Híradástechnika, 1989 (40. évfolyam, 1-12. szám)

1989 / 1. szám

— a ráfordítások minimalizálása mellett, hosszú élettartamú rendszerek kifejlesztését tegye lehe­tővé, — a rendszert a vállalat azon folyamataira ala­pozza, amelyeket a szervezeti változások általá­ban nem érintenek, — növelje a felső vezetés bizalmát abban, hogy hasznos és átfogó információs rendszert hoz létre,­­ a végfelhasználók részére „felhasználó-barát" lehetőségeket biztosít. Az integrált információs és irányítási rendszer megvalósítása, bevezetése igen bonyolult és sok­rétű feladatot ró a megvalósítást, kivitelezést irányí­tókra, koordinálókra és az információt felhaszná­lókra. A vállalat vezetése által támogatott, korszerű in­formációs rendszerhez nélkülözhetetlen szervezési koncepció — adatbázis központú, interaktív kom­munikációs lehetőség — folyamatos, lépcsőzetes tervezést, kivitelezést és bevezetést jelent. A koncepcionális célkitűzés, stratégiai és taktikai tervezés, valamint a bevezetés időhorizontja, a fel­adatok prioritása szükségszerűen központi elvi irá­nyítást igényel. A végfelhasználók viszont a vállalati környezet és saját problémáik ad-hoc megoldásait is realizálni kívánják a központi szolgáltatás mellett. A mai gazdasági környezetben az igények gyak­ran és dinamikusan változnak. A sokszor fellépő hir­telen igények és ezek megoldására fordított köz­ponti eszközbázis (szoftver és hardver) nem biztos, hogy gazdaságosan használható ki. A számítástechnikának és így egy vállalati infor­mációs rendszernek fel kell tudni mérni a szükség­leteket és olyan megoldási módokat kell találnia, hogy a nagy horderejű átfogó feladatokat a szoká­sos (centralizált eszköz, programozás, szervezés, felhasználás) módon oldja meg, viszont lehetőséget adjon a helyi jellegű igények, problémák és felada­tok végfelhasználói „csináld magad” megoldására, kivitelezésére. Az integrált információs rendszerhez szükséges elvi irányítás centralizmusát a bevezetésben mind tervezési, mind kivitelezési oldalról — a centraliz­mus- decentralizmus egységes kezelésével kell fel­oldani, amit tulajdonképpen az alkalmazói osztott hálózattal lehet hatékonyan realizálni. Ennek lényege: — A rendszer fejlesztése és az eszközök telepí­tése adott legyen, jelentős költségráfordítás nélkül (amit egyszer megvettünk, ill. telepítettünk, ne kell­jen lecserélni, jelentős ráfordítással módosítani), — a felhasználók a rendszer megvalósításának minden fázisban szolgáltatást és lehetőségeket kapjanak, amellyel azonnali és operatív igényeket a lehetőség határain belül meg tudják oldani a köz­ponti apparátus nélkül,­­ a felhasználók számítástechnikai ismeretek nélkül is meg tudjanak oldani bizonyos feladatokat és azok megoldása segítséget adjon a napi opera­tív problémáik rendezésében anélkül, hogy a köz­ponti vezetés és irányításból adódó koncepciót megsértenék, — a felső vezetés a rendszer folyamatos előreha­­­ladását élvezze, a közép és alsó vezetés hatékony támogatása mellett, — hierarchikus osztott hálózat, logikailag egysé­ges, fizikailag megosztott adatbázis, on-line kom­munikáció (interaktív és/vagy file transzferálás) ki­alakítása. Az alkalmazás orientált elosztott hierarchikus há­­­lózatban négy szintet definiáltunk a rendszer esz­közbázis kialakításánál: — A teljes irányítási rendszert átfogó, és azt ve­zérlő központi számítógép, amelyen a mindenki ál­tal szükséges és fontos vállalati információ igényét megoldja. Ezen központi géphez csatlakoznak a második és harmadik szinten lévő berendezések, eszközök. Egy nagyobb apparátus (pl.: gyáregység, üzem, stb.), ill. nagyobb részfeladatot összefogó középka­tegóriájú számítógép a második szint, amely meg­oldja a középvezetők információs igényét. Az adott szintre lebontott részinformációk és részfeldolgozások kerülnek megvalósításra, önálló feldolgozási hatáskörben. Az adatok egy része csak itt kerül nyilvántartás­ba és feldolgozásra, más része (a teljes rendszert érintő) átkerül az 1 -es szintre.­­ A harmadik szint (ez van közvetlenül a helyi felhasználónál) alsóvezetők és ügyintézők a köz­vetlen adatelőkészítést, ill. az eszközökre biztosí­tott önálló adatállomány kezelést és feldolgozást te­­­szi lehetővé. Ezek az eszközök az 1 -es vagy a 2-es szinttel vannak összekapcsolva. A több szintű alkalmazás-orientált hálózat, egy több telephelyi közép és nagy vállalat információs rendszeréhez szükséges kiépítési igényeket tartal­mazza. A rendszer bevezetésénél a telepített eszköz­park és ezzel párhuzamosan a rendszer lépcsőze­tes, alulról-felfelé való építkezését és bevezetését tartjuk célszerűnek az adatintegritás szigorú kéz­bentartása mellett. Ez a metodika a rendszer bevezetési stratégiáján túlmenően a vezetésnek is optimális, mivel a szol­gáltatott eredményekkel, ill. a számítástechnikára való átálással párhuzamosan lehet beruházni. Híradástechnika, XL. évfolyam, 1989.1. szám 3

Next