Kiskunmajsa - Majsai Polgári Fórum, 2005 (1-26. szám)
2005-01-14 / 1. szám
MajsaiForum Egy kis statisztika 2004-ről Ilyenkor, évkezdet tájékán számba szokták venni, hogy hogyan is telt el az előző esztendő. Mi elsősorban a kiskunmajsai önkormányzat tervszerűségének és kiszámíthatóságának szempontjából szeretnénk vizsgálni annak munkáját. Egy képviselő testület munkáját általában (jobb helyeken) előre szokták ütemezni. Az egyes bizottságok és egyes képviselők már a tárgyévet megelőzően ütemezik azokat a feladatokat, és az ezekhez szükséges szakmai döntéseket, melyek a következő években rájuk várnak. Ez nem történt meg a jelenleg regnáló önkormányzat működése során. Nyilvánvalóan az előre tervezett és ütemezett feladatokon túl mindig jöhetnek rendkívüli, sürgős döntést igénylő feladatok, de elmondhatjuk, hogy egy testület munkája akkor kiszámítható, ha a hivatalnak a terveknek megfelelően van ideje előkészíteni szakmailag a döntéseket, módjában áll a képviselőknek alaposan mérlegelni, és így a város számára hasznos döntéseket hozni. Egy rendkívüli ülés sosem alkalmas az alapos szakmai érvekkel alátámasztható döntések meghozatalára. A rendkívüli üléseken általában politikai alapon születnek meg a döntések, és ezek sokszor rövid és hosszabb távon is rossznak bizonyulnak. Az idő hiányában nem lehet előkészíteni alaposan a döntéseket, nem lehet körültekintően határozni. Összességében elmondhatjuk, hogy egy önkormányzat akkor működik jól, ha minél kevesebb a rendkívüli ülés, hiszen az csak kapkodást jelenthet. Nézzük, mi is történt 2004-ben Kiskunmajsán! Összesen 20 alakalommal ült össze az önkormányzat, és ebből 11 rendkívüli ülés volt (ezek közül egyik határozatképtelenre sikerült, mert kevesen voltak ott a képviselők közül). Az első negyedévben a legrosszabb a mérleg. Hat önkormányzati ülésből 5 rendkívüli ülés volt (katasztrofális)! A második negyedév jobbnak mutatkozott, hiszen 5 ülésből csak kettő volt rendkívüli. Ez a javuló tendencia annak tudható be, hogy ekkorra már megszületett a város költségvetése, annak pótköltségvetése, és pót-pót költségvetése is. A harmadik negyedévben összesen három önkormányzati ülésre került sor, ebből viszont kettő rendkívüli, ami viszont katasztrofálisnak mondható. A negyedik negyedévben hat ülésből „csupán" kettő rendkívülire tellett. Ez a szomorú statisztika! Erre képes a kiskunmajsai önkormányzat! Elmondhatjuk, hogy többnyire rögtönözve, ad-hoc jelleggel születtek meg a sokszor sorsdöntő kérdésekre adandó válaszok. Rövidebben úgy is fogalmazhatunk, hogy ez egy ad-hoc önkormányzat. A víz- és szennyvízdíjakról Először szabálytalanul akarta az önkormányzat szavazatait megszerezni Faludi Tamás polgármester a 2005. évi víz- és szennyvízdíj emelések érdekében. Ezért kellett december 23-án rendkívüli testületi ülésen dönteni arról, hogy mennyit fizessenek a kiskunmajsaiak 2005-ben a víz és szennyvíz után. A képviselők előtt több elképzelés is hevert. A kiskunmajsai önkormányzatnak üzemeltetői szerződése van a Halasvíz kftvel, és a Halasvíz kft. ilyen minőségében 2005. január 1-jétől a vízdíjakon 16,7 %-os, a szennyvízdíjakon pedig 32,4 %-os emelést hagyott jóvá. Az önkormányzat előtt két út állt. Vagy rendeletet