Hód-Mező-Vásárhely, 1876. január-június (6. évfolyam, 2-26. szám)

1876-03-26 / 13. szám

tudhatják be évről-évre, holott az ilyenek folytán nekik is nehezítve van a megélhetés. Való, hogy — például az ipar tekintetéből — Vá­sárhely alig különb egy nagy falunál, mégis itt az ipa­rosok a királyi városokat illető kulcs szerint adóznak , de ez egyes helyi eset s egyetemes törvénynek e miatti módosítását kívánni képtelenség. Tehát üres és meg nem gondolt beszéd azt állítani, hogy e két osztálynál a megadóztatásnak egyenlő alapja van, s világos, hogy itt az egyenlő kulcs szerinti meg­adóztatás merő igaztalanság volna. Végre is, ha a törvényhatóságok, testületek stb. melyek állandó tisztviselőket, hivatalnokokat választanak vagy fogadnak, a törvénynek amaz osztályozásából, a közterhek megoszlatása s könnyítése cíivén a maguk ré­szére akarnak hasznot húzni, szűkkeblűen bár, de egye­nesebb uton megtehetnék azt a fizetések megállapításá­nál. Azonban micsoda névvel nevezhető az az eljárás, a­melyet önök követnek, midőn évenként megkísérlik a törvényhatósági tisztviselők fizetésének a leszállítását, s azonkívül még az adózásnak irányukban méltányos és igazságos törvényét s az ő rovásukra meg akarják vál­toztatni ? Hogy mennyire méltatlan az a követelés is, mely szerint az 1875-iki XXIX. t. cikk 27. §-ában elősorolt tisztségek és hivatalok fosztassanak meg a községi adó fizetésének mentességétől, azt tüntesse ki csak idez egy példa, mely szerint egy tanító, ki 3—400 forint évi fizetésért minden erejével s minden idejével úgyis a kö­zönséget szolgálja, még a községi adóhoz is járuljon ab­ban az arányban, mint az az iparos vagy kereskedő, ki 400 frt évi jövedelem után adózik, különben pedig egé­szen magának éli a világot. Ítélje meg ön, micsoda tekintélye­s hitele lehet a kormány és a társ-törvényhatóságok előtt egy olyan tör­vényhatóságnak, mely ma azzal a követeléssel áll elő, holott alig egy negyedévvel ezelőtt ugyanez a hatóság az egyházakat mentette föl a községi adó fizetésének a terhe alól, a­mit azok eddig a lelkészi földek országos adója után fizettek ? Ismét másik indítványuk önöknek az, hogy a köz­munkák terhe is vagyon­aránykig, illetőleg az országos adó arányában vettessék ki. Hogy ez a kívánat is mennyire igazságos és méltá­nyos, kitűnik a következő példákból . Van egy városi zsellér, ki ebben a minőségben adóz pár forinttal, de vannak lovai, melyekkel az utak­nak kiváló használata mellett csinál magának annyi tiszta jövedelmet, mint akár egy féltelkes gazda. Ellen­ben van egy telkes gazda, aki kint lakik a pusztán s évenkint tízszer sem jön a városba, de az adót földbir­toka után fizeti. — Továbbá van egy vitális gazda, ki a városi és egyházi közügyeknek szenteli életét, gazdál­kodást nem folytat, hanem felében munkáltatja földjeit, feleseinek alig van egy-két hold saját birtokuk s ahoz képest fizetnek adót, holott a tulajdonossal egyenlő ter­mésben osztoznak. Már most viseljék a közmunka ter­hét adósait arányában egyfelől ezek a földesgazdák, más­felől azok a felesek és a zsellér! Az embereknek sokkal lelkiismeretesebbeknek kellene lenniük keresetük bevallásában és a közterhek viselésé­ben, mint a­hogyan azt valósággal cselekszik a végett, hogy az önök kívánata csak meg is közelítse az igaz­ságot. Mert nyíltan és egyenesen önök