Ajka - Ajkai Szó, 2023 (36. évfolyam, 1-44. szám)

2023-01-13 / 1. szám

ASZ •'«•.. .jam Ait ia Célegyenesben? ■ Az elmúlt év végének talán egyik legjobban várt híre volt, hogy Magyarország megkapja-e a neki járó uniós támogatásokat, illetve sikerül-e megegyezésre jutni a folyósítás körülményeiről és feltételeiről az Európai Bizottsággal. Talán mindenki megkönnyebbült, hogy a válasz a kérdésekre december 12-én (az utolsó pillanat­ban) megszületett és egyértelmű igen. Csak, mint mon­dani szokás, az ördög a részletekben rejlik. A 27 uniós tagállam EU-s nagykövetei december 12-én állapodtak meg arról, hogy elfogadják a Bizottság javas­latát a magyar helyreállítási terv jóváhagyásáról, a kohé­ziós pénzekből felfüggesztett összeget pedig 6,3 milliárd euróra csökkentették. A végső döntést az EU Tanácsa úgyne­vezett írásbeli eljárással hozza meg. Egy tényellenőrző oldal (lakmusz.hu) szerint az Eu­rópai Bizottság a 27-ből 24 tagállam, köztük Magyar­­ország helyreállítási tervére pontosan ugyanolyan érté­kelést adott. Tehát az, hogy a magyar terv kormányhoz közelálló források szerint „a legkiválóbbak között van”, csak annyit jelent, hogy a 24 legjobbra értékelt terv közé tartozik, és semmiképpen nem jelenti azt, hogy kiemel­kedne a mezőnyből. Egyébként azért volt fontos, hogy a Bizottság még a tava­lyi év vége előtt elvégezze az értékelést, a Tanács pedig rá­bólintson a javaslatra, mert ha december 31-ig nem született volna meg a tanácsi döntés, akkor végleg elveszítettük vol­na a támogatás nagyobbik ré­szét, 4,6 milliárd eurót. Ide tartozó hír az is, hogy a Bizottság a Magyarország szá­mára külön meghatározott 27, a korrupció elleni fellépéssel és a bíróságok függetlenségé­vel kapcsolatos úgynevezett szupermérföldkövet, amelyek teljesítése előtt a magyar kor­mány egyáltalán nem juthat pénzhez a helyreállítási alap­ból. A 444.hu értesülése szerint egyelőre csak az agrártámo­gatások jöhetnek hiánytalanul az országba, a többi nagy uni­ós forráscsoportból az EU-s intézmények befagyasztották a kifizetéseket addig, amíg a Fidesz-kormány nem teljesíti a jogállamisági és egyéb refor­mokat. „Az Alap pénzeit 2026 végéig lehet lehívni, és az elszámolás logikája is más, mint a később tárgyalt kohéziós programok esetében. Itt ugyanis nem számlákkal kell igazolni, hogy elment a pénz, hanem általá­nos célokat kell elérni, amiket menet közben ellenőriz a Bi­zottság, és eszerint folytatja a finanszírozásokat. Azaz a pénz elköltésének hatásait vizsgál­ják majd. Ennek értelmében egyes programok kifizetését is leállíthatják menet közben, ha úgy látják, hogy azok nem az elvárt eredményeket hozzák - ilyen vitája máris számos tag­állammal van a Bizottságnak. Magyarország volt az utolsó tagállam, aminek a tervét jó­váhagyták. Néhány példa más országoktól: Csehország 7 ezer milliárd euróból eddig 915 mil­liót tudott lehívni; Románia 14 milliárdból 3,6 milliárdot és még 2,7 milliárd euró hitelt is; Szlovákia pedig 1,22 milliárd eurót költhetett már el ebből a saját alapjából. Magyaror­szág legkorábban áprilisban próbálkozhat az első eurók megszerzésével” - olvasható a cikkben. l. s. „ Amit eddig elértünk az Unióban, azt elsősorban Navracsics Tibornak, az ötödik Orbán kormány területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért felelős tárca nélküli minisz­terének, választókörzetünk országgyűlési képviselőjének kö­szönhetjük (képünkön egy Sümeg környéki túráján látható) (Fotó: Navracsics Tibor facebook oldala) Nyugaton a helyzet változatlan bár...