Heves Megyei Hírlap, 2012. december (23. évfolyam, 281-304. szám)
2012-12-03 / 282. szám
2 Közel négymillió forint pályázati pénz a megyei környezetvédőknek zöld Döntött a vidékfejlesztési miniszter a Zöld Forrás 2012 pályázat nyerteseiről, a tárca 85 millió forinttal segíti 101 környezet- és természetvédelemmel foglalkozó civilszervezet munkáját. A felhívásra 191 egyesület jelentkezett, s 136 pályázat felelt meg a formai követelményeknek. A nyertesek 300 ezer - kétmillió forint közti összeget kaptak a céljaikra. A Zöld Forrás pályázat segítségével védett állatok és élőhelyeik megóvásával, a környezettudatos szemlélet erősítésével kapcsolatos programok indulhatnak el. Heves megyében a Kaptárkő Egyesület a megye helyi jelentőségű védett területi értékeinek bemutatására 1,9 milliót kapott, a H-Union Magyar Társadalom és Gazdaságfejlesztési Szövetség egri, európai típusú városi, közösségi kertgazdálkodás megismerésére és kialakítására 400 ezer forintot nyert. A Zagyva-mente Környezet- és Természetvédő Egyesület rózsaszentmártoni emlékfa gyűjteményes kertjére 700 ezer forintot fordíthat. Mindhárom szervezet támogatása további feltételhez kötött. Az Életfa Környezetvédő Szövetség szemléletformálási és nevelési programjának továbbfejlesztésére 767 ezer forintot kapott. ■ T. B. Meghalt a férfi, aki árokba borult az M3-ason tragédia A helyszínen életét vesztette az a férfi, aki szombaton, a hajnali órákban az általa vezetett személyautóval lesodródott az úttestről az M3-as autópálya Heves megyei szakaszán, majd pedig a vízelvezető árokba borult - értesült a Havaria Press hírügynökség. Azt egyelőre még nem tudni, hogy a Budapest felől Miskolc irányába tartó személyautó vajon mely okból tért le az autópályáról, s kötött ki az út mellett húzódó vízelvezető árokban. A tragikus baleset körülményeit a rendőrség szakértők bevonásával vizsgálja. ■ 2012. DECEMBER 3., HÉTFŐ MEGYEI KÖRKÉP Akár egy év alatt megtérülhet a benzines autók gázüzeművé alakítása, ráadásul ma már a szerelésre sem kell napokat várni. De mi lesz a mélygarázs problémával? Az LPG gáz pro és kontra - érdemes-e benzinről gázra váltani? Munkatársunktól A gázüzemű hajtással kapcsolatban több téveszme is elterjedt az utóbbi évek során. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a híresztelésekkel ellentétben a gázrendszer egyáltalán nem robbanásveszélyes. Az általunk forgalmazott komplett átalakító rendszerek a legmagasabb biztonsági előírásoknak is megfelelnek. Németországban, Olaszországban és nyugat-európai országokban évek óta használt rendszereket használunk. Több konstrukció számos biztonsági szerelvényt tartalmaz, magának a gáztartálynak pedig vastag, edzett acél fala van - adott magyarázatot Lakatos Ádám, az egyik autóház szakembere. Ráadásul a tévhittel ellentétben, a gázzal hajtott autó egyáltalán nem „büdös”, feltéve, ha megfelelő szakszervizben és garanciával ellátott gázszetteket szerelnek be. Mi sem javasoljuk az ismeretlen eredetű alkatrészekből történő átalakítást. Az egyre csak emelkedő benzinárak miatt rettegő autótulajdonosok számára azonban az a legfontosabb kérdés, hogy az LPG jobban megéri-e, mint a benzin. Lakatos Ádám szerint például egyértelműen igen, hiszen jó esetben már egyetlen év alatt megtérül az átalakítás egyébként egyre jutányosabb, 130 ezer forinttal elérhető költsége. Annak ellenére is, hogy néhányan az LPG gáz árának drasztikus emelkedését vizionálják. Az LPG gáz jövedéki adója ugyanis a következő hónapokban többször is emelkedni fog. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a többi hajtóanyaghoz képest a közelmúltig kifejezetten alacsony volt a jövedéki adója - számszerűen huszonhat forint plusz áfa, tehát nagyjából harminckét forint. A kormány jelenlegi elképzelései szerint pont ennyivel növelik az autógáz jövedéki adóját, mégpedig két lépésben. Először tizenhat, néhány hónap múlva pedig ugyancsak tizenhat forinttal emelkedik az LPG gázadója, és így várhatóan fogyasztói átlagára is. Azt mindenki eldöntheti maga, hogy ezután, a komolyabbnak számító adóemelés után mennyire marad gazdaságos a gázrendszer használata a benzinéhez képest. Várhatóan azonban még így is sokan fogják a gázüzemet választani. A felhasználók között egyelőre azonban szép számmal találhatunk az LPG mellett és ellen érvelő autótulajdonosokat is. - Csak