alkot és ilyen mértékben emeli a szolgáltatói díjakat, vagy ennél kisebb emelést engedélyez, és a különbözetet „saját zsebből" befizeti a Halasvíz kft-nek. A polgármester úr „szociális érzékenységről" tett tanúbizonyságot. Azt javasolta, hogy csak 6 %-os díjemelést hagyjon jóvá az önkormányzat, és a különbözetet a lakosság helyett fizesse meg városunk a Halasvíz kft-nek. Ez a különbözet 2005-ben várhatóan 17,85 millió Ft-ot tesz ki. Az önkormányzat ezt a variációt fogadta el. A testület csupán érzelmi alapon hozta meg döntését ebben a fontos gazdasági ügyben, ilyen módon olyan helyzet teremtődött, hogy távol került egymástól a víz és a szennyvíz kezelés költsége, és annak a díja. Köztudott, hogy azok a költségek melyeken állami dotációk vannak, nem tükrözik a tényleges bekerülései összeget, és így a fogyasztókat nem ösztönzik takarékosságra. További következménye a döntésnek az is, hogy ezek után az üzemeltetőn számon kérni a megalapozatlan döntéseket, azok következményeit sem jogi, sem pénzügyi, sem pedig erkölcsi alapon nem lehetséges. Egyetlen testületi ülésen néhány tíz percnyi vita alatt az üzemeltető javaslatától ennyire eltérő díjmeghatározás várhatóan a tényleges költségeket meg sem közelítő "politikai alapon" meghozott díjat eredményez. További következménye még a döntésnek az is, hogy ha belegondolunk, akkor 2006. évre a Halasvíz kft. az általa 16,7 és 32,4 %-hoz képest fog emelni újabb százalékokat. Ha az önkormányzat folytatja a jelenlegi technikáját, akkor legrosszabb esetben is 2006-ban az ideihez hasonló plusz támogatást kell fizetnünk a Halasvíz kft-nek, de nagy a valószínűsége, hogy ennél jóval többet. A döntéshozatalnál azt sem vették figyelembe, hogy a város jelenlegi gazdasági helyzetében ezt a 17,85 millió Ft-ot csak hitelből vagyunk képesek megfizetni, tehát ezt még jelentős kamat is terhelni fogja. A döntéskor az önkormányzat azt sem vette figyelembe, hogy ilyen módon mindenkit (a tehetősebbeket, az átlagjövedelműeket, és az alacsonyjövedelműeket, a nyugdíjasokat is) egyformán támogatja. Szélső esetben az, akinek úszómedencéje van az udvaron, az is a város által támogatott vízdíjjal fogja feltölteni medencéjét. Igazságosabb döntés lett volna, ha a város a Halasvíz kft. javaslatát fogadja el, és a szociálisan rászorulók számára kompenzációt ad a magasabb díj ellentételezése céljából. Az önkormányzat jeenlegi katasztrofális anyagi helyzetébe több évre előre nagy költségekbe verte magát. Ez nem vall felelősségteljes döntéshozatalra. 2005. január 14. Illene tudni egy vezetőnek A Halasvíz kft. jelentősen emelte a víz és szennyvízdíjat 2005-ben. A Halasvíz kft. elkalkulálta magát a 2004-es szennyvízdíj kiszámolásakor, ezért közel 8 millió Ft-os pótdíjat számlázott ki Majsának az első háromnegyed évre. Ez mind olyan jelenség, mely meggyorsítja a folyamatot, mely már ciklusokat átívelve minden önkormányzat napirendjén szerepelt. Nosza, mondjuk fel a szerződést a Halasvíz kft-vel, és üzemeltessük másként a rendszert! Még 2004 májusában döntött úgy az önkormányzat, hogy megbízza a polgármestert a lehetséges variációk kidolgozásával, és munkája segítése céljából egy bizottságot hozott létre. Sem a bizottság, sem a polgármester