Hétfői Hírek, 1963 (7. évfolyam, 1-52. szám)
1963-09-16 / 38. szám
HÉTFŐ POLITIKAI HETILAP VII. ÉVFOLYAM 38. SZÁM 1963. SZEPTEMBER 16. HÉTFŐ ^ ^ Totó-eredmények Új lakótelepek a fővárosban Orvosok, ápolónők utaznak Kubába Hajnali ködök Milyen lesz a gyermekruhaellátás? Ki szavatolja az áru minőségétÉrj SZOBROK A PÉCSI DÓMON II Hagy Vonatrablás a bíróság előtt Életre táncoltatott leány Győzött az FTC és az MTK Kedden ül össze az ENSZ közgyűlése Utazási lázban a nyugatnémet politikusok Ben Bella Algéria első köztársasági elnöke A világ az elkövetkező héten New Yorkra tekint, összeül az ENSZ közgyűlése. Andrej Gromiko szovjet külügyminiszter vezetésével vasárnap már elindult New Yorkba a Szovjetunió küldöttsége, hogy részt vegyen az ENSZ kedden megnyíló 18. ülésszakának munkájában. Nemcsak a világszervezet legfelső fórumának ülésezése ígérkezik jelentősnek: fontos tárgyalásokra ad lehetőséget az ENSZ közgyűlése a jelenlevő külügyminiszterek között is. A szovjet külügyminiszter New York-i tartózkodásának ideje alatt megbeszéléseket folytat majd Bush amerikai és Lord Home angol külügyminiszterrel, a nemzetközi enyhülés érdekében teendő további lépések lehetőségeiről. A nyugatnémet vezetők hat órán át tartó cadenabbiai tanácskozásáról kiszivárgott hírek arra mutatnak, hogy Adenauer uralma utolsó heteiben is megpróbálja hosszú időre meghatározni a nyugatnémet külpolitika irányvonalát — erről ad hírt bonni telefontudósításunk. A nyugatnémet sajtókommentárok szerint a lelépő kancellár Brentano és Krone segítségével akarja utódját, Erhardot és Schröder külügyminisztert rávenni arra, hogy folytassa a hidegháború politikáját. Schröderrel amellett kardoskodik, hogy Bonnak javaslatokat kell tennie a nemzetközi tárgyalásokon, mert különben „összecsapnak feje felett az enyhülés hullámai”. A cadenabbiai megbeszélés közvetlen célja egyébként az volt, hogy marsrutát adjon Schrödernek a jövő heti párizsi, majd washingtoni tanácskozásaihoz. Adenauer kancellár ugyancsak politikai körutazást tesz a héten: kedden a Vatikánba megy el, a hét végén pedig ,,búcsúlátogatásra” Párizsba utazik. Bécsi telefontudósításunk az osztrák Néppártnak, Ausztria legnagyobb pártjának jövő heti kongresszusa előtt megindult pártközi harcokról számol be. Bécsben biztosra veszik, hogy a kongresszus új pártvezetőséget, mégpedig az eddiginél jobboldalibb vezetőket választ. Ennek ellenére továbbra is fennmaradhat — mondják — a néppárti—szocialista koalíció. Vasárnap elnökválasztásokat tartottak Algériában. Hírügynökségi jelentések biztosra veszik, hogy elsöprő többséget kapott Ben Bella, az FLN jelöltje. A szeptember 8-i, az első alkotmányt jóváhagyó népszavazás kimenetele is bebizonyította, milyen általános támogatást élvez Ben Bella. Megjátszották a lottón a villamos-, a vonat- és a házszámot fejenként félmillió forintot nyertek Három boldog ember ült a Kisl. kerületi OTP fiók vezetőjének irodájában. Izgatottan nyújtották át a lottószelvényt, amelyen pontosan azokat a számokat ikszelték át, melyeket a pénteki sorsoláson kihúztak. Percek alatt egyeztették a szelvényt, s a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság megbízottja hivatalosan is bejelentette: Tóth Mihály, Surman Gyula és Rusnyák György, a X. kerületi Vegyesipari Javító Vállalat csatornajavító munkásai öt találattal 1.835.708 forintot nyertek, így a levonások után, csaknem fél-félmillió forint üti a szerencsés nyertesek markát. • A bejelentésre fellélegzenek a legújabb lottómillimosok s felmondják a nagy öszszeget hozó öt találat történetét. Surman