Heves Megyei Építők Lapja, 1984 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1984-01-01 / 1. szám

ÉPÍTŐK LAPJA 2. Levél az ÉVM-ből Az Építésügyi és Város­­fejlesztési Minisztérium­ból az óév végén levelet kapott vállalatunk igazga­tója. A dolgozói kollek­tíva érdeklődésére is mél­tán tarthatnak a követke­ző sorok, amelyet Petrovai László miniszterhelyettes és dr. Érdi Tamás főosz­tályvezető írt alá: Kedves Szamos Elvtárs! Az 1983-as naptári és gazdálkodási év végével elismerésemet fejezem ki azokért a sikeres erőfe­szítésekért, amelyeket a vállalat élén tettél. Kérem fogadd jókíván­ságunkat és tolmácsold munkatársaid és a válla­lat kollektívája felé. Budapest, 1983. decem­ber 27. Kitüntetések Január 13-án Budapesten, az Építésügyi és Városfej­lesztési Minisztériumban ki­tüntetések átadására került sor. Vállalatunk dolgozói közül ezen az eseményen Kuli János kubikus brigád­vezető a Munka Érdemrend bronz fokozatát, Bata Já­nos művezető a miniszteri Kiváló Munkáért elismerést vehette át. Gratulálunk! 1984. január A VÁLLALATI PÁRTBI­ZOTTSÁG a felező értéke­lés során ismételten átte­kintette és megerősítette a vállalati pártértekezletnek és a vállalat VI. ötéves tervre szóló középtávú irányvonalának azt a fő célját, hogy a gazdálkodás színvonalának növelésével javítsuk tovább vállalatunk stabilitását, szilárdítsuk meg dolgozóink elért jöve­delmi viszonyait és ja­vítsuk a munkakörülménye­ket. Ezt a célt kell szolgál­nia az 1984. évi vállalati tervnek is. A párt végre­hajtó bizottság és a pártbi­ CÉLJAINK ELÉRÉSE megköveteli az ered­ményes gazdálkodás fo­kozásának eddiginél erő­teljesebb növelését, a faj­lagos anyag- és energia­felhasználás csökkentését, az ipar háttér fejlesztését. A termelés alakulásának a környezeti hatásokkal ösz­­hangban a vállalat terhei­nek gyorsított mérséklését kell szolgálnia. Továbbra is alapvető követelmény a ve­zetői szint tudatának, fele­lősségének erősítése, a ve­­zetési és irányítási színvo­nal emelése. Alapvető vál­lalati gazdasági érdek irá­nyul a jobb minőség előál­lítására, ezért a termelő szervezetek együttesen is, a dolgozókat személyesen is a jó minőségű munkavég­zésre kell késztetni. Meg kell tenni a szükséges mű­szaki, gazdasági-érdekeltségi zottság egyetért azzal, hogy a vállalat gazdasági vezeté­se a realitásokkal számol­va az 1984. évi vállalati tervet az alábbi fő elő­irányzatok szerint véglege­sítse és az illetékes szak­­szervezeti fórumok elé ter­jessze, és adminisztratív intézke­déseket a jó minőség elő­állítására, a garanciális ter­hek csökkentése, összessé­gében a vállalati jó hírnév alakítása érdekében. A pia­ci változásokból következő munkaösszetétel változás­hoz való rugalmas alkal­mazkodást további szakmai átképzésekkel, a munka szer­vezésének, a szervezetek együttműködésének javítá­sával továbbra is biztosí­tani kell. Meg kell teremte­ni azokat a minimális fej­lesztési lehetőségeket, ame­lyek az ipari háttér fejlesz­tését, az anyag-, energia-, és élőmunka felhasználás faj­lagos csökkentését, a terme­lés zökkenőmentességét biz­tosítják. Továbbra is meg­különböztetett figyelmet kell fordítani a termelés össze­tételének javítására, a vál­tozó piaci feltételekhez va­ló rugalmas alkalmazkodás­ra, a határidők tartására, a beszerzés és az árbevéte­lek megfelelő ütemezésére, a műszaki­, termelő, és gaz­dasági egységek