Kunszentmárton - Kunszenti Hírek, 2008 (21. évfolyam, 1-19. szám)
2008-01-24 / 1. szám
2 Kunszentmártoni Hírlap 1. szám., 2008. január 24. KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS A tavalyi év utolsó soros képviselő-testületi ülését december 20-án tartotta az önkormányzat. Ezen elfogadták a 2008. év 1. féléves munkatervet, majd a második napirendi pontban egyes helyi adórendeletek módosítására került sor. A törvényi változások által indokolt módosítások az építmény-, telek-, kommunális, luxus-, valamint a helyi iparűzési adóról szóló helyi szabályozást érintették. A 2007. évi költségvetési előirányzatok módosítását követően az épített és a természeti környezet értékeinek helyi védelméről szóló rendelettervezet előterjesztése került a napirendre, ám a vitában olyan módosító javaslatok fogalmazódtak meg, melyek ezen az ülésen nem tették lehetővé a rendelet megalkotását. Az Ügyrendi Bizottság el sem fogadta az előterjesztést - ismertette Dezső Dóra elnök -, ők a református templom és parókia, valamint egyéb lakóépületek védetté nyilvánításával szerették volna kiegészíteni a tervezetet, s ehhez Tóthné Barna Mária a városvédő egyesület nevében csatlakozott. Mint mondta, tisztában vannak vele, hogy az önkormányzatra rendkívül nagy terhet ró ezeknek az épületeknek a védelme, de ha nem óvjuk meg a múltunk emlékeit, nem lesz mire hivatkoznunk a jövőt tekintve. Sok olyan épület van, aminek egy-egy kis részlete értékes. Kevés értékkel büszkélkedhetünk, s ha a turisztikára gondolunk, ez is lehet vonzóerő. Valahogy meg kellene találni a módját, hogy hogyan lehetne ösztönözni a tulajdonosokat az állagmegóvásra, és pályázati formát kellene találni ennek forrásaihoz. A képviselő felajánlotta az önkormányzatnak ehhez az egyesület szakmai segítségét. Bíró Attiláné, a műszaki osztály vezetője tájékoztatta a testületet, hogy az épített környezet alakításának védelméről szóló törvény előírja, hogy abban az esetben, ha az önkormányzat kizárólag városkép, illetve településrendezési feladatok végrehajtása miatt ír elő épületekre kötelezettséget, ennek a költsége teljes egészében az önkormányzatot terheli. A rendelet előkészítését megelőzte a településrendezési terv, amihez a hivatal értékvédelmi vizsgálatot és egy javaslatot kért, s ez alapján állították össze az épületek védettségét. Az önkormányzatnak természetesen lehetősége van az előbbiekben ismertetett kötelezettségekkel bármelyik épületet védetté nyilvánítani. Teljesen jogos, hogy az épületeket védeni kell, de ennek az anyagi lehetőségét is meg kell teremteni. Dr. Czuczi Mihály polgármester azt javasolta, hogy mivel a módosító javaslatok, a felvetett problémákban kapcsán most nem lehet dönteni, hiszen jelentős anyagi vonzata van, vegyék le napirendről, legyen egy bizottság a városvédő egyesület, a képviselő-testület tagjaiból, legyen külsős építész szakértő is, és - figyelemmel az önkormányzat anyagi lehetőségeire - a január 24-ei ülésen újból tárgyalja meg a rendelettervezetet a városvezető grémium. A továbbiakban elfogadta a képviselő-testület a fizető parkolóhelyek működésének és igénybevételének előírásairól szóló rendeletet is. Ez a város központi belterületén az üzletekre és vendéglátóhelyekre vonatkozik, a továbbiakban a működési engedély ehhez kötött. A képviselő-testület megállapította az új évben fizetendő térítési, ill. szolgáltatási díjtételeket is. A gyermek és szociális intézményekben alkalmazandó élelmezési nyersanyagköltségekről és a fizetendő térítési díjakról szóló rendelet 7%-os emelést állapított meg a tavalyihoz képest, a víz-és csatornamű szolgáltatás esetében 9,76-14,93% közötti ez az arány. Ez utóbbi esetében az új szolgáltatási díjak pontos összegéről minden ingatlantulajdonost, fogyasztót szórólapon tájékoztatott a Tiszazugi Vízmű Kft. Nemcsak emelkedett, de a díjbeszedés módja is változott a szilárd hulladék elszállításának és ártalmatlanításának. Az Áfatörvény változása miatt e tevékenységet a továbbiakban a Vízmű Kft. nem végezheti, ez évtől ez a szolgáltatást egyébként is biztosító Remondis Kft. feladata lesz. Ez az önkormányzat válláról vesz le terhet, ugyanis ami a jogszabályi korlátok miatt eddig nem volt megvalósítható, ezzel megoldottá válik: a szolgáltatónak joga lesz adók módjára behajtani a kintlévőségeket. Gácsiné Bozsik Magdolna, az egészségügyi és szociális bizottság elnöke jelezte, hogy lenne igény 80 literes szállítóedények használatára, mivel sokan vannak, akik egyedül élnek, semmi kedvezményre nem