Szekszárd - Családunk, 1996 (3. évfolyam, 9-12. szám)

1996 / 9. szám

3. évfolyam Kilencedik szám • 1996. • Hanyböjt A SZEKSZÁRDI KATOLIKUS Esio HÁZKÖZSN TÁJÉKOZTATÓJA Sokan talán még nem is hallották ezt az elne­vezést,­­ vagy ha igen, akkor nem sokat, vagy esetleg semmit sem tudnak róla. Most egy gö­rögkatolikus pap fogja vezetni a nagyböjti lel­kigyakorlatot, s mielőtt személyesen találko­zunk vele, próbáljunk egy kicsit megismer­kedni ezzel az egyházi közösséggel, a nagy ka­tolikus egyháznak ezzel az ágával, amelyben ő és még sokan mások élnek. (Magyarorszá­gon kb. negyedmillióan, világszerte pedig több millióan.) Vegyük kissé szemügyre az elnevezésüket, s az is elmond róluk egyet-mást. Azért „gö­rög”, mert szertartásaik, keresztény életüket közvetlenül meghatározó hagyományaik jó egy-másfél évezreddel ezelőtt a görög-római birodalom keleti felében, a birodalom akkori fővárosában (Bizáncban) és annak környeze­tében, az akkori kultúra hatása alatt alakultak ki. Vagyis más formában és módon élik meg az egyetemes krisztusi tanítást és utat, mint a római katolikusok. A „katolikus” jelző pedig egyértelműen azt tanúsítja, hogy eleven, szo­ros kapcsolatban élnek a pápa vezetése alatt álló egyetemes egyházzal. Vannak tehát elté­rések a mindennapi gyakorlatban, de ezek a lényeget nem érintik, s nem befolyásolják. Ezek olyan különbségek, amelyek gazdagít­ják és szebbé teszik az egész egyházat. Más a liturgia szövege, az öltözet, a mozdulatok, (pl. térdhajtás helyett mély meghajlás) de ugynaz az értéke. Ugyanúgy mások a szertar­tások, de ugyanazok a szentségek, tehát mindkét rítusban élő katolikusok (görögök és rómaiak) egyaránt érvényesen vehetik fel a szentségeket a másik rítus szerint. (Legfeljebb a rend kedvéért vannak szabályok a kereszt­­ség, a bérmálás, a házasság és az egyházi rend szentségeivel kapcsolatban, de ezek sem érin­tik az érvényesség kérdését). Van böjt, csak más annak a rendje. A legtöbb ünnep közös, csak az ünneplés módja más. Szembetűnő különbség, hogy a papságra nem kötelező a cölibátus, tehát házas fiatalokat is felszentel­nek. A teológiai képzés azonban épp olyan színvonalú és az anyaga is lényegében ugya­naz, mint a latin egyházban. A bizánci eredetű (tehát görög szertartású) keresztények nagyobb része nincs egységben a pápával. 1054-ben történt ez a szomorú,­­ú.n. „keleti egyház-szakadás”, amely lényegé­ben ma is fennáll (ezekre többféle elnevezés is van használatban: ortodox, pravoszláv, gö­rögkeleti.) Ezek is 99 %-ban ugyanazt vallják, mint a katolikusok, tehát érvényes szentmi­se-áldozatuk van, élnek mind a hét szentség­gel, nagyon tisztelik a szenteket, különösen az Istenszülőt, stb. - csak a pápa vezetését nem fogadják el, hanem pátriárkák kormá­nyozzák az egyes nemzeti egyházakat. Olyan fájdalmas szakadás ez, mint ami a XVI. szá­zadban következett be a reformációval, csak a tanításbeli különbség sokkal kisebb a keleti­ek és a katolikusok között, mint amilyen a ka­tolikus és a protestáns egyházak között. A modern ökumenikus törekvések ko­moly közeledést hoztak már létre mind a ke­leti, mind a nyugati egyházszakadás terén. A görögkatolikusokkal azonban teljes a hitbeli és egyházfegyelmi egység, csak az említett szertartásbeli különbség áll fenn, ami