Hód-Mező-Vásárhely, 1879. január-június (9. évfolyam, 1-24. szám)

1879-01-05 / 1. szám

számra ugyan cselel, de annyival hitbuzg tagokkal bíró egyház kebelében néhány év óh zsibbasztóla* ható viszálkodás és forrongj -melyeket ^yes eléguletlenek támaszto^^ hosszú időn keresztül ápoltak - £ derék megszű­ntek; s most a n evetett­es elöljárósága azon kedvező he' ' , , hogy híveinek áldozatkészség ' & J . , , __„.jztos célok felé ve­gát, nemes irányban, mag kötel.­zetve, megfelelhet a r-^ró maga87t0S kotel­meknek. .fűnkben mint szintén igen ozs gi arja]a(Jást kell fölemlitenünk a Zsutévnyé^nétrejett »a.-m-vásárhelyi ta­nitó-effve*’^“ 18. Ez egyesÜlettel, mely e , í,y még csupán az alakulás és szervez­­kedés nehézségein van túl, úgy az általános közegi tanü­gy, mint a néptanítói hivatal te­­intélyének emelésére igen sok üdvöset várunk. Általában tehát vajmi kevés a haladás, melyet a múlt évről fölmutathatunk, de meg­nyugvással tekinthetünk vissza mégis azon szórványosan itt-ott föltünedező vár­pontokra, melyeket egyik-másik téren tapasztalunk. E megnyugvás és a lelkeinkben élő ha­zafias hit és szent kötelességérzet lelkesítsen bennünket a beállott újév kezdetén a mun­kára, hogy Istennel, észszel, szorgalommal és egyetértéssel igyekezzünk gyógyítani a sebe­ket, melyek megvannak s munkálni a jövőt, melynek áldásáért vagy átkáért minket ér az elismerés dicskoszorúja, vagy a kárhoztatás köve. De hogy az előbbi létesüljön s az utóbbi­tól mentiek maradjunk , ez egyenesen önma­gunktól, önszorgalmunktól és tevékenységünk­től függ! A cseléd-ügy és a társadalom. Senki sem tagadhatja többé, hogy a cseléd-ügy korunknak egyik legégetőbb kérdése. Azon ország­­világszerte fölhangzó súlyos panaszok, melyekkel ré­szint a polgárság, mint gazdaközönség kebelében, részint a vidéki sajtó terén a legközelebb múltban és ma mindenütt találkozunk; de hogy példákért ne menjünk meszsze : legközvetlenebb minekünk, vásár­helyi cselédtartó gazdáknak és családfőknek is oly számtalanszor­ű ,kal­..unk van, legtöbbször a cseléd­et sok éles kifakadásokkal kárhoz­­vert cselédeinknél mind hajmeresz­­tik az erkölcstelenséget, a korrupciót vatt percről-percre fölhangzó pana­­látszólag a legtöbb esetben jogo- nuun­ta­ föl, nem ilyen színben mutatják Nótás Szabó Pál és versei. Nemcsak a mezőnek vannak dalos madarai, a népnek is megvannak az úgynevezett nótafái, kik mint a természet dalosai, szüntelen hangoztatják da­laikat és énekelnek a népnek. A nép nótafáknak nevezi őket. Egyszerű, iskolázatlan emberek ezek, sokszor a nép legalsóbb rétegéből. De honnan tanul­hatták ők a költészetet ? Ki tanította őket a rhythmus szabályaira ? Népünkben megvan a dallam és rhythmus iránti érzék. Dal- és zenekedvelő népek voltunk és időktől fogva s őseinktől öröklött e nemes érzék nemcsak hogy megmaradt nálunk máig, hanem a hosszú idő­kön keresztül még jobban kifejlődött és nemesedett. A dal volt elzme népünknek, ez lelkesíté őt a har­cokra, adott neki vigaszt bújában s ma is, a külön­féle lelki állapotokban, dalban önti ki érzelmeit. De honnan veszi e dalokat s h­ozzá a dallamokat? Mind­kettőt maga a nép csinálja, s nem a népdal, mint vi­rág a réten. Legtöbbször csak Slalom szüli erede­tét. Érdekesek e tekintetben azok a n­épdalok, melyek a mozgósítás alkalmával születtek. Éppen szemtanúja voltam, hogyan csinálják a bakák a nótákat és azokhoz a dallamot. Előbb szakadozott, össze nem fülp 8010.