Hetilap, 1845. április-december (1. évfolyam, 1-79. szám)

1845-08-01 / 36. szám

Czélja a’ mester-ínas­ iskolának, hogy az iparos osztály roppant számú sarjadéka rövid ideig bár, de még is nevelés- és oktatástanilag intézett körülmé­nyek között javuljon és értelmesedjék. Azt véljük, hogy e’ kitűzött czélra nézve némi magyarázat helyén álland itt. — Nem számolunk arra, hogy a’ mester növ­endék megszerezvén az ezen isko­lában nyerhető képeztetést, többé oktatásra nem szoru­­land, ’s az iparköri neveltetés magasabb fokait nélkü­lözheti; ’s azért csak azt terveztük, hogy, inas­ éveiből kikelve, az öntanulásnál felébresztett ingerét hor­dozza keblében ’s birja annak előleges, feltételező is­mereteit. És mi meg vagyunk győződve miként az ál­talunk tervezett mester-inas-iskola, bár nem pótolja az ipartanodát, de ez által sem pótoltath­atik. Míg az ipar­tanodákat ollyan növendék-sereg használja, mellynek egyedüli feladata : értelmi képződés, egyedüli foglal­­kodása, az iskolába-járás,­­s ezért minden idejét csak az iskolára ’s otthoni tanulásaira fordíthatja, addig a’ mester-inasnak, kinek javára akarjuk iskolánkat meg­alapítani, fő hivatása az, hogy választott mesterségének durvább munkáihoz hozzá-edződjék, annak gyakorlati fogásait és teendőit eltanulja, műhelyi ügyességet sze­rezzen; — továbbá egy nagy tartozása az, hogy bele­­oltván minél előbb mesterének dolgaiba, ennek munká­val, szolgálatokkal rója le tanbérét, rója le élelmezése, sokszor ruházata költségeit, ’s helyre állítsa mind azon kisebb nagyobb károkat, miket ügyetlensége és tanulói balgaságai által okozgat; szóval viszonyai ollyanok, mik nem engedik mühelyi elfoglaltsága rovására tanulásra használni a’ napnak rendes iskolai óráit. — Különböz­vén tehát a­ fiatalság e’ két osztálya mind hivatása­ mind viszonyaira nézve, igen természetes, hogy az intézetek, mik egyiknek is másiknak is hivatásszerű és lehetséges képeztetést adjanak, szinte különbözzenek egymástól annyira, hogy kölcsönös pótszerei ne lehessenek egy­másnak. És ha ez így van az ipartanodák és a’ mi m­ás—is­­kóláink között, nincs különben ezek és az elemi isko­lák között sem. Az elemi iskolák ugyanis, noha tantárgyaikra nézve megközeliték a’ mi tervünket, még is távol esnek attól az általunk indítványozott ’s az inás iskolákban, mint hiszszük, egyedül alkalmazható módszerre ’s az időre nézve. Az elemi iskolákban az oktatás úgy vezéreltetik, mi szerint a’ növendék otthon tanulja meg a’ feladott leczkét. Az inas­ fiútól pedig várni is alig lehet, hogy otthon, legalább rendesen, tanuljon, ’s azért magában az iskolában kell az oktatónak olly módszert követnie, hogy czélszerű ismétlések nyomán, ’s a’ növendékek kölcsönös mesterkedése mellett, tanuljanak és tanitassa­nak a’ gyermekek. — Azután az elemi iskolák rendsze­rezett órái itt is elvonnák a’ gyerköczöket nappali mun­káiktól, ártva rendeltetésöknek, ’s áldozatot igényelve a’ mestertől, a’ mi sem tanácsos sem méltányos, de nem is sikerül; minek legszólóbb bizonysága az, hogy íme a’ nemzeti iskolákba, mik eddig egyetlen intézetek vol­tak, hol a’ munkás osztály gyermekei tanítást nyerhet­tek , a’ műhelyekből talán egyetlen fiu sem jár, sem járatik. Érezvén az ipartanodák és elemi iskolák rendsze­rének megférhetlenségét a’ mester-inasi viszonyokkal, önkint oda vezérelteténk, hogy tehát valami olly inté­zetet alkossunk, mellynek igényei bele-illjenek a’ mű­helyek körülményei közé. Felosztottuk tehát az oktatást városonként, részint azért, hogy több városnak mester-növendékei egy helyre túlszámmal ne torlódjanak, az individuális oktatást a’ sokaság miatt ne lehetlenítsék; részint hogy az iskolák helybelisége által az ide oda járásban idő kiméltessék, a’ mi a’ netalán egy két számmal nyitandó iskolák tá­volsága mellett eszközölhető nem volna. Terveztetik tehát minden városban minden héten egy napon oktatás adatai úgy, hogy egyik nap az egyik városban, másikon a’ másikban,­­s igy folyvást a’ követ­kező városban a’ következő napon legyen nyitva az is­kola. E’ szerint: hétfőn: a’ belvárosban; kedden: a’Lé­pesd városban; szerdán és csütörtökön : a’ Terézváros­ban, (mert itt igen sok kézműves lakik); pénteken a’Jó­zsefvárosban, — végül szombaton: a’ Ferenczvárosban tartatnék iskola; vasárnapokon szünet lenne. Itt is szolgálunk indokolással. Vasárnapokra szünetet rendeztünk, mert e’ napon különben is el van már foglalva a’ gyermek. Dél előtt kell, hogy az isteni szolgálatban részt vehessen; majd kívánatos, hogy a’ sokszor nélkülözhetlen rajz­iskolát látogassa és tanuljon feszített szorgalommal; vagy, ha ide nem járhat, menjen hallgatni az iparegyesület va­­sár-és ünnepnapi azon népszerű előadásait, mellyek épen mert népszerűek, és mert mutatványokkal, kísér­letekkel vannak kapcsolatban, érthetők neki is és tanul­ságosak, legalább pedig tudvágyát ébresztik; de némelly czéheknél kihordásra is használtatik. Délután a’ czéhek szabályai szerint keresztyéni tanításra kell mennie a’ gyermekeknek, mitől elvonni semmi áron sem tanácsos. — És ha az azután felmaradandó időt akár mulatságra, mi a’ gyermeki kedélynek elkerülhetlenül szükséges, akár a’ szülök látogatására, akár végre kevés öntanu­lásra fordítja a’gyermek, mindenképen jól használta azt, ’s kár volna valamelly vasárnapi iskolázás által kedvtöl­­téseitöl, a’ szülőknek tartozott tisztelet megadásától, vagy a’ csak ekkor lehető öntanulástól elfogni. *

Next