Csanádpalota - Palotai Krónika, 2018 (18. évfolyam, 1-2. szám)
2018-01-01 / 1. szám
------------------------------ 2018. január XVIII. évfolyam 1. szám -----------------------------------------------------------POLGÁRMESTERI TÁJÉKOZTATÓ Költségvetés helyzete Csanádpalota Város Önkormányzata rendkívül súlyos költségvetési helyzetére tekintettel az elmúlt évben első alkalommal szeptember végén nyújtott be kérelmet a Magyar Államkincstárhoz rendkívüli önkormányzati támogatás (REKI) igényléséhez 37.042.496,Ft-ra. 2017. november 20. napján az időközben felhalmozódott számlák miatt az önkormányzat arra kényszerült, hogy ismételten kérelmet nyújtson be a REKI-be. A kérelmezett összeg ebben az esetben 54.465.228,- Ft volt, mely magában foglalta a Caminus Zrt-vel fűtés- és világítás korszerűsítésre évekkel ezelőtt kötött rendkívül előnytelen szerződésből eredő 32.000.000,- Ft fizetési kötelezettséget is. A kérelmek elbírálását követően 2017. december 20-án értesült az önkormányzat arról, hogy az első kérelemre 12.000.000,- forint, míg a második kérelemre 1.600.000,- forint támogatásban részesült. A képviselő-testület ugyanezen a napon tartott ülésén részletes tájékoztatást kapott a fennálló pénzügyi helyzetről. 2017. december 22-én a fennálló tartozás 89.415.853,-Ft volt. Ebből 60 napon túli tartozás 1.113.389,-Ft, 90 napon túli 6.704.790,-Ft. Ezen túl az önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztési támogatásra szükséges volt elkülöníteni 5.982.252,-Ft-ot. A számlák kifizetését nehezítette továbbá, hogy az önkormányzat folyószámla hitelének lezárását követően (minden év december 20-án meg kell történnie) a számla 10.700.000,- Ft tartozást mutatott, így a takarékszövetkezet úgynevezett kényszerhitelkeretet nyitott. Ekkor a fennálló tartozásokkal szemben összesen 36.516.058,-Ft bevétel volt várható a kintlévőségekből. Az önkormányzat adósságállománya folyamatosan nőtt, így pl. a közszolgáltatási díjakat (áram, gáz stb.) sem tudtuk határidőben kiegyenlíteni, sorozatosan fizetési felszólítást kaptunk és érkezett kikapcsolási értesítő is. Plusz bevétel nem volt várható. A jelenlegi helyzet kialakulásának oka volt egyrészt, hogy a 2017. évi költségvetést 36 134 417 Ft hiánnyal fogadta el a képviselő-testület, másrészt, hogy 2016 évről harminc millió forint feletti kifizetetlen számlát hoztak át 2017-re, valamint az, hogy az egyes feladatokhoz kapcsolódó kiadásokat alultervezték. Ezen felül jelentős összegű váratlan kiadás is jelentkezett, például a könyvelési feladatok ellátásából adódóan. A könyvvizsgálói jelentésben foglaltak szerint az ismertetett tények miatt Csanádpalota Város Önkormányzatnak 2017. évben már a tervezéskor - feladat elhagyások nélkül - 72 480 353 Ft-ot kellett volna „kigazdálkodnia”, ami többlet támogatások és a felhalmozott hiányok okának feltárása és azok megszüntetése nélkül lehetetlen volt. A fentiek alapján elmondható, hogy a település az elmúlt évek súlyos gazdálkodási szabálytalanságai, illetőleg az elmaradt racionalizálási intézkedések, valamint a működés alapját biztosító bevételi források megteremtésének elmaradása miatt jutott el oda, hogy az adósságrendezési eljárás elkerülhetetlen volt. A pénzügyi helyzetről a képviselő-testület tagjait december 22-én tájékoztattam és 2018. január 2. napjára rendkívüli képviselő-testületi ülést hívtam össze és javaslatot tettem az adósságrendezési eljárás megindítására, melyet a képviselő-testület nem fogadott el. Feladatként határozták meg a Hivatal számára, hogy készítsen intézkedési tervet arról, hogy az Önkormányzat hogyan tudja rendezi a 90 napon túli tartozásokat. Feladat volt továbbá egy gördülő likviditási terv készítése is, mely 10 napos időtartamokra kellett, hogy tartalmazza a várható bevételeket és kiadásokat. A pénzügyi csoport a meghatározott szempontok alapján elkészítette az előterjesztést, melyet a képviselő-testület a január 15-én tartott ülésén tárgyalt meg. Az előterjesztés mellékletét képező első negyedévre készített likviditási tervből látszott, hogy március 31-én a hiány mértéke várhatóan 36.758.692,Ft lesz. A követelésállományban sajnos olyan tételek szerepeltek, melyek behajtása kétséges, ezáltal nem biztosított a számlák kiegyenlítése. A képviselő-testület az előzőek alapján döntött az adósságrendezési eljárás megindításáról. Az önkormányzatnak 2018. január 18-án a 70 millió forint fizetési kötelezettsége volt, melyből 90 napon túli tartozás 4.296.945,- Ft volt. A bankszámla egyenlege 1.121.468,- Ft-ot mutatott. Helyi iparűzési adóelőleg címén 7,9 millió forint folyt be, mely a költségvetésből március hónapban fog hiányozni. Az önkormányzat a bérek és rendszeres szociális segélyek határidőben történő kifizetése érdekében minden tőle telhetőt megtesz. Ennek érdekében kérelmet nyújtott be a 3A takarékszövetkezethez folyószámla hitelkeretet biztosítására. A kérelem elbírálása folyamatban van, melynek összege a takarékszövetkezet tájékoztatása alapján legfeljebb 35 millió forint lehet. 2018. január 18-án Lázár János Miniszter Úrral a térség országgyűlési képviselőjével, Miniszterelnökséget Vezető Miniszterrel közös sajtótájékoztatót tartottunk. Folytatás a következő oldalon