Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 2007 (20. évfolyam, 1-52. szám)

2007-01-05 / 1. szám

2 2007. január 5. Hív a vasút, vár a MÁV Akit a mozdony füstje megcsapott nehezen tud a vasúttól elszakadni a fiatal Moldova György szerint (az időst most hagyjuk), de ez elsősorban csak a MÁV dolgozókra vonat­kozik, kevésbé az utasokra. Ők, ha csak tehetik, próbálnak minél kevesebb időt tölteni a vasút közelében, ami különö­sen érvényes a majsai vasútállomásra, ahol már évek óta áldatlan állapotok uralkodnak - a vakolat hullik, a festés mállik, a kert gazos, elhanyagolt, a WC megközelíthetetlen a kulcs elkérése nélkül. Terbe Zoltán polgármester látva a gazda nélküli állomást, szerda reggel felkereste Sas Péter állomásfőnököt, hogy tájékozód­jon az épület és a környezet rend­betételének lehetőségeiről, fel­ajánlva akár a város segítségét is. Nem mindegy ugyanis, hogy az idegenforgalmat fejleszteni kívá­nó Kiskunmajsa milyen arcát mu­tatja a vonattal ideérkező vendé­geknek, ami a jelen állás szerint nem túl vendégcsalogató - de az sem mindegy, hogy a majsai uta­zóközönség milyen környezetben kénytelen várni vagy érkezni. Az állomás rendbetétele nem lesz egyszerű feladat, de nem megoldhatatlan - az állomásfőnök úr tájékoztatása szerint az amúgy is nehéz anyagi helyzetben lévő MÁV minden lehetséges feladatot kiszervezett, így pl. a környezet rendbetartását is egy külső cég végzi. Csak éppen évek óta nem értek el Majsára. Az állomás épü­letét egész egyszerűen nincs pén­zük rendben tartani, a központi igazgatás nem biztosít rá forrást. Ezen a város valóban nem tud segíteni, ezért Terbe Zoltán leve­let ír a MÁV igazgatóságánál amelyben arra kérik őket, hop az idegenforgalmi szempontú fontos épületet hozzák úgy rém­­be, hogy az valóban jó benyo­mást keltsen a megérkező vendé­gekben. A kert gondozásában elképz­hető, hogy a város is tud majd s­píteni, a közhasznú munkásokig rendbe lehet majd hozni az állo­más környezetét. Nehezebb dió az állagmeg­óvás: az állomás vezetése legna­gyobb problémaként a diszkós na­pokat említette, amikor esetenként akár száz fiatal is várja hajnalban a vonatot, nem éppen a környezet megóvására ügyelve. Ebben a rendőrség segítségét fogja kérni Terbe Zoltán, aki a jövő hétre egy kis tanácskozást szervez a kultu­­rált vasúti közlekedés megterem­tése érdekében: a városgazdálko­dás, a rendőrség, a vasút képvise­lői mellett meghívást kap Jonathermál Zrt. vezetése is, hogy­­ egy információs táblával segítsék a vendégek tájékozódását, amin ráadásul a helyi buszközlekedő menetrendje is helyet kapna. Madárinfluenza Nincs elég pénz a kártérítésre Még kérünk A tavaly nyári madárinfluenza vész­hatása máig tart - a Petőfi Népe néhány héttel ezelőtti (nem igazán alátámasztott) információi szerint a ter­melők 50 százaléka felhagyott a tenyésztéssel, bár az nem derült ki a cikkből, hogy ez a bekö­szönő téli időjárásnak, a madárinfluenza által elszenvedett károknak, vagy éppen az új köve­telményrendszer betartásából fakadó pénzügyi nehézségeknek köszönhető. Bárhogy is van, az ágazat nehéz helyzetbe került a múlt nyáron, amit még inkább súlyos­bított, hogy a kárenyhítésre Brüsszeltől meg­szerzett pénz nem igazán fedezte a valós kár­kát. Az Unió központjában 2,5 milliárd forin­tot hagytak jóvá a károk kifizetésére, a Világ­­gazdaság január másodikai on-line kiadása szerint eddig több mint 1300-an kértek kom­­penzációt összesen 6,3 milliárd forint ért­ben. Az agrártárca ismét megpróbálja a brüs­­szeli keretet feljebb tornázni, új jogcímekre a­vatkozva újabb 5,2 milliárd forintot kér. Arra az már ismeretes, az Unió eddig keltetőtojások megsemmisítéséhez és feldol­gozásához, a naposbaromfik leöléséhez tenyészállományok előre hozott kivágásáb­­a késleltetett betelepítésekhez és a terme önkéntes csökkentéséhez nyújtott forrásokat Más jogcímen nem kapható kárenyhítés e­­idáig, ráadásul a források mozdíthatatlan0­l tovább csökkentheti a károk enyhítése, egyes jogcímek forrásai nem csoportosítható­­ak át más jogcímekre, így ha valahol túlságo­san sokan nyújtottak be igénylést, ott keveseb­bet tudnak szétosztani. A minisztérium az új jogcímek - a túl tar­ból eredő veszteségek, a tojótyúkok idő elöl levágása és a vágóhídi károk - plusz támogatá­sán kívül azt is szeretné elérni, hogy Brüsszel teremtsen átjárhatóságot a keretek között. A felhasználható 2,5 milliárd forintot­­­ uniós rendelkezések szerint március 31-ig kell kifizetni, de a Világgazdaság információi sze­rint az agrártárca január 31-ei határidőt vállalt­ VKM

Next