Érd - Érdi Újság, 1993 (3. évfolyam, 1-52. szám)
1993-01-08 / 1. szám
SZOCIÁLIS SZÁMVETÉS ÉRDEN Igaz, hogy már az 1993-as esztendő első napjait tapossuk. A kész tervek, elgondolások, nem csak az emberi szívben és agyban, de már a közömbös fehér papírlapok, hol számítógéppel vagy írógéppel, és a terveket nyugtázó aláírók kézjegyével ott lapulnak már a fiókokban. Talán azt mondhatnánk, hogy országszerte az önkormányzatok szociálpolitikai terveinek megvalósítása elveiben közel azonos, vagy legalábbis nagyon hasonló. Hiszen a pénzen kívül ami a legfontosabb eszköz - szőkébb vagy gazdagabb adottságoktól függően - legalább olyan fontos a szem, ami lát, a gondolat, ami cselekvésre ösztönöz és a szív, amely megpróbál okosan szeretni. Ilyen töprengések és kérdés-feleletek között üldögéltünk ma 1993 első fagyos napjaiban az Érdi Önkormányzati Hivatal Szociálpolitikai osztályának egyik kis szobájában, ahol is négy szociálpolitikai előadóval Orossi Istvánné, Dudás Erzsébet, Schlisshahm Henriké és Tóth Ágnes társaságában. Számok és kimutatások fölé hajolva, eltöprengtünk azon, hogy meg tudtuk-e, megtudjuk-e változtatni a Világot. Hát nem. De akik igazán akarnak másokon segíteni és a rájuk bízott szegény, kusza és beteg életekről gondoskodni, nem csak a pénzért vállalták ezt a hivatást. Nehéz ma szembenézni a kevéssel vagy a ninccsel. 1993. talán még ennél is nehezebb, embereket rávenni arra, hogy szembenézzenek ezzel a ténnyel. Hiszen ezek a statisztikai adatok, melyeket elém tártak, mégis egy év komoly erőfeszítéseit tükrözik, még ha itt-ott szegényebbnek is tűnnek. Lássuk hát, mit tehettek, és hogyan gazdálkodtak a város illetékesei az alábbi számok tükrében? 1. Rendszeres szociális segély /84 fő jelenleg/ előirányzat: 6.500.000.-Ft módosított: 4.700.000.-Ft felhasználás 2. Esetenkénti szociális segély, közgyógyellátás előirányzat: 10.000.000.-Ft módosított: 13.500.000.-Ft + 1.500.000.-Ft 3. Ápolási díj előirányzat: 5.000.000.-Ft /90 fő/ módosított: 6.500.000.-Ft felhasználva: 6.500.000.-Ft Tüzelő: 1.000.000.-Ft az év I. negyedében (138 fő) 1.500.000.-Ft az év IV. negyedévében (227 fő) fa, szén, olaj / összesen 365 fő Karácsonyi csomag: 800.000.-Ft 200 fő rászoruló családok 50 fő Érd legidősebb emberei A maradék pénzből tartós élelmiszereket, tisztító- és tisztálkodószereket vásároltak. Hiteles adatokat tártunk az olvasó elé, a számok igazságához nem fér kétség. De amikor elköszöntünk eggymástól, arra gondoltam, hogy nincs hitelesebb dolog, mint az a tevékenység, amit az emberi munka jelent. Ring Mária Magdolna Kitüntetések Abból az alkalomból, hogy megalakult a debreceni Ideiglenes Nemzetgyűlés, majd az Ideiglenes Nemzeti Kormány, amely életre hívta az új, demokratikus Magyar Honvédséget az elmúlt év decemberében először adták át a Független Demokratikus Magyarországért emlékérmet az alapító tagoknak Pest megyében Für Lajos honvédelmi miniszter személyes megbízottja Hollósi Nándor mérnökvezérőrnagy hetven személynek, közöttük három érdi lakosnak: Benkó Bélának, Imre Lászlónak, és Sárossy Gyulának adta át a kitüntetést. Ugyancsak elismerésben részesült Harmat Béla polgármester is. A Magyar Honvédség feladatainak eredményes végrehajtása érdekében végzett kiemelkedő katonai