Kiskunmajsa - Halasi Hírek, 1982 (20. évfolyam, 2-52. szám)
1982-01-13 / 2. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! HALASI KIADÁS XX. évf. 2. szám Árf 1^0 forint 1982. január 13. szerda Paja Frigyes Londonban Rácz Péter, az MTI kiküldött tudósítója jelenti: Kedden délután hivatalos látogatásra háromnapos Londonba érkezett Púja Frigyes külügyminiszter. A magyar diplomácia vezetője brit kollégája, lord Carrington meghívásának tesz eleget. Vendéglátójával a ma kezdődő hivatalos tárgyalásokon a kétoldalú kapcsolatokat és az időszerű nemzetközi kérdéseket tekinti át. • Kedden délután lord Trelgarne, a brit külügyminisztérium parlamenti államtitkára udvariassági látogatást tett Pója Frigyesnél. (MTI) Sajtóposta 4. oldal Az NB II. tavaszi sorsolása 7. oldal Az ötnapos munkahét nyitánya a megye ipari üzemeiben Hazánk iparának történetében az elmúlt hét volt az első, amikor az ötnapos munkarend általánossá vált. A nyitány általában mindenütt jól sikerült, a gondos előkészítésnek — néhány kisebb zökkenőtől eltekintve — megvolt az eredménye. A dolgozók alapjában véve elégedettek voltak, örültek a kétnapos hétvégi pihenőnek. Néhány üzemben a tapasztalatok iránt érdeklődtünk, s általában kedvező válaszokat kaptunk. Kiskunfélegyházán, a VBKM Villamosszigetelő és Műanyaggyárában Tulkán György igazgató elmondta, hogy a vártnál is jobban sikerült az új munkarendre való áttérés. A gyár dolgozói, — még azok is, akik az előkészítés során aggályoskodtak —, jókedvűen várták a kettős pihenőnapot. Az óvodákkal, bölcsődékkel jól sikerült az egyeztetés a gyermekes szülők igényei szerint. Az első napokban a közlekedéssel volt gond. Egyes buszjáratok vagy túl korán, vagy túl későn indultak, ezért néhány napig a Volán Vállalattal állandó párbeszédet folytattak. Végül ez is rendeződött, mert a Volán is, a gyár is, módosította a korábbi elképzeléseit, míg nem találkoztak az időpontok. Természetesen csak percekről volt szó. A VSZM-ben egyébként 100 ezer óra munkaidőalap-csökkenéssel jár az ötnapos munkahét bevezetése. Az év első munkanapján, — az előzetes intézkedéseknek megfelelően —, jól szervezett tempóban kezdődött el a munka. Mindenütt érezni lehet a gyár területén, hogy gyorsabban ketyeg az óra, mégsincs sehol kapkodás —, hangsúlyozta az igazgató. — Ez most nagyon fontos, hiszen erre az évre változatlan áron számolva 12 százalékkal növeltük termelési tervünket. Az első héten nem merült fel olyan probléma a gyáron belül, ami ennek teljesítését megkérdőjelezné. Bizonyos anyagok hiánya ugyan előrevetíti árnyékát, remélhetően ezt el tudjuk kerülni. □ □ □ Az Egyesült Villamosgépgyár bajai szerelvénygyárában ugyancsak az új esztendő első napján tértek át az ötnapos munkahétre. A gazdasági vezetés a szakszervezettel egyetértésben körültekintő tervet dolgozott ki a kieső munkaidő pótlására, s a dolgozók érdekei sem szenvednek csorbát. Az üzemen belül zökkenőmentes volt az áttérés, azonban külső problémák jelentkeztek. Az óvodai, bölcsődei nyitási idő, a Volán ■ járatai nincsenek még (Folytatás a 2. oldalon.) TÖBB ÓRÁT KÉSNEK A BUSZOK, NEGYVEN GÉP DOLGOZIK Ónos eső, fagypont alatti hőmérséklet Hétfőn reggel a megye főútvonalait vékony hókása fedte, amelynek mintegy 60 százalékát sikerült letisztítani. Az alsóbbrendű utak a leesett és a letaposott hóréteg hatására síkossá váltak. A hőmérséklet mínusz 8 és mínusz 13 Celsius-fok között váltakozott. A közutakon ekkor 28 sószóró dolgozott. A 44-es számú úton az aluljáró a folyamos vízutánpótlás miatt, az állandó takarítás ellenére eljegesedett, ezért itt