Jánoshalma - Hunyadi Népe, 2011 (26. évfolyam, 2-12. szám)

2011-02-01 / 2. szám

Qoldal m­m­m­m­­w­tm 2011. februárí l A 2011. évi közfoglalkoztatásról • folytatás az 1. oldalról A települések számára központilag került meghatározásra mindkét támogatási forma fel­használandó pénzügyi-, és minimálisan foglal­koztatandó létszám­keret, melyek Jánoshalma esetében az alábbiak A pénzügyi kereteket a Munkaügyi Központ tájékoztatása szerint teljes egészében fel kell használni, a közvetlen költségek kerete munka­bér és járulékokra is felhasználható. A felhasználható pénzügyi forrásra pályá­zati eljárás keretében igényelhető a támoga­tás, melyet az Önkormányzat a januári testü­leti döntést követően beadott a Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Jánoshal­m­i Kirendeltségéhez. Az elbírálásra 8 napon belül kerül sor, azt követően 5 napon belül be kell nyújtani a mun­kaerő igényt a Munkaügyi Központhoz kiközve­títés céljából. A magas létszámú foglalkoztatás jelentős adminisztrációs és egyéb, a foglalkoztatás­sal járó ügyintézés a hivatalra hárul, úgy, mint: foglalkozás egészségügyi vizsgálat teljes körű ügyintézése, a munkaszerződések megköté­se, munkavédelmi oktatás, szabadságok nyil­vántartása, bérkifizetések és minden adminiszt­rációs munka. A munkafegyelem biztosítása érdekében a rendkívüli felmondás jogszerűvé tétele érde­kében szabályzat kerül megalkotásra. Akinek rendkívüli felmondással kerül felbontásra a szerződése az bérpótló juttatásában (2010. évben RÁT) sem részesülhet. Ahhoz, hogy az önkormányzati intézmények és társaságok a legkedvezőbb foglalkoztatá­si támogatásban részesülhessenek - 95% és 90% - az Önkormányzatnak kell benyújtania a pályázatot mindkét - rövid (4 órás) és hosszabb (8 órás) - támogatási formára is. A pályázat benyújtásához a képviselő-tes­tület a rövid távú foglalkoztatásra biztosította a 3.069.947,-Ft önerőt. A hosszabb időtarta­mú közfoglalkoztatásra a testület 3.291.523,­­Ft önerőt szavazott meg a 2011. évi költség­­vetés terhére. A közfoglalkoztatási program végrehajtása egész évben folyamatosan történik. A­z Önkormányzat által biztosítandó RÖVID IDŐ­TARTAMÚ KÖZFOG­LALKOZTA­TÁS HOSSZABB IDŐTARTA­MÚ KÖZ­FOGLAL­KOZTATÁS Minimális foglalkoztatotti létszám 399 fő 39 fő Felhasználható pénzügyi kerete 58 329 ODOFt 31 663 OOOFt Ebből Bér és járulékra minimum 55 551 429 Ft 26 385 833 Ft Közvetlen költségekre maximum (munkaruha, egyéni védőeszköz, a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés, munkásszállítás) 2 777 571 5 277 167 önrész 5% 10% 2 916 450 3 166 300 Új szabályok a közfoglalkoztatásban Az aktív korú nem foglalkoztatott szemé­lyek részére megállapított rendelkezésre állási támogatást a bérpótló juttatás váltja fel, mely­nek összege: a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege (28.500,-Ft). Az ellátásra való jogosultságot az illetékes jegyző továbbra is szociális rászorultság alap­ján állapítja meg, de az jogosultaknak az eddi­ginél aktívabban kell közreműködniük a mun­kakeresésben. A bérpótló juttatásban részesü­lő személy elhelyezkedése érdekében tovább­ra is köteles álláskeresőként együttműködni a munkaügyi központ kirendeltségével. A bérpót­ló juttatásban részesülő köteles az iskolai vég­zettségétől és szakképzettségétől függetlenül a felajánlott munkát, így a közfoglalkoztatást is elvállalni. Köteles továbbá a munkaügyi központ által felajánlott képzési lehetőséget, vagy mun­kaerő-piaci programban való részvételt elfo­gadni. A jogosultsági feltételek új eleme a saját lakókörnyezet rendben tartása, amely önkor­mányzati rendeletben kerülhet szabályozásra. A közfoglalkoztatás eddigi rendszerét 2011. évtől kezdődően a Nemzeti Közfoglalkoztatás Programja váltja fel, amelynek legfőbb célja, hogy minél több munkára képes és kész aktív korú szociálisan rászoruló ember számára biz­tosítson munkalehetőséget. Városunkban a közfoglalkoztatás során a 2011. évben február 1 - november 30-ig 495 fő kerül behívásra, 4 és 8 órás munkarendben, minimum 2 hónap időtartamra. A közfoglalkoz­tatottak foglalkoztatása az önkormányzat intéz­ményeiben és gazdasági társaságaiban törté­nik, ezért sok új arccal találkozhatnak