Kiskunmajsa - Majsai Polgári Fórum, 2005 (1-26. szám)

2005-01-14 / 1. szám

Majsai­Forum Egy kis statisztika 2004-ről Ilyenkor, évkezdet tájékán számba szokták venni, hogy hogyan is telt el az előző esztendő. Mi elsősorban a kiskunmajsai önkormányzat tervsze­rűségének és kiszámíthatóságának szempontjából szeretnénk vizsgálni annak munkáját. Egy képviselő testület munkáját álta­lában (jobb helyeken) előre szokták üte­mezni. Az egyes bizottságok és egyes képviselők már a tárgyévet megelőzően ütemezik azokat a feladatokat, és az ezekhez szükséges szakmai döntéseket, melyek a következő években rájuk vár­nak. Ez nem történt meg a jelenleg reg­náló önkormányzat működése során. Nyilvánvalóan az előre tervezett és üte­mezett feladatokon túl mindig jöhetnek rendkívüli, sürgős döntést igénylő felada­tok, de elmondhatjuk, hogy egy testület munkája akkor kiszámítható, ha a hiva­talnak a terveknek megfelelően van ide­je előkészíteni szakmailag a döntéseket, módjában áll a képviselőknek alaposan mérlegelni, és így a város számára hasz­nos döntéseket hozni. Egy rendkívüli ülés sosem alkalmas az alapos szakmai ér­vekkel alátámasztható döntések megho­zatalára. A rendkívüli üléseken általában politikai alapon születnek meg a dönté­sek, és ezek sokszor rövid és hosszabb távon is rossznak bizonyulnak. Az idő hi­ányában nem lehet előkészíteni alapo­san a döntéseket, nem lehet körültekin­tően határozni. Összességében elmond­hatjuk, hogy egy önkormányzat akkor működik jól, ha minél kevesebb a rend­kívüli ülés, hiszen az csak kapkodást je­lenthet. Nézzük, mi is történt 2004-ben Kiskunmajsán! Összesen 20 alakalom­mal ült össze az önkormányzat, és eb­ből 1­1 rendkívüli ülés volt (ezek közül egyik határozatképtelenre sikerült, mert kevesen voltak ott a képviselők közül). Az első negyedévben a legrosszabb a mérleg. Hat önkormányzati ülésből 5 rendkívüli ülés volt (katasztrofális)! A második negyedév jobbnak mutatkozott, hiszen 5 ülésből csak kettő volt rendkí­vüli. Ez a javuló tendencia annak tudha­tó be, hogy ekkorra már megszületett a város költségvetése, annak pótköltség­vetése, és pót-pót költségvetése is. A harmadik negyedévben összesen három önkormányzati ülésre került sor, ebből viszont kettő rendkívüli, ami viszont ka­tasztrofálisnak mondható. A negyedik negyedévben hat ülésből „csupán" kettő rendkívülire tellett. Ez a szomorú statisztika! Erre képes a kiskunmajsai önkormányzat! Elmondhat­juk, hogy többnyire rögtönözve, ad-hoc jelleggel születtek meg a sokszor sors­döntő kérdésekre adandó válaszok. Rö­videbben úgy is fogalmazhatunk, hogy ez egy ad-hoc önkormányzat. A víz- és szennyvízdíjakról Először szabálytalanul akarta az ön­­kormányzat szavazatait megszerezni Faludi Tamás polgármester a 2005. évi víz- és szennyvízdíj emelések ér­dekében. Ezért kellett december 23-án rendkí­vüli testületi ülésen dönteni arról, hogy mennyit fizessenek a kiskunmajsaiak 2005-ben a víz és szennyvíz után. A kép­viselők előtt több elképzelés is hevert. A kiskunmajsai önkormányzatnak üze­meltetői szerződése van a Halasvíz kft­­vel, és a Halasvíz kft. ilyen minőségé­ben 2005. január 1-jétől a vízdíjakon 16,7 %-os, a szennyvízdíjakon pedig 32,4 %-os emelést hagyott jóvá. Az önkormányzat előtt két út állt. Vagy