Nagymarosi Hírek, 1999 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1. szám

Mit adott a magyarság a világkultúrának? A magyarság hazája a Kárpát-meden­ce. Idegen népek közé ékelődve megőrizte a tőlük teljesen különböző saját nyelvét és 1100 éve szilárd pont, szellemi húzóerő ezen a tájon. Az itt elfoglalt helyünk meg­határozása lehetetlen viszonyítási pontok nélkül. Lássunk igazolásul tehát néhány ilyen pontot: Az első magyar iskolát 996-ban alapítot­ták a dunántúli Szent Márton hegyen (mai Pannonhalmán). Ezzel Európa több tucat országát megelőztük. A XIX. század végén az írástudatlanok aránya a lakosság számának 32 %-ára csökkent. Ez a szám akkoriban Bulgáriában 50 %, Romániában 75 % volt. A történelem malmai szétmorzsol­hatják a magyarságot is, ha a nép tömeggé, a nemzet etnikummá, a haza országgá, a nyelv jelekké silányul. De a magyarság em­berfeletti teljesítményére bőven találnunk példát. Az Osztrák-Magyar Monarchia 50 éve alatt évszázadok mulasztását pótolva zárkóztunk föl a fejlődés élvonalába. Elő­deink kiépítették a jelenleginél háromszor nagyobb ország teljes oktatási intézmény­­hálózatát, amely a Kárpát-medencében va­lamennyi országban jelenleg is az oktatás gerincét képezi. Kiépítették az ország vasút­hálózatát, gyáriparát, városait, kórházait. Megépült Budapesten a világ legszebb par­lamentje. Eredményeinket pedig olyan Ez­redéves kiállításon mutattuk be, amelynek száz évvel ezelőtt a világ túlsó feléből is cso­dájára jártak. De nemcsak az épületekben láthatók­ban alkottunk nagyot. A magyar szellem is magasan szárnyalt. Munkácsy Mihály, Szinyei-Merse Pál és Csontváry Kosztka Tivadar festményei, Fadrusz János és Kisfa­­ludy-Stróbl Zsigmond szobrai, Erkel Ferenc operái, Liszt Ferenc rapszódiái a világ művé­szeti értékei között csillognak. Alig van a világon olyan hangversenydobogó, vagy rá­dió, amelyen ne csendülnének föl Bartók Béla és Kodály Zoltán dallamai. Alig van a világnak ma olyan hangversenyterme, ope­raháza, ahova magyar művészeket ne hív­nának szívesen vendégszereplésre, vagy tar­tós szerződésre. Ügyes fafaragóink, népmű­vészeink, zenészeink, filmkészítőink, tánco­saink, artistáink hírneve mindenhova eljutott. Neves világcégek mindenütt szívesen alkalmaznak szaktudásukról ismert magyar munkásokat, mérnököket, orvosokat, kuta­tókat. 1902 és 1994 között a világ ötmilli­árdnyi népességéből összesen valamivel több, mint félezer kapott Nobel-díjat. Közü­lük száznál többet amerikaiaknak adtak. Magyar származású, vagy magyarországi születésű személy 10 volt. Oktatásunk ma­gas színvonalát is igazolva, a magyar isko­lák padjaiból elindult, majd Nobel-díjassá lett honfitársaink kis csapatának létszámá­val abszolút megelőztünk olyan hatalmas és gazdag országokat, mint Spanyolország, India, Ausztrália, Kína és Japán. Azonban ha az országunk területéhez, vagy lélek­­számához viszonyítunk, akkor még az „ab­szolút győztes” Észak-Amerikai Egyesült Álla­mokat is megelőztük. A másik, hogy milyen gyorsan tudtuk kö­vetni a világban végbemenő fejlődést. Mai szóhasználattal élve: milyen gyorsan tud­tunk felelni a világ kihívására, erre álljék itt néhány adat: A világon műszaki felsőoktatási intéz­mény Magyarországon létesült először. Ez volt a Bányászati Akadémia Selmecbányán. Ennek példáját a világ csak 12 évvel később tudta követni. Európában elsőként Magyar­­ország vidéki városában, Temesváron ve­zették be az utcai villanyvilágítást 1884- ben. A biztonsági gyufát Irinyi János találta föl. 1836-ban. Európa kontinens első folya­mi hajóját, a Carolinát 1817-ben Bernhard Antal pécsi ezermester építette a Dunán. Az 1835-ben épített Óbudai Hajógyár évtizedekig a kontinens legnagyobb ipari üze­me volt. Évtizedekig a Lánchíd volt a világ legnagyobb acélszerkezete és Lakihegyen (folytatás a 4. oldalon) F­ ővasút­ifényképész műterem szávíró I telefonközpont Ivárosi villamosvasút I villamos erőmű I földalatti villamos Imozi I repülőgépgyártás a világon eloszor 1825- Stockton-Darlington 1840- New York 1845- Washington 1877- Boston 1881- Berlin 1881- Berlin 1890- London 1895- Párizs 1903-USA -Magyarországon először 1846- Pest-Vác 1841-Pest 1847- Pozsony-Bécs 1881- Budapest-Temesvár 1887- Budapest 1884- Temesvár 1896- Budapest 1909- Budapest 1909- Magyarország

Next