­kát énekeltek, azután úgy egyeztették össze, m^. j 5 ki nem gyütt.“ A dallamot aztán a régibb nót-.jj. tól kölcsönzik. Ilyenek ezek a dalok is : Ezer nyócszáz hetvennyócadik évbe A muszka cár szentetett levélbe, Ferenc József aláírta a nevét, Rá is tette könyeiböl pöcsétjit. ^ köll menni a muszkára csatába, r ?van rózsám gondolsz-é a babádra, h- ott a». a csaták vérmezején, Arany °tatiró r‘-eveg feje tetején. Vagy egy másik: Adion Isten kapitár- ur . Adjon Isten édes huga»^ mi ^ ^ ? Elvitték a rózsámat katonának. Még pediglen Mollináry-babának. . - — T-rra-*»«- Pl.. -L - ---/I Vásárhelyi kerek halom, Régen nem áztam galambom, Elküldöm hozzá levelem, hogy ha szer’et-e még engem ? * Talán inkább k­ö 11 f e helyett: költ. Szerk. ** Szívesen venném, ha valaki ismerő­­-őzül közölné ve­­lem. Köszönettel venném még *­z és még előttem ismeretlen ven - dolgokat erkölcs-társadalmi alapon és szempontból mérlegelve. Az élet, a gyakorlat és a tapasztalás, mélyebb megfigyelés után azon kór­jelenségek, a­me­lyek a cselédség életében ma annyira hajmeresztő­k , a gondolkozni szerető főket azon véleményre sarkal­ják, hogy törvényen és hatóságon kívül másutt egye­bütt is keresendő a baj oka, és hogy mindenekfölött a mai társadalomban rejlik , rejlik különösen nálunk, Magyarországon. Nem most teszszük mi sem, hogy a cseléd­ügy­höz hozzászólunk. E lap szíves olvasói közül néhányan talán emlékezni fognak még arra, hogy a „Hód-Mező- Vásárhely“ 1875-ik évi 2—3-ik számában jelent meg két cikk, a mely a cseléd-ügyet egyenesen társadalmi kérdésnek, s ennek megoldását közvetlen a társadalom föladatának jelenté ki. — A mondott időben, jól jut eszünkbe, akadtak sokan városunkban előkelő egyé­nek, a­kiknek érdeklődését s figyelmét ama közlemény élénken foglalkoztatta. Fájdalom, mindez efemer dolog volt , mint számtalan sok eszme és ügy H.-M.-Vásár­­helyen, úgy ez sem bírta pár napnál tovább megjele­nése után lekötni a figyelmet. Elhangzott, mint „kiáltó szó a pusztában!“ Pedig, nem hízelgünk vele magunk­nak, több igen üdvös eszmét pendített meg, épen e lap mai szerkesztője tollából. Azóta, amit lehetett, meg­tettünk hírlapírói tekintetben arra, hogy a szőnyegen levő s hovatovább fájdalmasabb, égetőbb sebet képező társadalmi kérdés megoldásához hozzájáruljunk. Mind hasztalan volt. A cseléd­ügy ma is rendezetlenül áll, s rendetlensége, dacára az országos törvénynek, mely pár év előtt életbe lépett, dacára minden rendőrható­sági szigornak, mely a nevezett törvényt erélylyel igyekszik mindannyiszor végrehajtani: nem hogy szűn­nék, de sőt erkölcsi és fegyelmi tekintetben fokozódik. Maholnap valóban odajutunk cselédeinkkel, hogy el­mondhatjuk róluk ama triviális, de különben jellemző kiszólást, hogy cselédeinknek „se istenük, se lelkük, mint a hajóhúzó lónak!