is aligha állanak elő oly kívánsággal, mely szerint egyik ember viselje a terhét olyasminek, a­mit közvetlenül nem használ, még a helyett is, ki azt közvetlenül használja, de terhét nem viseli. Pedig önök ebben a tárgyban akarják fél év alatt má­sodszor is megsürgetni az országgyűlést s erre fölhívni a társ törvényhatóságokat. Mindezek az indítványok és határozatok szemmel láthatólag egy ugyanazon cél felé tartanak, egy ugyan­azon törekvést árulják el : a közterheket a fekvő bir­tokra, a földes gazdákra és a hivatalnokokra hárítani, a lakosság többi részét pedig azok alól fölmenteni. És ez az irány, ez a törekvés mindenütt s minden körül­mények között is igazságtalan és a társadalmi életet megbénító, elzsibbasztó, de nálunk éppen veszedelmes és nyakra főre pusztít, a­hol is épen a mezei gazdálko­dás, ez a mindnyájunk táplálója és fentartója nem képes magát összeszedni, a szükségekkel egyensúlyt tartani, a midőn a hitel-telekkönyv kimutatása szerint 1875-ben vásárhelyi földbirtokra 1.171,000 frt tábláztatott be, mig ellenben ki csak 413,000 frt tábláztatott, tehát a teher növekedése 1875-ben 758 ezer forintot tett, mi 1874-ben is haladta a 600 ezret, az összes betáblázott teher pedig már haladja a három milliót, minek folytán a vásárhelyi összes földbirtoknak minden egyes holdjára több mint 3 féz évi kamat esik ama teher után, mint­hogy pedig elég föld van, a­mire semmi teher sincs be­táblázva, abból megítélhető, hogy hát mekkora lehet a teher a többi földbirtokokon. Bizonyosan vannak a mai korban, kik tudva és szándékosan munkálkodnak ily módon a vagyonkülönb­­ségek kiegyenlítésén, meg nem gondolva, hogy ezen az úton igenis különbség nélkül koldusok leszünk és nem­zeti létünknek is hova hamarább nyakára hágunk. De önt semmi esetre sem tartom ilyennek, s erős meggyő­ződésem, hogy a népboldogítóknak ezen fajától lélekben ép oly távol áll ön, mint akár én, s hogy csak jóhi­szemű s jóakaratú tévedés folytán jutott erre az ösvényre, az eszméknek eme csalékony körébe. Elmondom, hogy miként ítélem meg az ön állás­pontját és azokét, kik ön szerint gondolkodnak. Megszokva azt az alattvalói állapotot, a­melyben a szolgálatok teljesítésén kívül arra voltak utalva, hogy akár a megyétől, akár a helybeli elöljáróságtól, akár pedig az uraságtól mindent csak kérjenek, abba a szo­kásba is beleélték magukat, s mintegy természetükké vált, hogy saját helyi érdekeiken és személyes szüségeiken kívül egyébre sem gondoltak, mert hogy kérelmük teljesítése miből kerüljön ki s összefér-e más érdekekkel, azt meg­ítélni az uraság vagy elöljáróság dolga volt, kihez fo­lyamodtak. Az alkotmányos önkormányzat beálltával egyszerre befolyást nyertünk községi belügyeink intézésére, az or­szág kormányzatára és a törvényhozásra; s kiknek az előtt kevés volt dolguk, azok ma indítványozhatnak és interpellálhatnak, követelhetnek és számonkérhetnek. Dde ugyanazért ma kötelességünk kiemelkedni az egyoldalú­ságból, még egyéni személyes kívánságainknál is meg­fontolni, hogy miből kerül ki azoknak teljesítése, s hogy nem ütközik-e ez össze más, számításon kívül nem hagy­ható érdekkel, szóval, hogy az igazságos és méltányos-e ? Mert például egy vásárhelyi köztörvényhatósági tag 12­0 mértföldnyi terület és 50.000 lélek fölött közvet­len kormányzatot és sok tekintetben törvényhozást