Hód-Mező-Vásárhely, 1892. július-december (22. évfolyam, 28-53. szám)

1892-09-11 / 38. szám

Hód-Mező-Vásárhely, szeptember 11. 1892. ».'•G­y K3S-­Előfizetési dij: ^ Egész évre. . 4 frt. Fél évre . . 2 „ Negyed évre . 1 „ Egyes szám­ára 10 kr. E­l­ő­fizetéseket és hirdetéseket elfogad a kiadóhivatal és a „Hungária“ könyv­nyomda. I ------­x Megjelenik j' minden vasárnap. . KÖZÉRDEKŰ TÁRSADALMI HETILAP, a „H.-m.-vásárhelyi Gazdasági-egyesület“ közlönye. Huszonkettedik évfolyam, 38-ik szám. |------- • 31 Szerkesztőség kiadóhivatal és­­ IV. ker. Mária-Valéria- I­ntéz.­ I. szám. Bementet­et levelek nem fogadtatnak el.­­ Kéziratok nem adatnak vissza.­­ Hirdetések és nyílttéri­­ közlemények mérsékelt­­ áron vétetnek fel. á: '■* 1 • _____________J ^ ■» •Ji?. Középiskoláink némely hiányosságairól. Az újra kezdődő iskolai élet, az u­jra meglelt s évről-évre zsúfoltabb iskolák­nak élete, természet szerint magára vonja figyelmünket s megújulnak bennünk is azok a gondolatok, kifogások és óhajtá­sok, melyek minden gondolkodó hazafi­ban felmerülnek egyszer-másszor, melye­ket sokszor ki is mondtak már, de me­lyeknek úgy látszik az a sorsa, hogy ne teljesüljenek. Minden apa óhajtja, hogy az elemi iskolák legyenek egész­ségesek és ne legyenek a testi szennynek s a lelki durvaságnak a terjesztői; de úgy látszik, hogy az iskolai alapok sze­génysége s az emberi és főleg a gyer­meki természet sajátságai állandóan el­lene vannak. Mindenki követeli a közép­iskolától, hogy ne csak tanítson, hanem neveljen is, ne csak okossá, hanem jóvá és testben-lélekben erőssé is tegye a növendéket; de ezért még nem látunk egy magyar fiút sem, kivel ezt az iskola megcselekedte volna, és­ még nem is pa­naszkodhatunk, hiszen más nemzeteknél is van ily rossz dolga a fiatalságnak és a szülőknek. Egyelőre le kell tennünk az olyan vágyakról, melyek csak nagy átalakulások árán teljesülhetnének. De vannak más, a szervezet és az emberek mai mivoltával nem ellenkező kívánságok, melyeket még­sem teljesítnek a középiskolák, kivált a mi vidéki gimná­ziumaink legnagyobb része. Ezeket gyak­ran és nyilvánosan­ emlegetni szabad és szükséges, mert így tudják meg az illető iskolai hatóságok, hogy az általuk igaz­gatott tanintézetben mit kellene csele­kedni annak tökéletesítése végett. Általános meggyőződés, hogy nem elég a fiatalságnak sem általános művelt­­sége, sem az életpályája előkészítése ér­dekében az, mit a középiskola a köte­lezett tantárgyak megtanítása által nyújt. Innen van, hogy némely iskolák, főleg külföldön, de sok helyen hazánkban is, igyekeznek alkalmat, adni olyan tárgyak tanulására s olyan képességek megszer­zésére is, melyek az iskolák törvény­szabta kötelességeinek körén kívül esnek; ebből magyarázható az a sokszor tul­­ságba csapó szokás is, hogy a szülők magán után, házilag neveltetik és tanít­tatják fiaikat oly tárgyakra, melyeket tudniok szükséges, de melyeket az iskola nem tanít. Pedig ez nagy baj, mert maga az iskola terhe elég a mai fiúnak; ha azonkívül, az iskolai terhek kiszabásakor számba nem vett munkát kell végeznie, ez már a szükséges pihenésnek s így a testi erőnek és egészséges fejlődésnek rovására megy. Ezért minden érdek, magáé az iskoláé is, azt kívánná, hogy legalább mindazt, mi a fiatalság általá­nos m­iveltségének alapjául szolgál, vagy annak fontos kiegészítő része, megadja növendékeinek az iskola. Most még, má­sutt is, nálunk Vásárhelyen is, igen sok hiányzik ehhez , sok szülő gondol lehan­golta!) gyermeke jövőjére, ki az élet mindig nehezedő küzdelmeit hiányos fegy­verzettel, igen korlátolt miveltséggel, né­mely tekintetűen fejletlen egyéniséggel kezdi meg. Természetes, hogy a tanításbeli és nevelésbeli szükséglet egyénenként­, az egyesek tehetségéhez képest, igen kü­lönböző , de a tehetségesebb és erősebb növendékek megbíznák a munka azon szaporodását, melyet (hogy csak a leg­fontosabbakat említsem) a főbb élő nyel­vek, a zene, a rajzolás és a testgyakor­lás sikeresebb, kitartóbb oktatása és űzése okozna. Az élő nyelvek, főleg a német, fran­­czia és angol nyelv, (vagyis: ezek vala­melyikének) biztos tudása, legalább is jól értése