Heti Válasz, 2003. január-március (3. évfolyam, 1-13. szám)

2003-01-03 / 1. szám

szóló törvényre, amely akkor a demok­ratikus jogrend felszámolásához veze­tett. Jogosak a félelmek? ►W Ha gondok vannak is a sajtósza­badsággal, a szabadosság felé elmoz­dulással, látni kell, hogy egészen más történelmi, társadalmi helyzetben va­gyunk, mint 1946-ban, amikor volt egy, a megszálló hatalom által támo­gatott, nyílt diktatúrára törő párt. A mostani Magyarországon a demokrati­kus jogállam intézményei fejlettek, nincs megszálló hatalom, tehát a tör­ténelmi párhuzamot nem látom indo­koltnak. Az kétségkívül igaz, hogy a gyűlöletbeszéd­­ erkölcsileg bár­mennyire elítéljük is, bármennyire mérgezheti is az emberi együttélést - jogilag nehezen szankcionálható, hi­szen ez a szólásszabadság, a vélemény­­nyilvánítás alapvető jogát sérti. Pon­tosan meg kell jelölni, hogy mely ese­tekben - konkrét személyek, csopor­tok, intézmények ellen, létüket fenye­getve uszítanak - kell meghúzni bizo­nyos határokat. De ezt nem diktálhat­ja napi politikai szándék, hiszen a szó­lás- és véleménynyilvánítás szabadsá­ga mindenekfölött áll. ►M Ez a tervezet még nem került a parlament elé, de az ügynöktörvény módosítása és a drogtörvény enyhíté­se máris komoly viharokat kavart. A Magyar Demokrata Fórum már jelezte, hogy a köztársasági elnökhöz fordul, kezdeményezze az Alkotmánybíróság­nál a normakontrollt. Egyetért a fel­vetéssel? ►H Mindkét kérdéskör nagyon fontos, a társadalmat komolyan érintő problé­mával foglalkozik. A köztársasági elnök­nek kötelessége normakontrollt kérni, amennyiben aggályai vannak az elfoga­dott törvény alkotmányosságát illetően. De ez csak a törvények szövegének is­merete és alapos vizsgálata után történ­het meg. Mivel még tart az említett jog­szabályok parlamenti vitája, javaslom, térjünk vissza később erre a kérdésre. »­ A médiatörvény értelmében a köztársasági elnöknek és a miniszter­­elnöknek közösen kell az ORTT élére vezetőt jelölnie. A sikeres jelölés talán előmozdíthatja a médiabékét, talán elkezdődhet a közös gondolkodás a törvény módosításáról. Lesz média­béke? ►H Mindegyik politikai erőnek érdeke kell legyen a médiabéke megteremtése. Tudom, hogy ez nem egyszerű folyamat. Számos kérdést kell tisztázni ezzel kap­csolatban, például a média hatalmának, nem ideális esetben túlhatalmának kér­dését, a pártok befolyásának problémá­ját, a civil kontroll szerepét, és még so­rolhatnánk. Ha ezekre a kérdésekre a törvényhozók és a média nem talál meg­nyugtató válaszokat, akkor a nézőknek - megkockáztatom - jelentős része el­fordul a médiától, s ez sem a politikai erőknek, sem a médiának nem lehet ér­deke. Nem beszélve arról, hogy az Euró­pai Unió tagjaként is sürgető felada­tunk a médiabéke megteremtése. ►M Egyházi vezetőkkel többször ta­lálkozott. Miért tartja ezt fontos fel­adatának? Miként vélekedik az egyhá­zak társadalmi szerepéről? ►W Néhány hete a finanszírozás, az intézményalapítás kérdéseiben közve­títettem a kormány és a történelmi egyházak között. Később, a hagyomá­nyos adventi találkozón az országban és a határon túl élő egyházi vezetőkkel ezúttal nemcsak pasztorális gondjaik­ról és örömeikről cseréltünk eszmét, hanem arról a feladatról is, amit az Eu­rópai Unióhoz való csatlakozás ránk