A Magyar Hidrológiai Társaság XXVI. Országos Vándorgyűlése (Miskolc, 2008. július 2-4.)

1. szekció: VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS - Háfra Mátyás, KÖTIKÖVIZIG: A Tisza-részvízgyűjtő vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés jelenlegi helyzete és kihívásai

A TISZA-RÉSZVÍZGYŰJTŐ VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS JELENLEGI HELYZETE ÉS KIHÍVÁSAI HÁFRA MÁTYÁS KÖTIKÖVIZIG 1. ELŐZMÉNYEK A Víz Keretirányelv (VKI) bevezetése alapvetően meghatározza az ágazat közép és hosszú távú stratégiáját és ki fogja kényszeríteni annak saját arculatának kialakítását is. A kötelező bevezetése hazánkban is jelentős változásokat eredményezett és fog eredményezni. A jogharmonizáció során hozott rendeletek, jogszabályok alkalmazása kötelező, melyeket lehetőleg a hazai vízgazdálkodási sajátosságok figyelembe vételével kell a gyakorlatban átültetnünk. A jogszabályokban nevesített és a felelőséggel kijelölt intézmények így jelentős kihívás előtt állnak, hiszen a vízgyűjtő-gazdálkodási terveket előírt tartalomban és minőségben 2009. december 22-ig kell elkészíteniük. A vízgazdálkodással foglalkozó területi szervezeteknél jelenleg még csak az előkészítő adatgyűjtési munka indult meg, elemző és értékelő munka még nem. Legfőképpen ez a céltudatos egységes tervezési munka irányításának hiánya miatt alakult így. A vizigek (a kijelölt felelősei) a tervezési alegységek és részvízgyűjtők vízgyűjtő-gazdálkodási tervek elkészítéséért. A feladatok jelentősek, olyanok, melyek volumene és komplexitása az eddigitől (vízgazdálkodási és biológiai szempontú szemlélet alkalmazása, közakarat érvényesítés, nyilvánosság, stb...) jóval eltérőbb. Jelentősen meghaladják a többi érdekelt területi szervek ehhez szükséges kapacitásait. Külső szakértők, tervezők nélkül a meghatározott feladatokat nem lehet már határidőre elvégezni. A feladat nagyságát az jellemzi, hogy a vízgyűjtő-gazdálkodási terveknek a vízgyűjtő területek sajátosságait is figyelembe véve egységesnek kell lennie, melyeket térségekként, régiókként is, a társadalom minden résztvevője számára is el kell fogadtatni, a céloknak és fejlesztéseknek közmegegyezésen kell alapulni, melyet a tervezés során akár többször iterálva, de alkalmazni kell. Nehezítő körülmény, hogy eltérőek a tervezésben részt vevő tervező szervezetek strukturáltsága, az érdekeltek hozzáállása, ismerete és gazdasági-pénzügyi lehetőségeik is. A VKI céljai és a benne meghatározott feladatok egyértelműek, ezeket komolyan kell vennünk, hiszen az ország az Eu tagságával ezt is vállalta. A szankciók, pedig komolyak. Az előttünk álló feladatok jelentős mértéket öltenek. A munka elkezdődött, azonban megállapítható, hogy területi szinten ez a munka még közel sem egységes. Az idő előre haladtával pedig egyre inkább látható, hogy nem lesz alapos, nem lehet részletes és nem is lesz a távlati a vízgazdálkodás arculatát is meghatározóan megtervezve. Az eltelt előkészítő munka során, a területen beigazolódott, hogy a vízgazdálkodási problémákkal küzdő önkormányzatok a kérdést evidenciaként kezelik, partnerként keresik a megoldást. Ezeknél ezért nem lehet az igényeket egyszerűen az asztal alá söpörni. Igen­is, le kell menni önkormányzati szintre. Az érvelésnek és meggyőzésnek alaposnak kell lenni, mert csak ebben az esetben tudunk gyors és eredményes lenni a tervezés során. Ellenkező esetben nem lesz közmegegyezés. A nagy térségi vízgazdálkodást ezek összhangjával kell kialakítani. A tervek különböző szinten történő jóváhagyása csak ebben az esetben érhető el. Az országos vízgazdálkodási kérdések tekintetében is látható, hogy azért érkezik kevés hozzá­szólás, mivel az önkormányzatok távolinak érzik a benne felmerült vízgondotokat, nem alulról építkezően terveződött. Nem láthatók még belőle a számukra képződő gazdasági, vagy egyéb előny.

Next