együttmű­ködésének erősítésére. AZ ÉRDEKELTSÉGI rend­szert úgy kell továbbfejleszte­ni, hogy azok fokozottabban késztessenek a minimális gazdasági célok fölötti tel­jesítésre. Teremtsenek anya­gilag is kedvezőbb lehetősé­get a vállalati eredmények javításában nagyobb felada­tokat vállaló és megoldó gazdálkodó egységek és sze­mélyek számára, ugyanakkor teremtsenek negatív anyagi és erkölcsi érdekeltséget a feladatukat nem teljesítők részére. Ennek teljesülése ér­dekében célszerű növelni a jövedelmek mozgó részének arányát azon beosztottaknál, ahol a vállalati eredmény­re ráhatás van. A jövedel­mezőségi mutatók folyama­tos növelése szükséges a nagyobb nyereségtartalmú munkák vállalásával, a költ­ség­gazdálkodás és az ár­munka javításával a munka szervezettség folyamatos nö­velésével. A HATÉKONYSÁG növelé­se érdekében a fizikai és nem fizikai létszám hatékony foglalkoztatásával biztosí­tani kell a vállalat ered­ményes működését. A lét­számfeltételnél folyamatos figyelmet kell fordítani arra, hogy célirányosan csak a szükséges létszám kerüljön felvételre. Az alacsony ha­tékonyságot nyújtó dolgozók és szervezetek részére olyan feltételeket kell teremteni, hogy tevékenységük ered­ményességét fokozni kény­szerüljenek a vállalaton be­lüli maradásuk érdekében. Mindezen célkitűzések tel­jesülése érdekében hangsú­lyozottabban kell minden vezető és dolgozó figyelmét felhívni a gazdasági és po­litikai munkájával kapcso­latosan személyes felelőssé­gére. Továbbra is biztosítani kell a szükségletek figye­lembe vételével az ipari tanulók vállalati képzésé­nek javuló színvonalú fel­tételeit. Jelentős javulást kell elérni a munkaverseny mozgalom szervezésében, eredményességének fokozá­sában. A rendelkezésre álló anya­gi lehetőségek célszerűbb hasznosításával biztosítani kell, hogy a dolgozók szoci­ális körülményei ne romol­janak, a szociális helyiségek időben elkészüljenek és mű­ködőképességük folyama­tosan biztosított legyen. Min­den területen javítani kell a munkafegyelmet, nagyobb figyelmet kell fordítani a vállalati vagyon megvédésé­re. Célszerű megvizsgálni a társadalmi vagyonőrök há­lózata kiépítésének lehetősé­gét. Az ipari háttér lehető­ségek szerinti és szükséges mértékű fejlesztésén túl biz­tosítani kell a telepített üze­mek kihasználtságának fo­kozását, — ezen belül a kül­ső értékesítések és koope­rációk növelését. Az 1984. évi vállalati terv végrehaj­tása reális és teljesíthető kö­vetelményeket támaszt az irányítás és végrehajtás min­den területén és minden szintjén. Alapvető követel­mény a változó feltételek­hez, a kiszámíthatalan be­ruházási piachoz való még gyorsabb és rugalmasabb alkalmazkodás a gazdálko­dás színvonalának és a szer­vezettségüknek további ja­vításával. Az 1984. évi vál­lalati terv minden körül­ményt figyelembe vevő, min­den lehetőséget kiaknázó je­lentős és még összehangol­tabb erőfeszítéseket kíván. Megköveteli a vállalat párt, társadalmi és gazdasági szer­veinek és szervezeteinek egységes cselekvését, munka­helyi demokrácia fórum­­rendszereinek hatékony mű­ködtetését, azon kollektívák anyagi és erkölcsi támoga­tását, amelyek a­ lehetősé­geik jobb kihasználásával aktívan és kezdeményezően válallkoznak a feladatok eredményes végrehajtásá­ra és adott szavuknak hitelt szereznek az eredményes teljesítéssel. Agitációs és propaganda munkánk se­gítse