Heves Megyei Élelmiszergazdaság, 1986 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1986-06-30 / 12. szám

L ^ A MEGYEI TANÁCS V. B. MEO — A TESZÖV — AZ ÉLELMISZERIPAR ÉS AZ ERDŐGAZDASÁG LAPJa XVII. évfolyam, 12. szám Ara: 2,30 Ft 1986. június 30. Búzaminősítés A Gabona Tröszt vállalatai felkészültek az idei búzater­més fogadására, ami ezúttal azért adott többletmunkát, mert 1986-tól kezdve az étke­zési búzát a sikértartalom sze­rint minősítik. Az intézkedés oka: megnőtt az igény a jó minőségű búzák, illetve a be­lőlük készített liszt iránt. Nemcsak a hazai sütő- és tésztaipar igényli a magasabb sikértartalmú alapanyagot, ha­nem a külpiacon is mind ke­resettebbek az ilyen termékek. Az új minősítési rendszer egy­értelműen a búza minőségé­nek javítására ösztönzi a ter­melőket. Eddig az étkezési búzának minősített fajtákat minősé­güktől függetlenül, az úgyne­vezett étkezési kategóriába so­rolták. A tapasztalatok viszont azt mutatták, hogy az étkezé­si búzák beltartalmi értéke, például a technológiától vagy a termésmennyiségtől függő­en, nem minden esetben éri el a megkívánt „étkezési” mi­nőséget. A sikértartalom sze­rinti átvétel ezentúl lehetővé teszi az ár és a minőség össz­hangjának megteremtését. A száz kilogrammonkénti 360 forintos alapár a legalább 27 százalék nedvessikér-tartalmú étkezési búzára vonatkozik. A 25—27 százalék nedvessikér­tartalom közötti búzát is ét­kezési búzának minősítik, de mázsánként 10 forintot levon­nak az alapárból, a 25—25,9 és mázsánként 5 forintot a 26 —26,9 közötti nedvessikér-tar­­talom esetén. A megyei ga­bonaforgalmi és malomipari vállalatok a különleges minő­ségű búzáért, annak minősé­gétől függően, továbbra is 30, illetve 45 forint felárat fizet­nek száz kilogrammonként. A tröszt vállalatai minden megyében tanácskozásokon tá­jékoztatták a mezőgazdasági nagyüzemeket a minősítésről és az átvétel módjáról. Az át­adó-átvevő szakemberek ré­szére oktatást szerveztek. A gabonaipar olyan országos laboratóriumi hálózattal ren­delkezik, amely alkalmas ar­ra, hogy az átvett tételeket a megkötött termékértékesítési szerződésekben rögzített ha­táridőn belül minősítsék. Ezt követően kerül sor a minőség szerinti kifizetésre, éspedig ugyanolyan gyorsan, mint ahogyan azt a termelők a ko­rábbi években már megszok­hatták. A gabonaipar a tsz-ek területi szövetségeivel szoros és állandó kapcsolatot alakí­tott ki, lehetőséget teremtve az esetleg felmerülő viták azonnal és megnyugtató ren­dezésére. Repülőgépes növényvédelem Rovar- és gombaölő vegyszereket permeteznek gabonára, napraforgóra és szőlőre, a MÉM Repülőgépes Növényvédő Szolgálat pilótái a Mátraalján. A háztáji és kisgazdaságok helyzete A háztáji termelésben a termelőszövetkezetek szervező­­munkája az elmúlt időszakban minőségi fordulatot ho­zott, számos új, korszerű szervezési formát, módszert vezettek be és alkalmaztak. A hagyományos, a terme­lőszövetkezetek által alig befolyásolt háztáji termelés mellett megjelentek a korszerű háztáji termelésszervezési formák, módszerek. A termelési szerkezet azonban még nem minden esetben összehangolt. A termelés szerkeze­tileg átalakult, szakosodott, koncentrálódott, vállalkozóbb jellegűvé, s mindinkább a nagyüzemi termelés szerves részévé vált. Nőtt és szélesebb körűvé vált az integráció. Tovább erősödtek az anyagi kapcsolatok, tervszerűbbé, tervezhetőbbé vált a kisüzemi termelés. Legdinamikusabban válto­zott az üzemek integráló sze­repe a szőlő-, a kertészeti és állattenyésztési ágazatban. A háztáji termelést és ér­tékesítést a termelőszövetke­zetek alapvetően háromféle formában szervezik, irányít­ják: — teljesen integrált for­mában, ahol a termelés min­den fázisa és az értékesítés is a közös gazdaság által kiala­kított rendszerben folyik; — munkamegosztásos formában, ebben a formában terjed az állatkihelyezés és kertészeti termelés, valamint hagyomá­nyos szervezési formában. A háztáji juttatásban a jog­szabály lehetőségének mindhá­rom formáját alkalmazzák termelőszövetkezeteink. A pénzbeni, illetve terménymeg­váltás mértéke rendkívül dif­ferenciált. A pénzbeni megváltást az üzemek általában a nyugdíjas, járadékos tagjaik részére en­gedélyezik, akik a földterüle­tet megművelni nem tudják és állatot sem tartanak. Né­hány üzem azonban aktív tag­­jaitól is pénzben váltja meg a háztájit, amely nem egyez­tethető össze a termelőszövet­kezeti törvény szellemével. A terménymegváltást alkal­mazzák a legszélesebb körben termelőszövetkezeteink. Az ak­tív tagok felének, a nyugdí­jas tagok egyharmadának eb­ben a formában adják ki a háztájit. A hatezer négyzetmé­terre kiadott termény men­­­nyiségében nagy a szóródás, 442 kilogrammtól 2500 kilo­grammig terjed. Növeli a for­ma változatosságát, hogy