Kiskunmajsa - Majsa Press, 2000 (2. évfolyam, 1-25. szám)
2000-01-11 / 1. szám
2. oldal KÖZÉLET 2000. január 11. Kisebb-nagyobb megszakításokkal, a megszokottól eltérő módon, de továbbra is szól a város rádiója. A Rádió Majsa műsorát a megszokott 88,2 MHz-en lehet hallgatni. *** Az iparűzési adó mértéke január 1-jétől 1,4%-ról 2%-ra emelkedett. Várható, hogy a helyi adórendeletben a kiskunmajsai székhelyű és telephelyű vállalkozók kedvezményeket kapnak majd. A Városgazdálkodási Intézmény január 10-étől szállítja el a kukák mellé kihelyezett fenyőfákat. Január 10. és 16. között 8-tól 16 óráig Kiskunmajsa kül- és belterületén traffipax ellenőrzésre számíthatnak az autósok. *** Nigrényi László képviselő az elmúlt önkormányzati ülésen arra keresett választ, hogy a rádió működtetésének milyen jogi és pénzügyi garanciái kerültek be az új üzemeltetővel kötött szerződésbe. Mivel a kérdésre csak a zárt ülésen kapott választ a képviselő, így mi sem tudjuk tájékoztatni a Kedves Olvasókat. *** Felföldi László a december 15-ei ülésen arra tett javaslatot, hogy az önkormányzat a kisebbségi önkormányzattól tájékoztatást kérjen annak elmúlt évi működéséről, az önkormányzat által is támogatott pályázatokról. ★ ★ [UNK] December hónapban sikerült a felvásárlásra kijelölt nagysúlyú sertések leadását megszervezni. A minisztérium intervenciós támogatását is élvező (30 Ft/kg) leadással sikerült a túlsúlyos sertések okozta dilemmát feloldani. Várhatóan városunk szennyvízhálózatának fejlesztése 8-10 évig is elhúzódik, mivel az erre a célra benyújtott pályázatot a szakminisztérium elutasította. A jelentős beruházás nagymértékben befolyásolhatja a város költségvetését és anyagi erőforrásait. Leány Benjámin képviselő a legutóbbi testületi ülésen a bizottságok létszámának növelésére tett ügyrendi javaslatot. Indítványát azzal indokolta, hogy a bizottsági üléseken a képviselők csekély számban jelennek meg, olykor határozatképtelenné téve a bizottságokat. Az elmúlt önkormányzati ülésen a Pénzügyi-és Ellenőrzési Bizottság vezetője, Nigrényi László a Dózsa György Gimnázium, Idegenforgalmi Szakközépiskola és Kollégiumnál lefolytatott átfogó jellegű pénzügyi ellenőrzés eredményéről számolt be a testületnek. Bambi A vizsgálat 1997 és 1999 közötti időszakra vonatkozóan gazdasági hiányosságokat állapított meg. A bizottság elnökének tájékoztatójából azonban nem derült ki, hogy konkrétan melyek voltak ezek a hiányosságok. A megfogalmazódott javaslat szerint feltétlenül szükséges volna a gazdasági csoport átszervezése, valamint az ott dolgozóknál a minél magasabb iskolai végzettség megszerzése. Javítani kell továbbá a belső ellenőrzés hatékonyságát, és - amire eddig még nem volt példa - szükség esetén szankciókat kell alkalmazni. 2000-ben revizori utóvizsgálatra kerülne sor, ami a felmerült hiányosságok megszüntetését is vizsgálná. 1997 augusztusa óta az intézmények összevonására és több személyi változásra került sor. (Ebben az időszakban háromszor is változott a gazdasági vezető személye). Mindezek figyelembevételével sem elhanyagolható az a tény, hogy hiányosságok és szabálytalanságok voltak a gimnázium működésében. Azaz normális esetben felelőse is van ezeknek a hibáknak, ha más nem, az intézmény vezetője. Ehelyett azonban az igazgató szóban megígérte, hogy kiküszöböli a hiányosságokat. A bizottság pedig azt követően nem tett javaslatot a hiányosságok szankcionálására, felelősségre vonást nem javasolt. Losz Sándor képviselő véleményéből világosan kiderül: nem helyes a nyilvánosság előtt kitárgyalni az ügyet, mint ahogy a többi intézmény estében sem került erre sor. Valentovics képviselő az írásos anyag hiányát rótta fel Nigrényinek. Faludi Tamás azt javasolta, hogy „itt most zárják le ezt az ügyet, hiszen az önkormányzat egyszer már belement egy ilyen csapdába.