Újszászi Híradó, 2006 (16. évfolyam, 1-12. szám)
2006-10-01 / 10. szám
2006. október Ujszász i Hírük) Korabeli cikkek Ötezer méteres tibeti hegyek útjain próbálják ki az új Csepel teherautót Szabad Nép, 1956. szeptember 9. A Kínában járt szakbizottság tapasztalatai alapján 1954 végén megkezdődött a munka a Járműfejlesztési Intézet kísérleti üzemében. A kutatómérnököknek olyan motort kellett szerkeszteniük, amely meredek úton teljesítménycsökkentés nélkül megelégszik a hegyi levegővel. De honnan vegyék a hegyi levegőt? Leleményes megoldással „műhegyet" létesítettek, s erről a műhegyről szívhatta a motor az éltető elixírt. A műhegy egy több száz literes hordó volt, szabályozható torokkal. A hordó gyomrában érzékeny műszereket helyeztek el, amelyek pontosan jelezték a hordóban uralkodó légnyomást. Ilyen gondos kísérletek, sok-sok munka után a JÁFI mérnökei elkészítették a négytonnás Csepel-diesel gépkocsi új változatát, a Csepel HD-400-as hegyjáró teherautó terveit. Páger Antal a demokráciánkat választotta Szabad Nép, 1956. szeptember 4. Mint elmondotta, kereken 12 esztendőt töltött külföldön, ebből az utóbbi 9 évet Argentíjanában, Buenos Airesben. Először festéssel próbálkozott, majd egy, az ott élő magyarokból álló színtársulat vezetője lett. A társulat tagjai közé tartozott Vaszary Piroska, Eszenyi Olga, I H«Zmfl'ssy Miklós és mások. Sokan szeretnének Wml 1M hazatérni, sok értékes emberünk kallódik odakint Egy részüknek nincsenek anyagi gondjai, de fáradtak, nem akarnak tudni másról, mint a hazatérésről. A magyar televízió fejlesztéséről Szabad Nép, 1956. szeptember 5. A Magyar Televízió Vállalat Angliából rendelt egy televíziós gépkocsit, de készül már a magyar gyártmányú gépkocsi is. Az Ikarus által elkészített különleges autóbusz most van bejáratáson. A televíziós gépkocsikban kis stúdió van, amely a helyszíni képfelvételt a hangfelvétellel együtt továbbítja a mikrohullámú vevőhöz. A helyszíni közvetítés képeit itt ellenőrzik és innen továbbítják az adást az adótoronyba. A tervek szerint már az idén, az év végén helyszíni felvételeket, jövő tavasszal pedig már futballmérkőzéseket is közvetítenek. 1957-ben tehát már változatos, érdekes műsort sugároz a Széchenyi-hegyi adóállomás. Hogyan öltözködhetünk ízlésesen? Esti Budapest, 1956. május 20. Minden nő szeretne szépen öltözködni. Ehhez elsősorban ízlés, másodsorban pénz kell. Szándékosan írtam e két dolgot ebben a sorrendben. Mert a legdivatosabb, legszebb ruhadarabokat gondolkodás nélkül magára szedő nő rosszabbul öltözködik, mint az, aki kevesebb pénzből, de jól megfontoltan vásárolja ruhadarabjait. Minél jobb az ízlésünk, annál kevesebb pénzből tudunk divatosan, jól öltözködni. Pont tíz éve avatták fel a Szabadság-hidat Szabad Nép, 1956. augusztus 21. Az idén lenne 60 éves a Dimitrov teret és a Gellért teret összekötő, szép dunai hidunk, a Szabadság-híd. Az annak idején Ferenc Józsefről elnevezett hidat 1896-ban adták át a forgalomnak. A külső vonásaiban a Lánchídra hasonlító, gyönyörű építményt a magyar mérnöki kar egyik büszkesége, Feketeházy János tervezete. Külön nevezetessége, hogy ez volt Magyarországon az első folytvasból készült hídszerkezet, előtte csak úgynevezett hegesztett vasból készült hidakat építettek nálunk. A húsz méter széles híd három nyílásúnak épült, és különleges, merész megoldásával vonta magára a szakemberek figyelmét. Érdekessége még, hogy a főtartók mindkét végén 600-600 tonna nyersvas-tömeget helyeztek el, amelyek úgy tartják egyensúlyban a híd szerkezetét, mintha egy pontos mérleg két serpenyőjébe egyforma súlyt helyeznénk. A szép hidat Budapest ostromakor 28 helyen tüzérségi lövegek találták, súlyosan megsérült, majd a légitámadások során újabb találatok érték. 1945. január 17-én pedig a német parancsnokság a híd vasszerkezetének középső részét - mintegy 140 méteres szakaszt - felrobbantotta. Szovjet tengerészek magyar uszályokat mentettek meg Szabad Nép, 1956. május 12. A Taman nevű szovjet gőzös az egyik román kikötőben hírt kapott arról, hogy magyar uszályok leszakadtak horgonyukról és sziklás partok felé sodródnak. A magyar uszályokat pusztulás fenyegette, ezért a szovjet gőzös legénysége elhatározta, hogy haladéktalanul segítségükre siet. Éjszaka akadtak rá a sodródó uszályokra, és sikerült fedélzetükre venni a magyar uszályok legénységét. Ez éppen a pusztulást jelentő szikláktól 15 méterre történt. A 710. számú uszályt és a 84. számú benzin-tartályhajót biztos helyre vontatták, majd átadták a Komárom nevű magyar gőzösnek. A mentésben kitűnt Boriszov, a Taman kapitánya, Azojan főgépész, Hrjapin kapitányhelyettes, Gordejev fedélzetmester, Szavka főmotorgépész, valamint Szemjonov, Pusztovgar, Burcev és a legénység több más matróztagja. A magyar hajósok hálásan megköszönték a segítséget. Szerkesztette: Gyárfásné Muhoray Andrea 3