sebességkorlátozást lépettek életbe. Hétfőn kora délra a főutak a leszórt só ha ra latyakossá váltak, tisztítást 24 munkagép végezte. kora délutáni órákban kötött, és este 8 óráig tartott az sz megye területére kiterjedő eső, amely a főutak síkosát tovább növelte. Az alsóbbdű utak az ónos eső következén rendkívül síkossá, helyent jégpáncéllal borítotttá váltak. rt január 11-éről 12-ére virraó éjszaka, ezeken az útvonalaon — a csomópontokban, ívekni átjárókban, autóbusz-megrókban — lokális beavatkozást skalmaztak, azaz homokkal és granulált salakkal védekeztek. Ez a munka kedden egész nap tartott, ezen a napon 40 munkagép dolgozott. A főútvonalhálózaton a latyak eltávolításán a gépjárművek gépláncba sorolva dolgoztak, s várhatóan mára ezeknek az útvonalaknak 80 százalékán fekete lesz a burkolat. Kedden déltájban az 5. sz. főútvonal Kiskunfélegyháza és Csongrád megye közötti szakaszán nagy intenzitású ónos eső esett amely a mínusz 3 Celsiusfok hőmérsékletnél azonnal a burkolatra fagyott. Dékány Ernő, a Volán távolsági autóbusz-állomásának főnöke elmondta, hogy hétfőn este 5 órás késéssel érkezett céljához a Baja—kiskörös—kecskeméti járat. A hajós—kecskeméti autóbusz kedden reggel 150 percet késett. Amikor a tájékoztatóját mondta, Kecel—kecskeméti járat 125 perc késés után sem érkezett meg. Ugyancsak kedden Kecskemét— Hajós viszonylatában, a megyeszékhely és Kecel között közlekedő autóbusz egyaránt 4 órát késett. A Budapest—Kecskemét közötti távolsági járatok átlagosan 30—40 perc késéssel, a helyközi járatok negyed, félóra eltéréssel érkeztek úti céljukhoz. E vonatkozásban Kunbaracs—Kecskemét közötti járat késett a legtöbbet, 70 percet. Sajnos, járatelmaradás is történt, ugyanis jéggel borított út miatt nem inadult el a Kecskemét—Miklóstelep—Kecskemét, a Kecskemét— Katonatelep—Kecskemét, illetve a Kecskemét—Kerekegyháza—Kecskemét járat. A megyeszékhely helyi tömegközlekedésében is fennakadást okozott a jeges út. Átlagosan 15—30 perc késés volt egy-egy vonalon, ugyanis az autóbuszok csak lépésben voltak képesek közlekedni. Nagy László állomásfőnök kecskeméti Nagyállomásról arról a tájékoztatott, hogy a vonatok minimális, 10 perces késéssel érkeznek. Valamennyi személyszállító vonat közlekedik, a legnagyobb gondot a váltók alkatrészeinek mozgatása okozza. Az ónos eső ugyanis ezekre az alkatrészekre ráfagyott, s benzinlámpákkal melegítik fel és kaparják le. A vasútállomáson megfeszített munka folyik a mostoha körülmények miatt, ugyanis a kocsimozgatás is lelassult, a kocsirendezők nem tudnak a vagonok közé menni. A síkosság ellen minden módon védekeznek, mégis arra kérik az utazóközönséget, hogy a peronon óvatosan közlekedjenek, és a mozgó vonatokra ne ugráljanak fel. A megyei rendőr-főkapitányság arra kéri a gépjárművezetőket, hogy csak a legszükségesebb esetekben induljanak el. Akik gépjárműbe ülnek, óvatosan bánjanak a gáz- és fékpedállal, mert a járművek könnyen megcsúsznak, kipördülnek. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a közterületek tisztántartása, a jégtől való megtisztítása nehezen halad, bár a megyeszékhely költségvetési üzemének gépei az autóbusz-megállókban, a járdákon tevékenykedtek. Nagy szükség lenne arra, hogy a magánházak előtt a tulajdonosok eltakarítsák a lefagyott havat, s ezzel megelőzzék a baleseteket. G. G. • Kecskeméten, a Kéttemplom közben így lehetett közlekedni. • Nehezen birkóznak meg a letaposott jéggel a hómunkások. (Tóth Sándor felvételei) Újítanak a szocialista brigádok Kiskunhalason állattenyésztő szak- és betanított munkások