Hidrológiai Közlöny 2011 (91. évfolyam)

1. szám - Alföldi László–Kapolyi László: Szükséges-e a Tisza térség vízhiányának pótlására és/vagy a hajózó útvonal lerövidítésére Duna–Tisza csatornát építeni? Ha igen, miért nem, és ha nem, miért igen?

Szükséges-e a Tisza térség vízhiányának a pótlására és/vagy a hajózó út­vonal lerövidítésére Duna-Tisza csatornát építeni? Ha igen, miért nem, és ha nem, miért igen? Alföldi László - Kapolyi László 1122. Budapest, Városmajor u. 8. Kivonat: A Szerzők nem véletlenül választották a dolgozat alcímének a bizarrnak tűnő szópárbajt. Azt szerettük volna hangsúlyozni, hogy nem hiszünk egyetlen csodatevő megoldásban sem. A címben foglalt két fogalmazás a tézis-antitézis, vagy ha úgy tet­szik, az ógörög dialektikai gondolkodás szükségességét szeretné hangsúlyozni azzal, hogy az efféle vitakultúra nem, vagy ta­lán sohasem vezetett az egyik vagy másik oldal győzelméhez, hanem a vita eredményeképpen új megoldás, új felismerés, új problémahalmaz születik. Következésképpen ez a módszer csak az elméletek ütköztetésére alkalmazható, a természettudomá­nyokban azonban az igen-de szópárbaj az elfogadhatóbb. Ami azt jelenti, hogy mindig vannak olyan környezeti körülmények adta tényezők melyek, a legrészletesebben érvelt, elméletileg hiteles megoldás valószerűségét és/vagy megvalósíthatóságát megkérdőjelezik, de csak úgy, hogy a körülmények változásával vagy változtatásával új helyzetek teremtődhetnek. Duna-Tisza csatorna, vízügyi történelem. Kulcsszavak: Nem véletlenül választottuk a dolgozat alcímének a bizarrnak tűnő szópárbajt. Azt szerettük volna hangsú­lyozni, hogy nem hiszünk egyetlen csodatevő megoldás­ban sem. A címben foglalt két fogalmazás a tézis-antité­zis, vagy ha úgy tetszik, az ógörög dialektikai gondolko­dás szükségességét szeretné hangsúlyozni azzal, hogy az efféle vitakultúra nem, vagy talán sohasem vezetett az e­gyik vagy másik oldal győzelméhez, hanem a vita ered­ményeképpen új megoldás, új felismerés, új probléma­halmaz születik. Következésképpen ez a módszer csak az elméletek ütköztetésére alkalmazható, a természettudo­mányokban azonban az igen-de szópárbaj az elfogadha­tóbb. Ami azt jelenti, hogy mindig vannak olyan környe­zeti körülmények adta tényezők melyek, a legrészlete­sebben érvelt, elméletileg hiteles megoldás valószerűsé­gét és/vagy megvalósíthatóságát megkérdőjelezik, de csak úgy, hogy a körülmények változásával vagy változ­tatásával új helyzetek teremtődhetnek. A címben foglalt első kérdésre a válasz: igen, mert az évezredes tapasztalatokat megerősítő több évszázados vizsgálatok szerint az Alföld vízháztartása fluktuálóan labilis, nyári aszály­hajlam fokozatosan erősödik, a ter­mészetes felszíni vízkészlet ismételten nem elégséges a gyakran visszatérő tenyészidejű vízhiány pótlására, mert a Duna-Tisza-közi hátság általános vízszegénységének a pótlása egyelőre nem teljesen megoldott. De ha igen, miért nem? Mert a több­ évszázados antropogén beavatkozások csökkentették a tenyészideji­ vízhiány következményeit, a szabályozással és a duzzasztásos vízvisszatartásra ala­pozott vízelosztó rendszerek a térségen belüli vízkészlet átvezetéssel képesek a hátrányos következményeket csökkenteni és/vagy kiküszöbölni olyannyira, hogy ez i­deig vízhiány miatt nem kellett öntözést korlátozni vagy leállítani. De ha nem, akkor miért igen? A készlet átrendezésre (belső vízpótlásra) alapozott hidrológiai számítások bizonytalansága mellett a vonat­kozó kis és nagytérségi ökológiai vízigény nem megha­tározott, az aktuális igény megalapozatlan becslésekre és nem ökohidrológiai számításokra alapozott, mert a rend­szerváltást követő földtulajdon átrendezése még nem fe­jeződött be, és a reálisan számba vehető tervezési­ mód változások ismeretlenek, kidolgozatlanok. Nem utolsó sorban igen azért, mert ha az éghajlat-változási tendenci­ák az előrejelzések szerint alakulnának, akkor a Tisza vízrendszer utánpótlódási lehetőségének csökkenése mi­att a felszíni vízkészlet és egyáltalán a hozzáférhető fel­színi vízkészlet mennyisége is csökkenhet, amit az orszá­gon kívüli vízkészlet fogyasztás, vagyis a felszíni víz­használatok tovább csökkenthetnek. Első rátekintésre tehát a Dunából való vízátvezetés megépítésének szükségessége nem látszik indokoltnak a hosszú távú fejlesztési lehetőségek bizonytalanságát fe­nyegetni látszó hatások elhárítására azonban a távlati vízpótlás lehetőségének a biztosítása szükségesnek lát­szik. Akár igen, akár nem, de! Az utolsó, lényegében félbeszakadt keretterv készítése óta a már nagyrészt kiépített Tisza menti vízgazdálkodá­si rendszer korszerű üzemirányítása és fejlesztése nélkü­lözhetetlen, mert a fejlesztéshez szükséges egységes in­formáció-áramlás és feldolgozás rendszere hiányzik, vagy legalábbis hiányos. Hiányoznak a korszerű szcená­riókra alapozott komplex két-, de inkább háromdimenzi­ós modellrendszerek. A nagyvonalú elemzések többsége becslésekre alapozott paramétereket használ. Sem helye, sem lehetősége nem látszik annak, hogy a vízgyűjtő elv­re alapozott az igazgatóságok, egyetemek stb. által mo­zaikszerűen felbukkanó elemzések összefoglalására sor kerülhessen. A fürtös elhelyezkedésű mellékvízfolyások és a több tízezer km csatornahálózat egységes üzemirányításának megvalósítása a mai viszonyok között már túlságosan ta­golt, a viszonylag nagyszámú igazgatóság működtetése inkább hátrányosnak, mintsem előnyösnek látszik. A címben foglalt második kérdés a vízháztartástól akár függetlenül kezelhető lenne. A Duna és Tisza közötti hajózóút összeköttetés szük­ségességéről csak egyszerű állampolgári logika alapján válaszolhatunk. Igen, mert a Tisza Csongrádra tervezett vízlépcsőjének hajózsilippel való kiépítése esetén Tisza­löktől a torkolatig teljes hosszában hajózható lenne. Min­den bizonnyal országos érdeknek tekinthető, hogy a Ke­let-Magyarország minél rövidebb vonalon bekapcsolód­jon az európai tömegáru szállítás ingyenesen igénybe ve­hető hajózási útvonalaira (a Dunához, ráadásul a hajózási célú csatorna az Alföld vízpótlásához is hozzájárulhat). Igen, de! Nincsenek korszerű technikai és hajózási módszerek alkalmazását használó csatornaépítési tervek, és/vagy a Tisza hajózási lehetőségeinek a felszíni közlekedési

Next