­­ Devecserben hever a kistérség vezetése ■ Az idei utolsó testületi ülésről szóló beszámolón­kat, amiben leírtuk, hogy az ajkai városatyák mentőö­vet dobnak a légüres térbe kerülő devecseri háziorvosi ügyeleti ellátás számára, azzal zártuk, hogy „Az érintett önkormányzatok nem jelezték a társulás felé a kilépési szándékukat, amely így törvényességi aggályokat vet fel. Devecser így törvényességi felülvizsgálatot kezde­ményezett a kormányhivatalnál, amelynek eredményét várják.” Vagyis egyszerűen arról lehet szó, hogy a Somló Környéki Kistérségi Társulás vezetői megpróbálták fél­revezetni a körzetükhöz tartozó önkormányzatokat, ám ez nem sikerült. Ebben a vélekedésünkben De­vecser polgármestere, Ferenczi Gábor is megerősített bennün­ket, akivel telefonon sikerült kapcsolatba lépnünk. Mint szavaiból kiderült, nem csak hogy későn - a törvényes határidő figyelmen kívül hagyá­sával - született meg a kistérségi előterjesztés, hanem annak tar­talmát sem egyeztették mind a 26 érintett önkormányzattal, így volt olyan polgármester, aki nem is tudta pontosan miről kellene (kellett) szavaznia. Tehát decem­ber 5-én a kistérségi társulás ülé­se elé egy olyan előterjesztés ke­rült, ami törvényességi (formai) előírásoknak sem felelt meg. Szerencsére olyan is akadt a megvezetett polgármesterek között - például Pusztamiskéé, amelyik Devecsertől három kilo­méterre délre található település­­, aki nem nyelte le a maszlagot, lévén számára teljesen értelmet­len a Devecsertől való elszaka­dás és - mondjuk a 10 kilomé­terre levő Ajka helyett - a Pápá­hoz való csatlakozás gondolata. Az egész hátterében nem pragmatikus megfontolások áll­nak (nem is állhatnak), hanem személyes ellentétek és valami­féle homályos politikai szándék. A kistérségi vezetés szégyene, hogy szándékukkal veszélybe sodorják a térségben élők ellátá­sának színvonalát. Az már csak hab a tortán, hogy az ügydön­tőnek szánt tanácskozásra meg sem hívták sem a megyei tiszti főorvost, sem a társulás elnökét - Devecser polgármesterét. Ez utóbbi, mármint Ferenczi Gá­bor nem volt rest és egyrészt „für alle selle” megkérte az ajkai ön­­kormányzatot, hogy ha tényleg szabadon szárnyalna az őrület és a kistérség háziorvosi ügye­lete a pápaihoz kerülne, be le­gyen biztosítva a rá bízott város egészségügyi ellátásának jövője, másrészt törvényességi felügye­leti eljárást kezdeményezett a megyei kormányhivatnál, hogy papírja legyen a nyilvánvaló tör­vénysértésről. A vármegyénél most törhetik a fejüket, hogy a kecske is jóllak­jon (ne kerüljenek szégyenpadra az övéik) és a káposzta is meg­maradjon (nem maradjon házi­orvosi ügyelet nélkül több ezer magyar állampolgár.) Ha jól számoljuk - az igazga­tási szünet figyelembevételével - legkésőbb január végéig meg kell születni a döntésnek, amit örömmel fogunk mi is közzé tenni. A polgármester pedig addig is azt üzeni a kistérséghez tartozó polgároknak, hogy a háziorvosi ellátás köszöni jól van és tovább­ra is Devecserben működik. Az emberélet nem politikai játékszer. Lékó Sándor ■ Devecser, Miskei u. 1., központi háziorvosi ügyelet Levélváltás a cikk (online) megjelenése után: Tisztelt Címzett­ Ajkai Szó újság oldalán megjelent írásban Ferenczi Gábor devecseri polgármester kijelentése Pusztamiske tekintetében nem felel meg a valóságnak. Nem értünk egyet a kialakult helyzettel, de nem ha­talmaztunk fel senkit, hogy helyettünk nyilatkozzon és belekeverje településünket. Nem úgy, hogy (aki nem nyelte le a maszlagot). Ké­rem a cikk íróját helyesbítésre elzárkózom Ferenczi Gábor polgár­­mester nyilatkozataitól. Tisztelettel Poór Zoltán * * * polgármester Tisztelt Poór úr! Elnézését kérem az ön által helytelennek vélt nyelvhasználatért, ami egy olyan metaforában testesült meg, ami klasszikus gyökere­ket idéz. A „maszlag” szót én találtam ki a képszerűség (és a stílus) kedvéért. Ferenczi polgármester nem az ön nevében nyilatkozott, csak felidézte egy önök között lezajlott beszélgetés lényegét, ami­hez úgy vélem, semmiféle felhatalmazásra nincs szüksége. Ön lé­nyegében