Polgári Leányiskola, Hódmezővásárhely, 1933

4 fáradozott. A­lja a jó Isten, hogy a­­pihenés jól megérdemelt éveit egészségben telíthesse. Az­­ág. ev. hittanórákat 1934. februártól Kékén András adminisz­trátor végezte. A hitoktatót május 31-én egyhangúlag Hódmezővásárhely ág. ev. egyházának lelkészévé választották. Tantestület egészségi állapota jó volt, csak kisebb megbetegedések és családi okokból történtek mulasztások,­­­s mulasztott a tantestület három tagja a mátrai tanulmányi kirándulás vezetése miatt május 8-án. (A mátrai kirándulás alkalmával adatott ki május 7. és 9. napján a két igazgatói szünet­­nap s így a kiránduláson résztvett tanerők e két napon órát nem mulasz­tottak.) A május 8.-i mulasztást is hozzászámítva, tantestület egész évi mu­­lasztása 39 óra volt. Igazgató mulasztott 1, Márton Árpádné tanárnő 6, Rejtő Rózsa 4, Vörös Sándorné 25 órát. Helyettesített igazgató 19, Dénes Margit 4, Márton Árpádné 4, Orbán Viktória 3, Rejtő Rózsa 8, Vörös Sándorné 1 órát. г . 7. Az iskola tanulmányi ügyei, a­ Tantestület kötelességeitől áthatva idén is nagy és szép munkát fej­tett ki a tanítás­, nevelés sikere érdekében. Tantestületi gyűléseinknek az­ ezeknél felmerülő kérdések megbeszélése és tárgyalása képezte legfontosabb részét. 10 rendes gyűlést tartottunk, melyekbe belefoglaltunk 2 módszeres, 2 ellenőrző, 2 osztályozó gyűlést. Tartottunk még alakuló és záró értekezletet, 2 díjmegállapító és egy rendkívüli gyűlést, összesen 15-öt. Októberi rendes értekezlet módszeres részén a tanítás-nevelés egyönte­tűségének, összhangjának, nívós voltának érdekében folytattunk megbeszé­léseket, beállítottuk az évi munkatervet, az írásbeli dolgozatokat, könyv­­nélkül megtanulandókat, a szaktárgyi kirándulásokat, megállapítottuk az évi iskolai ünnepélyeket, alkalmi előadásokat, azok ünnepi szónokait, az ünnepélyek kereteit, a szülői értekez­e­eket, az azokon tantestület részéről tartandó ismertetéseket s azok előadóit s engedélye­zés végett bejelentettük az­ ország távolabbi üdékére tanulmányútunk tervét. Tanárelnökök bejelentették az önképzőkör, az ifjúsági sportkör és az ifjúsági Vöröskereszt Egyesület évi munkaprogramját. Megállapítottuk az ifjúsági könyvtár és a tanári könyv­tár részére beszerzendő műveket, az elméleti és gyakorlati oktatás szükség­leteire a rendelkezésre álló összegből kívánt beszerzéseket. Márton Árpádné tanárnő, aki részt vett a testnevelési főiskola 1933. jú­nius 26-ától június 15-éig tartott szünidei tanfolyamának elméleti és gyakorlati előadásain,, ezen gyűlésünkön számolt be az ott szerzett ismereteiről és­ ta­pasztalatairól. Az előadottak alapján a tornánál megvalósítható újítások ke­resztülvitelét, különösen a játékok és táncok alkalmazását határozták el szak­­tanárnők. A februári rendes értekezlet módsze­rs részeit áttekintve az I. félév munkáját, а II. félév tanulmányi munkáiról és nevelési eljárásainkról tár­gyaltunk részletesen, különösen arról, hogy miként fokozzuk a gyermekek aka­raterejét — mert ezen fordul meg a jó tanulás —hogy а II. félév nagyobb és nehezebb munkája s vele az egész évi tanulmányi eredmény jó legyen. Megállapodtunk, hogy a mind nagyobb terjedelmű ismeretek összefüggéseik állandó szemmeltartásával és egységes összekapcsolásával kell azokat erősít­­enünk és biztosítanunk. Ismereteiket a jelen fontos eseményeivel vonatko­zásba hozva kell elmélyítenünk, a gyakorlati és mindennapi élethez közelebb hoznunk. Megbeszéltük az egyes tárgyaknál felmerült nehézségeket. Különö­sen a földrajz tanítással foglalkoztunk részletesen, mert tapasztalatunk sze­rint, ezt a tárgyat tanulják a gyermekek legnehezebben. E tárgynál lehet legkevésbbé az eleven szemléletből kiindulni. A gyermekek képzeletének tá­mogatásánál képekre, térképekre, rajzokra vagyunk leginkább utalva. Leg-

Next