alakítottak először olyan munkacsoportot az állami gazdaságiban, amely a szocialista brigád cím elnyerését tűzte célul maga elé. Ennek az eseménynek már jó két évtizede. A november hetedikén alakult, és a November 7. brigád nevet választott közösség azóta sokszorosan eleget tett a követelményeknek. Tagjai együttesen és különkülön is fáradoztak azért, hogy minél magasabb képzettséget szerezzenek, ennek birtokában még eredményesebben dolgozzanak. Így vált egészen rövid idő alatt nyereséges ágazattá a szakosított telepen a sertéstenyésztés és -hizlalás. Ma is az, és az állami gazdaság egyik tekintélyes vágóállat-szállítója a Baján működő BÁCSHÚS közös vállalatnak. A halasi példát követve az állami és szövetkezeti gazdaságokban sorra alakultak a szocialista cím megszerzéséért a több és jobb munkára, a rendszeres tanulásra, a tartalmasabb életvitelre igényt tartó, s arra vállalkozó munkacsoportok. A Kecskemétszikrai Állami Gazdaság szocialista brigádjai — a nagyüzem sajátos helyzetét figyelembe véve, — az egyéb kötelezettség mellett, az újítómozgalomban mutattak fel átlagon felüli teljesítményt. A műszaki brigádok jobbnál jobb ötleteket valósítottak meg. Többek között maguk terveztek, szerkesztettek olyan munkaeszközöket, amelyek segítségével a gazdaság nagyüzemi ültetvényeit széles sorúvá alakítás nélkül jól megművelhették. A kereskeddelemben kapható munkaeszközök zömét ugyanis 380—480 centi széles tőkesorú szőlőben tudják használni. A közbeeső tőkesorok kivágásával még inkább csökkent volna az egyébként is szerény termőképességű Homoktalajon az ültetvények hasznos felülete. A szikrai újítók az országos helyezettnek járó elismerést első is megkapták a MEDOSZ-tól. A dunavecsei Béke Tsz-ben dolgozó Gábor Áron szocialista brigád már tizenöt esztendeje összeforrott közösség, tizenháromszoros aranykoszorús szocialista brigád. A Szakma Kiváló Brigádja címet is megszerezte. A műszaki dolgozók huszonhat tagú közösségének a nevéhez számos újítás fűződik. A legújabbak a szőlőültetvény felújításához, a támberendezés szereléséhez huzalhajtogató eszközt szerkesztettek, amelyik igen jó hatásfokkal működik. A nagyüzemi gyümölcsösökben célszerűen használható, olcsó szállítókocsi is dunavecsei brigád műve. A közös gazdaság egyik nagyteljesítményű erőgépébe a traktonhidraulika működését biztonságossá tevő szelepet építettek ide — a gyári típusról ez eddig hiányzott —, azóta a kezelőjének a munkája sokkal könnyebb, szántás közben nincs szükség arra, hogy az erőgép minden fordulójánál hatszor, hétszer utánaállítsa a hidraulikát. Az elmúlt esztendőben szerezte meg a Szakma Kiváló Brigádja címet a kecskeméti Magyar— Szovjet Barátság Tsz Homokhátság szocialista brigádja, melynek tagjai a növénytermesztési főágazatban értek el kimagasló teljesítményt. E közösség munkája is hozzájárult ahhoz az együttes eredményihez, amelynek elismeréseként a kecskeméti közös gazdaság 1981-ben termelési nagydíjat kapott. A Kiskunságban 73 mezőgazdasági szövetkezet , szocialista brigádjai 160 milliót érő munkafelajánlást tettek. Teljesítéséről a következő hetekben az évzáró közgyűlésen, küldöttgyűlésen ad majd számot a munkájukat értékelő versenybizottság. A szocialista brigád cím különböző fokozatainak megszerzése, kiváló dolgozó kitüntetés, erkölcsi anyagi elismerés lesz majd és a jutalma a brigádok, munkacsoportok, s az egyéni versenyben helyt állók közös érdeket szolgáló fáradozásának. K. A. • Minden alkalmas időt kihasználva forgatják a talajt a kecskeméti Magyar—Szovjet Barátság Tsz-ben. Ahol most a nagy teljesítményű