Helikon, 2017 (28. évfolyam, 711-734. szám)

2017-01-10 / 1. szám (711.)

afféle padlássöprésbe kezdtem, és kide­rült, hogy egy csomó szöveg van elfek­­vő­ben, amit életre kéne masszírozni, és csak egy karnyújtásra van attól, hogy könyv legyen belőle. Azt nem mondom, hogy feltétlen jó könyv, de könyv. Ekkor kezdett el foglalkoztatni újra a mono­gráfia kérdése is. Nem szeretném vesz­ni hagyni, azt hiszem, hamarosan újra elő­veszem. - Kézikönyv határátlépéshez című kri­tikaköteted válogatást nyújt eddigi kriti­káidból - a kötet fülszövegében arról az örömről írsz, amit az olvasás és az írás je­lent számodra. Ez az öröm egyébként érző­dik szövegeiben, amelyek valahol kritika és esszésszubjektív olvasónapló határán ingadoznak. Mennyire van ma tétje szerin­ted a kritikának? - Ha a tétet általános értelemben ve­szem, akkor nem tudom, van-e tétje, de azt se tudom, hogy az irodalomnak van-e. Akkor már inkább nincs. Igazá­ból minél többet foglalkozom egy kor­szak irodalmával, történetével, minden­féle viszonyaival, csak annál nehezebb megítélnem a korszak milyenségét. Akármennyit olvashatok róla, akkor sem tudom, milyen volt akkor, ott élni. Egy nap élet valószínűleg többet monda­na, mint a könyvek, tanulmányok. Ezért aztán mondhatom, hogy innen nézvést úgy fest, lényegesen nagyobb súlya lehe­tett a hetvenes-nyolcvanas években az akkori kritikának, mint ahogy magá­nak az irodalmi műnek is az volt, igazá­ból mégsem tudom. Manapság az egész inkább magánügynek tűnik. A kriti­kus megírja, a szerző­ még talán figye­li, de akkor jön a fogósabb kérdés, hogy érdekli-e mindez az olvasót. Én bizony elég sok könyvet olvastam már el kri­tikák alapján, de nem feltétlen tudnám megmondani, melyik kritikus követte el a kritikát, amely alapján nekiálltam az olvasásnak. - A Kemény Zsigmond-díjat a Helikon sci-fi számában megjelent fantasztikus novelládra is kaptad. Kritikát általában penzumként, megrendelésre írunk - de ho­gyan is állsz a novellaírással? Ha jól tu­dom, ez az első sci-fi novellád. Mi inspi­rált A Kreón bolygó költői megírásakor? - Furcsa dolog ez, hogy miközben, ha van valamilyen identitásom az irodal­mat illetően — amit persze sosem ír­nék ki magamra —, akkor az inkább szépírói, már csak azért is, mert mire az első kritikáim megjelentek, számos vers- és prózapublikáción, közte néhány reprezentatív antológián, egy önálló kö­teten, de még szépirodalmi ösztöndíjon is túl voltam, mégis minden bizonnyal kritikát írtam a legtöbbet, és még a ta­nulmány is szinte fej-fej mellett halad a prózával a mennyiséget illetően. Min­denesetre egészen más érzés valóban a magam terveit követni, amelyek alapve­tően szépíróiak. Jelen novella esetében inspirálni a felkérés és a határidő ins­pirált. Mire kiderült, hogy inkább esz­­szére, kritikára gondolt a szerkesztőség tőlem, addigra már belemerültem a no­vellaírásba. Régi vágyam volt kipróbál­ni magam a zsáner területén. Na igen, az írással kapcsolatban szinte minden vágyam régi. Kísérleteztem már tehát ilyesmivel korábban, de valóban nem fejeztem be egyetlen ezirányú munkát sem. írás során rájöttem, hogy számom­ra használhatatlanok a zsáner sablon­jai. Nem is feltétlen a rövid formához találták ki azokat, meg különben is. Na­gyon jó lenne, ha olyan leleményes len­nék, mint Szabó Róbert Csaba, aki a Fekete Daciá­ban éppen hasonlóval pró­bálkozott — zsánereket venni alapul, azokba beleírni —, de hát nem vagyok olyan leleményes. Inkább próbáltam ke­resni egy lyukat a sci-fikben, amit nem vagy nem nagyon szoktak kitalálni a sci-fi írók. Vagy közülük azok legalább­is, akiket olvasok, így jött az irodalom­ról szóló irodalom ötlete. - 2003-ban jelent meg Öreg című pró­zaköteted, amelyet több évig írtál. Azóta a novellákban lecsapódó világod, amely valamiképp határvidék, s ahova, hogy a könyv fülszövegét író Kemény Istvánt idéz­zem, „öregen kerülnek a tárgyak és a sza­vak is”, miként alakult? - A doktori éveim egy kicsit hazavág­ták a prózaírói terveimet. De nem akar­nám csak erre fogni. Különben sem cse­rélném el erdélyi vagy a Kárpátokon túli csatangolásaimat, barátaimmal töltött hosszú-hosszú csapszéki óráimat meg nem