Hirlap Naptára, 1948

Tombor Tibor: A 100 éves Lánchíd

64 Felrobbantották... Ostrom... Nászát üli az esztelenség és a borzalom. Lapulok az óvóhelyen. Megrendül alattam a talaj ... Ké­sőbb hírül adják, felrobbantották a hidakat... Sírunk mindnyájan, férfiak is. Újjáépítés Elsőnek a szovjet műszaki csa­patok építenek napok alatt cölöp­­hidat a Margitszigetnél. Ez a „Mancika“ ... A Ferenc József-híd 138 méteres kirobbantott részének helyére 5 uszályra épül a Szabadság-híd ostrom utáni szerkezete. Híd épül a Boráros-téri roncsokra is. Ettől délre pedig elkészül a szovjet katonai pontonhíd. Huszonhárom nap alatt létrehozzák az egyvágá­nyú, ideiglenes vasúti hidat, a déli összekötő vasúti híd helyén. Hathavi munka után, 1945 novem­ber 18-án megnyílik a Petőfi-híd 34 darab, egyenként 50 tonna súlyú teherbírású pontonjával. Megremegteti a szíveket 1946 január 18-án a Kossuth-híd, ami­kor a nagy fagyban átbotorkálnak rajta a tömegek. Szemükbe köny­­nyet csikar, a hideg szélen kívül, az öröm is. A Szabadság-híd megnyitásán, 1946 augusztus 20-án már együtt ünnepel az egész nemzet épúgy, mint a csavarokkal összeerősített, ideiglenes jellegű déli összekötő vasúti híd felavatásán is. 1946 no­vember 3-án. November 16-án pedig elkészült félszélességben a Margit híd, ame­lyet ünnepélyes keretek között ad­tak át a forgalomnak. Az újjáépítés legendája összeforr Gerő Ernő közlekedésügyi minisz­ter nevével. Forgatom a hároméves terv fü­zetét ... Olvasom: „Megépül Budapesten a Borá­­ros-téri híd 1948—49-ben és a Lánchíd 1949 novemberére.“ A legenda majd beteljesedik, amint egy régi,­ 1833. évi ország­­gyűlésen a hídépítéssel kapcsolat­ban az egyik szónok megfogal­mazta: „Az ország díszére és a jelen, meg a jövőkor hasznára.“

Next