Hosszúhetény - Zengő, 1992 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1992-01-01 / 1. szám

2 ZENGŐ Hosszúhetényi lakodalmi szokások Hosszúhetény lakossága a század első felében színtisz­ta magyar ajkú. A vallás te­kintetében is mindössze 1 evangélikus, 5 izraelita csa­ládon kívül mindannyian ró­mai katolikusok. E színmagyar község lakói­nak hihetetlenül gazdag a népzenéje, sajátosan külön­leges a népviselete, s mint egységes etnikumnak, a kí­vülálló szemében érdekesek néprajzi hagyományai, népi szokásai, melyek közül ki­emelkednek a lakodalmi szokások. Dr. Berze Nagy János Bara­nyai Magyar Néphagyomá­nyok című háromkötetes gyűjteményében mindezek megtalálhatók Nemes János hosszúhetényi igazgató-ta­nító sok évtizedes gyűjtő­kutató munkája eredménye­képp. A helyi lakodalmi szo­kásokról is tőle található írásos felejegyzés /III. kötet 114.old.10.p7. "A menyasszony és vőlegény öltöztetésekor a cipőkbe ezüst pénzdarabot tettek, hogy meg ne rontsák. A násznagy meg­állapította, hogy hány órakor lesz az esküvő, mikorra a me­nyasszony is külön, a vőlegény is külön a megállapított idp­­ontra elmennek a templom­­a az esküvőre. Aztán mind a két fél hazament a szülői ház­hoz. Később a vőlegényes háztól a vőlegény kocsin, a násznép gyalog ment az új­menyecskéért. Az indulást lö­vés jelezte. Megérkezésekor a násznagy kikérte a menyecs­két. Ekkor a násznagy lefizette a virágpénzt /kérő díjat/. Lefize­tés után a menyasszony ke­resztanyja kiosztotta a nász­nép között a rozmaringot. Utána a vőfély megfogta a menyasszony kezét és a ház­ból kivezette s itt elbúcsúztat­ta. Eztán a menyasszonyt a vő­fély feltette a kocsira és a vő­legény ölébe ültette s ezzel a menet megindult. A vőlegé­nyes háznál a násznagy az új párt bekérte. Az új pár belépett a házba és csókot adott az új szülők­­nek.A főszakácsnő főzőka­nalat adott a menyasszony kezébe és egy fazék ételt kev­er­tetett veleh hogy jó gazdaas­­­szony legyen belőle. A nász­nagy a menyasszonyt leültette egy székre és egy fiúgyermeket tettek az ölébe /hogy fiú gyer­mek szülessen/14 kisfiú aján­dékba kapta azt az almát, amelyet esküvő alatt a me­nyasszony az inge alatt tar­tott. Az uj pár, az öreg szülők és a keresztszülők leültek az asztalhoz, egy szakácsné kol­bászt és kalácsot tálalt, a vő­fély vágott belőle három fala­tot és azt a menyasszony szá­jába tette villával, aki azt összerágva titokban egy ken­dőbe rejtette, arra az esetre, ha az ura goromba lenne, azt megetesse vele s így megjavul­jon. Ezután a násznép is he­lyet foglalt az asztalnál és a násznagy versben felsorolta a lakodalmi ételeket. Erre a násznép karban mond­ta: "Éljen az uj házaspár és az egész társaságf Ebéd végeztével, míg a nász­nép az asztalnál ült, a me­nyasszonyt kivezették és főkö­tő alá tették. Mikor készen volt, a násznagy jelt adott a muzsikásoknak és zeneszóval vonultak a legközelebbi utcai kúthoz. A vőlegény és a me­nyecske karonfogva a tele vö­dör mellé álltak; az új me­nyecske a vízbe mártott kézzel az ura arcát háromszor meg­mosta s utána kendővel meg­törölte. Ekkor a násznagy megkérdezte az új menyecskét - az urára mutatva -, hogyan hívják ezt a fiatal embert? A m­enyecske így felelt:"Uram Okelme." Ekkor a násznagy azt kívánta a fiatal párnak, hogy olyan tiszta legyen az éle­tük, mint a kútnak a vize. A keresztanyák a hívatlanok közé süteményt, diót, mogyo­rót, különféle gyümölcsöt szórtak, amit a nézők kap­kodva, egymást lökdösve szedtek össze. Ezután a nász­nép zeneszóval visszatért a házhoz s ott fogadták az új menyecske szüleit, rokonait, akik csak most jöttek gyer­­tyás­ menetben a lakodalmas házhoz- ezek voltak a vendé­gek, akiket az új pár szolgált Vacsora után a násznagy ki­osztotta az ajándékot s tánc következett reggelig. Reggel a még ott lévő vendégeket, a ke­resztanya által hozott vízzel az új menyecske megmosdat­ta, megtörölte, majd a vőfély