elő, hogy a vállalati dolgozók széles köre meg­ismerje és támogassa a terv céljait. Kapjon nagyobb nyil­vánosságot és megbecsülést a helytállás, az ésszerű ta­karékosság, az alkotó, kez­deményező és jó minőségű munka. A pártalapszerveze­­tek munkatervükben az elő­zőekből következően hatá­rozzák meg gazdaságpoliti­kai napirendjeiket. A PÁRT-VÉGREHAJTÓ­­BIZOTTSÁG és a párt­­bizottság felhívja a párt­­alapszervezetek, a párt­tagok, a társadalmi és tö­megszervezeteket, a gazda­sági vezetőket és a vállalat teljes kollektíváját, hogy te­gyenek meg minden szüksé­ges lépést az 1984. évi terv teljesítéséért és a kitűzött fő célok teljesítéséért. MSZMP — HÁÉV Bizottsága ÁLLÁSFOGLALÁS az 1984. évi vállalati tervkoncepciókról, s a gazdálkodás kiemelt feladatairól Amit tudni kell A versenytárgyalásokról Ismeretanyagomat azzal a céllal adom közre, hogy a vállalatunk valamennyi dolgozójának, a közvetle­nül, vagy közvetve érintő kérdésben, a tisztánlátásban elősegítsem, annál is in­kább, mert további ered­ményes működésünk nagy­mértékben „versenyképes­ségünktől” is függ. Vállalkozás — fővállalkozás versenyfeltételek. A vállal­kozás fogalmának megha­tározása nehéz feladat, a jogilag körülhatárolt vál­lalkozásnál lényegesen tá­­gabb emberi tevékenység­ként kell értelmeznünk. Lé­nyegében versenyt jelent, mert célja az eredményre való törekvés, amii termé­szetesen magában hordozza a kockázatvállalást. Ebben a versenyben rövidebb idő alatt minőségileg jobbat és olcsóbban kell teljesíteni annak, aki győzni akar. Fogalmazhatunk úgy is, hogy egy vállalat léte, jö­vője a vállalkozás. (Annak egyes részdöntései, maga a termelési folyamat részle­tekre való bontása egyen­ként már nem tekinthető vállalkozásnak.) A vállalkozásnak rengeteg lépcsőfoka, formája van és ennek a legfelső foka, csú­csa a fővállakozás. Men­­nyivel több a fővállalkozás, mint a vállalkozás? A be­ruházás egészére, vagy ön­álló részére kiterjedő komplettség és az eredmé­nyért vállalt felelősség emeli a vállalkozást a fő­­vállalkozás magasabb szint­jére. A fővállalkozói szer­ződésben a fővállalkozó ar­ra vállal kötelezettséget, hogy a megrendelő részére a teljes beruházás, vagy a beruházás több állóeszköz­ből álló, önálló feladat el­látására alkalmas komplex gazdasági, műszaki egységét a szerződésben meghatáro­zott időre, és az abban ki­kötött gazdasági műszaki mutatókkal megvalósítja. Mi tette szükségessé a ver­senytárgyalási rendszer be­vezetését? Erre a kérdésre válaszként Havas Péternek az ÁFB vezérigazgatójának szavait idézem: „Legfőbb gazdaságpolitikai célunk változatlanul az 1977. évi párthatározat végrehajtá­sa , sokkal i­s hatékonyabb struktúra kialakítása a népgazdaság­ban és ezzel összefüggésben a közgazdasági követelmé­nyek kielégítése. Ennek végrehajtásához vállalkoz­ni kell és a gazdaságot rá kell állítani egy vállalko­zási pályára.” Alapvető kér­dés, hogy meg­vannak-e ma nálunk a verseny felté­telei? Bizonyos értelemben megvannak, bizonyos ér­telemben nincsenek. Az el­lentmondás abból fakad, hogy semmiféle újnak nem termelődnek meg a feltéte­lei az attól eltérő körül­mények között. A gyakorlat töbszörösen bebizonyította, hogy minden ami lényeges és új, azt tulajdonképpen a feltételek meg nem léte mellett kell elkezdeni, és a feltételek nagyobb részét egy rendszer a funkciója közben saját maga megte­remti. Leglényegesebb