Református Bethlen Gimnázium, Hódmezővásárhely, 1874

követtettek el, s e botlások közül aligha tévedünk a midőn állít­juk, hogy a legszembeszökőbb az, hogy a mint Petrovich F. is ki­fejezi „összes nyelvtanításunkban, csupán a nyelvtannál maradtunk mindez ideig.“ *) Alkalmat veszünk a későbbiekben habár csak negative is rámutatni,­­ hogy a classikai olvasmányok kezelésé­nél uralkodó, vagy legalább szerintünk ilyeneküt tekintendő didaktikai legfőbb elveknek mennyire hátrányára és sérelmére van ez eljárás. Egy másik tanférfiú állítása szerint: súlyos didak­tikai botlás a classicus oktatásnál gymnáziumainkban a tervszerű eljárás hiánya, e hiányt okolván szerinte az, hogy először is nálunk a latin nyelv tanítását nem istápolja sem az anya-sem más élőnyelv olyszerű tanítása, hogy az a latin óra előkészítőjeként szerepelne, é­s hogy továbbá a classicusok olvasásával nem jár karöltve a tör­ténet és földrajz tananyagának feldolgozása, és nem a költészet és szónoklattan tanulmányozása. **) És hogy mint­egy befejezésül a sok közül egyik tekintélyesebb veterán tanférfiunk nézetét is idézzük: raz Önmunkásságnak — mond Brassai S. — a­melyre az ifjú nemzedéknek neveltetnie kellene, semmi sem dolgozik oly an­nyira ellenére, semmi sem képes még utolsó szikráját is úgy kioltani, mint az úgynevett szájbarágás.“ E kifejezés alatt az ősz tudós először az igen sok magyarázást, majd az acromatica módszernek ama leghitványabb fajtáját kívánja értetni, a­melyet p­r­a e­­­e g­á­­lás névvel fejez ki. ***) Annélkül, hogy eme nézetek részletes avagy csak általá­nos bírálatába is bocsátkoznánk — kisértsük meg lehető röviden előadni, miben véljük mi rejteni a helyes didaktikai módszert a gymnáziumi classikai olvasmányok kezelésére nézve. A classikai olvasmányok kezelésénél, melyekről a priort fölteszszük, hogy a tanár közvetítésével végeztetnek , két, a tárgy és a cél szempontjából egyképen fontos kérdés merül föl, és pedig először is az, hogyan kell az olvasmányokat cél­szerűen és sikeresen kezelnünk, — másodszor mit kell a gymnázimban olvastatnunk növendé­­ k) Tanáregyleti Közlöny 1873/4-iki júliusi füzet 479-ik lap. **) Bartal Antal, a „Magyar Tanügy 11 1874-ik évi júliusi 7 ik füzeté­ben. „A latin nyelv és irodalom gymnaziumainkban“ 555-ik lap. ***) Brassai S. „Középiskoláink ügye“ a budapesti Szemle 10-ik szá­­mában — 1874. julius—augusztusi füzet - 3 és—368-ik lap.

Next