jogosultak, és a kukát 1 hónapban csak egyszer teszik ki, akkor sem teli. Kérte, hogy ezeknek az embereknek az érdekében vezessék be az olcsóbb szolgáltatási díjjal járó 80 literes szállítóedények használatát. Dr. Czuczi Mihály polgármester ígéretet tett arra, hogy a Remondissal módosítandó szerződésbe beleveszik ezt a lehetőséget úgy, hogy a hulladéklerakótelep üzemeltetőjére is érvényes legyen ennek alkalmazása. Az önkormányzati tulajdonban álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló rendelet módosítását követően a Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság személyi állománya teljesítménykövetelmények alapját képező 2008. évi kiemelt célok meghatározásáról hoztak határozatot a képviselők. Eszerint a tűzbiztonság erősítésében elért eredmények megőrzése mellett a 2008. évben növelni kell a reagáló képességet, a megelőzés, a tűzoltás és a műszaki mentés hatékonyságát, a tűzoltásban és mentésben résztvevők felkészítését. Ugyancsak meghatározta a képviselő-testület a köztisztviselői teljesítmény-követelmények alapját képező 2008. évi célokat, melyek kiemelt területei: Az önkormányzat és intézményei működéséhez szükséges pénzeszközök biztosítása, a működési forráshiány csökkentése, a költségvetési előirányzatok célszerű és hatékony felhasználása, a fizetési határidők betartása. A magasan képzett, feladatát eredményesen ellátó, az önkormányzati munkát hivatásának tekintő, fegyelmezett személyi állomány biztosítása, és fejlesztése. Az önkormányzati szervek, intézmények hatékony működtetése, információs rendszerének bővítése, a városi rendezvények tartalmasabbá tétele, a testvérvárosi kapcsolatok szélesítése. A lakosság szociális biztonságának megteremtése, megőrzése. A hatósági ügyintézésben erősödjön a szolgáltató jelleg és fokozottan érvényesüljenek a polgárbarát igazgatás eszközei és módszerei. Az önkormányzati fejlesztési, felújítási célkitűzések megvalósításának szakszerű, időarányos előkészítése, azok megvalósítására pályázatok elkészítése és benyújtása, a megvalósítás koordinálása. Biztosítani kell a településen a környezetvédelem hatékonyságát. Határozott a testület a Térségi Integrált Szakképzési Központ továbbfejlesztésére irányuló pályázathoz kapcsolódó pályázati költség és együttműködési megállapodás elfogadásáról is. Ezt immár a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Szakképzés-szervezési Társuláshoz történt csatlakozásnak a következő lépése, melyről korábbi, soron kívüli ülésükön döntöttek a képviselők. (Jogszabályi változás következtében ki kellett lépni a Csongrád megyei önkormányzat által koordinált szakképzési együttműködésből, s csatlakozni Szolnokhoz, mert az uniós forrásokra szigorúan csak régióhatáron belüli konzorciumban részt vevő intézmények, ill. fenntartók számíthatnak.) A képviselő-testület megbízta Dr. Czuczi Mihály polgármestert akadályoztatása esetén Wenner- Várkonyi Attila oktatási, művelődési és sport bizottsági elnököt - a TISZK döntéshozó testületének megalakulásáig az Együttműködési megállapodással kapcsolatos kérdésekben létrehozott Egyeztető Tanácsban való szavazati jogú részvétellel. A képviselők értékelték a 2005-ben elfogadott informatikai stratégiát is. Megállapították, hogy az akkor meghatározott feladatok végrehajtása nem teljes körűen teljesült, melynek alapvető oka a szükséges anyagi háttér hiánya. Indokoltnak tartják az ezekre készített, 2008- 2011 évre vonatkozó további feladatok meghatározását, melynek értelmében elfogadták az önkormányzat következő időszakra szóló - főként Lapis Károly, a polgármesteri hivatal informatikusa munkáját dicsérő - új informatikai stratégiáját. A további napirendi pontok sorában határoztak a városvezetők a „Csincsa” csapadék főgyűjtő pályázati úton történő átépítéséről, a Kunszentmárton, Köztársaság tér 8. szám alatti Körös Mozi épülete tetőkarbantartásáról, Ónódi Istvánná és lakótársainak elektromos hálózat építési és bekötési kérelméről. Ez utóbbi esetben annak a problémának az orvoslására van szükség, mely abból fakad, hogy az ALTEK értékesítette a korábbi bérlőknek a volt szolgálati lakásokat, akik most szeretnék az áramot külön leköttetni lakásaikba (ezidáig a téglagyáron keresztül kapják), ennek kiépítésére viszont nincs fedezetük, s szociális helyzetükre tekintettel az önkormányzattól kérték az összeg biztosítását. Tekintettel a város forráshiányos költségvetésére a bekötési helyek kialakításának költségét a képviselő-testület nem tudja vállalni, arra viszont felhatalmazta a pol