Csetény - Csetényi Hírmondó, 2004 (12. évfolyam, 1-2. szám)

2004-04-01 / 1. szám

Tisztelt állampolgárok, Csetény község lakói! Az alábbiakban közérdekű témákban szeretnék tájékoztatást adni, mivel az elmúlt időszakban több kérdés is érkezett az önkormányzatunkhoz, amelyekben a tisztánlátás minden polgárnak joga, vagy akit a téma foglal­koztat, vagy érdekel. Az egészségügyi alapellátás az önkormányzat kötelező feladati közé tartozik, amelyet a háziorvos­­ nem úgy mint pár éve önkormányzati közalkalmazottként , hanem vállalkozásként végez, elsősorban az or­vosi szakmai szabályok továbbá az adó- és társadalombiztosítási jogszabályok alapján a megfelelő szakmai és érdekképviseleti szervezet az orvosi kamara tagjaként és felügyeletével. A különböző egészségügyi szak­hatóságok instrukciói alapján. Tehát az önkormányzatnak közvetlen utasítási jogköre a háziorvosra vonatko­zóan sem szakmailag, sem munkáltatói jogok tekintetében nincs. Ha valakinek megalapozott kifogása van az orvosi ellátással kapcsolatban ezt a panaszt — ha írásos bejelentés érkezik — kivizsgáljuk a háziorvos bevoná­sával, és valós helyzet esetén a problémát továbbítjuk a szakmai szervezetek felé. De hangsúlyozom, hogy csak az írásos kérelmeknek tudunk helyt adni, az eddigiekben viszont erre nem volt példa! Ha községünk valamely polgára nem elégedett a háziorvosi ellátás színvonalával jogában áll a betegkártya segítségével más háziorvost választani! Ez a lehetőség értékmérője is lehet a háziorvos munka­végzésének. A háziorvosi szolgálat a betegkártyák alapján kapja meg a TB anyagi finanszírozását, amely tény valahol egy versenyhelyzetet is eredményezhet, de megemlítem azon tényt is, hogy háziorvosokból or­szágos hiány van, annál is inkább, mert az aktív háziorvosok kétharmada az idősödő generációhoz tartozik. A helyzet még szorongatóbb, mert az uniós egészségügyi jogszabályok előírják a háziorvosok ügyeleti óra­keretét, amely miatt már hétköznap is a korábbi közzétetteknek megfelelően a zirci központi ügyelet látja el a községek betegeit a rendelési időt követően minden hétköznapon 18 órától másnap reggel 7 óráig. A szakmai előírások alapján ezzel összefüggésben a törvény több és nagyobb értékű gyógyászati eszköz biztosításáról rendelkezik, így az önkormányzatnak mindez innentől plusz egy millió Ft-jába kerül éves szinten a központi ügyelet felé, de a többletköltség ellenére csak bízhatunk abban, hogy mindez minőségi javulást hoz, de a tör­vény ereje kötelez bennünket. Lényeges gócpont a községünkben működő magántulajdonban lévő gyógyszertár üzemelése körüli időszakos szóbeli nemtetszés­nyilvánítás. Főbb problémák: rövid, kiszámíthatatlan nyitva tartás, influenzás időszakban mennyiségileg nem megfelelő gyógyszerkészlet, hosszú árurendelési idő stb. Sajnos a gyógyszer­­tárakat pár éve már államilag privatizálták, (megjegyzem: ezek a gyógyszertárak addig sem önkormányzati üzemeltetésben voltak). A gyógyszerellátás nem önkormányzati feladat, ebbe semmi beleszólásunk nincs közvetlenül, jogilag teljesen azonos szinten működik, mint a vendéglátó egységek vagy egyéb vállalkozások a községben. Az ön­­kormányzatnak semmi utasítási jogosultsága a nyitva tartás és az árukészlet vonatkozásában sajnos nincs. Ha itt rossz az ellátás vagy drágább, akkor teljesen piaci alapokra helyezve a kérdést ott kell beszerezni a gyógy­szert, ahol minden feltétel előnyösebb. Az észrevételek után egyeztettem a gyógyszerésznővel, aki cáfolja az árurendelési idő hosszúságát, mert egy, legfeljebb két nap alatt bármilyen gyógyszert beszerez, de elmondja azt is, hogy a ritkábban fogyó drága gyógyszereknél előfordulhat csúszás. Véleménye szerint a kormány in­tézkedései is egyre inkább ellehetetlenítik a falusi gyógyszertárakat. A gyógyszereknek viszont szigorúan meghatározott fogyasztói ára van, amely egységes a városokban és a falvakban egyaránt. Még meg kívánja említeni, hogy a rövidített nyitva tartás a betegsége idején volt, amely nem volt előre látható és csak rövidített nyitva tartással tudta megoldani a helyettesítést, de bízunk benne, hogy a jövőben ez a probléma egyre ritkábban lesz jelen és kérjük a lakosság részéről a probléma emberi oldalról történő meg­közelítését. Folytatás a 2. oldalon

Next