Heves Megyei Hírlap, 2012. december (23. évfolyam, 281-304. szám)

2012-12-03 / 282. szám

2 Közel négymillió forint pályázati pénz a megyei környezetvédőknek zöld Döntött a vidékfejlesztési miniszter a Zöld Forrás 2012 pályázat nyerteseiről, a tárca 85 millió forinttal segíti 101 környezet- és természetvéde­lemmel foglalkozó civilszerve­zet munkáját. A felhívásra 191 egyesület jelentkezett, s 136 pá­lyázat felelt meg a formai köve­telményeknek. A nyertesek 300 ezer - kétmillió forint közti ös­­­szeget kaptak a céljaikra. A Zöld Forrás pályázat segítségével védett állatok és élőhelyeik meg­óvásával, a környezettudatos szemlélet erősítésével kapcsola­tos programok indulhatnak el. Heves megyében a Kaptárkő Egyesület a megye helyi jelentő­ségű védett területi értékeinek bemutatására 1,9 milliót kapott, a H-Union Magyar Társadalom és Gazdaságfejlesztési Szövet­ség egri, európai típusú városi, közösségi kertgazdálkodás megismerésére és kialakítására 400 ezer forintot nyert. A Zagy­va-mente Környezet- és Termé­szetvédő Egyesület rózsaszent­­mártoni emlékfa gyűjteményes kertjére 700 ezer forintot for­díthat. Mindhárom szervezet támogatása további feltételhez kötött. Az Életfa Környezetvédő Szövetség szemléletformálási és nevelési programjának tovább­fejlesztésére 767 ezer forintot kapott. ■ T. B. Meghalt a férfi, aki árokba borult az M3-ason tragédia A helyszínen életét vesztette az a férfi, aki szom­baton, a hajnali órákban az általa vezetett személyautóval lesodródott az úttestről az M3-as autópálya Heves me­gyei szakaszán, majd pedig a vízelvezető árokba borult - értesült a Havaria Press hír­­ügynökség. Azt egyelőre még nem tud­ni, hogy a Budapest felől Mis­kolc irányába tartó személy­autó vajon mely okból tért le az autópályáról, s kötött ki az út mellett húzódó vízelvezető árokban. A tragikus baleset körülményeit a rendőrség szakértők bevonásával vizs­gálja. ■ 2012. DECEMBER 3., HÉTFŐ MEGYEI KÖRKÉP Akár egy év alatt megtérül­het a benzines autók gázü­zeművé alakítása, ráadásul ma már a szerelésre sem kell napokat várni. De mi lesz a mélygarázs problémával? Az LPG gáz pro és kontra - érdemes-e benzinről gázra váltani? Munkatársunktól A gázüzemű hajtással kapcso­latban több téveszme is elterjedt az utóbbi évek során. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a híresztelésekkel ellentétben a gázrendszer egyáltalán nem robbanásveszélyes.­­ Az általunk forgalmazott komplett átalakító rendszerek a legmagasabb biztonsági elő­írásoknak is megfelelnek. Né­metországban, Olaszországban és nyugat-európai országokban évek óta használt rendszereket használunk. Több konstrukció számos biztonsági szerelvényt tartalmaz, magának a gáztar­tálynak pedig vastag, edzett­­ acél fala van - adott magyaráza­­­­tot Lakatos Ádám, az egyik au­­­­tóház szakembere.­­ Ráadásul­­ a tévhittel ellentétben, a gázzal hajtott autó egyáltalán nem „bü­dös”, feltéve, ha megfelelő szak­szervizben és garanciával ellá­tott gázszetteket szerelnek be. Mi sem javasoljuk az ismeretlen eredetű alkatrészekből történő átalakítást. Az egyre csak emelkedő benzinárak miatt rettegő autó­­tulajdonosok számára azonban az a legfontosabb kérdés, hogy az LPG jobban megéri-e, mint a benzin. Lakatos Ádám sze­rint például egyértelműen igen, hiszen jó esetben már egyetlen év alatt megtérül az átalakítás egyébként egyre jutányosabb, 130 ezer forinttal elérhető költ­sége. Annak ellenére is, hogy néhányan az LPG gáz árának drasztikus emelkedését vizio­nálják. Az LPG gáz jövedéki adója ugyanis a következő hónapok­ban többször is emelkedni fog. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a többi haj­tóanyaghoz képest a közelmúl­tig kifejezetten alacsony volt a jövedéki adója - számszerűen huszonhat forint plusz áfa, tehát nagyjából harminckét forint. A kormány jelenlegi elképzelé­sei szerint pont ennyivel növe­lik az autógáz jövedéki adóját, mégpedig két lépésben. Először tizenhat, néhány hónap múlva pedig ugyancsak tizenhat fo­rinttal emelkedik az LPG gáz­adója, és így várhatóan fogyasz­tói átlagára is. Azt mindenki el­döntheti maga, hogy ezután, a komolyabbnak számító adóeme­lés után mennyire marad gaz­daságos a gázrendszer haszná­lata a benzinéhez képest. Várha­tóan azonban még így is sokan fogják a gázüzemet választani. A felhasználók között egyelő­re azonban szép számmal talál­hatunk az LPG mellett és ellen érvelő autótulajdonosokat is. - Csak