoritású adat, a Romániai Magyar Irodalmi Lexikon szócikke, Láng Gusztáv szignójával. 1981-ben papíron publikált szöveg, 2014-ben pár másodperc után így landol a képernyőnkön. Könnyű az adatokkal! - mondhatnánk (persze, aki dolgozott velük, pl. írt lexikon szócikket, tudja, hogy ez nem igaz.) Az ér­telmezéseink, értékeléseink azonban biz­tosan nem tudnak majd ilyen könnyen át­ugrani harminchárom évet. A médium rugalmas (ma már az Erdélyi Helikon teljes anyaga digitalizált formában olvasható), és Marshall McLuhan óta médiatudományos közhely, hogy „a médium maga az üzenet”. Másként olvasom az Erdélyi Helikon szövegeit a képernyő üvegén, mint ami­kor megsárgult, poros (és a mai papírmé­rethez képest ugyancsak vastag) lapszá­mokat forgattam? Mi befolyásolja jobban az olvasásom/olvasásunk (és ezzel együtt a múltértésünk)? A közeg? A ma aktua­litása szemben az akkor aktualitásával? A korábbiakban kialakult kép? Az Erdélyi Helikon úgy él az irodalmár szakma és az irodalom érettségire megta­­nultakat felidézni képes olvasók tudatá­ban (vagyis mindazokéban, akiket e kér­dés, illetve az itt leírtak érdekelhetnek), mint a két világháború közti időszak (ta­lán) legjelentősebb irodalmi kulturális fo­lyóirata, az „erdélyi gondolat”, illetve a „transzszilvanizmus” fellegvára, afféle kis, Kolozsváron szerkesztett Nyugat. Ha megkérnénk egy irodalomban átla­gosan tájékozott embert, mondjon 10 er­délyi írót az 1945 előtti időszakból, nagy valószínűséggel a 10-ből 8, ha nem mind­egyik az Erdélyi Helikon szabad írói mun­kaközösség tagja lesz. A Szépmíves Céh könyvkiadót és 1928-tól a munkaközösség folyóiratát, az Erdélyi Helikont is jegyző írói tömörülés amolyan utópisztikus kö­zösségként indult, amelyben a tagokat fő­leg a „közös kulturális tevékenység” tartja össze. Emellett azonban összetartó (és al­kalmanként bomlasztó) erőnek bizonyult az a politikai, esztétikai, ideológiai és más irányokba ható felfogás, amelyet éppen képlékenysége, sokoldalúsága miatt a ta­gok nagy része könnyen magáénak tudott vallani: a transzszilvanizmus. A transz­szilvanizmus esztétikai megjelenítése ter­mészetesen teljesen mást jelentett a „he­likoni triász” (alias Aprily, Reményik, Tompa) verseiben, mint Kós Károly regé­nyeiben vagy Tamási novelláiban, az „er­délyi gondolat” is mást jelentett a húszas évek végén Kuncz Aladárnak, mint a har­mincas évek végén Szemlér Ferencnek. Az Erdélyi Helikon voltaképpen rendkí­vül heterogén értékrendet valló, széttar­tó erők közös fóruma lett, s csupán szer­kesztői rátermettségének köszönhető, hogy a kiegyensúlyozásra való törekvés­ben nem színtelenedett el. A Helikon szer­kesztőiben, különösen a szerkesztési min­tát megadó Kuncz Aladárban szerencsére megvolt a törekvés arra, hogy a Helikon lapjait az egymásnak ütköző érvek csata­terévé tegyék. Az első évfolyama számára még Ravasz László nagy port felverő cikke (­Irodalmi schisma) biztosította a megfelelő vitatémát, amelynek kapcsán számos er­délyi író fejthette ki véleményét a magyar irodalom egységéről, illetve az „erdélyi­­ség” irodalmi megjelenítésének mibenlété­ről. A későbbiekben azonban maga Kuncz provokálta ki a történelmi regény kapcsán a valóságábrázolás, időszerűség, az iroda­lom közéleti szerepvállalásának kérdését feszegető Vallani és vállalni vitát. Az Erdélyi Helikon értékrendjére a Nyugat szellemi-esztétikai értékeihez va­ló igazodás jellemző némi (a transzszilva­nizmus által kiváltott) önállóságot, más­ságot hangsúlyozó