egy tányérban a mosdatási di­jat összeszedte és a menyecs­kének adta." /Hoszzúhe­­tény,1934 nov. Nemes János gy./ A 30-as évektől folyamato­san fejlődött, és termé­szetesen változott a község zenei kultúrája. Korábban a lakodalmi vigasság hangsze­re a citera /citera/, a furuly /furugla/ volt, majd a "ci­gányzene" terjedésével egy­re nagyobb számban meg­szólal a hegedű, a cimbalom és a trombita. A hangszerek sokaságára jellemzi, hogy 1930-ban Böröcz Balázs /Paksus/, Rózsa Sándor /Kinfitér/, György János /Bóti/, György János /Iskola utcai/, Varga József /Fő ut­cai/ cimbalommal rendel­keztek, melyek hangolása az un."zsidó" stimm /ahogy an­nak idején mondták/. Ezidőtájt alakult meg szer­vezetten Hosszúhetényben a fúvószenekar, melynek ve­zetője Bögyös János karnagy Hangszereik Bögyös kar­nagy feljegyzése szerint Szárnykürt IB. Szárnykürt II.B. Piczolo I.Desz. Sipola I.B. Vadászkürt I.Esz. Pu­­zon I.B. Tenor, elfeneum I. B. Tenor, Tromba II. IV.Esz. Basslugelhorn I.B. Tenor Helikon I.II. Bas­so. Nagy- és Kisdob, cintá­nyér. Műsoruk zöme induló, de megszólaltatják már a hang­szerelt csárdásokat, polká­kat, keringőket is. Bögyös János halála után­­ a 40-es éveket követően 1946-ig /amikor is a községi fúvósze­nekar megszűnt/ Ebert Ber­­nát képzett muzsikus /Bécs­­ben tanult/ a karnagy. A zenekari tagok közül töb­ben kapcsolódtak be a kar­­nagy­ vezette fúvósze­nekaron kívüli helyi önkén­tes muzsikusok tevékenysé­gébe. Míg a kottáról játszó zenekar helyi hivatalos ün­nepségeken vett részt­­ a he­lyi nagastyán egyesület, a le­venték felvonulásakor, na­gyobb állami és egyházi ün­nepeken­, addig Fülöp Jó­zsef prímás vezette un. "pul­­gerbanda" lakodalmakban, bálokban muzsikált. Tagjai paraszt-, és bányászembe­rek, közülük is kiemelke­dők: Rózsa Sándor /Kinfi­tér/, Gergely György /Ger­gő/, György János /Bóti/, György Sándor /Zsurmó/, Hegedűs József /Csinos/. E zenekar tagjai hallás után muzsikáltak. Hangszereik fúvósban: I.II.Szárnykürt, Klarinét Esz./Síp/, Helikon. Vonósban: hegedű, brácsa, klarinét, cimbalom, bőgő, ill. cintányérral és tartó­szíj­jal felszerelt nagydob. E ze­nekar volt a kísérője a ko­rábban híres hosszúhetényi "Gyöngyösbokrétásnak" is. A korábbi egységes fúvósze­nekar tagjai közül kerültek ki azok a zenészek, akik a 70-es évekig muzsikáltak bá­lokban, lakodalmakban így: Papp József prímás I.Szárnykürt,ill piszton, Fuksz József /Magyareg­­regy/ II.Szárnykürt fil szak­szofon, majd Ebert Bernát, később Fuksz Ferenc /Kom­ló/, Dallos Nándor zongora, ill harmonika, Schlégl Antal pózán, Papp ferenc /Magya­­regregy/ II.Szárnykürt,ill gi­tár, Bauer János dobos. E zenekart kiegészítette fúvós felállásban a komlói Béta­aknai bányászzenekar né­hány tagja. E zenekarok a 60-as évekig híven követték a lakodalom "násznagyi" "forgatóköny­vét"a lak­odalmi hagyomá­­nyok menetrendjét. A 40-es években a lakodalmi szokások egyes motívumai­ban változások következtek be.A "kéretést" a szülők vé­gezték, mikor is rigmusok nélkül adták elő mondandó­­jukat a "lányosház­"-nál. Gyakorlatilag ekkor zajlott le a "gyűrűzés" is, vagy né­hány nettel később "eljegy­zést" tartottak, termé­szetesen már násznagy nél­kül. Ekkor tűzték ki a lako­dalom időpontját, a templo­­ban való kihirdetés idejét /esküvő előtt 1 hónappal, 3 alkalommal vasárnapi nagymisén:"hirdettenek elő­ször, ... másodszor, ... har­madszor­/. Megállapodtak a meghívandók körére, a násznagyra, vőfélyekre, nyo­­szolyólányokra,a zenekarra vonatkozóan. Tisztázták a lakodalom anyagi, tárgyi és egyéb szervezési tennivalóit.­­Nem volt ritkaságszámba menő 100-130 fős lakoda­lom, melyet a lakodalmas­háznál, később a művelődé­­si(kultúr)házban, az udava­­ron nagy sátrat építve tartot­tak. Az asztalokat a helyi kocsmárostól kölcsönözték. A terítéshez szükséges konyhai eszközöket, az üs­töket és bográcsokat a szom­szédoktól, rokonságtól gyűj-

Next