ezeken a helyeken. Az intézményekben foglalkoztatottak létszá­mát az alábbi táblázat mutatja: Hunyadi János Általános Iskola, Gimnázium, Napközi Otthonos Óvoda, Bölcsőde és Pe­­02.hó fő 03.hó fő 04. hó fő 05.hó fő 06.hó fő 07.hó fő 08.hó fő 09. hó fő 10.hó fő 11.hó fő Szakközépiskola és Kollégium 18 18 18 18 4 4 18 18 18 18­dagógiai Szakszolgálat 12 12 12 12 12 12 12 12 12 12 Pelikán Szociális és Egészségügyi Szolgál­tató Közhasznú Nonprofit Kft. 7­7 7­7­7­7­7 7 7 7 Lajta László Művészeti és Kulturális Szolgál­tató Közhasznú Nonprofit Kft. 1­3 3 1­1­1 1­1 Cigány Kisebbségi Önkormányzat 8­8 8 8­8 8 8 8 Polgármesteri Hivatal 19 20 26 32 32 32 32 32 32 32 Tűzoltóság 1­1­1­1­1­1­1­1­1­1 Városgazda Kft. 2 142 142 142 143 143 143 41 41 9 Városfejlesztési Társaság 1­1­1­1­1­1­1­1 . Mindösszesen: 59 209 216 224 211 209 223 121 121 80 Lajtha László Kft. pályázata „Az önkormányzatok érdekeltségnövelő, közművelődési fejlesztő támogatására“ A 4­/2004.(li.20.) NKÖM a helyi önkormány­zatok könyvtári és közművelődési érdekeltség­­növelő támogatásáról szóló rendelet 9. § (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat 2011- ben március 25-ig nyújthatja be pályázati igé­nyét a lebonyolítással megbízott Magyar Állam­­kincstár Területi Igazgatóságához. A rendelet 8. § (1) bekezdése kimondja: „A közművelődési támogatásokra rendelkezésre álló összeg a helyi önkormányzat által fenntar­tott, illetve az önkormányzattal kötött közműve­lődési megállapodás alapján működő közműve­lődési intézmények, megállapodása van az önkormányzattal. A Lajtha László Nonprofit Kft. az elképze­lések szerint a pályázaton elnyert eszközöket az új Kulturális Központ, műszaki eszközállo­mányának, berendezési tárgyainak gyarapításá­ra fordítja. Január 27-i ülésén Jánoshalma Város Képvi­­selő-testülete határozott arról, hogy részt kíván venni „Az önkormányzatok érdekeltségnöve­lő, közművelődési fejlesztő támogatása” című pályázaton, melyhez biztosította a szükséges 500.000 Ft önerőt, közösségi színterek technikai, műsza­ki eszközállomá­nyának, berendezé­si tárgyainak gyara­pítására használha­tó fel” A Lajtha Lász­ló Nonprofit Kft. az önkormányzat hoz­zájárulásával jogo­sult a támogatás igénylésére, mivel KUN VIN BOR *y* A MINDENNAPOKRA! Megújuló energiaforrásokról általánosságban ◄ folytatás az 1. oldalról Ebben az állam, a vállalatok és a lakosság mellett az önkormányzatokra is komoly sze­rep hárul, hiszen az általuk fenntartott épü­letek együttes fűtési- és villamosenergia­igénye igen jelentős. Az ily módon felmerü­lő komoly költségek csökkentése a középüle­tek energiahatékony, lehetőleg komplex felújí­tásával, valamint a felhasznált energia minél nagyobb arányban helyi termelésű, megújuló forrásokból való kiváltásával lehetséges. A cél eléréséhez az első lépést egy tele­pülési energiastratégia kidolgozása jelenti, ami segít annak megítélésében, hogy a szük­ségesnek ítélt beavatkozásokat milyen sor­rendben érdemes megvalósítani. Ezt köve­ti a projekt-előkészítés és -fejlesztés szaka­sza, melynek során a kiválasztott projektöt­lethez megvalósíthatósági tanulmány készül, aminek költsége számos pályázati konstruk­ció esetében támogatott, vagyis elszámolható a projekt költségvetésében. Az önkormányzati kiadások állami finan­szírozásának fokozatos csökkenése egyre inkább rákényszeríti a településeket a racio­nálisabb gazdálkodásra. Ez a saját bevéte­li forrásaik erősítésével, valamint megtakarí­tásokkal érhető el. Mivel az önkormányzatok működési költségeik jelentős hányadát intéz­ményeik rezsiköltségeinek fedezésére, vagyis energia-kiadásokra fordítják, ezek csökkenté­sével jelentősen javítható a helyi költségve­tés egyensúlya - a szűkös források energia­­számlák kifizetése helyett fejlesztésekre for­díthatók. Ha a hagyományos módon előállí­tott energia helyébe a megújuló energiafor­rások hasznosítása lép (a környezeti szem­pontokat is figyelembe véve), a decentralizált energiatermelés, ill. hatékony technológiák alkalmazása révén az önkormányzat kevés­bé lesz kiszolgáltatott az energiaárak alakulá­sának, és ez biztonságosabb energiaellátást tesz lehetővé a településen. A fenti cél elérése érdekében kiemelt