Nagymaros, 2016 (1-12. szám)

2016-01-10 / 1. szám

2 Nagymaros Magasítani kellett a védvonalat, de időre elkészült A 2006-ban rövid időn be­lül bekövetkezett újabb ár­víz hatására az árvízi véde­kezés megoldására kigondolt ötletből hosszas előkészületek után ez év végével befejeződik Nagymaros árvízi védvonalá­nak kiépítése. A megvalósítás két részre bontható, a 2014-ben elkészült alapműre, illetve a 2013-as legnagyobb vízállás után élet­be lépett jogszabálynak megfe­lelő magasításra. Az alapszerződés esetében kialakult védvonal 2400 méte­res hossza a belterületet lefedi, a lakosság és az ingatlanok je­lentős részét védelembe helyezi. A védvonal tervezésénél szempont volt az addigi véde­kezések tapasztalatainak fel­­használása, valamint a vá­rosi - természeti környezet fi­gyelembevétele­­ mind a meg­oldás, mind a szakaszolás te­rén. A rendelkezésre álló for­rások nagyban befolyásolták az egyedi műszaki megoldást, ennek meghatározásához szé­leskörű vizsgálatok és tanul­mányok benyújtásán veze­tett az út. A megoldás lényege, hogy a védekezések során fel­osztott területeket alapul véve, ahol a településkép sérelme nélkül fix védmű kialakítha­tó annak, ahol nem ott mobil elemek alkalmazásával véd­jük meg a települést. Az osz­lopok egyedileg gyártott, hor­ganyzott acél elemek, a táb­lák tömítőszalaggal felszerelt, többször kezelt rétegelt lemez anyagúak, az alépítmény min­denütt vasbeton résfal. A három szakasz három különböző időben kialakított és külön karakterrel rendelke­ző településrész. Az első szaka­szon, a DÁM feletti részen, a feltöltött park területén a ré­­zsű­ él vonalában a terméskő burkolatú mellvédfal készült, mely minden utca végében kapuval nyitott felület hagy a vízpart felé. A második szakasz, a tör­ténelmi városközpont össze­tettsége kiemelkedő, a DÁM és a csónakház közötti sza­kasz parti kerítéseihez vis­­­szatolt védvonal mellvédfa­lakkal és mobil elemekkel, az utca végeken pedig teljes egé­szében mobil elemekkel ké­szült el. A kerítések előtti fe­lületek városképi szempontból értékes látványelemek, ezért főépítészi irányítás mellett, kő és tégla használatával, egysé­ges, de nem uniformizált, igé­nyes parti arculat alakulha­tott ki. A 3. szakasz az egyedü­li, ahol a védmű kilép a Duna vonalából, itt a 60-as években

Next