regionális felhanggal. (Tudjuk azonban, hogy ez az érdeklődés nem volt kölcsönös, az egyetemes értékek­re figyelő Nyugat közben egyáltalán nem bizonyult érzékenynek arra a világkép­váltásra, amely a transzszilvanizmus első nemzedékének műveiben megjelent. Áprily, Tompa, Reményik versei nem szerepelnek a Nyugatban, de a következő nemzedék olyan költői, mint Dsida, Szabédi vagy Horváth Imre sem. A prózaírók sem járnak jobban, Tabéry, Kós, Makkai prózája egyáltalán nem, Tamási Ároné csak két novellaközlés erejéig van jelen. Kivételt a Nyugathoz már korábbról kötődő Kuncz Aladár, és a pályá­ja alakulásában a Nyugat második nemze­dékét követő, a transzszilvanizmussal sza­kító Szemlér Ferenc képez.) Fennállásának rövid tizenhét eszten­deje alatt az Erdélyi Helikon közölte a két világháború közti irodalom csaknem minden jelentős és másodvonalbeli szer­zőjének műveit. Mondhatni, nem lehet a két világháború közti korszakról beszél­ni Erdélyi Helikon nélkül. Ha valamilyen szellemi agytornaként megpróbálkoznánk vele, mágneses mezőként akkor is érzé­kelhető volna a jelenléte abban, ahogyan a korszak irodalmi életéről, a szerzők egy­máshoz való viszonyáról, könyvek recepci­ójáról, de akár magánéletek, barátságok alakulásáról beszélünk. Ugyanakkor, ha lapozgatni kezdjük e tizenhét esztendő jó másfélszáz lapszá­mát, feltűnő, milyen nagy arányban pub­likálnak olyan írásokat, amelyek arról szólnak, milyennek kell lennie annak az irodalomnak, amely Erdélyben (és részben az Erdélyi Helikon lapjai számára) íródik. Ide tartoznak a programadó írások, az an­kétok, a polémiák, és nagyon gyakran a »»« folytatás a 6. oldalon SIGMOND ISTVÁN Randevú Európának Harangoznak Isten bronzból kiöntött fülbevalói Európa-szerte. Földrengést jeleznek? Örömünnepet? Mindegy, mondják a jelenkor szkeptikus bölcsei, ne erre figyelj, kisfiam. Neked most az a dolgod, hogy randevút adj Európának. S ha sikerülne összehoznod a légyottot, oltsd magadra ünnepi öltönyöd, legyen mosoly az arcodon, légy kiegyensúlyo­zott, szemeidből lelki béke sugározzák, hit, szeretet és megbocsátás, mozdulata­id legyenek magabiztosak, szavaid meg­fontoltak, okosak. És a gyász? A gyászommal mit csi­náljak, Uram? Karomon maradt a fe­kete szalag, bőrömbe ivódott, égett, vé­sődött, benne feketéllik a múltam, a jelenem s talán a jövendőm. Ünnepi öl­tönyömet megszaggaták a büntetésből rámrótt lelki zarándoklatok, mosoly he­lyett undok vigyor virít az arcomon, lát­szat-kiegyensúlyozottságom mögött éle­dező vulkánok háborognak, szememből rémület sugárzik, az új Hiroshimát jó­solók kétségbeesése, szeretni szeretnék, miközben gyanakvón vizsgálgatom éne­met, nehogy kiderüljön, hogy talán ön­nön magamat is korunk szkeptikus bölcsei közé sorolt­a végzetem, megbo- HELIK®)N csatás helyett elszabadult indulataimat próbálom európaivá szelídíteni, szögle­tes, bizarrul kapkodó mozdulataim visz­­szatetszést keltenek, és a szavak, jaj, a szavak, Uram, hol vannak a megfon­tolt, okos szavak, ott koppannak valahol a lelkem ösvényeit díszítő fekete koc­kaköveken. S hogy mindezek mellett megőriz­hessek annyi erőt, hogy Európa egyet­len gyűszűnyi darabkáját tovább ápol­jam önmagamban, tarts meg bennem, Uram, legalább egy mustármagnyi hi­tet, őrizz meg bennem legalább egy ma­­dárkönnycseppnyi szeretetet, hogy meg tudjak bocsátani azoknak, akik elle­nem vétkeztek, hogy bocsánatot nyerjek azoktól, akik ellen vétkeznem kellett. III. ÉVFOLYAM 1992. 1. (105.) SZÁM -JANUÁR 3. 5 HELIKON

Next