írt könyvekért. Alapvetően lusta is vagyok az írást illetően. Vagy talán túl türelmes. Vagy hogy is. Peer Krisztián mondta egyszer, hogy az emberben fia­talon munkál valami olyasmi, hogy kö­tetdüh. Könyvet kiadni, de iziben. Be­lőlem az első könyvemmel ez elmúlt. Mostanában már kapargattam maga­mat, hogy valami kicsike düh mégis­csak jó lenne talán. A kritika, a tanul­mány határidős, felkéréses dolog, egy szerkesztőségnek dolgozol, meg kell csi­nálni. A szépírás nem határidős. Jobban mondva a legtöbb esetben nem az. Ilyen­formán leginkább a határidős munkák mögé szorul. Mert ráér. És akkor leg­többször annyira ráér, hogy végképp el is marad. Az Öreg írásának évei óta re­gény, regények jártak a fejemben. De ez a hosszú, türelmet és lehetőleg egybe­függő, nyugalmas időt igénylő, és nagy­jából csak a végén visszajelző munka egyelőre meghaladta a képességeimet. Úgyhogy gondoltam egyet, és visszatér­tem a novellához. S a magam számá­ra mindenképpen siker, csöndes siker, hogy az utóbbi 2-3 év alatt annyi szö­veget tudtam befejezni, mint a megelő­ző 10 évben. Talán az a baj, hogy a meg­írás, a befejezés élményén túl nincsenek különösebb karrierálmaim az írással kapcsolatban. Úgy rémlik, régebben még derengett valami előttem e téren. De már rég nem. Legfelje­bb a gyereke­imnek mutatom meg, ha megjelenik va­lami. Meg a szüleim elolvassák. Régeb­ben jobban izgatott az irodalmi közélet, ma már nem. A barátságok voltak min­dig is fontosak, és azok maradtak is, de ezen kívül inkább kimaradnék minden­ből, ami „odakint” történik. Miközben persze mindaz mégiscsak hatással van arra, megjelenhet-e, amit írok, vagyis nem vonhatom ki magam a dologból. De azért megpróbálhatom.­­ Mindennek ellenére, ha jól tudom, jö­vőre két köteted is megjelenik, egy próza- és egy verseskötet. Mit lehet tudni a kö­tetekről, mennyiben kapcsolódnak első szépírói munkádhoz? — Azért azzal nem szaladnék előre, hogy valóban megjelenik-e kettő, hiszen jelenleg, decemberben még nem lehet tudni az őszi NKA-pályázatok végered­ményét. De egy novelláskötet nagyon úgy néz ki, hogy lesz. Nem gondolkod­tam rajta, mennyiben kapcsolódnak az írások, javarészt egészen másféleképpen születtek ezek a szövegek, mint a koráb­bi kötetemnél, bár egyik-másik még ab­ból az időből való, ám mivel azt a köny­vet koncepció vezette, eleve tudtam, hogy nem fognak benne szerepelni. Na, ez egy különbség, hogy mindenféle kon­cepció nélkül egyszerűen csak novellá­kat írtam egymás után, és azokat most beledobálom ebbe a könyvbe. Több téma, többféle megszólalás, több helyszín - amit egy gyűjteményről el lehet monda­ni. A verseskötet pedig a régi álom. Elő­ször verseket kezdtem írni én is, mint annyian mások, akik végül egészen más szövegtípusoknál kötnek ki, igen régen, de mindig is kényelmes tempóban fejez­tem be valamit. Húsz év alatt lett egy kötetre való. Azt megint nem merném megkockáztatni, hogy jó kötetre való, de kötetnyi legalábbis. Azt hiszem, elég eklektikus gyűjtemény lesz ez, hogy­ha egyszer majd megjelenhet. Minél ké­sőbb, annál eklektikusabb.­­ Főállásban a Nyíregyházi Egyetem oktatója vagy a mennyire érdeklődnek a diákok az erdélyi irodalomról, van-e lehe­tőséged műhelymunka keretében felhívni a figyelmüket az Erdélyben íródott irodalmi alkotásokra? — Alapvetően nincsen külön erdélyi vagy akár határon túli irodalomról szóló kurzusom. A szerzők és a művek a má­sodik világháború utáni és a kortárs iro­dalmi órákon kapnak helyet (magam jártam külön határon túli irodalom kur­zusra az ELTE-n, és hát még egy olyat semmiképp sem!). Bodor Ádámot persze minden elsős olvassa nálam az irodalom­­tudományi proszemináriumon, vagy leg­alábbis úgy tesz. Tudományos diákkö­ri dolgozatot valóban írtak már kezem alatt Bodor Ádámból kiindulva a hetve­nes évek Forrás-könyveiről, de szeminá­riumi témának ritkán választanak ilyes­mit. Ebben alapvetően azt látom, hogy a hallgatók nem szívesen írnak arról dol­gozatot, amit a tanár kutat, de azt gon­dolom, a magyarországi közéletet átha­tó fiktív Erdély-képek s fiktív vagy valós magyarságnarratívák sem használnak az ügynek. DEMETER ZSUZSA 2016/1. SZÁM - JANUÁR 10. 3

Next