Csanádpalota - Palotai Krónika, 2018 (18. évfolyam, 1-2. szám)

2018-01-01 / 1. szám

------------------------------ 2018. január XVIII. évfolyam 1. szám -----------------------------------------------------------­POLGÁRMESTERI TÁJÉKOZTATÓ Költségvetés helyzete Csanádpalota Város Önkormányzata rendkívül súlyos költségvetési helyze­tére tekintettel az elmúlt évben első al­kalommal szeptember végén nyújtott be kérelmet a Magyar Államkincstár­hoz rendkívüli önkormányzati támo­gatás (REKI) igényléséhez 37.042.496,­­Ft-ra. 2017. november 20. napján az időközben felhalmozódott számlák mi­att az önkormányzat arra kényszerült, hogy ismételten kérelmet nyújtson be a REKI-be. A kérelmezett összeg ebben az esetben 54.465.228,- Ft volt, mely magában foglalta a Caminus Zrt-vel fű­tés- és világítás korszerűsítésre évek­kel ezelőtt kötött rendkívül előnytelen szerződésből eredő 32.000.000,- Ft fi­zetési kötelezettséget is. A kérelmek elbírálását követően 2017. december 20-án értesült az ön­­kormányzat arról, hogy az első kére­lemre 12.000.000,- forint, míg a má­sodik kérelemre 1.600.000,- forint támogatásban részesült. A képvise­lő-testület ugyanezen a napon tartott ülésén részletes tájékoztatást kapott a fennálló pénzügyi helyzetről. 2017. december 22-én a fennálló tartozás 89.415.853,-Ft volt. Ebből 60 napon túli tartozás 1.113.389,-Ft, 90 napon túli 6.704.790,-Ft. Ezen túl az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztési támogatásra szükséges volt elkülöníteni 5.982.252,-Ft-ot. A szám­lák kifizetését nehezítette továbbá, hogy az önkormányzat folyószámla hi­telének lezárását követően (minden év december 20-án meg kell történnie) a számla 10.700.000,- Ft tartozást muta­tott, így a takarékszövetkezet úgyne­vezett kényszerhitelkeretet nyitott. Ekkor a fennálló tartozásokkal szem­ben összesen 36.516.058,-Ft bevétel volt várható a kintlévőségekből. Az önkormányzat adósságállománya folyamatosan nőtt, így pl. a közszolgál­tatási díjakat (áram, gáz stb.) sem tud­tuk határidőben kiegyenlíteni, soroza­tosan fizetési felszólítást kaptunk és érkezett kikapcsolási értesítő is. Plusz bevétel nem volt várható. A jelenlegi helyzet kialakulásának oka volt egyrészt, hogy a 2017. évi költségvetést 36 134 417 Ft hiánnyal fogadta el a képviselő-testület, más­részt, hogy 2016 évről harminc millió forint feletti kifizetetlen számlát hoz­tak át 2017-re, valamint az, hogy az egyes feladatokhoz kapcsolódó kiadá­sokat alul­tervezték. Ezen felül jelen­tős összegű váratlan kiadás is jelent­kezett, például a könyvelési feladatok ellátásából adódóan. A könyvvizsgálói jelentésben foglal­tak szerint az ismertetett tények miatt Csanádpalota Város Önkormányzatnak 2017. évben már a tervezéskor - feladat elhagyások nélkül - 72 480 353 Ft-ot kellett volna „kigazdálkodnia”, ami többlet támogatások és a felhalmozott hiányok okának feltárása és azok meg­szüntetése nélkül lehetetlen volt. A fentiek alapján elmondható, hogy a település az elmúlt évek súlyos gazdál­kodási szabálytalanságai, illetőleg az elmaradt racionalizálási intézkedések, valamint a működés alapját biztosító bevételi források megteremtésének el­maradása miatt jutott el oda, hogy az adósságrendezési eljárás elkerülhetet­len volt. A pénzügyi helyzetről a kép­viselő-testület tagjait december 22-én tájékoztattam és 2018. január 2. napjá­ra rendkívüli képviselő-testületi ülést hívtam össze és javaslatot tettem az adósságrendezési eljárás megindítá­sára, melyet a képviselő-testület nem fogadott el. Feladatként határozták meg a Hivatal számára, hogy készítsen intézkedési tervet arról, hogy az Ön­­kormányzat hogyan tudja rendezi a 90 napon túli tartozásokat. Feladat volt továbbá egy gördülő likviditási terv készítése is, mely 10 napos időtartam­okra kellett, hogy tartalmazza a várha­tó bevételeket és kiadásokat. A pénzügyi csoport a meghatározott szempontok alapján elkészítette az elő­terjesztést, melyet a képviselő-testület a január 15-én tartott ülésén tárgyalt meg. Az előterjesztés mellékletét képe­ző első negyedévre készített likviditási tervből látszott, hogy március 31-én a hiány mértéke várhatóan 36.758.692,­­Ft lesz. A követelésállományban saj­nos olyan tételek szerepeltek, melyek behajtása kétséges, ezáltal nem biz­tosított a számlák kiegyenlítése. A képviselő-testület az előzőek alapján döntött az adósságrendezési eljárás megindításáról. Az önkormányzatnak 2018. január 18-án a 70 millió forint fizetési köte­lezettsége volt, melyből 90 napon túli tartozás 4.296.945,- Ft volt. A bank­számla egyenlege 1.121.468,- Ft-ot mutatott. Helyi iparűzési adóelőleg címén 7,9 millió forint folyt be, mely a költségvetésből március hónapban fog hiányozni. Az önkormányzat a bérek és rendsze­res szociális segélyek határidőben tör­ténő kifizetése érdekében minden tőle telhetőt megtesz. Ennek érdekében kérelmet nyújtott be a 3A takarékszö­vetkezethez folyószámla hitelkeretet biztosítására. A kérelem elbírálása fo­lyamatban van, melynek összege a ta­karékszövetkezet tájékoztatása alap­ján legfeljebb 35 millió forint lehet. 2018. január 18-án Lázár János Mi­niszter Úrral a térség országgyűlési képviselőjével, Miniszterelnökséget Vezető Miniszterrel közös sajtótájé­koztatót tartottunk. Folytatás a következő oldalon

Next