rendeletet alkot és ilyen mértékben eme­li a szolgáltatói díjakat, vagy ennél ki­sebb emelést engedélyez, és a különbö­­zetet „saját zsebből" befizeti a Halasvíz kft-nek. A polgármester úr „szociális ér­zékenységről" tett tanúbizonyságot. Azt javasolta, hogy csak 6 %-os díjemelést hagyjon jóvá az önkormányzat, és a kü­­lönbözetet a lakosság helyett fizesse meg városunk a Halasvíz kft-nek. Ez a különbözet 2005-ben várhatóan 17,85 millió Ft-ot tesz ki. Az önkormányzat ezt a variációt fogadta el. A testület csupán érzelmi alapon hozta meg döntését eb­ben a fontos gazdasági ügyben, ilyen módon olyan helyzet teremtődött, hogy távol került egymástól a víz és a szenny­víz kezelés költsége, és annak a díja. Köztudott, hogy azok a költségek me­lyeken állami dotációk vannak, nem tük­rözik a tényleges bekerülései összeget, és így a fogyasztókat nem ösztönzik ta­karékosságra. További következménye a döntésnek az is, hogy ezek után az üze­meltetőn számon kérni a megalapozat­lan döntéseket, azok következményeit sem jogi, sem pénzügyi, sem pedig er­kölcsi alapon nem lehetséges. Egyetlen testületi ülésen néhány tíz percnyi vita alatt az üzemeltető javaslatától ennyire eltérő díjmeghatározás várhatóan a tény­leges költségeket meg sem közelítő "po­litikai alapon" meghozott díjat eredmé­nyez. További következménye még a döntésnek az is, hogy ha belegondolunk, akkor 2006. évre a Halasvíz kft. az ál­tala 16,7 és 32,4 %-hoz képest fog emel­ni újabb százalékokat. Ha az önkormány­zat folytatja a jelenlegi technikáját, ak­kor legrosszabb esetben is 2006-ban az ideihez hasonló plusz támogatást kell fi­zetnünk a Halasvíz kft-nek, de nagy a va­lószínűsége, hogy ennél jóval többet. A döntéshozatalnál azt sem vették fi­gyelembe, hogy a város jelenlegi gazda­sági helyzetében ezt a 17,85 millió Ft-ot csak hitelből vagyunk képesek megfizet­ni, tehát ezt még jelentős kamat is ter­helni fogja. A döntéskor az önkormány­zat azt sem vette figyelembe, hogy ilyen módon mindenkit (a tehetősebbeket, az átlagjövedelműeket, és az alacsonyjöve­­delműeket, a nyugdíjasokat is) egyfor­mán támogatja. Szélső esetben az, aki­nek úszómedencéje van az udvaron, az is a város által támogatott vízdíjjal fogja feltölteni medencéjét. Igazságosabb döntés lett volna, ha a város a Halasvíz kft. javaslatát fogadja el, és a szociálisan rászorulók számára kompenzációt ad a magasabb díj ellen­tételezése céljából. Az önkormányzat j­eenlegi katasztrofális anyagi helyzetébe több évre előre nagy költségekbe verte magát. Ez nem vall felelősségteljes dön­téshozatalra. 2005. január 14. Illene tudni egy vezetőnek A Halasvíz kft. jelentősen emelte a víz és szennyvízdíjat 2005-ben. A Halasvíz kft. elkalkulálta magát a 2004-es szennyvízdíj kiszámolásakor, ezért kö­zel 8 millió Ft-os pótdíjat számlázott ki Majsának az első háromnegyed évre. Ez mind olyan jelenség, mely meggyor­sítja a folyamatot, mely már ciklusokat át­ívelve minden önkormányzat napirendjén szerepelt. Nosza, mondjuk fel a szerződést a Halasvíz kft-vel, és üzemeltessük más­ként a rendszert! Még 2004 májusában döntött úgy az önkormányzat, hogy meg­bízza a polgármestert a lehetséges variáci­ók kidolgozásával, és munkája segítése céljából egy bizottságot hozott létre. Sem a bizottság, sem