erőgéppel dolgoznak, még ebben az évben csonthéjas gyümölcsöst telepítenek. (Pásztor Zoltán felvétele) • Lánctalpas traktort javít a dunavecsei Béke Tsz-ben Walter Gyula mezőgazdasági gépszerelő, a Gábor Áron brigád tagja és ifjú Fodor Gyula szakmunkástanuló. (Méhesi Éva felvétele) A tanyaközpontba összehívott falugyűlésre igyekezve igencsak döcögött a tanács, a téesz, meg a helyi népfrontbizottság elnökével gépkocsi. A tizenvalahanyadik huppanónál aztán szóba is került: — No, kapunk majd a nyakunkba, hogy a bekötőútra még ígéret sincs ... Szó, ami szó, így is volt. Ám, ha nem is lelkendeztek, de a nagyközség tanácsának más irányú kötelezettségét figyelembe vették a gyűlés résztvevői, s másra terelődött a szó. A szerződéses állatnevelés gondjait, bajait sorolták, majd a bolt, orvosi rendelés is terítékre került, sok egyéb mellett. Miért él ma is emlékezetemben ez az eset? Az évenkénti falugyűlések talán legjellemzőbb mozzanata, hogy a nácielnök számot ad arról:atervekből mit valósítottak meg, a az ígéretekből mit teljesítettek. S hogy minden esztendőben újra ki kell állni, megsokszorozza a felelősséget, mondhatjuk úgy is: kiszélesíti az államigazgatási munka társadalmi ellenőrzését. A falugyűlések, illetve a hasonló célú városkörzeti tanácskozások a szocialista demokrácia jelentős fórumai. A felszólalók nem a retorika szabályait tekintik elsődlegesnek. Őszinte véleményt mondanak, sokszor türelmetlenül sürgetnek a közösség előbbre jutása érdekében. Ha a leggyakrabban előkerült kérdéseket pontoznánk, vezetné a sort az út, a víz, villany és a járdaépítés. De a a környezetvédelem, a település tisztasága éppúgy szóba kerül, mint az, hogy esetenként nem lehet tápot kapni a terményboltban, s hogy a zöldség- és gyümölcsfelvásárlás akadozása rontja a termelőkedvet. Ám, ha csak panasznap lenne a falugyűlés, aligha volna érdemes minden esztendőben elmenni oda a hívó szóra, plakát invitálására. A kéréseket, javaslatokat a tanácsok napirendre tűzik és a következő falugyűlésen beszámolnak az érdemi intézkedésekről. Figyelmesség, ugyanakkor jó módszere is a tanácsi munkának, hogy igyekeznek mindenkinek lehetővé tenni a gyűlésen való részvételt. faluÍgy aztán gyakorta helybe mennek, mert a tanyasi emberek nem szívesen indulnak útra. A kerekegyházi Balogh család már évek óta a tanyáján fogadja a környékbelieket, a részfalugyűlés inkább családias beszélgetés jellegét ölti. A falugyűlésen a tanács elnöke nemcsak az elmúlt év eredményeiről ad számot, de ismerteti az új esztendő terveit, céljait is. S a vélemények mellé felsorakoznak a felajánlások is, hogyan tud társadalmi munkával, vagy pénzbeli hozzájárulással segíteni a lakosság a községfejlesztés tervének megvalósításában. Az idei tanácskozásokon a kereskedelmi ellátás és a lakossági szolgáltatás helyzetéről is szó esik. Ezért nemcsak az országgyűlési képviselő, a pártbizottság munkatársa, a gyes, a körzeti tanácstag memeghívott, hanem a kereskedelmi ellátásért, a szolgáltatásokért felelős vállalatok, szövetkezetek képviselője is. Több helyen már falunapot is rendeztek. Délelőtt társadalmi munkában, délután a tanácskozáson, este meg a községi bálon találkoztak a helybéliek, megadván a jussát a munkálkodásnak, a nak és a vidámságnak politikaegyaránt. Bács-Kiskun megyében mintegy másfél száz falugyűlést, városkörzeti tanácskozást tartanak meg február végéig. Az eltelt esztendők tapasztalataiból — 1975-től vált rendszeressé megrendezésük — arra következtethetünk, hogy a falu, a város dolgaiért felelősen szólók hasznos fórumai lesznek az idén is. N. M.