Siófok - Siófoki Hírek, 2023 (36. évfolyam, 1-12. szám)

2023-01-01 / 1. szám

AKTUÁLIS Viszik a buszok a város pénzét is A helyi buszközlekedés vesztesége 2022-ben már a 200 millió forintot köze­lítette; 35 milliós megta­karítást jelent a februártól érvényes viteldíjemelés, valamint a már január 1-jén életbe lépett kisebb járatritkítás. Miközben az energiaá­rak az egekbe emelkedtek, s már az eddig jól prospe­ráló önkormányzati táv­­hőszolgálató cég is hitelt kényszerült kérni a várostól, tarthatatlan, hogy a helyi buszközlekedés vesztesége öt év alatt a háromszorosára nőtt. 2017-ben még 63 millió forinttal kellett kipótolni a Volán költsége­it az adófizetők pénzéből, a 2022- es fizetendő azonban már valahol 180 millió körül lesz - indokolta dr. Lengyel Róbert a fájó, de szükséges döntéseket, a menetjegyek árának emelését és a járatok ritkítását. „Egy­szerűen nem vállalható tovább az, hogy üresen, esetleg néhány utassal közlekedjenek egyes járatok - így a polgármester. - A jegyekből befolyó összeg egyre kisebb részét fedezi an­nak, amibe a buszközlekedés való­jában kerül, a különbözetet pedig a város adóforintjaiból kell állnunk. A jegyáremeléssel és a járatszámcsök­­kentéssel nagyságrendileg 35 milliós megtakarítással számolunk. Ezt a pénzt is engergiaszámláink kifizeté­sére költjük. Ráadásul még le is járt a korábban megkötött szolgáltatási szerződésünk, új érvényes pályáza­tot csak a Volánbusz adott be, még­pedig kilométerenként több, mint dupla áron, amit nem fogadtunk el, de kényszerkijelölés alapján tovább­ra is a Volánbusz maradt a szolgál­tató, ami átmeneti megoldás, s csak elodáztuk a végleges döntést”... Rendkívüli testületi ülésen került a képviselők elé a Termofok-Sió Kft. 80 millió forintos tagihitel-kérelme. A polgármester megjegyezte: a lecsök­kent fogyasztás, a rezsicsökkentett árszabás és a távhődíjtartozások mi­att kényszerült erre az önkormány­zati társaság. A december közepi adatok szerint 21 siófoki magánlakás összesen 2,9 millió forint távhődíjjal tartozott a Termofoknak, a közületek közül az állami fenntartású Vak Bot­­­tyán iskola 2,7, a Perczel gimnázium 7, a kórház 37 millió forinttal. Ezzel szemben - folytatta a városvezető - a város az önkormányzati hivatal, az Rezsitámogatás Siófok 308 millió forint rezsitá­mogatást kap - jelentették be a kor­mánydöntést az új év első napjaiban. Az állam a közvilágítás, közétkezte­tés, óvodák, bölcsődék rezsiszámlá­inak kifizetéséhez összesen 44 milli­árd forintos támogatást ad a 10 ezer lakos feletti településeknek. Lengyel Róbert polgármester azt mondta: „Figyelembe vették az egyes önkor­mányzatok iparűzési adóbevételé­nek nagyságát, valamint Siófoknak is dokumentálnia kellett a megnö­vekedett energaaköltségeket, a már meglépett takarékossági intézkedé­seket és azt, hogy milyen további lé­péseket tervezünk. S ugyan a város még tartalékokkal is rendelkezik, de már előrelátó módon eddig is jó néhány takarékossági intézkedést meghoztunk, ennek is köszönhető az állami támogatás.” Óvodák, a bölcsőde és egyéb városi intézmények után minden fűtésdíjat kifizetett. A hivatal egyébként 2021- ben 70,5, tavaly decemberig már 382 millió forintot fize­tett közüzemi számlákra, amiből a legnagyobb tétel a közvilágítás. A testületi ülésen az a döntés született: a Termo­­fok tulajdonosi hitel helyett hozzájárulást kap banki hi­tel felvételéhez. Indul a 24-es, azaz csak indult, mert januártól ilyen jelzésű busz már nem közlekedik. Megszűnt a 14 es és a 2- es. új körjárat a 18 as január elseje óta Változások január 1-től a Volán­busz összegzése alapján: - A 4-es vonalon Kiliti, Béke tér felé induló járatok szabadnapokon is közlekednek: - A 8-as járatok hétvégén nem köz­lekednek. - A 14-es és a 24-es vonal járatai nem közlekednek; - új járatok indulnak: 2A jelzéssel az autóbuszállomás és a Gábor Áron utca viszonylatban, valamint 18-as jelzéssel az autóbuszállomástól kör­járatként Somogyfok felé. Az önkormányzat részletesebb tá­jékoztatása: Kisebb változások a siófoki helyi autóbuszok közlekedésében: 2023. január 1-től kis mértékben módosult több vonalon a helyi autó­buszok közlekedése. A tavaly beve­zetett új hálózat és menetrend mind főszezonban, mind szezonon kívül bi­zonyította, hogy egy jobb szolgáltatás vonzóbb az utasok számára. Fősze­zonban és azon túl is jelentősen nö­vekedett az utasszám, és jellemzően meghaladta a 2019-es, Covid előtti szá­mokat is. A pontos utasigények meg­ismerésére egy hétköznap, valamint két hétvégi napon utasszámlálásokra került sor a teljes üzemidőben, októ­berben. A mérés eredményeképp lát­hatóvá váltak azok a járatok, amelye­ket az őszi-téli időszakban nem vagy jellemzően csak az útvonal egy részén használ az utazóközönség. Az aktuális energiaválság és az emelkedő üzemel­tetési költségek miatt pedig különösen fontos, hogy az autóbuszok akkor és ott közlekedjenek, ahol arra valóban szükség van. Ezt szem előtt tartva a megrendelő önkormányzat kénytelen korrekcióra, amely sok más hazai ►

Next