Szigetbecse - Szigetbecsei Krónika, 2001 (3. évfolyam, 1-6. szám)
2001-01-01 / 1. szám
2 SZIGETBECSEI KRÓNIKA 2001. január-február Testületi ülések *• Új építményadó rendeletet alkottak • 2001. évi költségvetési terv készítése • Vízdíj és szennyvízszállítási díj megállapítása 2000. december 27. Szigetbecse község képviselő-testületének ülésén az első napirendi pont szerint új rendeletet alkottak az építményadóról. Erre azért volt szükség, mert egy korábbi (1991. december 17.-i) építményadóról szóló helyi rendeletét az Alkotmánybíróság határozata alkotmányellenesnek minősítette. Ezt ugyan a testület már korábban hatálytalanította, de a kifogásolt szövegrész az újabb, eddig érvényes rendeletben változatlan volt. Vita után a szükséges változtatásokat is tartalmazó építményadó rendelet-tervezetet a testületet elfogadta, új rendeletet alkotott, ez 2001. január 1-jén lép hatályba. A változás lényege, hogy az építményadó rendelet hatálya kiterjed az egész községre. Az építményadó alól mentességet élvez az a lakás, amit oda állandóra bejelentett személy használ. További építményadó alóli mentességet élvez az ipar és a kereskedelem célját szolgáló építmény is. Az adóköteles (nem lakott) lakások adómértéke 80 Ft/m2/év. * * * Ezután a felsőoktatási hallgatói tanulmányi támogatásról nyílt vita. Az Oktatási Minisztérium tájékoztatta az önkormányzatokat a most tanuló, illetve a 2001/2002-es tanévben tanulmányaikat megkezdő diákok ösztöndíj támogatásának lehetőségéről. Az ösztöndíj összege a helyi önkormányzat, a megyei önkormányzat és az Oktatási Minisztérium támogatásából állna össze. A tervezetet ismertető polgármester aggályosnak találta, hogy az önkormányzat idei költségvetésének ismerete nélkül úgy vállaljon több éves kötelezettséget, hogy ráadásul e vállalásával akár magára is maradhat, mert a másik két lehetséges forrás teljesen bizonytalan. Aggodalmát a vitában résztvevő képviselők is osztották és e kérdésben úgy határoztak, hogy ösztöndíj támogatást célzó pályázaton nem vesznek részt. A felsőoktatásban részt vevő, rászoruló szigetbecsei diákokat támogatják, az összeget a költségvetés szociális keretéből biztosítják majd. * * * Fejesné Schwarcz Erzsébet ismertette az okot, amiért oktatási intézményhálózat-működtetés és fejlesztési tervet kellett készíteni. Elfogadtatásra bemutatta az elkészült tervet. Csak ennek a megyei önkormányzathoz való benyújtásával nyílik lehetőség arra, hogy Szigetbecse és Makád általános iskolája pályázhasson logopédus és pszichológus alkalmazása érdekében. E szakemberek munkájára nagy szükség lenne, mert egyre több az olyan gyermek, aki különleges gondoskodást igényel. A testület a mellékelt tervet elfogadta, azt a jegyző továbbítja a megyei önkormányzathoz. * * * A képviselő-testület a továbbiakban arról döntött, hogy a háziorvosi alapellátás éjszakai ügyeletének ellátását továbbra is a jelenleg együttműködő településekkel közösen kívánja megoldani. * * * A polgármester a bemutatott községi köszöntő és térképes információs táblákat ismertette, majd azokat a képviselők véleményezték. Azt ajánlották, hogy az ismertetett ajánlatok mellé még más ajánlatokat szerezzenek be összehasonlítás céljából. 2001. január 29. Az országgyűlés 2000. december hónapban elkészítette 2001-2002 évekre szóló költségvetését, melyet a költségvetési törvény tartalmaz. E törvényben meghatározott költségvetési tételek jelentősen befolyásolják a helyi önkormányzatok gazdálkodási lehetőségét, a központi költségvetéstől kapott pénzügyi források összegét. A községi önkormányzat képviselő-testülete úgy határozott, hogy egy évre szóló költségvetést készít. Az iskola és óvoda, valamint az oktatási társulás költségvetési tervezetét az intézmény vezetője - munkatársai együttműködésével, az önkormányzat egészének költségvetési tervezetét a polgármester, a jegyző úgyszintén a munkatársak együttműködésével elkészítette és azt általános vitára a képviselő-testület pénzügyi, műszaki és fejlesztési bizottságának, valamint a képviselő-testületnek előterjesztette. A költségvetési tervezet tételesen, szakfeladatonként tesz javaslatot a kiadásokra, a bevételeket forrásonként részletezi. A polgármester a költségvetési tárgyalás előszavában az ésszerű, takarékos és hasznos gazdálkodást biztosító költségvetés készítésére kérte fel a képviselő-testületet. A pénzügyi, műszaki, fejlesztési bizottság, valamint a képviselő-testületi tagok által tett javaslatok alapján a költségvetési tervezet további módosítására került sor. A módosított tervezetet az illetékes bizottság, az intézményvezetők, az érdekképviseleti szervek képviselői ismételten tárgyalni fogják, hogy községünk egészét szolgáló, minél jobb költségvetés alakuljon ki. A tervezet következő tárgyalását február 12-én tűzi napirendre a képviselő-testület. * * * A költségvetés megvitatásának része volt a 2001. évi vízdíj megállapítása. A tárgyalás során jelentős vízdíjemelés szükségességéről szólt az előterjesztés, mivel a pénzügyi szabályok alapján a vízközmű-vagyon értéke alapján amortizációs költséget is kell képezni. Ebből kell fedezni a közmű javításának, felújításának költségét. A képviselő-testület a vízdíj ár-megállapításánál kisebb mérvű emelés mellett döntött azzal a kitétellel, hogy amennyiben nagyobb beruházás válik szükségessé az ivóvízhálózatnál vagy a kutaknál, abban az esetben az önkormányzat a költségvetéséből biztosítani fogja a felmerülő nagyobb összegű költséget. Ennek figyelembevételével a vízdíj mértéke a következő: havi alapdíj vízmérőnként 85.- Ft/m3 + 12 % áfa = 95.20 Ft/hó lakossági, üdülői és közületi felhasználás 76.- Ft/m2 + 12 % áfa ± 85.10 Ft/m3. A vízdíj fenti mértékét 2001. március 1-jétől kell alkalmazni. * * * Községünkben a szippantott szennyvizet két vállalkozás szállítja el a ráckevei szennyvíztisztítóba. A szállítás költsége és a leürítési díj összege adja ki a megrendelő által fizetendő szolgáltatási díjat. Ennek mértéke: 680 - 690 Ft/m3 a lakosság részére. A szállítást végzik: BAWIMAX KFT. Telefon: 06/30/2029498. Tóth János vállalkozó. Telefon: 24/422-589, 06/20/9390522 A szállítás költségéből 100- Ft/m3 költségtérítés biztosított az állami költségvetési támogatásból, amely összeg már meg sem jelenik a megrendelő számláján. Ezen összeget a vállalkozók az önkormányzatnak számlázzák ki és azt a hónap végén fizeti ki az önkormányzat.