Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 2007 (20. évfolyam, 1-52. szám)
2007-01-05 / 1. szám
2 2007. január 5. Hív a vasút, vár a MÁV Akit a mozdony füstje megcsapott nehezen tud a vasúttól elszakadni a fiatal Moldova György szerint (az időst most hagyjuk), de ez elsősorban csak a MÁV dolgozókra vonatkozik, kevésbé az utasokra. Ők, ha csak tehetik, próbálnak minél kevesebb időt tölteni a vasút közelében, ami különösen érvényes a majsai vasútállomásra, ahol már évek óta áldatlan állapotok uralkodnak - a vakolat hullik, a festés mállik, a kert gazos, elhanyagolt, a WC megközelíthetetlen a kulcs elkérése nélkül. Terbe Zoltán polgármester látva a gazda nélküli állomást, szerda reggel felkereste Sas Péter állomásfőnököt, hogy tájékozódjon az épület és a környezet rendbetételének lehetőségeiről, felajánlva akár a város segítségét is. Nem mindegy ugyanis, hogy az idegenforgalmat fejleszteni kívánó Kiskunmajsa milyen arcát mutatja a vonattal ideérkező vendégeknek, ami a jelen állás szerint nem túl vendégcsalogató - de az sem mindegy, hogy a majsai utazóközönség milyen környezetben kénytelen várni vagy érkezni. Az állomás rendbetétele nem lesz egyszerű feladat, de nem megoldhatatlan - az állomásfőnök úr tájékoztatása szerint az amúgy is nehéz anyagi helyzetben lévő MÁV minden lehetséges feladatot kiszervezett, így pl. a környezet rendbetartását is egy külső cég végzi. Csak éppen évek óta nem értek el Majsára. Az állomás épületét egész egyszerűen nincs pénzük rendben tartani, a központi igazgatás nem biztosít rá forrást. Ezen a város valóban nem tud segíteni, ezért Terbe Zoltán levelet ír a MÁV igazgatóságánál amelyben arra kérik őket, hop az idegenforgalmi szempontú fontos épületet hozzák úgy rémbe, hogy az valóban jó benyomást keltsen a megérkező vendégekben. A kert gondozásában elképzhető, hogy a város is tud majd spíteni, a közhasznú munkásokig rendbe lehet majd hozni az állomás környezetét. Nehezebb dió az állagmegóvás: az állomás vezetése legnagyobb problémaként a diszkós napokat említette, amikor esetenként akár száz fiatal is várja hajnalban a vonatot, nem éppen a környezet megóvására ügyelve. Ebben a rendőrség segítségét fogja kérni Terbe Zoltán, aki a jövő hétre egy kis tanácskozást szervez a kulturált vasúti közlekedés megteremtése érdekében: a városgazdálkodás, a rendőrség, a vasút képviselői mellett meghívást kap Jonathermál Zrt. vezetése is, hogy egy információs táblával segítsék a vendégek tájékozódását, amin ráadásul a helyi buszközlekedő menetrendje is helyet kapna. Madárinfluenza Nincs elég pénz a kártérítésre Még kérünk A tavaly nyári madárinfluenza vészhatása máig tart - a Petőfi Népe néhány héttel ezelőtti (nem igazán alátámasztott) információi szerint a termelők 50 százaléka felhagyott a tenyésztéssel, bár az nem derült ki a cikkből, hogy ez a beköszönő téli időjárásnak, a madárinfluenza által elszenvedett károknak, vagy éppen az új követelményrendszer betartásából fakadó pénzügyi nehézségeknek köszönhető. Bárhogy is van, az ágazat nehéz helyzetbe került a múlt nyáron, amit még inkább súlyosbított, hogy a kárenyhítésre Brüsszeltől megszerzett pénz nem igazán fedezte a valós kárkát. Az Unió központjában 2,5 milliárd forintot hagytak jóvá a károk kifizetésére, a Világgazdaság január másodikai on-line kiadása szerint eddig több mint 1300-an kértek kompenzációt összesen 6,3 milliárd forint értben. Az agrártárca ismét megpróbálja a brüsszeli keretet feljebb tornázni, új jogcímekre avatkozva újabb 5,2 milliárd forintot kér. Arra az már ismeretes, az Unió eddig keltetőtojások megsemmisítéséhez és feldolgozásához, a naposbaromfik leöléséhez tenyészállományok előre hozott kivágásába késleltetett betelepítésekhez és a terme önkéntes csökkentéséhez nyújtott forrásokat Más jogcímen nem kapható kárenyhítés eidáig, ráadásul a források mozdíthatatlan0l tovább csökkentheti a károk enyhítése, egyes jogcímek forrásai nem csoportosíthatóak át más jogcímekre, így ha valahol túlságosan sokan nyújtottak be igénylést, ott kevesebbet tudnak szétosztani. A minisztérium az új jogcímek - a túl tarból eredő veszteségek, a tojótyúkok idő elöl levágása és a vágóhídi károk - plusz támogatásán kívül azt is szeretné elérni, hogy Brüsszel teremtsen átjárhatóságot a keretek között. A felhasználható 2,5 milliárd forintot uniós rendelkezések szerint március 31-ig kell kifizetni, de a Világgazdaság információi szerint az agrártárca január 31-ei határidőt vállalt VKM