azt sajnálom, hogy nem váltottam LPG gázra már sokkal hamarabb - árulta el Sz. Károly, aki két éve alakíttatta át autóját gázüzeműre. - Egy nyolcéves Opelbe tetettem bele a tartályt, ami valóban elfoglal egy fél csomagtartónyi részt, szerintem ,azonban ez is megéri a megtakarításért cserébe. Az viszont igaz, hogy a mélygarázsokat nekem is el kell kerülnöm a legtöbb esetben. - Nem biztos, hogy megéri a hercehurcát - vallja egy másik autós. K. Gábor szerint nem érdemes egy kis megtakarításért cserébe visszafordíthatatlan átalakításokat végezni. Ha valaki hajlandó feláldozni helyet a csomagtartójából, hát tegye. Ha a gázüzemanyagot akarja hajkurászni, az is rendben van. Szerintem nem minden autótípusnál éri meg az átalakítás - vélekedett. Gazdaságosabb a gáz a benzinnél? üzemanyag Manapság nem véletlen, ha sokan alakíttatják át gépkocsijukat gázhajtásúra Egy régi Lada vagy a legújabb luxusjárgány - a gázhajtás beszerelése minden gépkocsinál lehetséges. Egyre többen gondolkodnak el az átszerelésen. Rendszeres kocsihasználat mellett hamar megtérül a beszerelés költsége A végén ejtsünk néhány szót a konkrét számokról is: az LPG- gáz mellett korteskedők szerint az autó paraméterei függvényében akár egy-két év alatt is megtérülhet a gázüzemű rendszer beépítése - legalábbis a jelenleg jósolt LPG-árak mellett. Ez utóbbi alacsony szinten tartását azonban semmi sem garantálja. Ha a jelenlegi gázárakkal, illetve egy átlagosnak mondható, kétszázezer forintos átalakítási árral számolunk, évi húszezer kilométeres futásteljesítmény mellett valóban akár egy, másfél év alatt visszajöhet az átalakításra fordított összeg. Azt azonban, hogy másfél év múlva hogyan fog kinézni az LPG-piac, illetve hogy mennyiért tankolhatnak a gázüzemű gépkocsik tulajdonosai, jelenleg a szakemberek sem tudják megmondani. Élelmiszert adtak a nehéz sorsúaknak adomány Háromszáz egri rászoruló napi megélhetési gondján enyhítettek Hosszú sor kígyózott a minap reggel az egri Veres Péter utcában. Az idén ötödször indított Élelmiszerlavina program keretében segélycsomagokat osztottak azoknak az egyedülállóknak és nagycsaládosoknak, akik a szegénységi küszöb alatt élnek a városban. A Magyar Élelmiszerbank, a Syngenta Kft. és a Magyar Vöröskereszt Heves Megyei Szervezetének közös akciójában 300 csomag talált gazdára. A nehéz sorban élők tésztát, rizst, étolajat és csokoládét kaptak. A szállítmány további részét képező májkrémet, gyümölcskonzervet, kekszet, kristálycukrot és szappant részben a nyugdíjas otthonoknak adták át, másrészt pedig a hajléktalanok ellátására használják majd fel. Egyre több embernek jelent gondot, hogy megfelelő élelmiszerhez jusson, ezért az a célunk, hogy a ténylegesen rászorulókat támogassuk ezzel az adománnyal - mondta Kosik Mária, a Vöröskereszt megyei szociális koordinátora. Az akciót támogató Élelmiszerbank és a Syngena Kft. idei 10 millió forint értékű adományából nyolcezer segélycsomag készült, a karácsonyi ünnepek előtt pedig további 65 tonna alapvető élelmiszert osztanak szét az ország tizennyolc városában. ■ SZ. I: A rászorulókat segíti az Élelmiszerlavina elnevezésű program Nyitrai: új és időtálló hegyközségi törvény kell •Folytatás az 1. oldalról egyetértés Abban teljes volt a konszenzus, hogy a mostani szabályozás idejétmúlt, s hogy ne csupán toldozgassuk-foltozgassuk a jogszabályt, hanem csináljunk egy újat és időtállót. A borászok is megfogalmazták: a származás- és eredetvédelem a legfontosabb feladat, méghozzá azért, mert pusztán ebben a mezőnyben tudunk versenyképesek lenni például a chilei vagy az olasz borokkal szemben - tette hozzá az egri honatya. Nyitrai Zsolt módosító javaslatokat nyújtott be a tervezethez. Az egyik lényege, hogy a hegyközségi járulék alapját szabályozzák akképp, hogy ne lehessen azt a borászokra nézve diszkriminatívan meghatározni. A másik módosító javaslat arra irányul, hogy az Európai Gazdasági Térség országaiból importált további feldolgozásra szánt borokra is kiterjedjen a járulékfizetési kötelezettség. Ez a remények szerint kiküszöböli a magyar termelők versenyhátrányát. A jogszabály tervezetének legfontosabb pontjai: a területalapú érdekképviselet, a hegybírók szerepének rendezése, a hegyközség, borvidék, borrégió hármas egysége, a versenyképesség erősítése, valamint az eredetvédelmi kérdések. ■ K. G.