Heti Válasz, 2002. január-február (2. évfolyam, 1-8. szám)

2002-01-04 / 1. szám

P OLVASÓINK ÍRJÁK SZABADSÁG ÉS HAGYOMÁNY Heti Válasz, 2001. november 23. (74-76. oldal) „Vajon létezik-e hagyomány, vagy csak hagyományok vannak?" Babarczy Eszter kérdése önmagában is vitaindító lehetne. Sőt kellene is, hogy legyen, mert e kérdés tisztázása nélkül állandó­sul az a gyakorlat, hogy egyetlen íráson belül pusztán fogalma­zási-technikai okból váltja egymást egyes és többes. Nos, mi­után a régiségben, a hagyományok keletkezéseinek korában nincs demokrácia, hanem a dolgok hierarchikus rendje szabá­lyoz, helyesnek tűnik a hagyományt/hagyományokat saját köze­gükben tárgyalni. Tehát kérdésünk: van-e hagyomány, melyet valakik művelnek is, tehát él, melyből a hagyományok többese levezethető, illetve legalábbis ilyen igénnyel lép fel? Igen, van. Ez az Evola-Guénon-Hamvas Béla-László András nevével jelez­hető őshagyomány-iskola. Hozzáértés híján nem vetemedem részletes bemutatására, csak vázlatosan: 1. Az emberiség legko­rábbi megnyilvánulásaiból merít, s a nagy kultúráknak is a fény­korukat megelőző, alapozó hőseit tekinti mérvadónak. 2. Hisz az ember magas szellemi, kinyilatkoztatásszerű eredetében, ebből egyenesen következik, hogy 3. a világban fejlődés tartósan nem lehetséges. 4. Az ismert világvallásokat megalapozó eszméket saját rendszeréből szervesen levezeti. Mindezen nézeteit oly kö­vetkezetességgel képviseli, mellyel minden, a közéletben mérv­adó erőt magára haragít, így kizárja magát a köztudatból. Következnek fentiek után a hierarchikus rendbe szerveződő­szervezhető hagyományok. Számunkra első a kereszténység. Je­lentőségéről a legszebb igét egy buddhista barátomtól hallot­tam. Abban az időben a cenzúra még működött, de már enyhült a nyomás, és előkészületben volt a Tibeti halottaskönyv magyar kiadása. Ez egy igen régi irat, funkciója volt a maga idejében: a haldokló felkészítése a köztes lét nehéz látomásaira az üdvösség (nirvána) elnyerése céljából. Nagy izgalommal vártuk, és baráto­mat ostoba kérdéseimmel rendszeresen zaklattam. Kaptam oly választ, melyre legkevésbé számítottam: „Mi európai magyarok vagyunk, ezt a tényt semmilyen későbbi választás nem befolyá­solhatja. Tehát halálunk után sem az ázsiai istenségek, hanem a keresztény szentek jelennek meg lelkünk vízióiban." Ebből a mondatból tárgyunk egy fontos tulajdonsága válik nyilvánvaló­vá, az, hogy hagyományait az ember nem választhatja szabadon. Harmadik fokozatban ismét alapkérdések merülnek fel és kap­nak egyfajta választ. Ezúttal a Pap Gábor-Molnár V. József ne­vével jelezhető iskola munkássága ad irányt. Tárgya a magyar népi kultúra, valamint az összes, állapota szerint még kutatha­tó más nemzeti kultúra, amennyiben képes hozzájárulni szerves kultúránk megismeréséhez. És itt kulcsfogalomhoz érkeztünk, a szervesség fogalmához. Ezt alaposabban kell körüljárni, és lehe­tőleg definiálni, mert bármiféle hagyománynak és kultúrának ez a fokmérője. Hamvas Béla ilyenformán fogalmaz: „a kultúra a le­hetséges emberi tevékenységek közötti nagyfokú összhang". Te­hát nem a színház, nem hókuszpókusz, hanem az összhang, az egység maga. Ugyanakkor: néprajzosaink ezt az összhangot ne­vezik szervességnek, elkülönítve, mint jelzőt, a kultúrától. Megkísérlem definiálni a szervesség fogalmát: szerves az a lét, melyben minden mindennel összefügg. Nem önmagában, hanem a szilárd és aktívan gyakorolt hitben. A szervesség nem magyar ügy, minden más kultúrának is az alapja. Sajnálatos mó­don a mai világot meghatározó nagy nyugati népek eredeti kul­túrájukat oly mértékben elhanyagolták, hogy az már végzetes. Ma aktív néprajzos kataink, Erdélyi Zsuzsanna, Berecz András sem igen találtak nyomot. Végül is van egy hagyomány és vannak hagyományok. Van kö­zös emberi őshagyomány. Ha az ember isteni teremtmény, és nem a fáról szállt le, akkor van őshagyománya is. Ha pedig te­remtmény, akkor felejt, és a felejtés egy fokán kitalálja a hagyo­mányokat. S mivel nem felejtettünk meg mindent, műveljük a teológiát, a hungarológiát, germanisztikát, miegymást, nemze­tek szerint, s családi hagyományainkat lehetőségeink szerint. Pogány István, Budapest NYOLC ÉV Heti Válasz, december 14. (3. oldal) A magyar nemzet becsületes erkölcsi értékeket, kötődéseket, célokat hordozó része könnyekkel búcsúzott Antall Józseftől, pedig közülük is sokan bevették a rendszerváltozás gyógyu­láshoz szükséges keserű piruláit, és tehetetlenül nézték, hogy a méltatlanok pirula helyett aranyat kaptak, és korábbi politikai hatalmukat szégyentelen köpönyegforgatással gaz­dasági hatalommá konvertálták. Egyetértek azzal, hogy 1998 óta beérnek lassan azok a gyümölcsök, amelyekhez a fát An­tall József ültette el. A cikk azon állításáról, hogy a sok ered­ményt, amire szegény Antall József bólintana, ma már „ter­mészetesnek" tartjuk, sajnos azt kell írjam, hogy ez az idő még nem érkezett el. A gazdasági és a más szellemű manipu­láció és az azt közvetítő médiahatalom a lakosság közel felét vakká teszi. Magyarországon nincs sajtószabadság. A Nyugat­nak tehát igaza van, de nem mindegy, hogy melyik oldal van hátrányban. Remélhetőleg egyszer a többség nem azoknak az újságíróknak hisz, akik ma is komoly pozícióban vannak a ré­gi gárdából. Egyikük Antalit halálakor Caligula lovához, istál­lómesterhez hasonlította, és azt írta, hogy a nép Antalit nem gyászolta. Sőt a gyászt úgy gúnyolta, mint „macskák farkára kötött fekete szalagot". Dobos Zsolt, Miskolc ELITBAJOK Heti Válasz, december 14. (8-10. oldal) A cikkhez mellékelt fotó képaláírása, mely szerint a kép a Kút­völgyi kórházat ábrázolná, téves. A képen látható épület nem azonos a Kútvölgyi kórházzal. Megjegyzést fűznék a cikk alábbi mondatához: „A többi vezető politikusnak legfeljebb azt az előnyt biztosítják, hogy bár éppúgy kétágyas szobában feksze­nek, mint a többi beteg, esetleg nem kapnak szobatársat." Ta­lán érdemes emlékeztetni arra, hogy az úgynevezett kétágyas szobákat - a kórház épületét a 40-es évek elején tervező - Csánk Elemér műépítész eredetileg egyágyas szobáknak tervezte. Zimányi Magda, Budapest 4 . heti Válasz 2002/11/04

Next