azon­ban nemhogy ártana, hanem inkább erősíti és gazdagítja Krisztus egyházát. Görögkatolikusok nem csak Magyaror­szágon élnek, hanem Közép-Európa keleti részének többi országaiban is (Szlovákia, Uk­rajna, Románia, Szerbia), és Közel-Kelet tér­ségében. A modern népvándorlás hullámai elvitték már őket kisebb-nagyobb számban Nyugat-Európa különböző országaiba, sőt Észak- és Dél-Amerikába és Távol-keletre is. A szomszédos országok görögkatolikusaira különös megbecsüléssel kell gondolnunk, mert ők a közelmúltban sok évtizedes kegyet­len elnyomást szenvedtek az ateista hatósá­gok részéről. Teljesen betiltották és minden eszközzel kiirtani igyekeztek őket, úgyhogy sok ezernyi vértanút adtak Krisztus egyházá­nak! Ma olyan korban élünk, amikor szemta­núi lehetünk új, eddig nem létező szertartású népcsoportok keletkezésének az Egyházban, így pl. másként ünneplik a szentáldozatot a liturgiában az afrikai négerek, az ázsiai katoli­kusok, vagy a délamerikaiak, mint ahogy az Európában kialakult. (Saját ősi dallamaikat és eszközeiket használják, sőt még szent táncot is végeznek a szentmisében, stb.) Ezt meg kell szoknunk, mert Krisztus nem azért küldte ta­nítványait „az egész világra”, hogy az európai, a római kultúrát hirdessék és kényszerítsék a különböző népekre, hanem hogy meghívják őket Isten országába az evangélium hirdetése által. Akkor leszünk katolikusok, vagyis iga­zán egyetemesek, ha befogadjuk az Isten tisz­teletének és Krisztus követésének a mienktől eltérő más, hiteles formáit is. A középeurópai görögkatolikusoknak igen jelentős jubileumi év ez a mostani: 350 éves évfordulója van annak, hogy Ungváron létrejött az unió (újraegyesülés) a katolikus egyház és az orthodox egyház ezen területi része között. Akkor lett hivatalosan elfoga­dottá a Munkácsi Görögkatolikus Egyház­megye, amelynek székhelye később Ungvár lett. Ebből később több, más új egyházmegye is alakult az akkori Osztrák-Magyar Monar­chiában: az eperjesi, a körösi (Krizsevc­i), az erdélyi egyházmegyék, a hajdúdorogi és az e tájról kivándoroltak számára Észak-ameriká­­ban is még három. A hajdúdorogi az, amelyik a mai Magyarország területén fekszik, szék­helye Nyíregyházán van. Ezt az egyházme­gyét 1912-ben alapította X. Szent Piusz pápa, teológiai főiskolája 1950-ben kezdte meg működését, ma pedig már elkezdődött az egyetemmé való válásának a folyamata. En­nek az egyházmegyének a lelki központja a máriapócsi búcsújáróhely, ahol öt évvel eze­lőtt II. János­ Pál pápa több százezer hazai és külföldi hívővel és nagyszámú papság segéd­letével ünnepélyes keleti szertartású liturgiát végzett. Ennek a búcsújáróhelynek is neves jubileuma van az idén: a kegykép első kön­­­nyezése 300 évvel ezelőtt történt. Akkor a kegyképet a császár parancsára Bécsbe vitték,­­ ma is ott látható a Stephans-dómban. A másolat, amit annak idején a helyére tettek a pécsi kis fatemplomban, azóta még kétszer könnyezett: 1716-ban és legutóbb 1905-ben. A múlt században a fatemplom helyére szép nagy, keleti stílusú templomot építettek, amit XII. Piusz pápa 1946-ban bazilikai rang­gal tüntetett ki. Adjunk hálát Isten ezen ajándékaiért és ünnepeljünk, örvendezzünk együtt mi is gö­rögkatolikus testvéreinkkel! Oláh Miklós gör. kat. szemináriumi rektor

Next