Hetilap, 1848. január-április (4. évfolyam, 1-33. szám)
1848-02-25 / 16. szám
16. Pest, péntek HETILAP. febr. 25.1848 ENCYCLOPEDICUS TARTALMÚ FOLYÓIRAT KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖZGAZDÁSZAIRA, BIOIPARRA ÉS KERESKEDÉSRE. Előfizethetni az Iparegyesület szállásán a szerkesztőség hivatalában (Újvilág utcza Ilkey-ház 2-ik emelet) vidéken pedig minden postahivatalnál félévre helyben 4, postán 5 ezüst forintjával. Egész évre kétszer annyival. — Megjelenik a Hetilap minden kedden és pénteken egalább egyegy tömött ivén. Ha tárgybőség kivánandjaxt sőt két ivén is. — Iktatmányi dij : egyszeri hirdetésnek minden petit hasábsoráért 3 kr., kétszeri hirdetés minden petit hasábsoráért 5 kr., háromszori hirdetés minden petit hasábsoráért 6 kr. e. p. Tartalom: „Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezéséről.“ — A téglaégetési agyagnemek vizsgálatainak szükségéről. (Glembay Karol). — Egyesületi mozgalmak. Tengerhajózási társaság. (Csanády.). — Műipari tárcza. Emelőgép. — Vegyes közlemények. Országgazdászat Marokkóban. Halálbüntetés egy hasábjáért. — Budapesti mozgalmak. — Hirdetések. — Vasút. — Gabonaár. — Statuspapirosok. — „Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezéséről.“ (Folytatás.) Számítási adatok. (III. Fejezet.) Miután a számok, ha helyesen használtatnak, győzőbbek mint minden vitatkozás, miután a külföldi adatok biztosabb alapot nyújthatnak, mint minden adatok nélküli okoskodás , ennélfogva a közlekedési eszközök mindegyikét, még a kiállítási tőke tekintetéből is szükséges megvizsgálni. Lássuk ezért először is a a) Vaspályákat. Ezek Angliában minden geogr. mértföldön 1 millió s610 ezer ezüst forintba kerültek, miből a földkisajátítás 11’4; a fölépítés, talap, tetőzet, állomások stb., 62'8; mozgonyok, szállítási eszközök 22’9; kezelés és vegyes költségek 2 9 percentet nyeltek el. A parlamenti előleges költségek a tőkének 5 — 6%-ét teszik. Belgiumban ugyancsak 1 geogr. mértföld került 788 ma ezer ezüst forintba, amiből az előbbi sor szerint az illető rovatok 77 7; 12 7, 6*6; és 3*0 percentet vettek igénybe. Francziaországban egy geogr. mértföld vaspálya egy millió és 16 ezer ezr forintba került. Hollandiában, hol (valamint Belgiumban is) a helybeli körülmények kedvezők ugyan, de a nagyobb munkabér,s áruszállítás miatt az építés, fölszerelés drága, egy geogr. mértf. vasút került 7122 ezer ez. forintba. Poroszországban csak 428 ezer forintba. Németországban 401 ezer ftba. Ausztriában 567 ezer ftba. Éjszakamerikában végre 414 ezer ftba , noha itt a munka olly drága mint Angliában, de a föld igen olcsó , ezen kívül pedig (mint a Hetilap m. évi 147 számában mondtuk) sehol a földön nem tudnak olly egyszerűen szélszerüen és olcsón építeni; — a talapgerendák a szomszéd erdőkből vétetnek ingyen , az állomások , mellyek különAngliában .ben is ritkák, ingyen fából készítenek, a pálya csak egy nyomású, a gyorsaság nem nagy (óránkint csak 3 geogr. mérföld). Ezen körülmények tették lehetővé Amerikában a kiterjedt vasútrendszer létrehozását. A vasutak pedig átalásban, Angol- és Francziaországokban s Belgiumban, a tőkének 82 —10 percentjét hozzák be, miből tiszta jövedelemkép 4—5°/o marad meg. b) Csatornák. Ezek kiállítási költsége igen változó, és több körülménytől függ, azért is itt kimerítő adatokat nem lírunk, de Angliában, (hol mintegy 150 millió ezüst forint fordítatott csatornákra) a különös nehézségtől ment vonalakon egy geogr. mértföld középszámítással 350 ezer ezüst forintba került. Éjszakamerikában csatornákra mintegy 100 millió ezüst forint fordítatott, mértföldenkint pedig mintegy 200 ezer forint. Francziaországban több első rendű csatornavonalak kiállítási költségei közép számítással egy mértföldre 400 ezer ezüst forintot tesznek. Németországon a Lajos-csatorna minden mértfölde átalában fél millió ezüst forintba került. Ezekből kitűnik, miszerint a csatornák, mellyek szállító eszközökkel még nem bírnak, (mint p. o. a vasutak gőz- és podgyászkocsikkal) ennek daczára is Németországban majd annyiba kerülnek mint a vaspályák, noha ezek egész éven át, amazok pedig az évnek csak bizonyos részében használhatók. — c) Kö u tak. A mesterséges köutak kiállítási és fentartási költségei, a külön országokban e következők: kiállítás ez. ft. 102,280 fen tartás ez. ft. 4,000 „ ott hol a forgalom naponkint „ 500 lóra tétethetik . 17,112 „ London mellett• 29,697 Éjszakamerikában . 138,000— Francziaországban . 70,000 1,800 Poroszországban. . 73,000 2,880 Belgiumban 66,000 1,420 Meg kell itt említeni, hogy ott vannak legjobb köutak, hol a kiállítási és fentartási költség legnagyobb, s mind a mellett is, a szállításbér ott legkisebb.