Hidrológiai Közlöny 1991 (71. évfolyam)

1. szám - Mosonyi Emil: Műszaki tevékenység, vagy művészet a vízépítés?

HIDROLÓGIAI KÖZLÖNY 1991. 71. ÉVF. 1. SZÁM nem volt annyira kifejezett, mint ma, más tudo­mányágak képviselői is jelentős mértékben hozzá­járultak a vízépítés fejlesztéséhez, mivel külön­leges, tudattalan képességükkel „megérezték" a mozgó víz viselkedésének jellegzetességeit. Az ókor filozófusai, csillagászai, matematikusai, hajóépítői, a későbbi korok építészei vízépítési léte­sítményeikkel felcsillantották szakterületünknek azt a jellemzőjét, hogy a feladatok megoldásához alkotó­képességre is szükség van. Ezeken túlmenően maguk a művészek is sok figyelmet fordítottak a víz körfor­gásának tanulmányozására, vizsgálatára és a vízépítési szerkezetek tervezésére. Ilyen volt Bernard Palissy, a XVI. század híres keramikusa, vagy az építész Giovan­ni Fontana, aki a XVII. században a Tiberis árvizeinek vizsgálatával és az árvízi károk elkerülésére irányuló javaslatával vált nevezetessé. A művészi alkotásra való képesség és a műszaki tehetség összekapcsolódási lehe­tőségének azonban vitathatatlanul kiváló példája Leo­nardo da Vinci élete és tevékenysége, aki maga Milánó hercegének, Ludovico Sforza-nak írott levelében épí­tészként, építőmérnökként, szobrászként és festőmű­vészként mutatkozott be. Többek között kidolgozta az Arno folyó szabályozásának általános tervét. Ezt a tervet Günther Garbrecht professzor a következőképpen méltatta: „Egy egész vízgyűjtőterület vízgazdálkodási feltárása, összekapcsolva ezt a feltárást más vízgyűjtő­területekről való vízátvezetéssel és nagymértékű köz­bülső tározással, olyan nagy horderejű, korát megelőző elgondolás volt, amelyet alapgondolatát tekintve, hasonló méretekben először a 20. században volt lehe­tőség más helyeken megvalósítani". Mi azonban itt nem akarjuk sem a vízépítés történeti fejlődését szemléltetni, sem a műszaki gyakorlat és a művészet múltbeli kölcsönhatásá­nak elemzését megkísérelni, csupán a megállapí­tásainkat szeretnénk alátámasztani a folyószabá­lyozás néhány neves előfutárának kiemelkedő teljesítményeivel. Nekünk, vízépítő mérnököknek, a folyószabá­lyozás úttörőire gondolva Johann Gottfried Tulla neve önkéntelenül is eszünkbe ötlik. Karlsruhe város, a Karlsruhei Egyetem és a Délnémet Víz­gazdálkodási Szövetség a város híres fiának, Műszaki Főiskola egyik alapítójának, a neves mérnöknek, Johann Gottfried Tulla-nak. tisztele­tére, kétszázadik születésnapja alkalmából 1970-ben emlékünnepséget és szakmai értekezletet ren­dezett. Ez felment engem annak a kötelezettsége alól, hogy életpályáját és tevékenységét részle­tesen ismertessem. Mégis elengedhetetlennek lát­szik, hogy munkásságát összefoglalóan értékeljem és méltassam, minthogy az utóbbi időben a Rajna szabályozásáról sok alaptalan bírálatot kellett hal­lanunk. Ismeretes, hogy Tulla mind tudományos érteke­zéseiben, terveiben és javaslataiban, mind pedig a létesítmények megvalósításában és a folyószabá­lyozási művek megépítésében rendkívülien sok­oldalú ismereteiről tett bizonyságot. Ezen felül a mérnöki tudományok számos területén hagyott tevékenységével maradandó nyomokat. Ezek közé tartozik például a hidraulika és a hidrológia, a folyószabályozás és a vízépítési szerkezetek meg­valósítása, az