né­hány üzemben a tagok külön­böző mértékű térítést fizetnek a kiadott terményért. Szántóterületként az aktív tagok negyede, a nyugdíjas tagok harmada veszi ki a ház­tájit. A nagyüzemi szőlőtermesz­tés mellett igen fontos szerep jut a háztáji és kisegítő gaz­daságoknak is. Az országosan is jellemző szőlőterület-csök­kenés mérséklésére, a kézi munkaerő jobb kihasználása érdekében a MÉM a nagy­üzemekkel azonos mértékű ál­lami támogatást biztosít 1970- től a háztáji, 1977-től pedig a szakcsoportokban telepített ül­tetvényekre. Megyénkben is éltek ezzel a lehetőséggel. Egyedülálló az országban, hogy a 2489 hektár háztáji te­rület 99,1 százaléka nagyüze­miig, állami támogatással te­lepített (országos átlag 35 százalék). Hagyományos mű­velésű szőlőterülettel csak azok az idős személyek rendelkez­nek, akik már nem vállalták ötéves terv időszakában 554,7 az új telepítést. A hatodik hektár háztáji telepítés való­sult meg, megfelelő fajtaös­­­szetétellel, ami a piaci igénye­ket kielégíti. A gazdaságok integráló sze­repe már a telepítéssel meg­kezdődik, folytatódik a rend­szeres talajmunkák, talajerő­utánpótlás, növényvédelmi munkák végzésével, a szüret szervezésével s befejeződik az értékesítéssel. A technológiai munkafolyamatokat háztáji agronómus szervezi, szakta­nácsadással is segítve a mun­kavégzést. A hatodik ötéves terv idő­szakában dinamikusan ter­jedtek a szőlőtermelés új for­mái a részes, illetve haszon­­bérlet formái. Ezek a formák kényszerhelyzetből adódtak amely egyrészt a munkaerő drágulása, másrészt a megfe­lelő kézi munkaerő hiányának következménye. A részes mű­velés esetén a százalékos arányt mindig az adott terü­letre határozzák meg, az ül­tetvény fajtaösszetétele és ál­laga alapján. Ez 30—50 szá­zalék között változik. Ezek a művelési formák a gazdaságok egy részében olyan gondokat vetettek fel, hogy az ültetvények kezeltsé­­gi állapota leromlott, „rabló­­gazdálkodást” folytattak a vállalkozók. Azok a gazdasá­gok jártak el helyesen, s itt elsősorban a gyöngyösi ter­melőszövetkezetet kell felhoz­ni példaként, ahol öt-tíz év­re kötöttek szerződést, szigo­rú technológiát írtak elő, amit ellenőriztek is. Egyre jelentősebb szerep jut megyénkben a szakcsopor­ti telepítéseknek. 1979—80- ban 42 hektár került eltele­­pítésre, 1981—85. között pedig 206 hektár. A továbbfejlődés is biztosítottnak látszik, eb­ben az évben 70 hektár szőlő­­telepítésre van engedély a szakcsoportoknak. A szakcso­portok nagyobb részét a ter­melőszövetkezetek integrálják, kisebb részét (34,2 hektár) az áfészek. Jelenleg 16 szakcso­port működik a megyében Ezek jelentősége elsősorban abban áll, hogy a nagyüzemi­­leg nehezen művelhető álla­mi tartalékföldeken is meg­valósulhatott a szőlőtermesz­tés. A háztáji borászati tevé­kenységgel kapcsolatban fi­gyelemre méltó a gazdaságok feldolgozó- és tárolótér-kapa­citásának mentesítése. A szö­vetkezetnél a háztáji borfel­vásárlás 25—50 ezer hektoli­­ter/év között alakult. Dobó József Marketingmunka az Egri Agroker Vállalatnál Gazdaságirányítási rendsze­rünk továbbfejlesztése hos­­­szabb-rövidebb távon várha­tóan módosítani fogja vállala­tunk gazdasági környezetét, és ezáltal a vállalat és a piac viszonyát is. Ez nem egy eset­ben szükségessé teszi vállala­tunk marketingtevékenységé­nek újraértékelését, sőt e te­vékenység több elemének, fo­lyamatának megújítását, új­raszervezését is. A marketingmódszerek és -eljárások jobban képessé te­szik a vállalatot adottságok és lehetőségek körültekintőbb számításbavételére és szem­besítésére, az igények külön­böző típusainak és minőségei­nek megismerésére és előre­jelzésére. Ezekre alapozva, olyan döntés meghozatalára, amely az erősödő konkurencia­­harcban a vállalat fejlődése szempontjából meghatározóak. Lényegében két fontos do­log tartozik. Az egyik a szük­ségletekből való kiindulás, a szükséglethez való alkalmaz­kodás, a másik az új iránti fogékonyság, az újdonság fel­ismerése és elfogadtatása a potenciális vevőkörrel. A leírtakból kiindulva, vál­lalatunk marketingtevékenysé­ge a gazdasági élet minden területén megnyilvánul oly­­formán, hogy áruforgalmi osz­tályaink folyamatosan figye­lemmel kísérik a megye me­zőgazdasági üzemeiben törté­nő termelési struktúra válto­zását, a beruházási igények alakulását és ezek figyelem­­bevételével eszközük a gyár­tókkal való szerződések meg­kötését. E munka hatékonyságát ja­vítja, hogy az áruforgalmi osz­tályok kereskedelmi tevékeny­ségében is fellelhetők a mar­ketingmunka elemei, amelyek a marketingcsoport tevékeny­ségével képeznek egységes egészet. A marketingcsoport által bővítési lehetőségeket és új szállítói piacok beindítását az osztályokon levő marketing­előadók szakterületüknek (Folytatás a 2. oldalon)

Next