ró. Meggyőződésem, hogy az egyházak so­kat tehetnek azért, hogy az emberek felismerjék és tudomásul vegyék: an­nak a nagyobb politikai egységnek le­szünk a részei, amelyhez történelmünk és kultúránk ezer éve hozzáköt ben­nünket. Ugyanakkor szükség van mindarra a lelki tartásra és öntudatra is, mely a hívő embereket jellemzi, hi­szen az unión belül meg kívánjuk őriz­ni saját arcunkat, kultúránkat és hitün­ket. Ezek a beszélgetések azért is na­gyon fontosak, mert személyesen érte­sülhetek a határon innen és túl dolgo­zó egyházak problémáiról. ►N Az Országgyűlés úgy döntött, hogy a köztársasági elnök hivatala költözik a nagyközönség által is meg­csodált budai Sándor-palotába. Mi­lyen érzésekkel fogadta a döntést? ►H A hatalmi ágak szétválasztása alapvető feladat egy fejlett demokráciá­ban. Nemcsak működésük tartalmi vo­natkozásait figyelembe véve, hanem szimbolikusan is. A rendszerváltozás óta restanciája a politikának, hogy a három közjogi intézmény elhelyezését e szem­pontot mérlegelve megoldja. Az első lé­pésre most sor került azáltal, hogy a köztársasági elnök hivatala - várhatóan január elején - a budai Sándor-palotá­ba költözik. Mindezekre tekintettel el­mondhatom, hogy az Országgyűlés dön­tése alapján, a kormány támogatásával költözünk, de jó érzéssel megyünk az új helyre. Osztovits Ágnes 2003/01/03 heti Válasz : 7 MEGFONTOLANDÓ TÖRVÉNY Mádl Ferenc köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek az Egyes szociális tárgyú törvények módosításáról című törvényt, mivel a bevezetendő szabályozás - megítélése sze­rint - hátrányosan érintheti azokat az állampolgárokat, akik a szociális alapellátásokat egyházi intézményben kívánják igénybe venni. Az alkotmány, a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény és az egyházakkal kötött megállapodások az állam és az egyházak viszonyát a szét­választás mellett úgy szabályozzák, hogy a felek számára partneri együttműködést írnak elő. A köztársasági elnök úgy látta, a törvény elfogadásával ez a partneri együttműködés sérül. Az állam és az egyházak között korábban létrejött megállapodás értelmében a kormány csak előzetes egyetértés esetén hoz az egyházakat hátrányosan érintő döntést. Ez a mostani javaslat szigorúan jogi szempontból nézve nem esik ugyan a tövény jogi hatálya alá, de a törvény szelle­mét tekintve sérti azt. Ezt bizonyítja az a tény, hogy a történelmi egyházak vezetőinek és a miniszterelnök részvéte­lével tartott, Mádl Ferenc által kezdeményezett megbeszélésen az egyházak részéről mindenki sé­relmezte a törvénytervezetet. A miniszterelnök ezért ígéretet tett a parlamentnek benyújtott ja­vaslat, illetve módosításának megvizsgálására. Erre a feszített parlamenti munka miatt azonban már nem volt idő. Most a törvény megfontolásával, újragondolásával erre lehetőség nyílik. Tekintettel arra, hogy ez a javaslat más tövényeket is módosít, olyanokat, amelyek kedvezmé­nyeket biztosítanak az állampolgároknak, a köztársasági elnök felkérte az Országgyűlést, hogy a lehető leghamarabb tűzze napirendjére az újratárgyalást. Egyben javasolta, hogy a törvényjavas­latban foglalt kedvezmények a módosítás elfogadásakor visszamenőleges hatállyal lépjenek élet­be, hogy egyetlen állampolgár se járjon rosszabbul a törvény hatálybalépésének késedelme miatt.

Next