Hétfői Hírek, 1966 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1966-11-21 / 47. szám

Podgornij visszaérkezett Bécsbe Szovjet-osztrák közös közleményt adnak ki — Telefonjelentés — BÉCS: Az osztrák sajtó pártállásra való tekintet nélkül, szinte napról napra szívélyesebben írt Nyikolaj Podgornijnak­, a Legfelsőbb Tanács elnökének látogatá­sáról. Egy jellel több arra, hogy a nemzetközi visszhan­got keltő szovjet—osztrák tárgyalások sikerrel folytak. Erre lehet következtet­ni a mai lapokból és Klaus kancellár szom­bat esti rádióbeszédé­ből is, amelyben kije­lentette: „az tette a legnagyobb benyomást, milyen pozitíven ítélte meg a szovjet államfő Ausztria szerepét Euró­pában”. Hír szerint: Ausztriának az európai problémák meg­oldásában, a nemzetközi enyhülésiben betöltött szere­pe került napirendre azokon a nem hivatalos megbeszé­léseken is, amelyeket szov­jet kormányférfiak vidéki körútjukon programon kívül folytattak Klausszal. A badgasteini pihenés után Podgomij és kísérete tegnap este Salzburgba ér­kezett. Podgomij beszédet mon­dott. Többek között kijelen­tette: — Látogatásom idején megvitattuk a Szovjetunió és Ausztria kétoldalú kap­csolatainak kérdéseit, to­vábbá olyan nemzetközi kérdéseket is, amelyek va­lamilyen mértékben orszá­gaink érdekeit érintik. Megelégedéssel állapít­hatom meg, hogy e kérdések között sok olyan van, amelyekre vonatkozólag egysége­sek a nézeteink. Számos problémát illetően álláspontunk közel van egy­máshoz, egyeseket illetően nézeteink különböznek. Mégis mély meggyőződé­sünk, hogy a Szovjetunió és Ausztria vezető személyisé­geinek kapcsolatai egyre in­kább elősegítik a kölcsönös megértést. — Ausztriai tartózkodá­sunk során még jobban meggyőződtünk arról, milyen sok lehetőség nyílik orszá­gaink kapcsolatainak továb­bi fejlesztésére. Erre nem­csak a kultúra, hanem a tu­domány, a techniika, a gaz­dasági élet, a kereskedelem terén is komoly perspektí­vák nyílnak. Vasárnap a Mozart-város megtekintése szerepelt a műsorban. A köztársasági elnök különvonatán a szov­jet államférfiak a kora dél­utáni órákban visszaérkez­tek Bécsbe. Este Podgornir a szovjet kolónia tagjaival találkozik, holnap reggel pe­dig különrepülőgépén visz­­szatér Moszkvába. Értesülé­sek szerint már kész a lá­togatásról kiadandó közös közlemény, amelyet valószí­nűleg röviddel a vendégek elutazása után nyilvánosság­ra hoznak. A rendkívül szí­vélyes légkörben folyt esz­mecserék alapján feltehető, hogy a dokumentum hang­súlyozza az egyetértést a mai nemzetközi politika egy sor fontos kérdésében, és kifejezésre juttatja majd a két ország készségét kapcso­latainak továbbfejlesztésére, mindenekelőtt a kereskede­lem és a kultúra területén. Heltai András X. ÉVFOLYAM, 47. SZÁM, ÁRA: 1 FORST 1966. NOVEMBER 21. HÉTFŐ EsapEae 6-11 fok Várható időjárás hétfő es­tig: Időnként felszakadozó felhőzet, szórványosan elő­­forduló esőkkel. Gyenge, át­menetileg megélénkülő, vál­tozó irányú szél. A hétfő reg­geli és a kora délelőtti órák­ban többfelé ködképződés. A várható legalacsonyabb va­sárnap éjszakai hőmérséklet: 0, plusz 5, a legmagasabb nappali hőmérséklet hétfőn 6—11 fok. Az évszakhoz ké­pest enyhe idő egyelőre to­vább tart.