nem tett semmit közel 8 hónapon keresztül! Mikor a dolog a körmünkre égett, tavaly december 22-én polgármester úr egy újabb megbízást kapott (úgy látszik, többször kell elmondani egy dolgot, hogy az meg is valósuljon, hogy január végéig dogozza ki, de most már igazán, a teendőket. Polgármester úr az évértékelő riportjában rendre a Halasvíz kft-ből történő kiválást emlegeti, holott a Halasvíz kft-ből történő kiválást nem szándékozik meglépni az önkormányzat, ilyen jellegű határozata nincs. A Halasvíz Kft-vel fennálló üzemeltetési szerződést kellene felmondani. Nagy valószínűséggel az önkormányzat egy saját vállalkozást fog létrehozni, remélhetőleg többségi önkormányzati tulajdonnal. Miért kellett a 25. óráig várni ezzel a döntéssel, hiszen számtalan sikeres példa van a környékünkön? Fordított tervszerűség uralkodik, hiszen 8 hónap halogatás után jön a kapkodás. Az összeállítás a kéményseprő-ipari szolgáltatások díjtáblázatát mutatja 2005-ben. A Halas-Thermo Tüzeléstechnikai Szolgáltató Kft. 2005-re 6 %-os díjemelést javasolt, melyet a képviselő testület december 22-i ülésén elfogadott. Az alábbi táblázatban szereplő díjakat kell fizetniük tehát a kiskunmajsai lakosoknak: VÍZ- ÉS SZENNYVÍZDÍJAK 2004-2005-BEN Megjegyzésként tájékoztatjuk olvasókat, hogy a vállalkozók egy része az ÁFÁ-t természetesen visszaigényelhetik. Megnevezés 2004. nettó Ft 2004. bruttó Ft 2005. nettó Ft 2005. bruttó Ft Lakossági és költségvetési intézmény vízdíj 126 145 134 154 Vállalkozói fogyasztók vízdíja 154 177 163 187 Lakossági és költségvetési intézmények szennyvízdíja 102 117 108 124 Vállalkozói fogyasztók szennyvízdíja 119 137 126 145 Lakossági és költségvetési intézmény összes fizetendő díja 228 262 242 278 Vállalkozói fogyasztók összes fizetendő díja 273 314 289 332 Kémények szolgáltatási díjai 2004. év Ft/db/év 2005. év Ft/db/év Egyedi kémények 1000 1060 Tartalék kémények 405 430 Gyűjtőkémény 525 514 Központi kémény 525 527 Kéményégetés 1925 2102 /y °* PÁLYÁZATFIGYELÉS. PÁLYÁZATÍRÁS!!! A Kiskunmajsai Kistérségi Területfejlesztési Kht. kezdetektől jelen van az uniós és hazai támogatási források piacán. Szakembereink több szakmaterületen - mint agrárgazdaságtan, agrár környezetvédelem, településüzemeltetés, közgazdaságtan, pénzügy és számvitel, közbeszerzés, műszaki tervezés és kivitelezés, energetika, tanulmánykészítés - rendelkeznek ismeretekkel. Ingyenes pályázatfigyelési, tájékoztatási és tanácsadási szolgáltatást nyújtunk a térség vállalkozói, gazdálkodói, civil szervezetei és magánszemélyei számára. Felhalmozott tapasztalataink és jól kiépített kapcsolatrendszerünk révén hatékonyan támogatjuk ügyfeleink elképzeléseit a pályázatok elkészítése, benyújtása, nyomon követése és elszámolása során. Forduljon bizalommal Irodánk szakembereihez, annak érdekében, hogy további sikeres pályázatokkal és fejlesztési projektekkel növeljük a kiskunmajsai kistérség versenyképességét! Várjuk minden kedves régi és új ügyfelünk jelentkezését munkanapokon 7.30— 16.00 óráig, a Csábrády János Civil Házban, a sportpályánál. Címünk: Kiskunmajsai Kistérségi Területfejlesztési Kht. 6120 Kiskunmajsa, Kálvária u. 12/A Tel/fax: 77/481 854 e mail: kisterseg@colonial.hu Mobil: 30/9 828 841