gya­korló testület tagja, a­mely testületnek föladata száz­­meg százféle sürgető szükségeket kielégíteni, száz meg százféle kiáltó érdekeket kiegyenlíteni, s még azon kí­vü­l az anyagi és szellemi gyarapodásnak ij meg új esz­közeit, útjait, módjait fedezni föl, és mindezt egy ugyan­azon forrásból tartani ki, szellemileg a tagok bölcseségé­­ből, anyagilag az egyetlen közpénztárból. És az ilyen hivatásnak betöltésére képessé az em­ber mától holnapig nem lehet, ahol csak hosszabb gya­korlat, lelkiismeretes tanulmánya az ügyeknek és a tár­sadalmi élet tényezőinek, s erős önmegtagadás segít. Mert a körülmények megváltozhatnak ugyan egy rövid nap alatt is, de az ember egyéni megszokása, gondolko­zásmódja, természete nem változnak meg azokkal egy­szerre. Ám ezen nehézségekből vélem eredni az önök téve­dését, melynek kiigazítására a puszta jóakarat és buz­­góság nem elegendő. Az alkotmányos önkormányzat jótékonysága és a polgári jellemekre gyakorolt nemesítő hatása nem ab­ban áll, hogy jogot ad mindenkinek kívánni és köve­telni azt, a­mit elgondolni képes, hanem abban, hogy a közpolgárt is a kormányzó és törvényhozó álláspontjá­nak elfoglalására utalja, honnan egyedül lehet a külön­ben elfogulatlan polgárnak tisztán látni és igazán meg­ítélni a társadalmi öszhang és gyarapodás feltételeit, kellékeit, s hol ennél fogva az egyéni nézeteknek szük­ségképen nagy változást kell szenvedniük. És ez az, a­mi ellen önök vétenek indítványaik ál­tal jelzett törekvésükben. A­mely tételben gyökerezik a palamentáris önkor­mányzat ereje, ugyanazon tételből eredhet, a polgári tár­saságnak végpusztulása, nevezetesen, hogy a többség akarata törvény, a többség határoz és kormányoz ; mi­ből nem szükségképen következik az, hogy a többség­nek egyszersmind igazsága van, hogy a­mit a többség akar és határoz, az valóban igazságos is. És ha meg­történnék, hogy olyan többség határoz és kormányoz, mely előtt nem mindennél szentebb a méltányosság és tárgyi igazság, akkor a parlamentáris kormányzat rosz­­szabb lenne minden más zsarnokságnál, s hova hamarább tönkre tenné az önkormányzattal együtt a polgári tár­saságot. Lehet többség, mely azon címnél fogva, hogy a „szegény népen“ könnyíteni kell, a kisebbség vagyonát illető olyan határozatokat hoz, mely a közönséges fosz­togatástól csak abban különbözik, hogy alkotmányosság által szentesítve van. Különösen figyelmébe ajánlom önnek azt, a félre nem ismerhető körülményt, hogy míg a földesgazdák hanyatlanak és pusztulnak a növekedő terhek alatt, ad­dig a mindenféle munkásosztálynál oly sokan gyakorolják a dologkerülésnek hiába való mesterségét és sóvárognak az ingyenélés kényelmei után; s hogy nálunk a gazdál­kodás körül a téli évszakban is igen sokféle munka van, a melyeknek elmulasztása nagy hátramaradást okoz, de a melyek 30— 40 kmnál magasabb napszámot épen nem fizetnek ki, azonban a mi úgynevezett szegényeink in­kább hevernek és gyermekeiket kergetik seregestül kol­dulni, mintsem olyan potom napszámért dolgoznának. Városunknak jelen helyzetében első szükség s leg­több közérdek, a melyből kielégittetés hárul minden kü­lön érdekre is, a földmivelés emelése, s e végett, és ezen célra minden szakban az egyetemes munkaképesség fo­kozása, az értelmi és anyagi erők gyarapítása, s az egyetemes munkakedv ébresztése. E