Kiskunlacháza - A Mi Újságunk, 1997 (6. évfolyam, 1-5. szám)
1997-03-01 / 1. szám
A MI ÚJSÁGUNK 970. Néhány közérdekű gondolat a Kunépsz A kötelező kéményseprő-ipari közszolgáltatás: Az elmúlt hetekben a lakosság felé kiadott szórólapon tájékoztattuk a lakosságot, hogy 1997-es évtől községünk területén a Kunépszolg Kft. fogja végezni a kötelező kéményseprő-ipari közszolgáltatást. E tájékoztatóhoz azonban egy kis magyarázatot kell adnom: Önkormányzatunk Képviselőtestülete már a korábbi években (1993-tól) tervezte, hogy községünk területén e szolgáltatást saját tulajdonú kft.-jével végezteti el. Ezt akkor még az érvényes törvényi rendeletek nem tették lehetővé, bár az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény az önkormányzat ez irányú jogosultságát, a kötelezően ellátandó feladat és hatáskörét a településen élő lakosság érdekében, a közszolgáltatások végzésére kimondja. Kiskunlacháza vonatkozásában erre a legelső példa, az 1992. december 31-étől visszaadott Községi Ivóvízmű esete volt. Ahogy korábban a vízművek üzemeltetése, úgy a kötelezően végzendő kéményseprő-ipari tevékenység is monopolizált feladat volt, a volt megyei tanácsok által alapított vállalatok végezhették csak! Az önkormányzatok (és természetesen más vállalkozói szféra) részére a később meghozott törvények tették e szolgáltatások végzését lehetővé, így a kéményseprő-ipari szolgáltatás végzését az 1995. évi XLII. törvény, az egyes helyi közszolgáltatások igénybevételéről, valamint e törvény végrehajtására kiadott 27/1996. számú BM. rendelet. Önkormányzatunk még az elmúlt évben rendelkezett afelől, hogy e fontos közszolgáltatást saját gazdasági társaságával kívánja végeztetni, melyet a korábbi szolgáltató és a megyei főjegyző felé be is jelentett. Más települések vonatkozásában is megindult az a folyamat, melynek során az önkormányzatok, lakossági érdekeket szem előtt tartva választják ki a törvény adta lehetőségek alapján azt az új szolgáltatót, akivel a tevékenységet végeztetni kívánják. Így történt meg, hogy szomszéd községben pályázatot nyerve, 1997. januártól végezzük a szolgáltatást, míg más községek vonatkozásában benyújtott pályázataink vannak. Természetesen e folyamatok nem kedveznek a korábbi vállalatnak, hiszen működési területük jelentősen leszűkül. Talán ezért gondolták úgy, hogy az önkormányzatot más belátásra kényszerítve, rögtön 1997. január első heteiben, sok helyen az egész éves díjat beszedték úgy, mint itt Kiskunlacházán is. Mindenki megnyugtatására szeretném elmondani, hogy ez ügyben községünk jegyzőjével egy egyeztetésen vettünk részt a megyei főjegyző úrnál, melynek eredményeként az előre beszedett díjakat a Kéményseprőipari Vállalat részéről a Kunépszolg Kft. felé kell adni. Tehát: a megfizetett szolgáltatási díjak nem vesztek el (az viszont igaz: arányosításra kerül sor, így véleményem szerint jogosulatlan pénzhez jutottak!) Ezért felhívjuk a község ingatlantulajdonosainak figyelmét, hogy minden kéményseprési gondjukkal, vagy minden új tüzelőberendezés (főleg a napjainkban is tartó gázüzemű berendezések) előzetes szakvéleményezésével, vizsgálatával, engedélyezésével stb. kapcsolatban forduljanak hozzánk telefonon: munkanapokon: 7.00 és 15.00 óra között, pénteken: 7.00-től 12.00-ig, vagy személyesen a kft. telephelyi irodájában, ugyanezen időpontokban. A települési szilárd hulladék összegyűjtése, és lerakóhelyre történő szállítása: (lakossági kommunális hulladék) Községünk területén már a korábbi évektől kezdve a Kunépszolg Kft. gyűjti össze és szállítja el a háztartásokban keletkező kommunális hulladékot, és ez mellett a vállalkozások és intézmények ilyen tartalmú hulladékmennyiségét