Polgári Leányiskola, Hódmezővásárhely, 1937

2 Beszámoló háztartásunk gyakorlati tanításáról. Az élet nem áll meg. Minden megállás tehát elmaradás, személy vagy intézménynél egyképen. A jó iskola is halad, fejlődik a korral, megérzi és felismeri korának szükségleteit, s megtalálja a módot és eszközöket, hogy nevelő munkájával azokat szolgálja. Az iskolát közelebb vinni az élethez: ez a mai polgári leányisko­­lának legfontosabb pedagógiai feladata. Minden tárgynál az elméleti ismeretekkel kapcsolatosan azok gyakorlati felhasználását is keresztül» vinni: ez a cél. Van«e tárgy, melynél könnyebb az elméleti ismeret­­szerzéssel párhuzamosan a megtanultakat gyakorlatilag is elvégeztetni, mint éppen a háztartástannál a főzést és az ezzel kapcsolatos mun­­kákat. Ehhez csak berendezett és felszerelt konyha kell és valaki, aki­­ben van erő és akarás és minden jó ügyért buzgó lelkesedés. S hogy az elgondolásból valóság váljék, kell hozzá céltudatosság és kitartás a kivitelben. így vitte keresztül iskolánk vezetője a gyakorlati konyha felállítását. Segítettek a szülők áldozatkészségükkel, fáradozásunkat pe­­dig széppé, érdemessé teszi a gyermekek öröme és az a tudat, hogy munkánkkal elősegítjük annak a magyar női típusnak kialakítását, amely kötelességét áldozatkész lélekkel teljesíti és a maga helyén nemzetépítő munkájában örömet és megnyugvást talál. Tehát a polgári leányiskolában a gyakorlati háztartástan és ne­­veléstan célja. A jövendő háziasszonyokat és anyákat nehéz és fele­­lősségteljes, magasztos hivatásukra gyakorlatilag is előkészíteni. Távo­­labbi célkitűzései: visszavezetni a nőt a családba, eredeti hivatásához, tehermentesíteni a társadalmat a sok elhelyezésre váró félművelt, a házi munkát lealacsonyító foglalkozásnak tekintő, elhelyezhetetlen női proletártól, mely megszokja a semmittevést, vagy könnyű munkát ke­­res és ha ilyenhez nem jut, erkölcsileg elzüllik. Csak a hivatottaknak, tehetségeseknek kell lehetővé tenni a továbbtanulást, a tömeget az otthon mellett olyan pályák felé kell irányítanunk, melyeket a háztar­­tási ismeretek megszerzésével el tudnak látni. A gyakorlati tanítás feladatai: 1. A háztartási munkák elvégzésének és főzésnek gyakorlati megtanítása. 2. E munkák elvégzésének megszerettetése. 3. A gazdaságos, tápláló, változatos konyha, könnyű ételek gya­­korlati megismertetése, megkedveltetése. Ránevelés arra, hogy az állati és növényi élelmiszereket az egészségnek megfelelően, vegyesen fogyasszák. Itt a zöld főzelékek és hüvelyesek elkészítésének megtaní­­tása és megszerettetése a legfontosabb azért, hogy a gyermekek az ottho­­nukban is tudatossá tegyék ezek fogyasztásának fontosságát.

Next