feladatnak sikeres megoldása nem kevéssé függ a köztelkeknek méltányos megosztásától, miben igazságos arányt egyedül a köz­vetlen haszonélvezet mértéke szolgáltat. Mindazokat, a­miket a fentebbiekben előadtam, azért is szükségesnek és idején valónak láttam elmon­dani, hogy, mint ugyanazon törvényhatósági bizottság tagja, egyszersmind jelezzem saját, álláspontomat, és a főbb nézeteket, a­melyekből kiindulva ítélem meg vá­rosunk közügyeit és szólok azokhoz. Miután nem szán­dékozom közömbös vagy szenvedőleges tanúja lenni an­nak, hogy miket végez köztörvényhatóságunk, azt gon­doltam, hogy itt legjobban megérthetjük egymást, a­mit én lehetetlennek nem tartok. Csak még egy nézetet. Oly sok időt, utánlátást, tanulmányt és meggondolást kívánó dolgaink és bajaink vannak nekünk idehaza, hogy ezek érdekében és javára cselekszünk, ha az országos törvényhozás dolgaival le­hetőleg keveset vesződünk. Hosszúra nyúlt levelemet egy em­lékeztetéssel zárom be. — Városunk közéletének átalakulási, azért igen válságos korszakában a helyi viszonyok önnek kiváló szerepet juttattak, s a köztörvényhatósági bizottságnak az ön befolyásával hozott határozatai akár fennkölt lel­ket, akár szükkeblű­séget, akár bölcseséget, akár avatat­­lanságot tanúsítsanak, s a kormányt és társtörvényha­­tóságokat akár tiszteletre, akár szánalomra indítsák a testület iránt, annak nyoma fennmarad nemcsak a jegyző­könyvekben, hanem az intézményekben és az élő emlé­kezetben is; s ön előtt nem lehet közömbös dolog az, hogy az utókor fájlalva emlegesse azt az időt, mikor az értelmiség félre vonultával ön maradt e városnak egyik első rendű oszlop-embere. Béke legyen velünk s kisérje áldás igyekezetünket. Garzó Imre: Jegyzőkönyvi kivonat a helybeli reform, tanítók értekezletéből. 18-ik szám. Értekezlet tárgyává tétetett Fodor Lajos kisdedóvó­intézet vezetőjének a „Hód Mező-Vásárhely“ ez évi 4-ik és 5-ik számaiban megjelent, a reform, tanítók egyleté­nek feleletére adott „Válasza.“ Ha Fodor Lajos válasza oly hangon lett volna tartva, mint józan, higgadt gondolkozású s ügyszerető emberek szoktak vitatkozni komoly tárgy s fontos eszme fölött, akkor tanítói testületünk is szívesen lépett volna vele további eszmecserére s az óvoda ügyében „sine­­­ra et odio“ nyilvánított, s ez időszerűit is fentartott észrevételei egy és más pontjára nézve örömmel tette volna meg a még szükségelt bővebb értelmezést vagy fölvilágosítást. De mert ennek épen az ellenkezője történt, a ref. tanítók egylete, mint erkölcsi testület,, nem teheti, hogy képzelt vagy mondva­csinált érdemekkel sátorozzék, a reá dobált sarat visszahajigálja, vagy hogy nem annyira száma, mint inkább szellemi túlsúlya érzetében a „hét sváb“ dicstelen szerepére vállalkozzék. Respektálja a még mindig fönnálló vadászati tilalmat, s bármily vé­rengző szándékkal van is eltelve az óvoda bátor „nyula“, nem volt és nincs is szándéka őt, biztosan körülkerített káposztás­ kertjében legkevésbé is háborgatni. Annálfogva egyletünk kigúnyolására szánt száj mozgatásait legföljebb megmosolyogjuk s testületünkre szórt rágalmaira a visz­­szautasitásnál egyébbel nem felelünk. Ha pedig mind­amellett is egynémely ferde állítását kellő mértékre szál­lítjuk, teszszük ezt nem Fodor Lajos, de a nagy közön­ség iránti figyelemből. Nevezetesen : ami „a t­a­n­i­t­ó­i