azt sajnálom, hogy nem váltottam LPG gázra már sokkal hamarabb - árulta el Sz. Károly, aki két éve alakíttat­ta át autóját gázüzeműre. - Egy nyolcéves Opelbe tetettem bele a tartályt, ami valóban elfoglal egy fél csomagtartónyi részt, szerintem ,azonban ez is meg­éri a megtakarításért cserébe. Az viszont igaz, hogy a mélyga­rázsokat nekem is el kell kerül­nöm a legtöbb esetben. - Nem biztos, hogy megéri a hercehurcát - vallja egy másik autós. K. Gábor szerint nem ér­demes egy kis megtakarításért cserébe visszafordíthatatlan át­alakításokat végezni. Ha vala­ki hajlandó feláldozni helyet a csomagtartójából, hát tegye. Ha a gázüzemanyagot akarja hajkurászni, az is rendben van. Szerintem nem minden autó­típusnál éri meg az átalakítás - vélekedett. Gazdaságosabb a gáz a benzinnél? üzemanyag Manapság nem véletlen, ha sokan alakíttatják át gépkocsijukat gázhajtásúra Egy régi Lada vagy a legújabb luxusjárgány - a gázhajtás beszerelése minden gépkocsinál lehetséges. Egyre többen gondolkodnak el az átszerelésen. Rendszeres kocsihasználat mellett hamar megtérül a beszerelés költsége A végén ejtsünk néhány szót a konkrét számokról is: az LPG- gáz mellett korteskedők szerint az autó paraméterei függvényé­ben akár egy-két év alatt is meg­térülhet a gázüzemű rendszer beépítése - legalábbis a jelenleg jó­solt LPG-árak mellett. Ez utób­bi alacsony szinten tartását azonban semmi sem garantálja. Ha a jelenlegi gázárakkal, illet­ve egy átlagosnak mondható, kétszázezer forintos átalakítási árral számolunk, évi húszezer kilométeres futásteljesítmény mellett valóban akár egy, másfél év alatt visszajöhet az átalakí­tásra fordított összeg. Azt azon­ban, hogy másfél év múlva ho­gyan fog kinézni az LPG-piac, illetve hogy mennyiért tankolhat­nak a gázüzemű gépkocsik tu­lajdonosai, jelenleg a szakembe­rek sem tudják megmondani. Élelmiszert adtak a nehéz sorsúaknak adomány Háromszáz egri rászoruló napi megélhetési gondján enyhítettek Hosszú sor kígyózott a minap reggel az egri Veres Péter utcá­ban. Az idén ötödször indított Élelmiszerlavina program ke­retében segélycsomagokat osz­tottak azoknak az egyedülál­lóknak és nagycsaládosoknak, akik a szegénységi küszöb alatt élnek a városban. A Magyar Élelmiszerbank, a Syngenta Kft. és a Magyar Vö­röskereszt Heves Megyei Szer­vezetének közös akciójában 300 csomag talált gazdára. A nehéz sorban élők tésztát, rizst, étola­jat és csokoládét kaptak. A szál­lítmány további részét képező májkrémet, gyümölcskonzer­­vet, kekszet, kristálycukrot és szappant részben a nyugdíjas otthonoknak adták át, másrészt pedig a hajléktalanok ellátására használják majd fel.­­ Egyre több embernek je­lent gondot, hogy megfelelő élelmiszerhez jusson, ezért az a célunk, hogy a ténylegesen rászorulókat támogassuk ezzel az adománnyal - mondta Kosik Mária, a Vöröskereszt megyei szociális koordinátora. Az akciót támogató Élelmi­szerbank és a Syngena Kft. idei 10 millió forint értékű adomá­nyából nyolcezer segélycsomag készült, a karácsonyi ünnepek­­ előtt pedig további 65 tonna­­ alapvető élelmiszert osztanak­­ szét az ország tizennyolc váro­­­­sában. ■ SZ. I: A rászorulókat segíti az Élelmiszerlavina elnevezésű program Nyitrai: új és időtálló hegyközségi törvény kell •Folytatás az 1. oldalról egyetértés­­ Abban teljes volt a konszenzus, hogy a mostani szabályozás idejétmúlt, s hogy ne csupán toldozgassuk-foltoz­­gassuk a jogszabályt, hanem csináljunk egy újat és időtállót. A borászok is megfogalmazták: a származás- és eredetvédelem a legfontosabb feladat, méghoz­zá azért, mert pusztán ebben a mezőnyben tudunk verseny­­képesek lenni például a chilei vagy az olasz borokkal szemben - tette hozzá az egri honatya. Nyitrai Zsolt módosító javas­latokat nyújtott be a tervezet­hez. Az egyik lényege, hogy a hegyközségi járulék alapját szabályozzák akképp, hogy ne lehessen azt a borászokra nézve diszkriminatívan meg­határozni. A másik módosító javaslat arra irányul, hogy az Európai Gazdasági Térség or­szágaiból importált további feldolgozásra szánt borokra is kiterjedjen a járulékfizetési kö­telezettség. Ez a remények sze­rint kiküszöböli a magyar ter­melők versenyhátrányát. A jogszabály tervezetének leg­fontosabb pontjai: a területalapú érdekképviselet, a hegybírók szerepének rendezése, a hegy­község, borvidék, borrégió hár­mas egysége, a versenyképesség erősítése, valamint az eredetvé­delmi kérdések. ■ K. G.

Next