“ Ismételjük, nem hizelgünk magunknak vele, ha kimondjuk, hogy e rettenetes állapot megszüntetésére mi már évek előtt a társadalmi utat és közbelépést tekintettük és tartottuk egyedül célravezetőnek. Fön­tebb egy, évekkel ezelőtt megjelent közleményünkre hivatkozunk; ma még több okunk van egyenesen a magyar társadalom hanyag és elítélésre méltó azon mulasztásában keresni cselédeink nagymérvű romlott­ságát, hogy nem igyekszik azokat magához ölelni, nem azok szellemi és erkölcsi képzését előmozdítani. Az országos törvény, mely a gazda és a cseléd kö­­zözötti viszonyt szabályozza, úgy ennek, mint aman­nak jogait és kötelességeit egyformán körülírja, meg­szabja, maholnap három éve lesz, hogy szentesítést nyert s életben van ; de a­helyett, hogy a már évek óta tarthatatlan állapoton csak legkevésbé is javított volna, inkább tarthatatlanná tette azt. És hol keresendő mindennek az oka? Alfelet igen egyszerű: a társa­dalom mulasztásában. Mint sok más új törvény, így ez is fejletlen álla­potban érte a magyar társadalmat. A demokratikus és humanisztikus elvek, melyeken e törvény pontjai is sarkallanak, ne vélje senki, mintha nálunk csak távolról is életben volnának. Ezek virágzására, üdvös A nótafák ideje maholnap lejár. Egy-egy vi­déken nagyritkán találunk még elvétve ilyeneket, kik a népnek csinálják, vagy mint ők mondják, kötik a verseket. A »Figyelő“ irodalomtörténeti közlöny már két ily poétát mutatott be a közönségnek, itt hozom én a harmadikat Nótás Szabó Pál személyében. Régen aluszsza már csöndes álmát, nem köt­ többé már verseket. Jól is eshetik neki a pihenés, mert bizony sokat fáradott életében. Ő volt a nép­dalok hőse, nem is volt ember nagy Hód-Mező-Vásár­­helyen akkoriban, ki ne ismerte volna. Itt e nagy magyar városban született, hogy melyik évben, ** sok kérdezősködés után sem tudhattam meg. Az öreg úr nem volt olyanféle litteratus ember, még azt is beszé­lik, hogy írni sem tudott volna, csak úgy diktálta vagy dalolta el verseit annak, ki ilyenért jött hozzá. Pedig sokan jöttek ! Ismerve verselő tehetségét, meg­hívták minden lakodalomra, hol mindenkire tudott verset mondani, s talpraesett adomáival fűszerezte a lakomát. Sokszor versben is beszélt. Különösen jól szatyrizálta az egyesek hibáit és ferdeségeit, mindig versben, ugyannyira, hogy a­ki vétkesnek gondolta vagy ismerte magát, Szánó Pált kerülte. Ha a város­ban rablás vagy gyilkolás történt, mindjárt kész volt nála a ballada. A szerelmes lányka ha elment Pali bácsihoz, olyan szép vénét kötött az ő babájáról, hogy a lányka, kit megcsalt szeretője, sírva „ír, a­­gy­arázta.“ (Ezt a szót használja a nép gyakran e helyett: olvasni.) Boldog és boldogtalan szerelemre, rémes történetek megénedlésére, a hibák és ferdesé­­gek ostorozására egyaránt tudott verset csinálni. Ver­sei sikerültek, ügyesen rímeltek. Nézzünk mutatvá­nyokat először is lyrai termékeiből. Ezek közül töb­­b „Kisfaludy-Társaság“ népköltési gyűjteményében néha bold. eml. Török Károly közölt, talán nem is tudva, hogy Nótás Szabó versei azok. Milyen szép kerekdel, ez a kis faj ig, és jótékony, kor- és szükségszerű hatására első s legfőbb tényező a népnevelés és népművelés. A mi demokráciánk nyers és üdvtelen utánzása egy sokkal életerősebb és­­üdvösebb külföldi áramlatnak, mely a kort és embereket meghódítani igyekszik ; de a me­lyet nem utánozni, hanem megérteni, nem majmolni, de valóban követni kellene. Eme demokráciának elve: egyenlőség a törvény előtt, a társadalomban, a családban, és egyenlőség mindenütt! A művelt külföldi társadalom kikiáltotta a polgárok egyenlőségét s elvben is megszüntette, tényleg is megszüntetni igyekszik a vagyon változé­kony különbségeit, és minden egyes tagjában tisztelni igyekszik amaz elidegeníthetlen tulajdont, melyet az „ember“, e halhatatlan és szabad teremtmény