­­ Az utóbbi napokban sok csapadék hullott Ausztriára, Linznél szombat óta 3 centi­métert csökkent, Kremsnél 26 centimétert emelkedett a vízállás. A magyar szaka­szon, a tegnapihoz viszonyít­va, Vácig 8—10 centiméteres az emelkedés. Budapestnél és attól délre a folyó apad. Az ausztriai esőzés nem oko­zott veszélyt. Drámai k kizdelem a megvadult tengerrel — Telefonjelentés — RÓMA: A Pó deltájába bezúdult tengervíz magas­sága vasárnap délben to­vább emelkedett. Több he­lyen elérte a 3, 4, sőt, a 6 métert. A földszintes paraszthá­zaknak már a tetejük sem látszik ki a vízből. A lakos­ság többsége fejvesztetten menekül az ismét megkezdő­dött sűrű esőzésben. A hely­színen maradt emberek a ka­tonasággal karöltve való­sággal életveszélyben dol­goznak a még megmaradt gátak védelmén. A Pó-deltát először a Pó folyó öntötte el, november 7-én. Még nem is vonult tel­jesen vissza a folyó meg­áradt vize, amikor novem­ber 13-án hajnalban a viha­ros széltől felzaklatott Ad­riai-tenger zúdult rá a meg­gyötört falvakra és városok­ra. A vasárnap délutáni je­lentések szerint nyolc lakott község teljesen elpusztult. A delta központja, a 22 ezer lakosú Porto Tolle mezőváros, negyedik napja ismét víz alatt áll. A tragédiát fokozza, hogy több ezer ember nem haj­landó engedelmeskedni a kiürítési parancsnak. Az el­múlt 15 év alatt eddig hu­szonnégyszer öntötte el a víz ezt a tragikus sorsú ország­részt. A mostani csapás egymaga borzalmasabb, mint az eddigi huszonnégy együtt­véve. Miközben a Pó deltájából kétségbeesett segélykiállások érkeznek az olasz fővárosba, a Rómába érkezett egyéb hí­rek szerint az ország más el­árasztott területein nagyon lassan, de javul a helyzet. Az elöntött nagyvárosokból: Velencéből, Trentóból, Gro­­settóból a víz visszavonult. Az ár okozta romok eltaka­rításának üteme azonban nem mindenütt kielégítő. Firenzében 48 órája havas eső esik. Még mindig száz- és százezer tonna szennyes ár és iszap borítja a külváro­sok utcáit, nagyon sok a rom és a törmelék. Szünetel az ipari és a kereskedelmi tevékeny­ség. A szállítási nehézsé­gek és az üzlethálózat teljes hiánya miatt nincs elég élelmiszer. Egy da­rab kenyérért órákig kell sorban állni. — FOLYTATÁS A 2. OLDALON — M­egérkezett Ferihegyre a Vasárnap délelőtt fél 12- kor megérkezett Moszkvából Ferihegyre a TU–134, mely az elmúlt hetekben több eu­rópai és ázsiai országban mu­tatta be, mit tudnak a szov­jet repülőgép-tervezők. Új­szerű, eddig Budapesten nem ismert hatalmas gépmadár pihent a kifutópályán. A megérkezés után a TU— 134-et Sz. M. Jaeger, a Tu­­poljev tervezőiroda főkonst­ruktőre, a műszaki tudomá­nyok doktora, a repülőgép tervezője mutatta be a ma­gyar légiközlekedés vezető munkatársainak. Majd a TU —134 a főkonstruktőrrel az élen, próbarepülésen látta vendégül Rónai Rudolfot, a közlekedés- és postaügyi mi­niszter helyettesét, valamint a magyar légiközlekedés ve­zető