út- és a hídépítés, valamint ide tar­toznak a geodézia különböző részterületei, a gép­gyártás és a bányászat. Tulla folyószabályozási munkássága nem csupán a Rajna felső szakaszának szabályozására, badeni mellékvizeinek rendezésére terjed ki, hanem nagy tekintélye következtében külföldi folyószabályo­zási munkákba is bevonták. Svájcban és Ausztriá­ban több jelentős folyószabályozási feladattal bízták meg. További figyelmünket azonban kizá­rólag híres életművére a Rajna felső szakaszának szabályozására fordítjuk. Ha szabad a „vízépítés művészete" kifejezést ismét használnom, akkor arra gondolok, hogy Tulla idejében a folyószabályozás területén csak igen kevés tudományos ismeret és tapasztalat állott rendelkezésre. Ezek a leg­kevésbé sem voltak elegendőek arra, hogy valamely folyószabályozási beavatkozás jellemzőit és következ­ményeit egyértelmű számítási úton meghatározzák. A folyómeder-alakulás, a meanderképződéss a lebeg­tetett hordalékszállítás és az árvizek levonulásának hidromechanikai, hidrológiai és alaktani törvényei, valamint a folyószabályozás szabályai akkor az egész Európában még „in statu nascendi" (születőben) voltak. Európán kívül ebben a tárgykörben semmit sem lehet találni! Ennek következtében Tulla a maga idejében nem láthatta előre az általa megvalósított beavatkozá­soknak hosszú időszak, vagyis a következő egész kor­szak alatt bekövetkező összes következményét, mégis okos előrelátással és teljes elszántsággal elhárítani akarta az árvízi katasztrófák következményeit. Ez sike­rült neki! A 19. század első felében, vagyis Tullával körül­belül egy időben dolgozta ki az akkor ugyancsak világszerte ismert és szintén alkotóképességgel megáldott velencei építési főigazgató, Pietro Paleo­capa a Pó folyó szabályozásának és az árvizei elleni védekezésnek a terveit és irányította ezek­nek a beavatkozásoknak a megvalósítását. Néhány évvel azt követően, vagyis a 19. század második felében fogalmazta meg a folyómedrek hidraulikájához kiváló érzékkel a híres francia mérnök, Louis Jerome Fargue a hordalékos, ha­józható vízfolyások szabályozásának később el­méletileg igazolt alaptörvényeit, amelyeket a Garonne folyó szabályozásakor, honfitársa, Girar­don pedig a Rhone rendezésekor használt. Nem lenne teljes a képe azoknak a rendkívülien nagy teljesítményeknek, amelyeket a vízzel való harc szükségessé tett és azoknak a leleményes módszereknek, amelyeket ebben a küzdelemben használtak, ha nem említeném meg azokat az áttörő munkákat, amelyeket Hollandiában a ten­gerár elleni küzdelemben és azt követően új terüle­teknek a tengertől való megszerzésében végeztek. Az első lecsapolások, az úgynevezett polderek ki­alakítása a 17. században Jan Adriaanszoon Leeghwater mérnök nevéhez fűződik, ő sok kisebb beltengert lecsapolt, de akkor csak fantasztikus álomnak tekintett terve csupán halála után 250 évvel valósult meg. Ez volt a Haarlemmermeer lecsapolása, amit Leeghwater 160, szélmalommal hajtatott szivattyúval akart megvalósítani. Végül már csak Vásárhelyi Pál magyar mérnök lángeszű tevékenységét és szomorú sorsát szeret­ném említeni, akinek élete Tulla életével sok közös vonást mutat. Ugyancsak olyan sokoldalú volt, mint Tulla. Vásárhelyi kiváló terepfelmérő, híd­építő és vízépítő mérnök volt, aki mind a hidro-

Next