Gyula és Rusnyák György — mindketten Örkényi lakosok —, három hete kerültek a csatornázókhoz. A 41 esztendős Tóth Mihály hosszú évek óta lottózik, s rávette a két idősebb ember — Surman Gyula 59 éves, a jövő év tavaszán megy nyugdíjba. Rusnyák György 55 éves, fia most vonul be katonának — hogy két-két szelvénnyel közösen játsszanak. Semmiféle lottózási szisztémát nem követtek, olyan számokat húztak keresztül, amelyek éppen eszükbe jutottak. Feljegyezték a villamos és a vonat kocsiszámát, a házszámot, ahol éppen dolgoztak. Péntek délben a Visegrádi utca 103. számú ház előtt dolgoztak, megebédeltek a házkezelőség raktárában — otthonról hozott szalonna, kétforintos kolbász, paradicsom, szőlő került elő a tarisznyából —, majd leereszkedtek a három méter mélységbe. Tóthnak jutott eszébe, hogy megkérdezze az üzletajtóban álldogáló szabómestert: milyen számokat húztak ki. A többire már nem emlékszik. Csak arra, hogy néhány percen belül rögtönzött ünnepség támadt az utcán, összecsődült a szomszéd házak népe, megálltak a járókelők, s mindenki velük együtt örvendett. A két idősebb ember óvatos volt. Nem akartak hinni szerencséjüknek: szombaton utaztak haza, csak ekkor árulták el feleségüknek, hogy „félmilliomosok” lettek. Tóth Mihály első dolga volt, hogy a Budafoki Tejipari Vállalatnál dolgozó feleségét értesítse. Az öttalálatos szelvény letétbe helyezésénél már ott volt az asszony is. „Évek óta arra vágytunk, hogy szobakonyhás, vályogfalú budaörsi lakóházunkat nagyobbra cseréljük ki. Húszezer forintot gyűjtöttünk betétkönyvben erre a célra. Most már hamarosan meglesz...” mondja az asszony. Ki kételkedik ebben? (b. t.) A nyertesek az OTP irodájában bemutatják az öttalálatos szelvényt (Ágoston felv.) Magyar ENSZ - küldöttség utazott New Yorkba Az Elnöki Tanács kinevezte a Magyar Népköztársaság küldöttségét az Egyesült Nemzetek Szervezete közgyűlésének XVIII. ülésszakára. A küldöttség vezetője Péter János külügyminiszter, tagjai: Mód Péter, a külügyminiszter első helyettese, Csatorday Károly, hazánk állandó ENSZ- képviselője, Beck János, a Magyar Népköztársaság havannai rendkívüli és meghatalmazott nagykövete, dr. Ustor Endre és dr. Kőmíves Imre, a Külügyminisztérium főosztályvezetői. A küldöttség első csoportja Péter János vezetésével vasárnap elutazott Budapestről New Yorkba. WAwY A.1 1* -• * AfrUuswtdA __ Őszi vasárnapi verőfény (Ágoston felv.) Telefoninterjú a cukorgyárakkal Szerencs már küldi a mokkacukrot Szeptember másodikén kezdődött az idei „kampány” a cukorgyárakban. A feladat nagy, január derekáig 280—290 ezer vagon cukorrépát kell feldolgozniuk. Vasárnap telefonon érdeklődtünk a cukorgyáraknál, hogyan halad a munka a Szerencsen, az ország legnagyobb cukorgyárában, naponta 250 vagon répa fut végig a gépsorokon. Az előirányzatnak megfelelően szombaton a gyárba érkezett a szükséges répamennyiség és vasárnap hajnaltól teljes kapacitással dolgozhatott a gyár. Az utóbbi hetekben hiánycikknek számított a mokka-kocka. A szerencsi cukorgyár főmérnöke, Salánki István elmondotta, hogy már megkezdték a gyártást, az előirányzott 160 mázsa helyett naponta 170 mázsát gyártanak, s szállítanak folyamatosan a kereskedelemnek. Szerencsen, a cukorgyár egyik legjelentősebb vásárlója a csokoládégyár, ahová naponta két vagon cukrot szállítanak át a karácsonyi édességek készítéséhez. A Szolnoki Cukorgyárban ugyancsak teljes üzemmel dolgoztak. Hogy tehermentesítsék a vasutat, a környező nagy gazdaságokból szekérrel, autóival, vontatóval szállítják a gyárba a cukorrépát. Ezen a