Aszód - Aszódi Tükör, 1997 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1997-01-01 / 1. szám

W­ r~ V­y 2 ASZÓDI VÍZKERESZT VAGY A HÁROMKIRÁLYOK ÜNNEPE Heinrich Heine A háromkirályok napkeletről A háromkirályok napkeletről bezörgettek minden házba: »Melyik a betlehemi út, Te kedves fiú, te leányka?« De nem tudta ifjú és nem tudta vén, és tovább ballagtak hárman; egy csillagocskát követtek ők mely tündöklőit kedves-vidáman. És József háza fölött megállt. Ott bementek, meghajoltak: a kis borjú rírt, a gyermek sírt, s a háromkirályok danoltak. Fazekas Anna fordítása anuár 6-án véget ér a karácsonyi ünnepkör, amelyet az a szokás is jelez, hogy ilyenkor szedik le a karácsony­fát. Több fontos bibliai esemény is kapcsolódik hozzá. Már Bod Péter így írt róla: „Vízkereszt napja Boldog­­asszony havának hatodik napjára esik, amely napot a ró­maiak szenteltek az Augustus császár tisztességére. A ke­resztények pedig a maguk vallásokra alkalmaztatták, és nagy szorgalmatossággal szokták volt megszentelni. Mi­csoda nevei voltának ennek az innepnek? Mondották ezt epifániának, megjelenés innepének, mert ezen a napon je­lent meg az új csillag a bölcseknek. Melyre nézve nevezték a régiek festum luminarium, világosságok innepének is. Mert a bölcsek megjelentek Jeruzsálemben, mert a Krisz­tus is ezen a napon megkeresztelkedvén, hivataljához fo­gott, és kijelentette ki légyen: arra nézve is mondatott teofániának, Isten megjelenésének. Mert a lakodalmazó házban a vizet borrá változtatta, és a maga hatalmát kimu­tatta, ezért nevezték ezt a napot bethfániának, háznál való megjelenésnek... Vízkeresztnek nevezték a magyarok. Miért?... Krisztus vízzel való megkeresztelkedésének emlékezetére...« A görög egyház egészen az 5. századig ekkor ülte meg Jézus születését és megkeresztelését. A nyugati egyház pe­dig ugyancsak igen régtől fogva Krisztus megkeresztelését és a kánai mennyegzőt, a háromkirályok eljövetelét ünne­pelte e napon. Ez utóbbiak történetét Máté evangéliumá­ban olvashatjuk. Nevüket az evangélium nem nevezi meg, sőt azt sem jegyzi fel, hogy pontosan hányan és honnan jöttek, csak azt mondja el, hogy mágusok, napkeleti böl­csek voltak. Az ősi néphagyomány már úgy tartotta, hogy számuk három. Beda Venerabilis, a 8. századi jeles író és tudós említette először a nevüket: Gáspár, Melchior, Balthasar, azaz Gáspár, Menyhért, Boldizsár. A szír forrá­sokban az egyiket Gudophorhemnek nevezik, s néhány ku­tató e nevet azonosította Goudophare pártus királlyal, akit később Szent Tamás apostol keresztelt meg, így alakult ki a háromkirályok elnevezés. Az ünnephez két szertartás kötődik: a víz- és a házszen­telés. Az Egyház már az előző nap délutánján megáldotta a vizet, amelyet kádakban, dézsákban a templomfolyosókra, udvarokra helyeztek el, hogy a hívek tetszésük szerint ve­hessenek belőle, s otthonukat ezzel felszenteljék. A víz­szenteléssel együtt történt a kréta szentelése is, amivel a pap a házak bejáratára felírta a három szent király nevét, oltalomként. A házak megszentelése általában igen látványosan zaj­lott le. Először a 16. századból van rá adatunk. A pap kísé­retében angyaloknak és háromkirályoknak öltözött fiatalok jártak házról házra, és egy Jézus születését ábrázoló kép előtt többnyire verssel, énekkel köszöntötték az »Új ki­rályt«, így alakult ki a háromkirályjárás szokása. A kolozs­vári jezsuiták 18. század eleji feljegyzésében maradt meg ennek egyik legrégibb szövege.­­ Az egyik legkorábbi háromkirályok-ábrázolás a kereszténység kezdeti időszakában, a VI. században keletkezett mozaikképen, Ravennában. Az ember életének három szakaszát: az ifjúkort, a férfikort és az öregkort je­leníti meg.

Next