igazgatási munkáért kapta (a megyében egyedül) a Magyar Honvédség dicsérő oklevelét. A kitüntetésekhez gratulálunk. szerk. SYMPOSION Hogy mi ez? Jelentem: mai értelmezésben tudományos tanácskozás, a régi görögöknél lakoma, asztaltársaság, az étkezést követő iddogáló társalgás. Az elmúlt Karácsonyi Ünnepek és az Újév beköszöntekor mi ez utóbbi hagyományokat követtük. Ettünk, ittunk, társalogtunk, ha nem is mindig a magasabb színvonalú beszélgetési szinten. Az együttlét örömeinek élvezete során hétköznapi problémáink kerültek általában terítékre, nem valami színes optimalista tálalásban. Ez utóbbiban bizonyára része volt az ünnepekre jellemző kapatosságnak, amikor is a véleménycsere során retúrjegyet váltva optimizmusból átmegyünk pesszimizmusba, majd fordítva. Szilveszteri asztaltársaságunk egyike - józanul közgazdász - meglehetősen kapatosan nekem szegezte a kérdést: Tudod melyik négy számjegy legfontosabb a személyi számokban? a Nemtől, születési dátumtól függően az utolsó négy. Na látod - válaszolta vissza. Az árucikkek is szaporodtak a 06-25 ABA-kulcsos rendszámokkal. Ha ehhez még hozzáadod a várható és előrejelzett 15-17 százalékos inflációt, már helyben is vagyunk! Ezek után erős kapatosságára jellemzően átment optimizmusba. Tudod barátom, a semleges szám csak a gyógyszerekre és a háztartási villamosenergiára vonatkozik. Bizonyítandó, mintha honatyáink megérezték volna, hogy beteges egészségügyi állapotunkban fényre és melegségre vágyó nemzet vagyunk. Ez utóbbi két fogalom értelmezésével próbáltam kifogni cimborám vitorláiból a szelet. Hogy igenis, mindenkor volt-van-tesz sok koldus és királyfi, hogy az emberi megértés fontosabb a tolarencia hiányánál, hogy a magunkba zárkózás és sebeink nyalogatása olaj a tűzre, hogy nem szabad határvonalat húzni a szívek melege között, hogy amíg van véleménycsere, addig remény is létezik. Hiába magyaráztam. Cimborám elaludt az asztalnál. /JAJ/ III. évfolyam I. szám NINCS DÖNTÉS A VITELDÍJAKRÓL (Folytatás az 1. oldalról) - Mit tartalmazott az Önkormányzatnak benyújtott javaslat? - Gyakorlatilag 25% alatti mértékű emelkedést javasoltunk, amelyet a testület nem fogadott el. El kell mondanom, azt is hogy nem a szakmai szempontokról alakult ki vita. A mi célunk az volt, hogy a helyi közlekedés fenntartása illetve üzemeltetése ne legyen veszteséges. Ugyanakkor a javasolt mértékű tarifanövekedés nem tartalmazott volna nyereséget. Eszerint a javasolt emelés úgy készült, hogy csak a legszükségesebb ráfordításokat fedezze? Egyáltalán mit lehetett betervezni? - Ma még arról is megoszlanak a vélemények, hogy mekkora lesz az infláció ebben az évben. Egyesek szerint 14-16%os, mások szerint 20% körüli érték várható. Ehhez hozzá kell számítani a már jelenleg is alkalmazott 6%-os ÁFÁ-t, az üzemanyag-áremelkedést... Vagyis körülbelül 20-24%-os tarifaemelés lenne reális, amely a ráfordításokat kiegyenlítené. Figyelembe kell venni azonban azt is, hogy vélhetően csökkenni fog a kihasználtságunk mértéke. A munkanélküliség, az áremelkedések következtében visszaeshet az utazásra fordított összegek nagysága. Vagyis nyereségről nemigen beszélhetünk... - Mégis miért éri meg Önöknek ilyen feltételek mellett az üzemelés? - Valójában szolgáltatási