a polgármester nem tett semmit közel 8 hónapon keresztül! Mikor a dolog a körmünkre égett, tavaly decem­ber 22-én polgármester úr egy újabb meg­bízást kapott (úgy látszik, többször kell el­mondani egy dolgot, hogy az meg is való­suljon­, hogy január végéig dogozza ki, de most már igazán, a teendőket. Polgármes­ter úr az évértékelő riportjában rendre a Halasvíz kft-ből történő kiválást emlegeti, holott a Halasvíz kft-ből történő kiválást nem szándékozik meglépni az önkormány­zat, ilyen jellegű határozata nincs. A Halasvíz Kft-vel fennálló üzemeltetési szer­ződést kellene felmondani. Nagy valószínű­séggel az önkormányzat egy saját vállalko­zást fog létrehozni, remélhetőleg többségi önkormányzati tulajdonnal. Miért kellett a 25. óráig várni ezzel a döntéssel, hiszen számtalan sikeres példa van a környékünkön? Fordított tervszerű­ség uralkodik, hiszen 8 hónap halogatás után jön a kapkodás. Az összeállítás a kéményseprő-ipari szolgáltatások díjtáblázatát mutatja 2005-ben. A Halas-Thermo Tüzeléstechnikai Szolgáltató Kft. 2005-re 6 %-os díjemelést javasolt, melyet a képviselő testület december 22-i ülésén elfogadott. Az alábbi táblázatban szereplő díjakat kell fizetniük tehát a kiskunmajsai lakosoknak: VÍZ- ÉS SZENNYVÍZDÍJAK 2004-2005-BEN Megjegyzésként tájékoztatjuk olvasókat, hogy a vállalkozók egy része az ÁFÁ-t természetesen visszaigényelhetik. Megnevezés 2004. nettó Ft 2004. bruttó Ft 2005. nettó F­t 2005. bruttó Ft Lakossági és költségvetési intézmény vízdíj 126 145 134 154 Vállalkozói fogyasztók vízdíja 154 177 163 187 Lakossági és költségvetési intézmények szennyvízdíja 102 117 108 124 Vállalkozói fogyasztók szennyvízdíja 119 137 126 145 Lakossági és költségvetési intézmény összes fizetendő díja 228 262 242 278 Vállalkozói fogyasztók összes fizetendő díja 273 314 289 332 Kémények szolgáltatási díjai 2004. év Ft/db/év 2005. év Ft/db/év Egyedi kémények 1000 1060 Tartalék kémények 405 430 Gyűjtőkémény 525 514 Központi kémény 525 527 Kéményégetés 1925 2102 /y °*­ PÁLYÁZATFIGYELÉS. PÁLYÁZATÍRÁS!!! A Kiskunmajsai Kistérségi Területfejlesztési Kht. kezdetektől jelen van az uniós és hazai támogatási források piacán. Szakembereink több szakmaterületen - mint agrárgazdaságtan, agrár környezetvédelem, településüzemeltetés, közgazdaságtan, pénzügy és számvitel, közbeszerzés, műszaki tervezés és kivitelezés, energetika, tanulmánykészítés - rendelkeznek ismeretekkel. Ingyenes pályázatfigyelési, tájékoztatási és tanácsadási szolgáltatást nyújtunk a térség vállalkozói, gazdálkodói, civil szervezetei és magánszemélyei számára. Felhalmozott tapasztalataink és jól kiépített kapcsolatrendszerünk révén hatékonyan támogatjuk ügyfeleink elképzeléseit a pályázatok elkészítése, benyújtása, nyomon követése és elszámolása során. Forduljon bizalommal Irodánk szakembereihez, annak érdekében, hogy további sikeres pályázatokkal és fejlesztési projektekkel növeljük a kiskunmajsai kistérség versenyképességét! Várjuk minden kedves régi és új ügyfelünk jelentkezését munkanapokon 7.30— 16.00 óráig, a Csábrády János Civil Házban, a sportpályánál. Címünk: Kiskunmajsai Kistérségi Területfejlesztési Kht. 6120 Kiskunmajsa, Kálvária u. 12/A Tel/fax: 77/481 854 e mail: kisterseg@colonial.hu Mobil: 30/9 828 841

Next