oklevelet“ illeti, tanitó-egyletünk legifjabb tagjai azt már részint vagy megszerezték, vagy megszerzésében buzgólkodnak, akik az 1868. végén szentesített XXXVIII. törvénycikk kihir­detésekor már hivatalban voltak, a IX-ik fejezet 133. §-a értelmében saját iskolákat vizsgáló főhatóságuk előtt tanításbeli jártasságukat és ügyességüket igazolván, ugyanattól már oklevelet is nyertek, s másnak szerzé­sére nem köteleztetnek ; az idősebbek pedig „nem egy­két gym­náziumi osztályt“, hanem nyolc osztályt, sőt akadémiai tanfolyamot is hallgattak és végeztek, s 15—46 éves becsülettel eltöltött tanítóskodás áll hátuk mögött, melyek, azt hiszszük, fölérnek egy tanítói ok­levéllel. „A tanítói egylet alakítására“ vonat­kozó megjegyzéseire pedig válaszunk ez: a helybeli ref. tanítóknak 1857 óta van rendes egyletük, mely nem humbugszerű­leg ugyan, de csendben folytonosan műkö­dött és működik; mit bizonyít az, hogy jóformán saját filléreiből alapított egy könyvtárt, mely jelenleg kö­zel négyszáz kötetből áll; állított „t­a­k­a­r­é­k­m­a­g­t­á­r­i gyám egyletet,“ melynek alapja jelenleg 7—8 ezer frt. havonként tart egy minta-előadást és egy vitatkozó értekezletet; s ezeken kívül sürgő­sebb intézkedést igénylő ügyek felmerülése alkalmával gyakran havonkint kétszer időn kívül is összeül. Ezek tények, melyeket eldisputálni nem lehet, s melyek , azt hiszszük, eléggé bizonyítják, „hogy a kor intő szó­zatát e nagy magyar városban — már az óvoda megszületése előtt — megértettük, s hogy az egyesülés eszméjét átér­ez­tük és saját körünkben saját érd­e­k­e­i­n­k­b­e­n sí­k­r­a szá­mí­­t­­unk,“ és nem vártuk, hogy „hat évvel ezelőtt ” épen kisdednevelő tegye meg reá az első lépést.“ Ami a „felekezet nélküli egyletet“ il­leti : mi megpróbáltuk ezt is, azonban más hitfelekezet­i tanítótársaink körülményei olyanoknak bizonyultak, hogy kénytelenek voltak kilépni. De nem is olyan könnyű azt létesítni, mint a­hogy az asztalnál elgondolja valaki, mert minket mint felekezeti tanítókat kötve tartanak az egyházi hatóságaink által megállapított „iskolai rend­szabályok“ is, s képzelje el akárki, hogy ha mi, mint felekezeti tanítók havonkint tartunk egy minta-előadást és egy vitatkozó értekezletet, minden 1—2 hóban gyám­egyleti gyűlést, ezeken kívül mint felekezet nélküli egy­let tagjai ismét tartanánk 1—2 összejövetelt részint szakosztályi ülés­, részint rendes értekezletképen, várjon ez a sok gyű­lésezés előnyére lenne-e a tanügynek ? Mi azt hiszszük, hogy nem. Várnunk kell itt addig, míg az akadályok vagy egy, vagy másfélekép elhárít­tatnak. Aki azért elfogulatlanul akarja megítélni az ügyet, ezekből is láthatja, hogy „a dologra nem most serkentetünk“, egy és más körünkbe vágó eszmé­ről „nem felejtettünk el gondolkodni“, s a tudományt tekintve nem ragasztunk ugyan Ikarusként szárnyakat, hogy egy darabig magasan csattogtassuk azokat, de nem is esünk olyan „mélységbe,“ mint lenézőleg rólunk állíttatik. Jókor „egyletté ala­kulva fejlesztettük s folyvást fejleszt­jük egymást és a tanügyet; vitázunk, dol­gozunk s igyekezünk mindinkább meghó­dítani a közönséget;“ s hogy mily eredménynyel, azt megítélni valóban nem a mi feladatunk, hanem azoké, kik „meg tudják bírálni — és pedig jó­akarattal — a mi hivatottságunkat is a ta­nítás terén.“ De hogy egyházi elöljáróságunk bizal-

Next