feladatot látunk el. A tevékenységünkhöz nem kapunk dotációt, viszont létezik árkiegészítés. Ennek köszönhetően a tanuló és nyugdíjas bérletek ára például nem érheti el a dolgozói bérletárak maximum 25%-át. Vagy említhetném a 70 éven felüliek kedvezményét, akiknek az utazás ingyenes. Mindezek szociálpolitikai jellegű könnyítések, amelyekben nem következik be változás. Február 1-től azonban mindenképp emelnünk kell a viteldíjakat, másképp tarthatatlanná válik a helyzetünk. - Nincs más mód a gazdasági kényszer szorításának ellensúlyozására? - Tulajdonképpen nem a tarifaemelés az egyetlen lehetőség. Elméletileg többféle megoldás is elképzelhető. Az egyik ilyen, ha az önkormányzat vállalja, hogy megtámogatja a helyi közlekedést az emelés mértékének megfelelő összeggel. Egy másik lehetőség, hogy meghirdetik pályázati úton a helyi buszközlekedés ellátását, egyfajta komplex vállalkozásként. De az sem kizárt, hogy az eddig elmondott megoldási módok valamilyen kompromisszumos kombinációja valósuljon meg. Ön elképzelhetőnek tartja, hogy vállalkozásként ezt a tevékenységet valaki nyereségesen végezheti? Ránk előszeretettel mondják, hogy monopol helyzetben vagyunk, pedig ez alapvető félreértés. Ilyen gazdasági körülmények között vagyunk. Ma nincs az a vállalkozó, aki veszteséget könyvelne el. Márpedig nehezen tudom elképzelni, hogy nyereség híján módja lenne egy vállalkozónak a fejlesztésekre. A helyi közlekedés biztosítása nem csupán a járatok menetrendszerinti indításából áll. Komoly kiszolgáló háttér és felszereltség is szükséges hozzá: szerviz, műhelyek, adminisztráció, irányítás, váltószemélyzet, stb. Sokan nem látják át, hogy mennyi ráfordítást igényel mindezek fenntartása. Mi is közel tízéves gépkocsiparkkal üzemelünk, amitől már csodák nem várhatók. A fejlesztésekre viszont egyre kevesebb jut... • Ha jól értem, akkor a vállalkozási formában való üzemeltetési forma sem kecsegteti az utazóközönséget alacsonyabb díjtételekkel? - Vélhetőleg az Önkormányzat mindenképp meghirdeti ezt a pályázatot. Kétlem, hogy akad rá olyan vállalkozó, aki gazdaságosan vagy olcsóbb díjakkal tudna üzemeltetni. Mindenesetre a pályázathoz minden szakmai segítséget meg fogunk adni. Visszakanyarodva a testületi ülésen történtekhez. Ön szerint mi volt az oka, hogy a javaslatot elvetették? - A helyi közlekedésért felelősséget érző képviselők átérezve a VOLÁN helyzetét, a szakmai érvek súlya alatt hajlottak arra, hogy a kompromisszumos megoldásokat is figyelembe véve elfogadják a javaslatot. Sajnos ők maradtak kisebbségben. Akik érzelmi alapon döntöttek, bizonyára nem vetettek számot azzal, hogy a tarifaemelés mértékének meghatározása mindenféleképp az Önkormányzat feladata marad. Vagyis ha valaki nemmel szavazott, tudnia kell, hogy a jelenlegin kívül nincs másik alternatíva a képviselő-testület előtt. Hozzáteszem, hogy a megyei városokat áttekintve is az átlag alatt maradt volna a javasolt emelés. - Mikorra várható újabb fejlemény vagy végleges döntés? - A legközelebbi összevont bizottsági ülés január 8-án tárgyalja ismét a viteldíjemelést és véleményét a január 18-i testületi ülés elé terjeszti majd. Remélhetőleg több eredménnyel... / -szilasi- / Próbálnak a táncosok... ÚJSÁG 1993. január 8.