Hidrológiai Közlöny 1994 (74. évfolyam)

1. szám - Kemény Attila: A környezetvédelem, a természetvédelem és a víz kapcsolata

KEMÉNY A.: A környezetvédelem, a természetvédelem és a víz a kapcsolódó szennyvíztisztítási kapacitást és elérjük a szennyvíztisztítók hatásfokának 90 %-ra emelését. E célok elérése a befogadó vizek terhelésének jelentő­s csökkenését fogja eredményezni. Optimizmusom töret­len, de meg kell jegyeznem, hogy a vázolt beruházások költsége mai árakon meghaladja az 500 milliárd forin­tot. Ez azt jelenti, hogy azok megvalósítása csak hosszú távon, javuló gazdasági eredményeink függvé­nyében biztosítható. Természetesen addig is van mit tennünk. Egyik le­hetőség a meglévő szennyvíztisztítók hatásfokának nö­velése, a csatornázatlan területeken a korszerű csator­napótló rendszerek fokozatos alkalmazása, az ipari üze­mek szakszerűbb üzemeltetése, megfelelő előtisztítás alkalmazása stb. Az infrastrukturális elmaradásnak is következménye, hogy hazánkban ma is fellelhető a vizes élőhelyek majdnem teljes skálája - az oxigéndús kis hegyi pa­takoktól a nagy hordalékszállítású alföldi folyamokig, a nagy tavaktól a szikes mocsarakig. Ez a tény pedig a természetvédelem számára jelöl ki fontos védelmi-megőrző feladatokat. Védett területeink jelentő­s része vizes élőhely. Ezek megőrzése pedig a környezetvédelem, a termé­szetvédelem és a vízügy összefogása nélkül elképzel­hetetlen. Jelen pillanatban is több, mint 100 terület áll vé­dettségre előkészítve. Ebből és az előbbiekből követ­kezik, hogy vizes élőhelyeink tekintetében az elkövet­kező évek meghatározóak lesznek. Ahhoz, hogy a re­latíve nagyfokú változatosságot, a vizes élőhelyek ter­mészetes állapotát megőrizhessük, a környezetvédelmi és a környezetvédelmi szempontokat messzemenően szem előtt tartó vízügyi tevékenységek mellett foly­tatni kell ezen élőhelyek természeti állapotának meg­ismerését. A tudományos társadalom által előfogadott módszertan szerint ez ma is folyik. A tudományos felmérések és azok kiértékelései alapján több helyen felmerült a természetvédelmi re­konstrukció gondolata is. Ez a gondolat persze nem új, hiszen a természetvédelem a nemzeti parkok lét­rehozásával egy időben - már a hetvenes évek elején - ilyen típusú terveket készített, s hamarosan elkez­dődtek az ehhez kapcsolódó munkálatok is. A kivite­lezéssel párhuzamosan megindult a rekonstruált terü­letek tudományos kutatása is, így napjainkra európai szintű tudásanyag halmozódott fel. Tisztelt Közgyűlés, Elnök Úr! A környezetvédelem, a természetvédelem és a víz kapcsolatáról még hosszasan lehetne általánosságban is beszélni, én azonban megragadom az alkalmat, hogy Önökhöz szólhatok és most egy kicsit konkré­tabban szeretnék a környezetvédelem, a termé­szetvédelem és a Hidrológiai Társaság kapcsolatáról beszélni. Mint az Önök előtt is ismeretes, 1992 novemberé­ben miniszterünk munkamegbeszélésen fogadta a Ma­gyar Hidrológiai Társaság vezetőségét, ahol a környe­zetvédelmi tárca és a Hidrológiai Társaság együttmű­ködésének jövőbeni formáit és kereteit tisztázták. Rámutattak arra, hogy számtalan témában kínálko­zik együttműködési lehetőség — tudományos rendez­vények, kiadványok, a Hidrológiai Társaság által ké­szített, munkánkat megalapozó tanulmányok stb. te­kintetében. A találkozó óta számos közös munka va­lósult meg. Elegendő azt hiszem a „Duna jövője" cí­mű rendezvény­sorozatra utalnom. Tisztelt közgyűlés, Elnök Úr! Miniszter úr köszönetét tolmácsolom azért a figye­lemért, amellyel munkánkat kíséri a Magyar Hidroló­giai Társaság. Az 1993. szeptember 13-14-én megtartott XI. Or­szágos Vándorgyűlés határozatait megkaptuk és átta­nulmányoztuk. Most a még rendelkezésemre álló idő­ben erről mondanék néhány gondolatot. A környezetvédelem, a természetvédelem és a víz kapcsolatáról elmondottak alapján is egyértelmű, mennyire fontos számunkra az a figyelem, amelyet a Hidrológiai Társaság tagjai a vizek védelmére fordí­tanak. Ezen belül is különösen a szennyeződésre ér­zékeny területeken előforduló beszivárgó vizekére. Ez összecseng a KTM vízvédelmi koncepciójával is, mely szerint a vízvédelemben elsőbbséget kell, hogy élvezzenek a sérülékeny területek - mint például a Dunántúli-középhegység vagy a Duna-Tisza-köze — a viszonylag védettebb, az ember által kevésbé befolyá­solt területekkel szemben. Ennek az elsőbbségi elvnek kellene érvényesülnie: 1. A területi tervezésben, a területfejlesztési dönté­sek előkészítésében. 2. A hatósági munkában azáltal, hogy a sérülékeny területeken szigorúbb feltételeket szabnak meg a léte­sülő művekre, mint a kevésbé sérülékeny területeken. 3. A különböző támogatások megítélésében például a szennyvíztisztításra, csatornázásra vonatkozó céltámo­gatások esetében. Sajnálatos, hogy 1993-ban a céltámogatási rendszer a sérülékeny vízbázisokon lévő települések ilyen jelle­gű beruházásainak csak egy részét, azok közül is a legkisebb településeket támogatta. 1994-re pedig az ilyen típusú támogatások további szűkülésére lehet számítani. A jelenleg Parlament előtt lévő 1994. évi költségvetési törvénytervezetben a tá­mogatandó célok között­­ számunkra érthetetlen mó­don a csatornázás és szennyvíztisztítás egyáltalán nem szerepel, még sérülékeny vízbázison lévő települések tekintetében sem. Tisztelt Közgyűlés, Elnök Úr! Engedjék meg, hogy a XI. Országos Vándorgyűlés tárcánkat különösen érintő határozataihoz néhány gon­dolatot fűzzek. 1. A „vízgyűjtő fejlesztési tervekkel" kapcsolatban tájékoztatom Önöket arról, hogy az OMFB támogatá­sával másfél éve megkezdtük a Vízminőségi Célállapot programot, amelynek első szakasza lezárult. E program alapelve, hogy a területhasználatot összekapcsolja a vízminőségi célokkal; ebből követke­zik az eltűrhető szennyezés, amely területi és techno-

Next