“ Az kétségtelen, hogy az önkormányzat már több csapdába belelépett, de a fenti történet több szempontból tanulságosnak mondható. Az érintett intézmény vezetője ugyanis nem más, mint Farkas Zoltán, a MDF-es önkormányzati képviselő. Akarva-akaratlanul is arra gondol az ember, hogy a felelősségre vonást nem egy, a háttérben kötött megállapodás akadályoztatja. Szabálytalanságok vannak, felelősök nincsenek... Fogl Majsa Press szubjektív Ki látja el a beteget? Lakossági panasz indította útjára azt a képviselői fölvetést, amely ismét jelentős visszhangot váltott ki a legutóbbi önkormányzati ülésen. Talán olvasóink is igazolni tudják, hogy olykor áldatlan állapotok uralkodnak az egészségügyben. Késve érkeznek a segélyhívásra az orvosok, hiányos az ellátás. A legutóbbi ülésen azt a kérdést próbálták tisztázni a képviselők, hogy a beteghez történő kihívást követően az ügyeletes orvosnak vagy a beteg házorvosának kell-e ellátnia a rászorulót. A félreértések és a jelentős késések azzal magyarázhatók, hogy a hívást követően az orvosok egymást keresik, továbbpasszolva a betegellátást. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy egy telefonhívásból nem állapítható meg az eset súlyossága, és az orvosok esetenként nem is rendelkeznek megfelelő kapacitással - vélekedett dr. Miskéri János. Dr. Hajdú Zoltán véleménye szerint a lényeg az, hogyha az ügyeletes orvos nem éri el a beteg háziorvosát, akkor kötelessége ellátni azt. Adott esetben természetesen az érintettek reklamációval az ÁNTSZ-hez fordulhatnak, aki kivizsgál minden ilyen esetet. Valentovics István képviselő arra kereste a választ, hogy hosszabb távollét esetén (szabadság, továbbképzés) a külterületi rendelést illetve az ellátást biztosítani kell-e. Mint dr. Hajdú Zoltán válaszából megtudtuk, a körzet ellátása helyettesítéssel kötelező, a rendelés azonban nem, ugyanis 1999 februárja óta a TB nem finanszírozza a külterületi rendelést. Azaz a külterületi rendelések a jelenlegi szabályok szerint bármikor felmondhatóak. Egyébként a külterületi rendelés hiányosságait mi sem jelzi jobban, hogy sem Ágasegyházán, sem pedig Marospusztán nincs rendelés. Az Egészségügyi és Szociális Bizottság tehát foglalkozott a lakossági panaszokat tolmácsoló képviselői kérdéssel, és az etikai kódex, valamint az idevonatkozó jogszabályok betartására szólította fel az orvosokat. Azaz nem történt semmi... Mi az igazság? Kiskunmajsa és kistérsége agrárstrukturális és vidékfejlesztési programjában az szerepelt, hogy Kiskunmajsa Város Önkormányzata a helyzetfelméréssel és kistérségi manageri feladatokkal Terbe Zoltán önkormányzati képviselőt, a Belházi és Tsa. Bt. ügyvezetőjét bízza meg. Faludi Tamás az elmúlt önkormányzati ülésen a közérdekű kérdések között felszólalva arra mutatott rá, hogy a fenti megállapodás nem igaz, az durva félrevezetés és reklám a cég és Terbe képviselő részéről. Az önkormányzat ugyanis a képviselőt bízta meg a feladatokkal és nem a Bt-t, ezért határolódjon el a fenti anyagtól, amellyel kapcsolatban helyreigazítás is jelenjen meg. Terbe Zoltán azzal védekezett, hogy ő, mint magánszemély nem számlaképes, ezért van szüksége a Bt.-re. A kérdéses ügyet nem sikerült tisztázni, így azt a Jogi és Ügyrendi Bizottság hatáskörébe utalták kivizsgálásra.