Kiskunmajsa - Majsai Polgári Fórum, 2003 (2-17. szám)
2003-05-23 / 2. szám
2 Átadták! Beüzemelték a szennyvíztisztítót, olvasói levelet kaptunk a témában: Tavaly amikor indult a szennyvíz program és szervezték a Viziközmű Társulatot, Faludi Tamás akkor még polgármesterjelölt amellett érvelt, hogy csökkenteni kell a belépő lakosokra jutó havi 1300 Ft összegét, vagy talán ingyenessé lehetne tenni. Kérem szépen kisnyugdíjas vagyok, nyugdíjam nem éri el a 30 ezer forintot. Kérdezzék meg Faludi polgármester urat, hogy meg tudná-e valósítani akkori javaslatát, mert az nagyon sokat segítene rajtam és a hozzám hasonlókon egyaránt! Köszönöm a segítségüket! «KUN-MAJSA 2003. május 23. VALAHOL EURÓPÁBAN... A média esete a valósággal „Hogy egy jelenségből minta, követendő példa válik-e, vagy elrettentő történet, az csak a média erején és az olvasók hiszékenységén múlik." Régi-új „ismerősök" tűnnek fel a média-égbolton. Miközben a város éli nyugodt, munkás hétköznapjait a sajtóban megjelenik ez meg az. Ha az írott sajtó szerény képviseletének masszív gyökerei lennének a valóság talajában, a tévedései, ferdítései is nagyobb figyelmet vívhatnának ki maguknak, s nem csak a szakmabeliek fognák a fejüket. Képzeletbeli városunkban, az uniós lecke eminensei a helyi iparűzési adókedvezmények eltörlése mellett döntöttek. S hogy ez a vállalkozó barátságtalanság, a hirdetett lózungok ellenére ne okozzon felháborodást, azt is megígérték, hogy kedvezményekkel sietnek majd a megszorított gazdák és vállalkozók segítségére. Mikor e téren a második ígéretet kellett volna beváltani, meglepődve tapasztalták az újdonsült vezetők, hogy a sajtó hallgatásának segítségével elmaradt a felháborodás. Gyors kalkuláció következett, s azt a „nagyszerű" javaslatot terjesztették elő, hogy a kedvezmény mértékét a korábbi felére csökkentik. A polgári erőknek az első döntést még sikerült kivédeniük, de másodszorra a baloldali többség - „hivatkozva" a társadalmi problémák kezelése iránti érzékenységükre - lesöpörte a méltányos kedvezmény polgári javaslatát. Az érdekképviseletek előtt ügyesen elhallgatták, hogy mire készülnek és az újságjuk is - persze szakszerű alapokon - helypénz-emelésről maszatolt valami zavaros képet. A félrevezetés olyan jól sikerült, hogy a piaci eladók felkapták a fejüket és gyorsan tiltakoztak az egyébként hónapokkal előbb bevezetett helypénz-emelés ellen. Erre az újságírói balfogásra már lépni kellett. Ekkor az elöljáróság kisietett a piactérre és megnyugtatta a zúgolódókat, hogy nincs ok az elégedetlenségre, mert most a helypénzt nem emeljük. Csak az adót, ami olyan kevéske, hogy ezért kár petícióra pazarolni időt, pénzt, energiát... És különben is - csillant fel az újabb ígérettől a szemük - ősszel megvizsgáljuk, hogy tényleg ki bírták-e fizetni a megemelt adókat. Az egyeztetésről, a vállalkozó-barátságról, az őszinteségről tett ígéretekről azóta is szemlesütve terelik el a szót. Szerkesztőbizottság Hogy áll a SAPARD? Kedves olvasóink bizonyára sokszor hallották már a SAPARD kifejezést. Ez egy olyan uniós előcsatlakozási pályázati kategória, amellyel a vidék fejlesztéséhez kívánnak az Európai Unióból támogatást biztosítani. Az első SAPARD pályázati kiírás - kicsit megkésve - 2002. szeptember végén jelent meg és 2002. december elsején le is zárult. Ekkor három kategóriában írták ki a pályázatot és ennek keretében támogatást lehetett elnyerni mezőgazdasági termékek feldolgozásának elősegítéséhez, bizonyos kategóriákban mezőgazdasági beruházások fejlesztéséhez, valamint vidéki infrastruktúra fejlesztéséhez. Akik megpróbálkoztak ezzel a pályázattal, azok tapasztalhatták, hogy minden eddiginél nehezebben elkészíthető és bürokratikusabb pályázati rendszerrel találták szemben magukat, nagyon komoly pénzügyi finanszírozási tervet, üzleti tervet kellett elkészíteni, valamint mindehhez a szükséges hatósági engedélyeket és még számos egyéb mellékletet be kellett szerezni. Országosan a benyújtott pályázatok 40%-a „maradt talpon", ennyi pályázatot találtak támogatásra méltónak. Idén februárban jelent meg a pályázati kiírás második csomagja és a korábban beharangozottakkal ellentétben újra csak ebben a 3 kategóriában jelent meg a kiírás. A SAPARD Hivatal tájékoztatása alapján azonban májusban remény van arra, hogy újabb kategóriákban jelennek meg pályázati kiírások a SAPARD támogatási rendszerben. Komoly támogatási pénzekről lehet szó. Igaz ugyan, hogy a SAPARD keretében kiosztásra kerülő éves keret "csak" közel 12 milliárd Ft évente, de az Unióval kötött megállapodás értelmében a 2000. január elsejétől rendelkezésre álló SAPARD keretet is meg lehet még célozni, így jelenleg közel 40 milliárd Ft vár szétosztásra. Ezért is furcsa az, hogy a SAPARD Hivatal a korábbi pályázati kiírás pontosabb értelmezése során szűkítette a lehetséges pályázati célkitűzések körét. Például a vidéki infrastruktúra kategóriájában - a kiírás szerint - támogatták volna 75%-kal vállalkozások energiaellátásának fejlesztését, de az újabb értelmezés szerint nem támogatható vállalkozások számára a földgáz bevezetése, illetve a villanyhálózat bevezetése sem. Kikerült a támogatott célok közül a mezőgazdasági gépvásárlás is és azáltal, hogy az FVM gépvásárlási támogatását felfüggesztették, a magyarországi gazdák gyakorlatilag elestek minden olyan forrástól, amellyel segíthették volna gépparkjuk feljavítását, pedig erre nagy szükség lett volna. Jelentős lemaradások is tapasztalhatóak a SAPARD rendszerben, hiszen az első pályázati kiírás nyerteseivel csak a napokban kezdik el megkötni a szerződéseket. A SAPARD pályázat egyik célja az is volt, hogy a magyarországi vállalkozásokat megtanítsák az európai pályázatírás rejtelmeire. Az agrárvállalkozók most szembesülhettek azzal a valósággal, hogy mit jelent valójában egy uniós pályázat. Csak remélhetjük azt, hogy a későbbiek során nagyobb gyakorlatra szert téve a magyar gazdálkodók sem esnek el uniós támogatásoktól. Terbe Zoltán kistérségi menedzser Lapzártánk után érkezett a hír, hogy az újabb pályázati kiírások csak a második félév elején, tehát csak július-augusztusban jelennek meg! (szerk.) MAGYARORSZÁG