Újszászi Híradó, 2006 (16. évfolyam, 1-12. szám)

2006-10-01 / 10. szám

2006. október Ujszász i Hírük) Korabeli cikkek Ötezer méteres tibeti hegyek útjain próbálják ki az új Csepel teherautót Szabad Nép, 1956. szeptember 9. A Kínában járt szakbizottság tapasztalatai alapján 1954 vé­gén megkezdődött a munka a Járműfejlesztési Intézet kísér­­leti üzemében. A kutatómér­nököknek olyan motort kel­lett szerkeszteniük, amely meredek úton teljesítmény­csökkentés nélkül megelég­szik a hegyi levegővel. De honnan vegyék a hegyi levegőt? Leleményes megoldással „műhegyet" létesítettek, s erről a mű­­hegyről szívhatta a motor az éltető elixírt. A műhegy egy több száz literes hordó volt, szabályozható torokkal. A hordó gyomrában érzékeny műszereket helyeztek el, amelyek pon­tosan jelezték a hordóban uralkodó légnyomást. Ilyen gondos kísérletek, sok-sok munka után a JÁFI mérnökei elkészítették a négytonnás Csepel-diesel gépkocsi új változatát, a Csepel HD-400-as hegyjáró teherautó terveit. Páger Antal a demokráciánkat választotta Szabad Nép, 1956. szeptember 4. Mint elmondotta, kereken 12 esztendőt töl­­tött külföldön, ebből az utóbbi 9 évet Argentí­­­ja­­nában, Buenos Airesben. Először festéssel pró­bálkozott, majd egy, az ott élő magyarokból álló színtársulat vezetője lett. A társulat tagjai közé tartozott Vaszary Piroska, Eszenyi Olga, I H«Z­mfl'ssy Miklós és mások. Sokan szeretnének Wml 1M hazatérni, sok értékes emberünk kallódik odakint Egy részüknek nincsenek anyagi gondjai, de fáradtak, nem akarnak tudni másról, mint a hazatérésről. A magyar televízió fejlesztéséről Szabad Nép, 1956. szeptember 5. A Magyar Televízió Vállalat Angliából rendelt egy televíziós gépkocsit, de készül már a ma­gyar gyártmányú gépkocsi is. Az Ikarus által elkészített különleges au­tóbusz most van bejáratáson. A tele­víziós gépkocsikban kis stúdió van, amely a helyszíni képfelvé­telt a hangfelvétellel együtt továbbítja a mikrohullámú vevő­höz. A helyszíni közvetítés képeit itt ellenőrzik és innen to­vábbítják az adást az adótoronyba. A tervek szerint már az idén, az év végén helyszíni felvételeket, jövő tavasszal pedig már futballmérkőzéseket is közvetítenek. 1957-ben tehát már változatos, érdekes műsort sugároz a Széchenyi-hegyi adóállo­más. Hogyan öltözködhetünk ízlésesen? Esti Budapest, 1956. május 20. Minden nő szeretne szépen öltözködni. Ehhez elsősorban ízlés, másodsorban pénz kell. Szándékosan írtam e két dolgot ebben a sorrendben. Mert a legdivatosabb, legszebb ruhadarabokat gondolkodás nélkül magára szedő nő rosszabbul öltözködik, mint az, aki kevesebb pénzből, de jól megfontoltan vásárolja ruhadarabjait. Minél jobb az ízlé­sünk, annál kevesebb pénzből tudunk divatosan, jól öl­tözködni. Pont tíz éve avatták fel a Szabadság-hidat Szabad Nép, 1956. augusztus 21. Az idén lenne 60 éves a Dimitrov te­ret és a Gellért teret összekötő, szép du­nai hidunk, a Szabadság-híd. Az an­nak idején Ferenc Józsefről elnevezett hidat 1896-ban adták át a forgalomnak. A külső vonásaiban a Lánchídra hason­lító, gyönyörű építményt a magyar mérnöki kar egyik büszkesége, Feketeházy János tervezete. Külön nevezetessége, hogy ez volt Magyarországon az első folytvasból készült hídszerkezet, előtte csak úgynevezett he­gesztett vasból készült hidakat építettek nálunk. A húsz mé­ter széles híd három nyílásúnak épült, és különleges, merész megoldásával vonta magára a szakemberek figyelmét. Érde­kessége még, hogy a főtartók mindkét végén 600-600 tonna nyersvas-tömeget helyeztek el, amelyek úgy tartják egyen­súlyban a híd szerkezetét, mintha egy pontos mérleg két ser­penyőjébe egyforma súlyt helyeznénk. A szép hidat Budapest ostromakor 28 helyen tüzérségi lö­­vegek találták, súlyosan megsérült, majd a légitámadások so­rán újabb találatok érték. 1945. január 17-én pedig a német pa­rancsnokság a híd vasszerkezetének középső részét - mintegy 140 méteres szakaszt - felrobbantotta. Szovjet tengerészek magyar uszályokat mentettek meg Szabad Nép, 1956. május 12. A Taman nevű szovjet gőzös az egyik román kikötőben hírt kapott arról, hogy magyar uszályok leszakadtak horgonyuk­ról és sziklás partok felé sodródnak. A magyar uszályokat pusztulás fenyegette, ezért a szovjet gőzös legénysége elhatá­rozta, hogy haladéktalanul segítségükre siet. Éjszaka akadtak rá a sodródó uszályokra, és sikerült fedélzetükre venni a ma­gyar uszályok legénységét. Ez éppen a pusztulást jelentő szikláktól 15 méterre történt. A 710. számú uszályt és a 84. szá­mú benzin-tartályhajót biztos helyre vontatták, majd átadták a Komárom nevű magyar gőzösnek. A mentésben kitűnt Boriszov, a Taman kapitánya, Azojan fő­gépész, Hrjapin kapitányhelyettes, Gordejev fedélzetmester, Szavka főmotorgépész, valamint Szemjonov, Pusztovgar, Burcev és a legénység több más matróztagja. A magyar hajósok hálá­san megköszönték a segítséget. Szerkesztette: Gyárfásné Muhoray Andrea 3

Next