neve­zete ad. A művelt külföld előkelői ez elv alapján köszöntik a munkást, ki nekik köszön levett kalappal, és „uram“-nak szólítják a parasztot, ki napszámla után él, vagy cseléd, kinek szegődött bére van , több helyi választó is, az általános­­ szavazatjog kiterjesztésénél fogva arra és szolgára. És mindez az emberi méltó­ság tiszteletben­ tartásának elvéből ered, mert a nagy emberek ott azon mértékben váltak gyöngédekké és udvariasakká, a­mily mértékben tapasztalják ,az alá­rendeltek részéről a kevesebb alázatosságot. És mert az idő méhében semmi sem születik meg egyszerre, tehát türelmesen várják ma is a demokrácia magasz­tos elvének általános győzelemünnepét, mely a nép­nevelés által éri el mindenütt bevégzését. Mi azonban mindezektől még roppant távolságban állunk, dacára, hogy úton-útfélen szeretjük kürtölni s büszkén emlegetni, hogy demokratikus nép vagyunk. Az élet, a gyakorlat és a tapasztalat sehol sem hazud­tol meg bennünket inkább emez ál-büszkeségünkben, mint épen azon tarthatatlan viszony terén, a­melyben cselédeinkkel vagyunk. Nem lendítünk semmit arra, hogy őket magunkhoz emeljük, hogy erkölcsileg ne­veljük és képezzük, s ez által a társadalom haszna­vehető tagjaivá idomítsuk. Mert bár hangoztatjuk a demokratikus elveket, nem értjük azokat s nem vagyunk képesek szakítani a múlttal, nem különösen ítéleteink­ben, azokban t. i., a melyeket rájuk, ellenük hasz­nálunk. —sz. (Vége köv.) GAZDASÁGI ROVAT. A gazda teendői január hóban. Oly vidéken, hol kemény hideg idő jár, legcél­szerűbb a szántóföldekre trágyát hordatni s a trá­gyázandó részre apró kúpokban szétrakni. Ugyancsak e hónapot arra is igen célszerűen használhatjuk, hogy a gazdaságunk körül szükséges faanyagot, melyet még december hónapban vágattunk, haza hozhatjuk. Gazdasági eszközeink javítását, melyet már de­cember hónapban kezdettünk meg, e hónapban foly­tatjuk s lehetőleg befejezzük, hogy a következő hó­napban beköszöntő szorgosabb munkák ezzel már készen találjanak bennünket. A ház körül ezenkívül számos más dolgot is elvégezhetünk, melyek közül Megírom a kedvesemnek, Küldjön mását levelemnek, írja bele, hogy szeret-e, Azt is hogy ha megvetett­e ? Költői tehetségét mutatja ez a kis műdalnak is beillő vers : Ez a kis lány, ez a barna, Megcsókolna, ha akarna, De nem volt igaz szeretőm, Verje meg az én teremtőm! Ez a kis­lány, ez a szőke, Megölelne, hogy ha menne, Ez lenne igaz szeretőm, Áldja meg az én teremtőm ! Az elbeszélő nemben nem kevésbé otthonos. Ily­nemű versei nemcsak a kompozíció, de a külalak és nyelvezet tekintetében is megállják helyöket. A bal­lada hangját és menetét, bár öntudatlanul, de el­találja. Ilyen a „Tarján végén“ című: Tarján végén van egy kis fehér ház, Abba van egy felvetett fehér ágy, Rajta fekszik egy barna menyecske, Előtte van egy rengő bölcsöcske. A lábával csak úgy ringatgatja, Szép szavával csak úgy csitítgatja : „Csicsis lelkem, eszöm a szép szádat, Verje meg a Isten az apádat!“ Ugyan rózsám, tekints az egekre, Ha nem, pedig erre a kisdedre ! „Tekintettem, mikor megcsaltalak, De már mostan az egekre hagylak!“ A­mint föntebb jelzem, versbe kötötte a városi híresebb lányok viselt dolgait, szomorú esetét. Ilyen verset kötött Karasz Jucsiról is : Ez az utca petrezselyem, Kárász Juczi talpig selyem. Lehet annak, van is annak, Czeglédi vette azt annak.

Next