munkatársait. A gép több mint ötven­ percig tar­tózkodott Magyarország lé­giterében s mikor újra le­szállt, Lénárd György fő­mérnök a szakemberek egy­behangzó véleményét így fog­lalta össze: „Ez a gép min­dent tud, amit a korszerű utasszállítónak tudnia kell.” A TU–134 és a vele érke­zett szovjet vendégek szer­dán hagyják el Budapestet. Következő állomásuk: Prága. (Révész Tamás felvétele) Bravúr Százhalombattán V . - Rekordidőn­lőtt új generátort szereltek az elromlott helyébe Szerény, de emelkedett hangulatú háziünnepségen köszöntötték a hét végén a Százhalombattai Erőmű­ben dolgozó Ganz-MÁVAG- szerelőket, akik bravúrosan gyors munkával üzembe helyezték az erőmű IV. gépcsoportját. A rohammunkára azért volt szükség, mert egy hó­napja — próbaüzemelés köz­ben — elromlott a IV. gép­egység Ganz-generátora. Ez­zel veszélybe került a téli csúcsterhelés áramellá­tása. Márpedig egyre hidegebb lesz, egyre korábban sötéte­dik, ezért az elkövetkező he­tekben a szok­ásosnál jóval több elektromos energiára van szüksége az országnak. A műszakiak megtalálták a megoldást: az ugyancsak próbaüzemelés előtt álló V. gépcsoport generátorát le kell szerelni és át kell vinni a IV. gépegységre. A Ganz- MÁVAG szerelői vállalták a nem könnyű feladatot: egy ilyen generátornak csupán a felszerelése is általában mintegy 25 napot vesz igény­be. Amit vállaltak, teljesí­tették: egy hónap alatt elvégez­ték a leszerelést is, az át­­telepítést is, a felszere­lést is. A gépóriás szom­baton már áramot ter­melt, folytathatta a pró­baüzemelést­ A Ganz-brigádok azt ígérik, hogy további fennakadás sem lesz: az V. gépegységre felszerelik a VI. gépegység részére készült generátort, így a próbaüzemelés legké­sőbb 6 héten belül itt is meg­kezdődhet. Januárra — ha minden jól megy — a IV-es és V-ös egységre kapcsolt szovjet generátorok segítsé­gével annyi energiát tudn­tak termelni Százhalombattán, mint az Inotai Erőmű teljes teljesítménye. Gólzáporos búcsú Szeged és Eger az NB B-ben Csepel:MTK 2:0 Ferencváros-Óid 6:0 Pécs—Dorog 3:1 Bp. Honvéd— Dunaújváros 2 :1 Vasas- Győr 3:3 U. Dózsa-Diósgyőr 3:0 Tatabánya-Salgótarján 4:1 Az 1986. évi NB I. végeredménye 1. Vasas 26 17 9 — 67:27 43 2. FTC 26 16 5 5 71:33 37 3. Tatab. 26 12 8 6 41:18 32 4. Ü. Dózsa 26 13 6 7 67:39 32 5. Győr 26 11 9 6 38:29 31 6. Honvéd 25 14 3 9 46:43 31 7. Pécs 26 8 13 5 29:30 29 S. Csepel 26 10 7 9 32:37 27 9. Diósgyőr 26 10 4 12 30:31 24 10. MTK 26 7 6 13 28:49 20 11. Salg. BTC 26 6 6 14 24:40 1S 12. Dunaújv. 26 4 9 13 19:37 17 13. Ózd 26 4 4 18 31:73 12 14. Dorog 26 2 7 17 24:61 11 Pesten át Pétre tart a gép-góliát Óriás gépegységet, vegy­ipari berendezést szállítanak Hamburgból a Péti Nitro­géngyárnak. A góliát­-gépet szállító, 64 keréken gördü­lő, 5 méter 30 centiméter magas és 51 méter hosszú teherautó-szerelvény most Prága felé tart. Somoskőúj­falunál lépi majd át a ma­gyar határt, és Gödöllőn, majd Budapesten át megy tovább Pétre. Nagy problé­mát okoz a Pesten átvezető út: a gépegység magas, hosz­­szúsága miatt pedig nehéz a fordulás.

Next