feltétele a versenyek a helyes verseny­­tárgyalási felhívás, és eh­hez rögtön kapcsolódik a kérdés: meg tudják-e ha­tározni a megrendelők az igényeiket úgy, hogy az se több, se kevesebb ne le­gyen mint amennyi szüksé­ges. Erre nagyon egyszerű­en azt lehet válaszolni, hogy eddig is meg kellett fogalmazni az igényeket, de versenytárgyalás eseté­ben ez nem olyan egyszerű. Hazai megrendelőink, lebo­nyolítóink még nem szok­tak hozzá ahhoz, hogy úgy fogalmazzák meg előre a kívánságaikat, hogy annak alapján lényeges, kemény szerződést lehessen kötni, amelyben mindkét fél fe­lel azért amit vállalat. Nin­csenek ehhez hozzászokva, de — az eddigi versenytár­gyalásos tapasztalataim azt mutatják — a feltételes szakértelem és a szükséges képesség tekintetében álta­lában adottak. A helyes versenykiírás másik lénye­ges eleme a műszaki tervek szolgáltatása. Olyan szintű tervdokumentáció szüksé­ges, amelyből a megrendelő meg tudja rendelni, a ki­vitelező pedig egyértelmű­en el tudja vállalni a be­ruházást. Nem honosodott meg még nálunk az úgyne­vezett ajánlati terv (meg­rendelési terv), amely több mint az engedélyezési terv, de semmi esetre sem kivi­telezési terv szintű doku­mentáció. Ilyen esetben a beruházó többnyire a fő­­vállalkozótól követeli meg a kiviteli tervek elkészíté­sét, akár a saját, akár ide­gen tervező szerv bevoná­sával. A versenytárgyalás ilye­tén meghirdetésével építve­­kényelmesebbé válnak a lebonyolítói feladatok, ugyanis nem fűződik érde­ke ahhoz, hogy előre meg­határozza a technológiát, vagy pedig közvetett módon magát a szerkezetet. A versenyfelhívásokban egy­re gyakrabban találkozó­k­ azon építtetői megnyilvánu­lásokkal — még meglévő kiviteli tervek esetén is — hogy a kivitelezés techno­lógiája nem kötött, vagy egyéb építési mód is szóba jöhet. Vállalatunk abban az előnyös helyzetben van, hogy jogosultsággal rendel­kező jól funkcionáló tervező részleggel rendelkezik, így szükség esetén a számunk­ra legkedvezőbb technoló­giára való tervezés kérdése megoldott. Tudnak-e kivitelező vál­lalatok ajánlatot adni? Or­szágos tapasztalatok szerint, elsősorban külföldi ajánla­tok tekintetében legna­gyobb gondot az ajánlatok összeállítására megszabott határidő jelenti. Vállalata­ink úgy gondolják, hogy egy-egy ajánlat összeállítá­sára fél éves határidők lé­teznek, és amikor szembe­találkoznak a külföldi kií­rásokkal azt hiszik, hogy azok meg vannak „őrülve”, mert részletes ajánlatot, kalkulációt kérnek két-há­­rom hét (!) alatt. Külföldi elmélet: aki valamire vállalkozik, az annak ismerője, az tudja mire vállalkozik, rendelke­zik mindazokkal az adatok­kal, amelyekből napokon belül dominó-szerűen össze tudja állítani komplett ajánlatát. Az AFB az aján­lat benyújtásának határ­idejét a versenytárgyalási hirdetmények közzétételé­től számított maximum 60 napban állapította meg, ami a nemzetközi gyakorlathoz viszonyítva túl hosszúnak minősül. A tanácskozáson résztvevő jugoszláv kollé­gák szerint ez náluk fél naptól 14 napig terjed. (Korábbi gyakorlatomban részese voltam egy 24 órás ajánlatadásnak.) Őszintén be kell vallani, mi kivitelezők még nem vagyunk hozzászokva a gyors — hagyományos ér­telemben vett — ajánlat­adáshoz. Ennek elsősorban nem kényelmi, hanem egyéb okai vannak. Ilyenek például: hiányos és hibás tervdokumentációk, rend­kívül sok és gyors árválto­zások, kockázati