Hetilap, 1847. január-december (3. évfolyam, 105-209. szám)

1847-12-03 / 201. szám

Egy vasút Fiumétól Vukovár vagy Zimony felé ked­­vencz­ eszme Magyarországban. Ezen terv kivitelére két út ajánlkozik: t. i. vagy részvényes társaság, vagy a kormány által. A magyar nemzet őszinte , bátor és nemesszivü. Egy dologra nézve azonban tehetetlen, t. i. tőkék gyűjtésére a munka megtakarításából. A szentírás azt mondja, hogy a hit által hegyeket mozdíthatni ki helyéből, hanem az bizonyos, hogy a democratai szónoklat, mint Magyarországban gyako­­roltatik, a suli alpeseket át nem töri, és a fiumeiek minden reménye azon nyugszik, hogy a jövő országgyűlés eljárása más teend, mint az előbbié volt, hogy végre más európai országok példájára egy conservatív többség teend valamit azon közlekedési eszközökért, mellyek a forgalom életerei. Midőn egy adriai tengeri kikötőről szólunk, szeret­nénk kerülni minden politikai beszédet, de Magyarország politikai helyzetétől lehetetlen Fiume anyagi jólétét elvá­lasztani; e kérdés gyakorlati szempontja azért következő lát­szik lenni. Austria és Magyarország ugyan népileg és or­­szágilag elválasztják, de anyagi érdekük elválaszthatatlan. Az élet minden körülményeiben a legjobb fizető legjobban, a legroszabb fizető legroszabban szolgáltatik. Az angol, fran­­czia és austriai jól fizeti kormányát, és azért jól szolgálnak fel nekik. A magyarországi szegény nemesség tribunusai (mondhatnám néptribunusok) az angol, franczia és austriai adórendszer eredményét kérjék, nem egyszersmind az elő­­legesen szükséges áldozatot, mi félig meddig egészséges emberi ész szerint is épen olly képtelen, mintha az ember a faültetés előtt gyümölcsöt akarna enni. Minden mivelt or­szágban az adó azon vetés, melly a közlekedési eszközök létesítésére fordítva, a földek becsét és jövedelmét emeli, és az utat azon kézművekhez m­egkésziti, mellyek a földmive­­léssel öszhangzanak, és mellyek , hogy egy szóval mindent megmondjunk, egy ország hatalmát, gazdagságát és jólétét képezik. Ha Austria e tekintetben valami különös tehetet­lenséget tüntetett volna fel, úgy meg tudnánk fogni a két ország politikai összeköttetése feletti okszerű elégületlensé­­get, de Austria gyakorlati bizonyságát adta azon ügyessé­gének , miszerint a birodalom anyagi segédforrásait tudja használni, és e tekintetben a szárazföld minden országaival (az egy Hollandot kivéve, melly nem alpeses , hanem zónás ország folyóvizekkel és kikötőkkel) teljesen egyenlő fokon áll, a kormány iránti bizodalmatlanság azért úgy látszik, hogy alaptalan. Fiume jövendője egy politicai kérdés megoldásá­ban fekszik, abban t. i. váljon a kormánynak megengedik e, hogy a 18-ik századi franczia encyclopedismus szerint büzlö speculativus kérdésektől egy kissé kinyugodjék, hogy a gya­korlati haszon rendszabályait, mint Magyarország megmér­hetetlen segédforrásai kifejlődése kívánja, foganatosíthassa. Ha a nemesség tribunusai azon helyzetben nincsenek, hogy a királyt, mágnásokat, és a misera contribuens plebs-et já­rom alá hajthassák, akkor Fiume javára semmi jobbat nem tehetnek, minthogy kényre s kedvre, minél hamarabb annál jobb, megadják magukat. Fiume rendeltetése úgy látszik a magyar termékek kivitele, mert ha az mindjárt mint szabad kikötő azon ked­vezményekben részesül is mint Triest, mégis csalódásnak tartom, ha valaki azt hiszi, hogy valaha nagy kézműi és gyarmati áruk lakhelye legyen; nagyon közel fekszik Tri­­esthez, és a fiumeiek megvallják, miszerint arra sem pén­zük, sem kereskedési összeköttetésük nincs, hogy önállólag fölléphessenek, ha csak Triesttel a szabad kikötői kedvez­mény el nem vétetik; erre nézve azonban legkisebb való­színűség sem mutatkozik. Triest közelsége mindig azon ki­kötőbe fogja a magyar vevőt csalogatni, hol legnagyobb al­kalma van a válogatásra, ez fog történni a gyarmati és kéz­­műáru-kereskedőkkel is, mivel ott vevő, és használható tő­­kepénz községben találkozik. Fiume nagy tápforrása most a hajóépítés, mit a suli alpesek jeles erdői úgy előmozditnak, mint az alacsony munkabér és a derék munkások. Jelenleg több mint húsz hosszú utu hajó van épülőben Fiuméban és a közel kikötők­ben, némellyek azok közül a fekete tengerre szánvák, mi­vel a magyar tengerpart fája sokkal tartósabb. Csak a ja­vításra van nagy szükség. Fiume szabad kikötő majd min­denre, csak a vasra nézve nem. Az angol és svéd vas meg van tiltva, azon tekintetből, hogy a vasművezet ez­által elő­­mozdítassék; ezt azonban a csempézés meghiúsítja, ahe­lyett hogy a vas a rendes vár­s után jönne, a kereskedő kényszerülve van mellékutakon beszerezni. E baj gyors or­voslást igényel. Hajó-építő helyen mint Fiume a vas nem védelmet igénylő közmű, hanem egy része a hajó-építési nyers­anyagszernek. Azért annak bevitelét nem kellene megszorítni. A stayer vas ugyan szegnek és késműves áru­nak jobb mint az angol vas, de a hengerhez, lánczhoz és horgonyhoz megkivántató keménységgel nem bír, és azon­felül fölényivel drágább. A Magyar- és­­Erdélyország­ban létező kisdedovo-i idézetek. Folyó­szám Az intézet helye. A vezérlő minősége Az intézet közvetlen vezetőjének neve. 1Almás (Kolozs. vmgye)igazgató Papp József. 2Arad­óvó Nagy József. 3B. Gyarmat 55 Toldy János. 4Besztercze-Bánya . 5 Rokosz István. 5Bályog . 55 Mihálcz N. 6Buda (várban) . 55 Horváth Ferencz. 7 — (Kristinaváros) . 55 Horkay György.8 — (Víziváros) 55 Vid­ics Péter.9 — (Tabán izrael.) .v Strass József. 10Debreczen (első) 55 Csokonay Dániel. 11 — (második) 55 Fodor Sándor. 12Décs 55 Turbucz Ferencz. 13Érsekújvár 55 Papp János. 14Fiume 15Gyoma . 55 Halász Márton. 16Győr Magvasy Mihály. 17Hédervár óvónő Körmendy Kata. 18Hídja óvó Szigethy Mihály. 19 Ipolyságh 55 Korosy János. 20 Istvánhegye (Krassó) 55 21 József­falva 55 Farkas József. 22Kassa (példány) 55 Grusz Károly. 23 — (belváros) 55 Grusz Konstantin. 24Kolozsvár 55 Pap István. 25 Kendi Léna tanító Nagy András.

Next