jelen­tőséggel bír egy olyan települési energia­­stratégia kidolgozása, mely rövid-, közép- és hosszútávon egyaránt vizsgálja a rend­szerszintű energetikai fejlesztési lehetősége­ket. Egy jól megtervezett, átfogó szemléle­tű energiastratégia biztosítja az önkormány­zat számára rendelkezésre álló források opti­mális felhasználását, a megújuló energiapo­tenciál részletes felmérése alapot szolgáltat az önkormányzati döntésekhez és a leendő beruházásokhoz. Egy jó stratégia a közvetlen önkormányzati teendőkön túlmenően a lakos­ság és a helyi vállalkozások energiafelhasz­nálását is vizsgálja. Az energiastratégia egy döntés-előkészítő dokumentum, mely alapján a település veze­tői határozhatnak, hogy milyen területen érde­mes, ill. mit lehetséges megvalósítani, milyen költségekkel jár, milyen előnyök és hátrányok, esetleg kockázatok várhatóak a beavatkozás során. Az Új Széchenyi Terv (ÚSzT) kiemelt programjai közé tartozik az ún. „zöld gazda­ságfejlesztés”; ennek is köszönhetően a helyi energiastratégia kitörési pontként jelenhet meg egy település életében. Az önkormányzati tulajdonú intézmények energetikai korszerűsítése lehetőséget ad helyi vállalkozók, cégek foglalkoztatására, amely élénkítő hatással van a település/tér­­ség építőiparára. Az élenjáró, példamutató éghajlatvédelmi kezdeményezéseket­­ meg­felelő kommunikáció mellett - általában a lakosság is elismeri és értékeli. Az önkor­mányzat így környezetbarát, tiszta település képét alakíthatja ki, amellyel egyrészt növel­heti a lakosság környezettudatosságát, más­részt - nem utolsósorban - turisztikai szem­pontból is vonzóbbá teheti a települést. Projekt-előkészítés Amennyiben az önkormányzat már eldön­tötte, hogy mely konkrét területen (pl. energiahatékony épületrekonstrukció, a fel­használt energia teljes vagy részleges kivál­tása napenergia, szélenergia, geotermikus energia vagy biomassza alapú energia előál­lításával) kívánja végrehajtani a beruházást, érdemes készíteni egy Egyszerűsített Megva­lósíthatósági Tanulmányt (EMT). A dokumen­tum fő célja annak megállapítása, hogy a ter­vezett projekt műszakilag és jogilag megva­lósítható, ill. gazdaságilag rentábilis. Az EMT röviden bemutatja a lehetséges projektvál­­tozatokat/projektelemeket és javaslatot tesz arra, hogy melyiket/melyeket célszerű meg­valósítani. Az eredményül kapott szakértői tanulmány tartalmilag lefedi az illeszkedő KEOP pályázat keretében kidolgozandó meg­valósíthatósági tanulmány vonatkozó részeit. Az EMT keretében a hasznosítási potenci­ál felmérésén túlmenően konkrét technológiai javaslatokat is bemutatásra kerülnek a telepít­hető rendszerekre vonatkozóan, prezentálva a termelési szimuláció és a tervezői költség­­becslés eredményeit. Az optimális rendszer­méret meghatározása mellett több beruházási modellt is kidolgozásra kerül, ill. megvalósítá­si ütemterv készül a pályázati lehetőségek és a szükséges engedélyek beszerzésének idő­igényét is figyelembe véve. Projektfejlesztés Mind az energiahatékony épületfelújítási, mind pedig a megújuló energiaforrások kiak­názását célzó beruházások megtérülési idejét jelentősen javítják az igénybe vehető külön­féle támogatások, hiszen az önkormányzat­ok által megvalósított befektetések jellemző­en 50-70%-os támogatás-intenzitást érhet­nek el, de egyes pályázattípusok esetében a teljes projektköltségvetés 85%-át is fedez­hetik a központi pénzek. Nagyobb volumenű, EU-s források jelenleg az ÚMFT Környezet és Energia Operatív Programjának (KEOP) keretéből hívhatók le, de emellett több kisebb hazai támogatás is elnyerhető. A konkrét pályázati/támogatási rendszer az eddigiekhez viszonyítva a komplex, mélyre­ható rekonstrukciót fogja előnyben részesíte­ni: olyan beruházásokat, melyek 60-80%-os energia-megtakarítást eredményeznek. 3 (£)£[&­­l 2011. március 5-én (szombaton) várjuk Önöket élőzenével, vacsorával Nőnapi Bálunkra, mely nemcsak nőknek szól Vacsora: - Tyúkhúsleves - Suites tál: Sült kacsamell, Gordon, Backenes csirkemáj, barackos csirkemell, rántott gomba - Vegyes köret - Saláta - Desszert: Joghurttorta Nyereményjáték sorsolás! Belépő: 3200,- Ft Érdeklődni telefonon: 06-30/399-19-45 vagy 06-77/402-236

Next