Hitel, 1991. január-április (4. évfolyam, 1-8. szám)

1991 / 1. szám - KOCKÁSFÜZET - Bíró Zoltán: Magyar helyzet

4 HITEL • 1991. 1. szám – a helyzet magyar hely­zet. „Rákóczi, akárki, jöjjön valahára...” E szavakat Ady Endre írta le, és mintha a lelkek ma is megrezdülnének erre a sóhajtásra. Jön azután Rákóczi, jönnek a kuruc­­vezérek, harcok, csatazaj, portyák, rajtaütések, bujdosások. Bujdosások erdőn, mezőn, nádason, lápvidéken, bujdosások Lengyelország felé, Tö­rökország felé. Jönnek újra meg újra a „köd előttem, köd utánam”-hely­­zetek. És végül a történelmi zárókép: „Egyedül hallga­­tom tenger mormo­­lását...” Ez a helyzet magyar helyzet. Ak­kor is az, ha most megtörni látszott a történelmünk logikája, ha a helyzet most nem a levert forradalom utáni, nem az eltaposott szabadságharc utá­ni, ha ez a helyzet most kivételesen győztes, vagy győztesnek vélt csendes forradalom utáni. Lehet, így még szomorúbb és még ködösebb. Köd előttünk, köd utánunk és... köd bennünk. Most ez a magyar helyzet, és éppen ennyivel nehezebb, ezzel a benső köddel. Mert, amíg vitéz Nagybányaiék hizlalták a ködöt - amin azután maguk se láttak át -, a nagy ideológiai ködöt, a neobarokk­­habsburgiánus-keresztény nemzetit, addig a kurzus köde alatt még felnőtt egy nemzedéknyi értelem, s ha el­űzni nem is tudhatta, legalább átvi­lágította ezt a ködöt annyira, hogy akinek volt szeme láthatta, merre lo­vagolnak a felfújt ködvitézek. Ráko­­siék vörös köde - az internacio­nalista kommunizmusé - alaposan ráült ugyan a nemzetre, a nép alá­szorult ugyan egy időre, de mélyen nem lélegezte be. Nem is a köd volt ott a nehéz, hanem a terror. A Ká­­dár-Aczél-éra enyhítette a terrort és „árnyékolta” a ködöt. Az új nemze­dék szippantott is belőle, meg kö­högött is tőle, szédült is ettől a mutatványtól meg fel is horgadt el­lene. Mindenesetre, elege lett belőle, s még idejében fölé emelte a fejét. Ha így maradt volna, jó lett volna. Csak hát, nem így lett. Nemcsak azért, mert ahány párt, annyi ideo­lógiai ködkavarás megint, hanem in­kább azért, mert ahány ideológia annyi tehetetlenség, és minél na­gyobb a tehetetlenség, annál elszán­­tabb a ködösítés. Ez a köd pedig már a mi ködünk. Ezért olyan keserű, ezért tűnik olyan kilátástalannak. En­nek az országnak most nem ideoló­giákra lett volna szüksége, hanem sikerekre. Ennek a népnek úgy kel­lett volna most a siker, mint egy falat kenyér. Kellett volna a jó magyar kenyér, a világmárkás magyar autó­busz, a világsikerű magyar felfede­zések és találmányok. Ám a kenyér semmivel sem jobb, mint az előző rendszerben volt, csak egyre drá­gább, a magyar autóbusz ontja a füs­töt, a magyar tudomány lassan kivándorol. Nem a tisztes szegény­ség fáj ennek a népnek, hanem a ká­osz, az országos romlás, a biztonság és a távlat hiánya. Rendszerváltás cí­mén arra nem számíthatott, hogy gyorsan és zökkenőmentesen fog gazdagodni, de arra igen, hogy az országot immár magáénak tudhatja, nagyobb tisztességgel rendezkedhet be itt, mind­eddig - mégha egyelőre szegényesen is. Ehelyett végeérhe­tetlen szónoklatokat kapott, zavaros ideológiai fejtegetéseket és önigazo­lásokat, asztaltáncoltatást, radikál­­liberális, keresztény-úri-középosz­­tálybeli, populista-antipopulista szellemidézést és szellemgyömöszö­­lést. Csoda-e, ha ebből nem ért sem­mit, és nem is akar érteni? Csoda-e, ha az egész rendszerváltásnak neve­zett folyamatból csak a maga elnyo­morítását és kiszipolyozását látja szinte mindenki? A mai magyar társadalomnak egyetlen rétege sincs, amely érezhet­­né a maga emelkedését, vagy leg­alább biztonságban tudhatná magát. Csak a parvenük, a frissen jött fa­lánkok falatoznak jóízűen itt, nekik jótékony ez a köd, belé lehet burko­lózni. Ők nem ködevők, csak ködben evők. Húst esznek és ködöt böfög­nek. Ismerős ez a falka még a mö­göttünk lévő századvégről. Szegény Arany, Gyulay, Vajda, Reviczky, ha egyek voltak valamiben is, hát ab­ban, hogy nagyon utálták őket, és szenvedtek tőlük. Ám mindhiába, mert azoké lett a magyar moderni­záció. Olyan is lett! Pestet táncoltat­ták nyugat felé, míg az ország komótos-biztosan süllyedt a Balkán­ba. Ezek a maiak, jöjjenek akár az egykori neobarokk, füstölős, laban­­cos világ maradékából, jöjjenek a vörös sarkok Lenin-Sztálin-Rákosi bélelte papírbársony alszegleteiből, vagy jöjjenek a három M (Marx, Mao, Marcuse) vörösbrigádos toa­­lettforradalmiságából­­ ugyanazok. Polgári ruhában jönnek mind, ha kell fiatalos farmerosan, ha kell úrimbe- Bíró Zoltán Magyar helyzet

Next