is. A szemét elszállításával, annak díjfizetésével kapcsolatosan már korábban is voltak gondok, egyszerűen azért, mert sokan úgy gondolták: a szemetet elszállíttatták ugyan, de annak díjtételét már nem kívánták megfizetni. Nos, a már említett, 1995. évi törvény efelől is rendelkezik, annak ellenére, hogy településünkön már korábban érvényben volt a 4/1992. számú önkormányzati rendelet, mely arra volt hivatva, hogy szabályozza e fontos közfeladatot. Engedjék meg, hogy egy kicsit bővebben szóljak az általunk sokat emlegetett 1995. évi törvényről: 1995. évi XLII. törvény: az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről: 1. §. (1): a helyi önkormányzat által szervezett, a települési szilárd hulladék összegyűjtését és elszállítását az ártalommentes elhelyezést biztosító helyi közszolgáltatást az ellátott területen lévő (tehát a község minden) ingatlan tulajdonosa-használója a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott módon (üdülő és lakóterületen) köteles gondoskodni, igénybe venni! (2): a helyi önkormányzat által szervezett kéményseprőipari közszolgáltatást a tulajdonos köteles igénybe venni. 2. §. A helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg: c./a közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, a szolgáltató és tulajdonos ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit... f./ az elvégzendő szolgáltatás alapján a tulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, a díj mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit... Amire e törvénnyel kapcsolatosan utalni szeretnék: önkormányzatunk képviselőtestülete rendeletében szabályozta mindazt, amit a törvény előírt, a helyi sajátosságoknak megfelelően mind a két közszolgáltatás, tehát: kéményseprő-ipari tevékenység és a szemétszállítással kapcsolatosakat.Akit e rendeletek teljes szövege érdekel, elolvashatja az Önkormányzat, vagy a Kunépszolg Kft. irodájában!) Nagyon fontos: a törvény előbb intézett 2. §. 1. pontja, de ez alapján a közüzemi szolgáltatásokat tartalmazó önkormányzati rendeleteink is tartalmazzák a kedvezmények eseteit, melyeket csak az önkormányzat erre jogos bizottsága és a jegyző adhat, de mindkettőnek meg kell jelölni azt a forrást, mely a díjfizetőt helyettesíti! A szolgáltató, kedvezmények adására nem jogosult! A lakossági kommunális hulladék gyűjtését és szállítását szabályzó helyi önkormányzati rendelet minden 70 év feletti kiskunlacházi lakos részére kedvezményt biztosít, mégpedig:egyedül élő 70 év felettiek részére: 100%-osan, azaz: díjmentes a szemétszállítás igénybevétele, míg a: 70 év feletti házaspár esetében: 50% a kedvezmény mértéke! Szeretném azonban azt is hangsúlyozni: minden kedvezményezett csak egyszer, egy lakás után veheti igénybe a kedvezményt! (Van példa arra, hogy: együtt élő idős emberek külön-külön igényelnék a kedvezményt, tehát két ingatlan után, amikor egy házban laknak, a másik házban családtagjuk lakik!) Tehát: a törvény által is kiemelt két közszolgáltatás igénybevétele minden ingatlantulajdonos, vagy használó részére kötelezett, ezek alapján amennyiben nem jogosult kedvezményre, és azt szolgáltató részére bemutatni nem tudja, a díjfizetésre is kötelezettek! A törvény alkotója mindkét kötelezően igénybe veendő közszolgáltatásnál abból indult ki, hogy a szolgáltatások igénybevétele a település minden tulajdonosa érdeke, hiszen nem mindegy milyen lakókörnyezetünk tisztasága, nem mindegy milyen fertőzésveszély lappang környezetünkben, hogyan szennyezzük a levegőt, a földet a vizeket stb., vagy tüzelőberendezéseink miatt, azok veszélyességéből adódóan milyen kártételektől, milyen egészségügyi károsodásoktól mentesülhetünk egybe e