alap hi­ánya stb. Az eddigi ver­senytárgyalásos tapaszta­lataimat összegezve bátran kijelenthetem, hogy válla­latunk a versenyajánlatok összeállításában­­ már „ver­senyképes”, a nyitótárgyalá­sokon megismert pályázók áraihoz igazodunk, tehát nem vállalkozunk olcsón, sem túl drágán. Tesszük ezt olyan körülmények között, amikor — az ÁFB által is megerősítésre került — je­lenlegi árképzési módsze­rünk tarthatatlan. Tételes, részletes anyagkiírásig el­menni nem lehet, minden­féleképpen másfajta árkal­kulációs rendszer szüksé­ges ahhoz, hogy versenyez­ni tudjunk, lényegében jól megalapozott, nagyvonalú becslések kellenek. Árrend­szerünk még nincs fekészül­­ve az ilyen árképzésre an­nak ellenére, hogy a ver­senytárgyalás szabályai egyértelműen kimondják: versenyzés esetén az árforma szabad, azaz a vevő és eladó közö­sen megállapított ára. Az is közismert, hogy az árrendszerünk nem helye­sen értékeli az élő és holt munkát, torzítja az egyes technológiák egymáshoz vi­szonyított árarányát. A megrendelő adott összegű forrásából minél több igé­nyét szeretné kielégíteni, ezért aztán a hatósági ár­rendszerben a legolcsóbb­nak ismert technológiával tervezteti meg a létesít­ményt. A kivitelezőknél azonban — a tervezői elő­irányzattal szemben — a technológia valamennyi tényleges hátránya megjele­nik: nagyobb élőmunka­igény, alacsonyabb terme­lékenység, kisebb eszköz­hatékonyság, stb. Ezek valóságos költségeit a hatósági árrendszer eddig nem engedte felszínre ke­rülni, „eredményei” a vál­lalatok veszteséges gazdál­­kodásaiban mutatkoztak meg. Ezzel szemben az ajánlati árak alkalmazása azzal a következménnyel jár, hogy az eddig olcsó­nak minősített technológi­ák drágulnak, az eddig ki nem futtatott technológiák­kal ajánlott létesítmények árai pedig csökkenni fog­nak. Ez az elmélet termé­szetesen csak akkor reali­zálódik, ha a megrendelő valóban vásárlói magatar­tást tanúsít. A verseny te­hát merőben új szemléletet követel mind építtetőtől, mind kivitelezőtől egyaránt. ★ Lapunk legközelebbi szá­mában a versenytárgyalás­i szerződési feltételek, to­vábbá a versenytárgyalásos ár kialakításának kérdése­ivel fogalkozom. Szűcs Ferenc vállalkozási osztályvezető Az Állami Tervbizottság határozata alapján a vál­lalkozási és szállítási szerződésekkel kapcsolatosan még az 1982. év végén jogszabályok jelentek meg a versenytárgyalásokról. Ezen jogszabályokban rögzí­tették a verseny kiírásának és lebonyolításának sza­bályait, így többek között a versenytárgyalás kiírá­sának eseteit, a versenytárgyalás alapján kötött szer­ződések árformáját, az árverés készítésére vontako­­zó előírásokat, a pénzügyi teljesítések szabályait. A jogszabályok 1983. január 1-ét követő hatálybalépé­sével felmerült egy olyan országos tanácskozás szük­ségessége, ahol a versenytárgyalásban résztvevő partnerek megvitatják az új helyzetből adódó fel­adatokat és felvetik a megoldásra váró problémá­kat, javaslataikkal elősegítik azok megoldását. Ab­ban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a közel­múltban részt vehettem Pécsett a MTESZ Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság Baranya megyei Szervezete rendezésében tartott tanácskozáson, ahol az elhagzott előadások és hozzászólások segítették az építőipar e kétségtelenül legaktuálisabb és szöve­vényes kérdéskomplexumában az eligazolást.

Next