megerősítette azt, amire a devecseri polgármester vis­­­szaemlékezett, noha a „színeket" valóban a szerkesztő tette hozzá. főszerkesztő Tisztelettel Lékó Sándor Azok a bizonyos mérföldkövek, amelyek teljesítésén múlik az európai támogatások folyósítása A lakmusz.hu tényellenőrző portál összegyűjtötte és rész­letes elemzéssel társítva közzétette azt a 27 „mérföldkö­vet”, amelyek nem teljesülése esetén az Európai Bizottság a helyreállítási alap kifizetéseit, és a Magyarországnak járó kohéziós pénzek egy részét is visszatartja. A részletes elem­zés az idézett portálon olvasható, itt csak a feltételek címeit soroljuk fel: 1. Integritás Hatóság felállítása 2. Korrupcióellenes Munkacsoport 3. Az ügyészségi döntésekkel szembeni bírósági felülvizs­gálat lehetősége 4. A vagyonnyilatkozatok személyi és tárgyi hatályának ki­­terjesztése 5. Közérdekű vagyonkezelő alapítványok közbeszerzési kö­telezettsége 6. Adatbázis a közkiadásokról 7. Monitoring eszköz az egyajánlatos közbeszerzési eljárá­sokról 8. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) fejlesztése 9. Az EKR-adatbázis kiegészítése az alvállalkozókra vonat­kozó adatokkal 10. Közbeszerzési keretrendszer előkészítése 11. A közbeszerzési keretrendszer működésbe léptetése 12. Az Országos Bírói Tanács (OBT) megerősítése 13. A bírói függetlenség megerősítése a Kúrián 14. Az előzetes döntéshozatali eljárás akadályainak meg­szüntetése 15. Állami szervek, az ellenük hozott jogerős bírósági ítélete­ket ne támadhassák meg az Alkotmánybíróságon 16. A helyreállítási terv kontrollja és nyomon követése 17. A kohéziós alapok kontrollja és nyomon követése 18. Iránymutatás az összeférhetetlenségről 19. Csalás- és korrupcióellenes stratégia 20. Csalás és korrupció elleni cselekvési terv 21. Az Arachne kockázatértékelő rendszer alkalmazása 22. Jelentés az Arachne használatáról 23. Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság létrehozása 24. Az EUTAF megerősítése 25. Az OLAF-fal való együttműködés megerősítése 26. Adattárrendszer a helyreállítási terv végrehajtásáról 27. EUTAF ellenőrzési stratégia hatályba léptetése ASz m Erasmus plus - huss? Hétfőn reggel adta hírül a Népszava, hogy egy időre befellegzett az Erasmus+ uniós támogatással működő diákcsere programnak, amiben minden évben egyetemi hallgatók ezrei vehetnek (vehettek) részt - nem szólva a nemzetközi összefogást igénylő kutatásokról. Mindez a fideszes irányítás alatt álló alapítványi egyetemeket - mind a huszonegyet - érinti, mivel az Orbán-kormány továbbra is fideszes politikusok irányítása alatt tartja azokat. Navracsics Tibor uniós tárgyaló valamiféle fél­reértésnek nevezte a hírt, mondván, hogy a téma nem is került elő a hivatalos tárgyalásokon. Az Európai Bizottság szóvivője azonban kedden eljutta­tott az RTL Híradónak egy tavaly november 20-án kelt dokumentumot, amelyben a kormány intézkedéseit értékelték. Ebben az áll, hogy a kormány javaslatára a parlament elfogadott ugyan új összeférhetetlenségi szabályokat a közérdekű vagyonkezelő alapítványokra, de a magas rangú politikai tisztségviselőket nem zár­ták ki a kuratóriumokból, szemben a tárgyalásokon a bizottság által megfogalmazott kéréssel. Eszerint a bizottságnak volt korábban ilyen kérése, és azt is írták, hogy elégtelennek tartják a magyar kormány korrekciós intézkedéseit ebben a kérdésben. Navracsics Tibor korábban arról is beszélt, hogy az EB két követelést fogalmazott meg a kormánnyal szemben. Az egyik az volt, hogy a közérdekű alapítványok beszer­zései is tartozzanak a közbeszerzési eljárás hatálya alá. A másik követelmény arról szólt, hogy a kormány dol­gozzon ki egy szigorú összeférhetetlenségi szabályrend­szert. Navracsics Tibor úgy látja, a kabinet mind a kettőt teljesítette. (Az index.hu nyomán.)

Next