vasárnapon — akárcsak hétköznapokon — 230 vagon répát dolgoztak fel. A Sarkadi Cukorgyárban is lázas munka folyt. Lelősi Kálmán igazgató elmondotta, hogy napi teljesítményük 30 vagon kristálycukor. Az előállításához szükséges cukorrépa mennyiség erre a napra is idejében megérkezett. Derekasan dolgoztak a cukorfőzők, s külön dicséret illeti a centrifuga állomás dolgozóit, akik között sok új ember van, s nagy igyekezettel sajátítják el a szakmát. Az igazgató elmondotta, hogy a hét eleji nagy esőzések idején késtek a távolabbi megyékből küldött szállítmányok. Ekkor segítséget kértek a környező vidék: Gyula, Békéscsaba, Szeghalom, s más nagyközségek termelőszövetkezetektől. A szövetkezeti tagok esőben szedték földjeikről a répát, hogy a cukorgyár munkájában ne legyen fennakadás. Most azonban már zavartalan a vasúti szállítás is. Hétköznapi műszak vasárnap is a Ferencvárosi pályaudvaron Vagon vagon hátán. Mozdonyok sietnek, mozdonyok pihennek, vizet vesznek, eszik a szenet. Ezüstösen fénylő síntenger, ameddig a szem ellát. A hangszórók rekedten kiáltoznak, mozdulnak a kerekek, s az emberek. Ferencvárosi pályaudvar. Vasárnap délelőtt. Az ország vasúthálózatának legnagyobb központja. Itt találkoznak a szélrózsa minden irányából érkező tehervagonok. A gurítódombokról sebesen szaladnak, majd lelassulnak, besorolnak az új szerelvénybe. Várják a jelt, hogy a Franciaországból érkezett vagon Szeged felé induljon el, a diósgyőri kocsi pedig a Szovjetunióba. Mozog, iramodik az élet, egy percnyi megállás nincs. A vasutasok koromfeketén, olajosan, hallatlan energiával dolgoznak a sínek között. , Rendben — és mégsem rendben odébb, a rakodóhelyeken csendesen vesztegelnek a vagonok, annál erőteljesebben dolgoznak a rakodómunkások. Az éjszaka 178 vagon futott be, ötven vagon élőállat a Sertés- és Marhavágóhíd részére, foszfát a Kénsavgyárnak, szén, építési anyagok. Reggel nyolckor még 27 éjszaka érkezett vagon nem került a helyére, de két óra múlva jelentik Görög Imre főintézőnek: már ezek kirakodását is megkezdhetik. Délutánra üresek a vagonok, este indulhatnak tovább. Rendben van tehát minden. — Rendben? Nem mondhatnám — gondolkozik hangosan a főintéző. — A mi pályaudvarunkon egy nap akár 300 vagont is ki lehetne rakni, s legalább ugyanennyit berakni. S ezen a vasárnapon különösen kevés a berakásra szánt vagonok száma. Szombat reggel azt jelezték, hogy 57 kocsit kell áruval megrakni. Délután viszont a Marhavágóhíd jelentette, hogy nem veszi igénybe a számára biztosított hat hűtővagont, mert nem tudták előkészíteni az árut. Az 57-ből így lett 51. Huszonegy vagont az Orvosi Műszergyár műszereivel raknak tele, harmincat pedig a Kénsavgyár termékeivel. De hol vannak a többi üzemek, amelyeknek a mi pályaudvarunkon van a rakodótelepe? A Hazai Fésűsfonó, a Fémáru és Szerszámgépgyár, a Lámpagyár, a TÜKER 26-os telepe, a Fővárosi Út- és Vasútépítő Vállalat, az Aszfaltútépítő Vállalat? Vasutasok kerestetnek ! Nehezíti a Ferencvárosi pályaudvar munkáját az is, hogy a vasutasok kevesen vannak. A legtöbben kétféle munkát is ellátnak. Újságban, falragaszokon hirdetik, hogy embereket vesznek fel. Nem sok eredménnyel. A fiatalok alig jelentkeznek. A pályaudvaron délután már csendesedik a rakodómunkások lendülete: végeztek. Holott a vállalatok tervszerűbb munkája esetén a vasárnapot is jobban ki tudnák használni. Viszont a vasutasok munkájában ilyenkor sincs percnyi megállás. Vagon vagon hátán, mozdonyok követik egymást, hangosan pöfékelve, sietnek az ország és a világ szinte minden pontja felé. Benkő Tibor