oly sokat érő eszköz a további önmivelésre, bármely pályára lép a gim­náziumi tanuló, hogy nála nélkül maga­sabb tanulmányokkal foglalkozni, önálló, alapos szakemberré lenni most alig le­het; e mellett az illető irodalmak isme­rete általános műveltség szempontjából is igen becses. És a mi gimnáziumaink ezek­ből igen keveset adnak, csak a német nyelvet tanítják, arról, hogy francziát, angolt tanulni a­­­k­a­­­m­a legyen a jobb tanulóknak, nem gondoskodnak. Az ének és­ Zene tanítását nem szabad egyszerű divatczikknek tartanunk. Az ének, mint a mellet tágító testgyakor­lat is nagy jelentőségű , de mind a kettő nevezetes eszköz, a halló érzék fejleszté­sére s később a kedély ápolására, a leg­nemesebb élvezetek szerzésére. Ilyenekre minden műveit, embernek szüksége van, hogy nehéz munkában töltött életét egy­­egy kellemes órával fűszerezhesse s igy a munkát is jobban bírja. És a zene és ének tanítása a lehető legrosszabbul áll; általában igy van, de nálunk különösen. Az iskola még ösztönzést sem ad az if­júságnak arra, hogy a zenében, ének­ben gyönyörködjék s a mi fiatalságunk zenei miveltség dolgában alig áll előbb a dunaiaknál; pedig a családokban van hajlandóság erre gondot fordítani. Óhaj­tandó, hogy iskoláinkban általában több időt s több gondot, fordítsanak az énekre és zenére. Ugyanez áll a r­a­j­z­o­l­á­­s­r­ó­l is. Ez az ízlés nemesítésére is szükséges, de legtöbb életpályán fontos segítség is a rajzolás, a­miből nem elég az a kevés, mire az iskola kötelez. Gondoskodni kell arról, hogy a szabadkézi rajzot tanulni és gyakorolni mindenkinek alkalma le­gyen s a tanulókat buzdítani kell erre is, meg az előbb említett tanulmányokra is. Ha a jobb tanulók mindezekre csak he­tenként pár órát fordítanak is, de ezt az egész iskolai tanfolyamon át, tehát a gimnáziumban 3 éven át teszik, ha ezekre a szünidőket is felhasználják, ha előme­netelüket az iskolai hatóságok figyelemre, a jó sikert elismerő szavakra méltatják: néhány év alatt ezek is sokat tesznek a fiatalság lelki életének emelésére és ne­mesítésére. Mindezeknél még előbbvaló a t­e­s­t­­g­y­a­k­o­r­l­á­s, melynek mostani módja teljesen sikertelen. Ez sem fog sikeresbbé válni az iskolai hatóságok, a gimnáziumi tanárkar- és igazgató tanács kellő buzgól­­kodása nélkül Az a heti 1 —­2 órai kel­letlen gyakorlás magában csak komédia. Sok minden kell még azon kívül, miket már e lap más alkalommal elsorolt. Las­sanként a legkedvezőtlenebb helyi viszo­nyok közt is sokra lehet menni és az ifjúságnak testi életét, át lehet alzakítani ha azok, kik az iskolákat vezetik, felelős­ségük tudatában folytonos igyekezetei s az iskola fentartói némi pénzbeli áldoza­tot is fordítanak erre az ügyre. Ezt mint apák és hazafiak egyaránt megkövetel­hetjük; mint apák nem vonakodunk az esetleg szaporodó iskolai költségek vise­lésétől s mint hazafiiak csak akkor le­szünk nyugodtak, ha az ifjúság testi fej­lődésében javulást tapasztalunk. Szózat a jó keresztyénekhez !*) Testvéri bizalommal fordulunk hozzátok, hallassatok meg! Mindenre kérünk, a mi csak szent előttetek ! Hallgassatok meg minket ti boldogok, kiknek van templomotok, melynek tájai között imádhatjátok Istent, A mi Atyán­kat lélekben és igazságban. Nekünk nincs! !! Ezer kálvinista lélek — idegen felekeze­tek közé ékelve — vágyik az Ur napjain Is­tenéhez, „mint a szép hive s patakra a szar­vas kívánkozik“, nincs helyünk, a hol lelkünk a buzgó imádság szárnyain fölemelkedhetnék a föld porából; nincs templomunk, hol az örökéletnek igéit hallgathatnék. Egyszer gyűl­hetünk össze csupán egy hónapban : a luthe­ránus testvérek templomában : de mi ez a szomjú léleknek ? S aztán bár szívesen nyíl­nak is meg számunkra ajtai, — hajh!—nem a mienk az"; idegen az minekünk ! Elhatároztuk hát, hogy ha csak megbé­nulni nem akarunk a mi áldott hitünkben, felépítjük az édes mienket! S e czélból a ma­gunk erejét a végsőig megfeszítve, — össze is hordtuk már forintjainkat, krajczárjainkat, gyűjtve ekép kétezer forintot; úgy szintén az *) A szent czélr­i lapunk szerkesztősége az adományukat 2 írttal megkezdi és elfogadja min­denkitől s nyugtázni fogja.

Next