Hidrológiai Közlöny 2003 (83. évfolyam)

1. szám - Megemlékezések Dégen Imre (1910–1977) vízügyeink 1955–1975 közötti vezető egyénisége elhunytának 25. évfordulója alkalmából (Szeged, 2002. június 17-én) - Rozgonyi Tamás: Dégen Imre és a vízügyi szervezet alakulása

Dégen Imre és a vízügyi szervezet alakulása Rozgonyi Tamás MTA Szociológiai Kutatóintézet, 1014. Budapest, Úri u. 49. A Dégen Imre vezetése alatt eltelt két évtized (1955— 1975) a vízügyi ágazat hőskora volt - legalábbis a vízügyi igazgatóságok ma „veterán" vezetőivel, az MTA Szocio­lógiai Kutatóintézete által az 1990-es évek második felé­ben készült interjúk tanúsága szerint. A megkérdezettek évtizedekkel ezelőtt, a hatvanas-hetvenes években kerül­tek a vízügyhöz. Többnyire a BME valamelyik szakát vé­gezték el, de a végzettségüknek nem mindig volt kötődé­se a vízügyi szakmához. Az évtizedek során másoddiplo­mával, szakmai továbbképzéssel, esetenként doktori fo­kozat megszerzésével léptek előre. Mint fiatal emberek részben családi hagyomány, részben személyes ismeretség révén kerültek a szolgálathoz. A Dégent követő időszakot az interjúalanyok a vízgaz­dálkodás leépülésének, a vízügy hanyatlási folyamataként minősítik. Anyagi tekintetben a bőség helyébe a szűkösség lépett, különösen a létszám, a pénzforrások, a bér, az eszközök, a műszaki fejlesztés, a kapacitások terén. Régebben az el­végzendő feladatokhoz lehetett pénzforrásokat rendelni, ma viszont fordítva van: a szűkös pénzeszközökhöz kell igazítani a feladatokat Az egységes szervezeti struktúra szétzilálódott, politi­kailag pedig a bősi vízlépcső problémájának hatásai rendí­tették meg az ágazatot Csökken a szellemi és a tudáspo­tenciál, kevesebb mérnök áll rendelkezésre. A szakmai kultúra színvonala is egyre süllyed Hiányoznak a "hős­korra" oly jellemző karizmatikus egyéniségek, felhígul az állomány, ha netán új ember érkezik, nem megy át azo­kon a szocializációs folyamatokon, mint a régiek Ami a viselkedéskultúrát illeti: a nyílt, barátias szervezeti légkört felváltotta a kenyérféltés, a visszaminősítések miatti sér­tettség, az együttműködés hiánya. A szervezet leépülésének folyamata a nyolcvanas évek végére a társadalmi változásokkal összefüggésben valósá­gos strukturális anómiába torkollott: szétesett, megbom­lott a vízgazdálkodás addigi szervezeti rendszere, műkö­dési mechanizmusa, felbomlottak a struktúra elemeinek korábbi kapcsolódásai - mindez a szervezetben tartós, minden szintre kiterjedő krízisbe torkolt. A szervezeti leé­pülés folyamatáról szólva az interjúalanyok megemlítik a környezetvédelem kiválását a vízügyből, aminek követ­keztében nemcsak személyektől kellett megválni, hanem szervezeti egységektől (pl. laboroktól) is, esetenként mű­ködési zavarok, konfliktusok árán. A finanszírozhatatlan­ná vált szervezeti egységekből (pl. mélyépítési kapacitá­sok) gazdasági társaságok, kft-k alakultak, amelyekkel már szerződésekben kell biztosítani bevonhatóságukat az árvíz elleni védekezésbe. Az osztódás pénzforrások el­vesztésével is járt, például a korábban a vízügyet illető szennyvízbírság a környezetvédelemhez került. A szervezet legfelső szintjén az irányítás megkettőző­dött, aminek következtében hatáskör átfedések, informá­ciós hézagok és ütközések, kinevezési és felügyeleti ellen­tétek támadtak, a személycserékben uralkodóvá vált az e­setlegesség, a vezetésben a koordinálatlanság. Konfliktus­helyzet alakul ki az önkormányzatokkal fenntartási kérdé­sekben, a politikai szférával a működőképesség biztosítá­sa tekintetében, az új földtulajdonosokkal pedig engedé­lyezési ügyekben De hogyan is formálódott, alakult, változott, fejlődött a vízügyi szervezet az úgynevezett Dégen-i hőskorszak i­dején? Hogyan tette Dégen Imre a vízügyet egységessé, önálló költségvetési fejezetté, hogyan szervezte népgaz­dasági ágazattá? Miként érte el, hogy a vízügy a megyei közigazgatási szervezetek felett, regionálisan épüljön ki, önálló, az átlagosnál jóval fejlettebb infrastruktúrával. Mi­ként sikerült Dégennek elérnie, hogy a költségvetésből bőven jusson a művek megteremtésére, nagy tervekre, jobb fizetésekre, szolgálati lakásokra, technikára, szakem­berekre. A forrásteremtést előmozdította, hogy a „Vizigy­ek költségvetési szervként csak 10 % tb. járulékot fizettek és vállalkozhattak is. Sőt, Dégen az elméleti hátteret is ki­építette a Vituki és a tervező vállalatok létrehozásával. Sikerének okai között persze első helyen talán a ter­mészeti katasztrófákkal fenyegető árvizeket kell említeni. A megkérdezettek emellett fontosnak tartják, hogy igen jó politikai kapcsolatai voltak a legfelső politikai vezetés­sel, elsősorban Fehér Lajossal. Hozzáteszik azonban, hogy Dégen a vízügyi politikát képviselte a kormány­körökben, míg utódai már a kormányzatot képvisel­ték a vízügyben. Dégen a szakma érdekében kihasználta a politikai lehetőségeket, és kivédte a direkt politikai nyo­mást. Döntéseit nem a politika, hanem szakmai megfonto­lások befolyásolták elsősorban, szakembereket vett maga köré, akár „osztályidegennek" számító elemeket is - mi­ként azt vádként ellene később megfogalmazták Állam­titkárként is példamutató személyes elkötelezettséget vál­lalt a vízüggyel, közreműködött a mérnökök egyetemi képzésében, jelen volt az árvizeknél, személyi és terepis­meretekkel rendelkezett. Talán nem túlzás, ha azt állítjuk, hogy a ma is haté­kony szervezeti kultúra alapvetően Dégen munkásságá­nak eredménye. Megteremtette a „vízügyi szolgálatot" azzal, hogy olyan szakmai célokat és értékeket fogalma­zott meg, amelyek áthatották és mozgatni tudták a szer­vezet minden egységét és szereplőjét A szakmai hozzáér­tés, mint érték célként tételeződött, normává vált és elkö­telezettséget indukált. A szervezet kultúrának ez a mo­dellje máig eleven, a megkérdezettek ma is hitet tesznek a szakmai értékekkel, célokkal való azonosulás mellett. Hogy milyen valóságos, konkrétságában is mérhető e­redményei voltak az úgynevezett Dégen-korszaknak, azt paradox módon annak a politikai támadásnak kapcsán i­gyekszünk megválaszolni, amely politikai támadás végül is 1975-ben véget vetett a dégeni hőskorszaknak. Dégen Imre ellen ugyanis 1975-ben pártvizsgálatot indítottak, a­melynek az általunk - feltehetően elsőként - elemzett do­kumentumaiból világosan kirajzolódik a vízügy és a poli­tika korabeli viszonya.

Next